Gå til innhold

Hvilken bilstol? Fire år, men bare 15 kilo.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat snudd han fremover. Han har besafe izi combi x2 nå. Bør han bruke beltestol i stedet? I så fall hvilken?

Anonym poster: c629d9cffe392e0c141fa8b8168b3398

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja da bør han bruke en beltestol, helst med isofix. Vi er veldig fornøyde med cybex solution x2fix, den har også vært best i test :)

Skrevet

Ja da bør han bruke en beltestol, helst med isofix. Vi er veldig fornøyde med cybex solution x2fix, den har også vært best i test :)

Hvorfor? Er det tryggere med beltestol enn bilstol forovervendt når ungen ikke er for stor for bilstolen? Eller tenker du sånn generelt fordi den combistolen ikke er isofix forovevendt?

Skrevet

Trygg trafikk tilrår å bruke bilens belte framfor 5 punkts sele når barnet sit framovervendt, så sant barnet er over 15 kg.

Skrevet

Er anbefalt å bruke en beltestol med isofix når barnet skal sitte forovervendt på grunn av vekten til stolen og trykket barnet får på kroppen sin ved en kollisjon. Sitter barnet i en tung kombistol uten isofix vil barnet få vekten av stolen på sin kropp. Sitter barnet i en beltestol forankret med isofix blir det mindre vekt fordelt mere gunstig på barnets kropp. Vekten blir mere gunstig fordelt når man bruker bilens seler enn når man bruker fem punkts seler i en bilstol.

Skrevet

Fordi en beltestol er tryggere enn 5punktsbelte forover såfremt barnet er stort nok, og det er det jo :)

Skrevet

http://www.toffelite...roducts_id=2344

Denne er vi kjempefornøyd med.

Anonym poster: 23da0a04deb7ffc3c452c2e9a2408342

Vi bruker ikke 5punktsselene, bare bilselene..

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Da mø vi kjøpe ny bilstol.

HI

Anonym poster: c629d9cffe392e0c141fa8b8168b3398

Skrevet

Er anbefalt å bruke en beltestol med isofix når barnet skal sitte forovervendt på grunn av vekten til stolen og trykket barnet får på kroppen sin ved en kollisjon. Sitter barnet i en tung kombistol uten isofix vil barnet få vekten av stolen på sin kropp. Sitter barnet i en beltestol forankret med isofix blir det mindre vekt fordelt mere gunstig på barnets kropp. Vekten blir mere gunstig fordelt når man bruker bilens seler enn når man bruker fem punkts seler i en bilstol.

Jeg ser argumentet med isofix vs ikke isofix, men synes det høres rart ut at 5-punkts belte gir dårligere vektfordeling enn bilens belte. Det brukes jo 5-punkts belter innenfor motorsport, det må det jo være en grunn for? Ikke for å kverulere, jeg lurer virkelig. Er i ca samme situasjon som HI.

Anonym poster: fb60846bda337c6bd28bcf512aa6c15b

Skrevet (endret)

Jeg ser argumentet med isofix vs ikke isofix, men synes det høres rart ut at 5-punkts belte gir dårligere vektfordeling enn bilens belte. Det brukes jo 5-punkts belter innenfor motorsport, det må det jo være en grunn for? Ikke for å kverulere, jeg lurer virkelig. Er i ca samme situasjon som HI.

Når et lite barn er festet med fem punkts vil all vekten ramme nakke og hode, da hodet til barnet er så stort og tung i forhold til kropp og nakke. Kroppen sitter jo dønn fast og all vekt rammer da nakken. Mens med bilens belte vil vekten bli mere spredd utover hele kroppen.

I rallybiler med 5pkt sette (tidligere, uten HANS) døde ofte føreren momentant da nakken ble revet tvert av. Hodets vekt (+ med hjelm i tillegg) får en vanvittig kraft ved kollisjon, og når kroppen er låst med fempunktssele fører dette til et kraftig rykk i nakken.

For å unngå dette har de kommet frem til ulike løsninger som låser hjelmen til setet med vire, eller en "HANS":

http://www.ioportracing.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=SSHNR

http://en.wikipedia.org/wiki/HANS_device

Endret av EnBlå&ToRosa
Skrevet

Det har ikke noe med vektfordelingen å gjøre, men med 5punktsbelte så blir skuldrene "låst" til setet, i motsetning til vanlig bilbelte der hele overkroppen vil bevege seg. Så det er for å skåne barnas nakker, som i en 5punktsele vil få en kjempesleng/knekk.

Men søk på cybex pallas på youtube, der vil du finne en video som forklarer det ganske greit. Og et setebelte vil gi ca samme effeskten som den puta :)

Skrevet

Enblåtorosa: Nå skjønte jeg hva du mente med vektfordeling, så da blir det riktig :)

Skrevet

Nå er jeg på tynn is her, men er det ikke noe med at barnet får to rykk i en bilstol med egne seler, kontra en beltestol med bilens seler ?

En gang når bilstolens seler strammer, så når bilens egne seler strammer rundt stolen ?

Mer info står på trygg trafikk sine sider .

Anonym poster: 435e69a849863c7c3837096f23fa8438

Skrevet

Nå er jeg på tynn is her, men er det ikke noe med at barnet får to rykk i en bilstol med egne seler, kontra en beltestol med bilens seler ?

En gang når bilstolens seler strammer, så når bilens egne seler strammer rundt stolen ?

Mer info står på trygg trafikk sine sider .

Anonym poster: 435e69a849863c7c3837096f23fa8438

Jo stemmer det, enkleste vei er alltid det beste. Ved å plassere barbet i en stol som er festet med ett sett seler for så å feste barnet med andre seler blir det jo en omvei.

Skrevet

Men så finner man denne infoen og da blir jeg litt usikker igjen:

Dette sier Trygg Trafikk i dag:

"jeg har hørt at når barnet veier over 20kg å sitter fremovervendt skal det da ikke brukes 5punktssele, grunnet at nakken ikke vil tåle påkjenningen siden barnet sitter helt fast"

Hei,

Dette har jeg også hørt, men ikke fått dokumentert. Også de integrerte beltene i stolen vil strekke seg og gi litt etter ved en kollisjon, slik bilbeltet gjør, selv om det også "bråstopper" ved fremkast i en kraftig oppbremsing/kollisjon.

Vi mener 5-punktsbeltene generelt er bedre enn bilbeltet, fordi de holder barnet bedre på plass. Med små smale skuldre vil et lite barn lettere bli kastet ut av diagonaldelen av bilbeltet, og bare bli hengende i hoftedelen, noe som heller ikke er bra.

Hilsen Kristin Øyen

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=2261

Skrevet

Så da kanskje han kan sitte i setet litt til? Merkelig!

HI

Skrevet

Så da kanskje han kan sitte i setet litt til? Merkelig!

HI

Ser sånn ut... Blir forvirra jeg!

Men det handler vel om hvordan barnet sitter i setet, er barnet så lite og spinkelt at det er farefor at de forsvinner ut av bilens tre punkt sele så er fem punkt sikrest. Er det liten fare for at barnet vil glippe ut av selen så ville jeg gått for beltestol med isofix.

Skrevet

Fant dette på trygg trafikksine sider:

Trafikksikkerhet - Barn i bil

Bilstolens seler eller bilbelte til treåring?

Sist oppdatert:10.11.09

I en diskusjon på nettet kom spørsmål om bruk av bilstol med egne integrerte seler kontra bilseter der du bruker bilens seler. Vi har en datter på 3,5 år, som sitter forovervendt i en Römer TS king stol. Hun er ca. 14 kg og 95 cm. Ble nå gjort oppmerksom på at å ikke bruke bilens egne seler, men en stol som dette, kan gi «dobbelt» støt ved kollisjon?

Svar:

I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken.

Skrevet

Når et lite barn er festet med fem punkts vil all vekten ramme nakke og hode, da hodet til barnet er så stort og tung i forhold til kropp og nakke. Kroppen sitter jo dønn fast og all vekt rammer da nakken. Mens med bilens belte vil vekten bli mere spredd utover hele kroppen.

I rallybiler med 5pkt sette (tidligere, uten HANS) døde ofte føreren momentant da nakken ble revet tvert av. Hodets vekt (+ med hjelm i tillegg) får en vanvittig kraft ved kollisjon, og når kroppen er låst med fempunktssele fører dette til et kraftig rykk i nakken.

For å unngå dette har de kommet frem til ulike løsninger som låser hjelmen til setet med vire, eller en "HANS":

http://www.ioportracing.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=SSHNR

Takk :) Da er jeg med. Blir visst ny beltestol på oss da...

Skrevet

La barnet sitte i 5-puntsele så lenge det går!

(det er jo det rallyførerne bruker...) Dessuten så er jo setet da festet til bilen og det kommer ikke deisende i ryggen på barnet om det skulle bli en bråstopp.

Anonym poster: ebc0826daf2d29f43aafb8e0c0416854

Skrevet

...og så leste jeg videre og ble like forvirret som før. Skulle ønske bakovervendt var en opsjon i mange år enda!

Skrevet

Vi kjøpte nettopp Cybex palass 2. Den har en slags pute foran barnet. Denne fordeler trykket mot kroppen til barnet ved en eventuell kollisjon. Puten kan brukes opptil 18kg. Når puten tas vekk kan setet brukes opp til 36kg. Setet er trygt og utrolig komfotabelt da både nakkestøtten og ryggen kan justeres hvis barnet vil sove på en lengre tur.

Setet har visst veldig bra score på NCAP testene.

Anonym poster: c67d577e74560c000b529858879db2c0

Skrevet

Ayrton Senna døde av akkurat det du beskriver mener jeg å huske, da han kjørte ut og døde i Formel1.

Skrevet

Hmm...er der noen seter man kan ha bakovervendt lenger enn til 18 kg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...