Gå til innhold

Inspirert, bordskikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 11 har en kompis som ofte er på middag hos oss. Men barnet mangler bordskikk, slurper og smatter høyt under hele måltidet. Er så ille at tenåringsguttene spiser i stua når dette barnet er hos oss. Han sier også høyt hva han ikke liker, spiser ikke tilbehøret, og har vi f.eks koteletter, så forsyner han seg med halvparten - som han ikke klarer å spise opp. Vi voksne må da spise brødmat. Kan vi si i fra til barnet, eller er det frekt? Vet at foreldrene blir sure om gutten forteller at vi har irettesatt han.

Anonym poster: d2cdd1be18cc24a633236294afd2eb2b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har han en diagnose? Han høres ut som min "stebror" på 11 og han har asperger...

Anonym poster: 62bf0a29a3ca76d41eba9f5bf5642672

Skrevet

Hva med å lage ferdige posjoner som dere gir til dere alle? Så slipper dere at han spiser opp maten.

Anonym poster: f6be84e418f657de5783e6ef15e71c66

Skrevet

Jeg hadde irettesatt han. Hos oss må alle følge våre regler, både små gjester og egne barn.

Har forresten gjort det flere ganger selv, irettesatt barn som griser med maten (skolebarn) eller som går fra bordet før alle er ferdig. Hva foreldrene tenker/sier om det, bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. Det sier jo mer om de enn om deg, tenker jeg

Skrevet

I mitt hus gjelder mine regler.

Sånn har vi hatt det overfor alle venner av barna som har spist hos oss. Jeg har ikke tatt fem flate øre (eller 50 kroner ;) ) for å oppdra unger ved mitt bord. Jeg tenker som så at hvis foreldrene ikke tåler at gullungen blir irettesatt av andre voksne så får de enten gi barnet en skikkelig oppdragelse, slik at det ikke forsyner seg av halvparten av kotelettene eller så får de la være å sende han ut i offentligheten. Så jeg hadde snakket til han.

Skrevet

Her hadde vi nok oppdratt han. Ikke like strengt som våre egne, men gutten er ikke tjent med at ingen viser negative reaksjoner for dårlig oppførsel. Liker ikke foreldrene det får de nekte han å komme på besøk til oss.

Skrevet

Sluker maten, og stormer fra bordet uten å si takk for mat, og rydde etter seg før vi andre er ferdig å spise. Nei, han har ingen diagnose. Smart og oppegående. Koselig gutt, bortsett fra dette. Men veldig furten, så blir nok sur om jeg sier i fra.

Anonym poster: d2cdd1be18cc24a633236294afd2eb2b

Skrevet

Javel? Han er 11, du er voksen. Det er da ikke DITT problem at ungen oppfører seg som en dritt, og vil du ikke ha slik oppførsel i huset ditt sier du fra. Om han blir sur, so what? Bryr det deg? Blir du flau? Ærlig talt, alt folk finner seg i.

Ditt hus, dine regler. Så enkelt er det, er vel ingen som tvinger ungen til å være hos deg.

Anonym poster: 5168033003ff101a80ecc176906cc70c

Skrevet

Du kan bare si fra. Blir han eller foreldrene sure, kan du si at han ikke trenger å spise hos dere neste gang.

Skrevet

For det første synes jeg dere bør sørge for at alle får sin del av maten, gjerne ved å legge på talerknen til alle om du er redd det ikke er nok. For det andre synes jeg du bør oppdra ungene dine til å tollerere at andre har litt andre matvaner enn dere og at man spiser middagen ved kordet uansett. Å gå fra bordet fordi en gjest er "ekkel" er mye mer uhøflig enn å smatte eller slurpe.

Anonym poster: 5f7fd10b8239bc4cef81e8b8d0612d0f

Skrevet

kordet = bordet

Anonym poster: 5f7fd10b8239bc4cef81e8b8d0612d0f

Skrevet

Slurping og smatting synes jeg ikke du kan kommentere (ja, jeg vet at det er hinsides grusomt å høre på!), for det er ikke alltid barnet har kontroll på dette. Datteren min hadde en venninne som smattet veldig når hun spiste, og hun ble mobbet av andre barn for dette, men klarte ikke å la det være.

Når det gjelder alt det andre, så er du i din fulle rett til å si i fra. Si at hos dere forsyner man seg med små porsjoner og tar heller mer når man har spist opp. Hos oss er det en regel at man ikke snakker om hva man ikke liker ved bordet, da får man heller la være å spise det, men i stillhet. Krev at han sitter ved bordet til alle, eller i det minste de andre barna, går fra, det er vanlig bordskikk.

Ikke "oppdra" ham, det er ikke din oppgave, men krev at han følger deres regler når han spiser hos dere.

Anonym poster: fba874dbc48f0ff33aba9345eb41cf38

Skrevet

Jeg hadde ikke irettesatt, men sagt ifra på en vennlig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...