Gå til innhold

Livet etter svangerskapsdiabetes?


Ele

Anbefalte innlegg

Heihei!

Litt usikker på om det er noen her som kan svare, men konkluderte med at dette i såfall måtte være forumet for det!

Jeg fikk påvist lett svangerskapsdiabetes på mandag, på 38+2, ganske seint i svangerskapet altså... Men uansett, nå er jeg satt på streng og deprimerende og forvirrende diett fram til fødselen, som uansett ikke er lenge til, og han i magen var helt gjennomsnittlig i størrelse, ble sjekka på tirsdag, så alt er i grunnen greit nok nå.

Men så var jeg hos legen og fikk anbefalinger til livet etter, og DET gjorde meg litt nedbrutt... 40% sjans for å utvikle diabetes type 2 senere sa hun, DET var mye... Jeg måtte leve forebyggende, som innebar mye trening (som er greit, jeg elsker turlivet og gleder meg masse til en liten en kan ble med meg, mannen og hunden på tur fremover!), men jeg måtte fortsatt holde meg unna sukker og helst fet mat også.... Og som hun sa det: "Ja, men etter herre perioden så kan du jo gå over t å unne dæ et kakestykke på fæst i ny å ne, men hoill dæ t ett, å så nyt d da vettu, d e jo lik så godt! Åsså kan du jo spise litt søtt på lørdaga, ev ta dæ litt potetgull, men bare ikke ta ei skål me d, men ein håndfull!"

 

Altså, ETT kakestykke om det er selskap, og EN håndfull potetgull på lørdager... Er det livet mitt etter fødselen? Dere som har hatt svangerskapsdiabetes, lever dere slik etterpå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk det selv påvist,men de sa til meg når jeg hadde født,ville det forsvinne igjen, jeg har jo ikke diabetes etterpå,kun under svangerskapet,var i alle fall sånn jeg forsto legen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det selv påvist,men de sa til meg når jeg hadde født,ville det forsvinne igjen, jeg har jo ikke diabetes etterpå,kun under svangerskapet,var i alle fall sånn jeg forsto legen min :)

Ja, men man har visst stor sjanse for å utvikle diabetes type 2 senere, derfor man bør leve sukkerfritt sa legen... Men det er jo såååå kjipt.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh,det nevnte ikke legen min engang,hyggelig, håper hjertelegen og jordmoren på riksen har vett til det da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passet på å gå ned 10 kg etter fødeslen, eller så lever jeg som normalt. Spiser både kaker i bursdager og drikker rødvin i helgene. Prøver å leve sunnt i hverdagen og så drar jeg den litt ut i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passet på å gå ned 10 kg etter fødeslen, eller så lever jeg som normalt. Spiser både kaker i bursdager og drikker rødvin i helgene. Prøver å leve sunnt i hverdagen og så drar jeg den litt ut i helgen.

DET hørtes ut som noe jeg kan leve med! :) Åh, den legen tok litt livsgnisten min altså... Følte vi kom fra forskjellige planeter, hun sa også "Du kan jo ev spise frokostblandinger, finnes noen helt uten sukker og med masse fiber, og de er jo SÅ GODE!!"... De smaker jo spon.... :P

Og jeg var normalvektig før graviditeten, har dessverre gått opp 18 kg, masse vann og en god del fett, men det kunne jo vært verre, skal nok klare å gå ned etter hvert, med masse turgåing! :) Men det blir nok ikke noe hollywood-fart på vektnedgangen altså... Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har passet på å gå ned 10 kg etter fødeslen, eller så lever jeg som normalt. Spiser både kaker i bursdager og drikker rødvin i helgene. Prøver å leve sunnt i hverdagen og så drar jeg den litt ut i helgen.

DET hørtes ut som noe jeg kan leve med! :) Åh, den legen tok litt livsgnisten min altså... Følte vi kom fra forskjellige planeter, hun sa også "Du kan jo ev spise frokostblandinger, finnes noen helt uten sukker og med masse fiber, og de er jo SÅ GODE!!"... De smaker jo spon.... :P

Og jeg var normalvektig før graviditeten, har dessverre gått opp 18 kg, masse vann og en god del fett, men det kunne jo vært verre, skal nok klare å gå ned etter hvert, med masse turgåing! :) Men det blir nok ikke noe hollywood-fart på vektnedgangen altså... Hehe...

 

Jeg tror ikke man kan slutte å leve helt, bare være bevisst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det tallet 40% risiko for de gravide som fikk svangerskapsdiabetes og trengte insulinsprøyter. Dette gjelder slik jeg forstår ikke deg? I så tilfelle har du nok også øket risiko for diabetes, men antagelig er det ikke så mye! Hadde diabetes selv når jeg var gravid, og tenker at sunn fornuft og en normal sunn livsstil ( med både litt rødvin og sjokolade i ny og ne!) får holde i massevis! Kun et kakestykke til fest mener jeg er helt urealistisk for en ellers sunn og slank person! Synes legen din var vel streng med deg! Lykke til med siste innspurt, dette går nok bra! Hilsen lege.

 

Anonym poster: ea2f195c9cb20f5acc282752a23845a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det er det tallet 40% risiko for de gravide som fikk svangerskapsdiabetes og trengte insulinsprøyter. Dette gjelder slik jeg forstår ikke deg? I så tilfelle har du nok også øket risiko for diabetes, men antagelig er det ikke så mye! Hadde diabetes selv når jeg var gravid, og tenker at sunn fornuft og en normal sunn livsstil ( med både litt rødvin og sjokolade i ny og ne!) får holde i massevis! Kun et kakestykke til fest mener jeg er helt urealistisk for en ellers sunn og slank person! Synes legen din var vel streng med deg! Lykke til med siste innspurt, dette går nok bra! Hilsen lege.

 

Anonym poster: ea2f195c9cb20f5acc282752a23845a1

 

Puh, det var det beste jeg har hørt på lenge, jeg kan puste litt letta ut! Tusen takk for svar, det høres fornuftig og logisk ut!! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...