Gå til innhold

Jeg plages av stadig tilbakevendende luftveisinfeksjoner. Hjelp! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste årene har jeg hatt mange luftveisinfeksjoner, og ofte må jeg behandles med antibiotika for å bli frisk. Det er tatt mange prøver av både røntgen, CT, utvidede blodprøver, spyttprøver, neseprøver osv, men det har ikke blitt utslag på noen av disse.

Problemene startet for noen år siden da vi flyttet inn i en leilighet hvor det sannsynligvis var veldig dårlig inneklima. Både jeg og barna mine var konstant forkjølet da vi bodde der. Mine forkjølelser ble etter hvert kraftigere og jeg fikk lungebetennelse og bronkitt ganske ofte.

Vi flyttet i høst, og både barna og jeg merket en bedring. Men i desember fikk jeg influensa, som igjen førte til lungebetennelse. Jeg måtte gjennom to antibiotikakurer for å bli frisk, men nå hanlger jeg igjen.

Jeg er på grensa til å bli utslitt av dette, og føler at jeg aldri kommer meg ovenpå. Jeg har prøvd akupunktur og føler at det hjelper på kort sikt. Dvs at luftveiene blir merkbart bedre samt at energien stiger for noen dager, så daler formen igjen.

Vurderer nå homeopati eller andre alternative behandlingsformer, men dette er både dyrt og tidkrevende. Er det noen som har vært borti noe av det samme som meg og har blitt frisk? I såfall vil jeg vite hva du gjorde?

Hvordan kan jeg få opp immunforsvaret igjen?

Anonym poster: 771400afa984495742332b4756048a63

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket deg for allergier da? Aner ikke om det kan ha noen sammenheng men var det første jeg tenkte på når du hele tiden får det igjen. Ellers er vitaminer og antioksidanter og gjerne litt trening i frisk luft en god start på bedre immunforsvar :)

Anonym poster: 1978eded57bcbfa63d4a3e328c66019c

Skrevet

Dumt spørsmål men regner selvfølgelig med at du ikke røyker? :)

Anonym poster: efe23009a5174666dcb9e28c31ab497c

Skrevet

Det kan godt hende det vil hjelpe at dere har flyttet. Jeg har litt erfaring med at om man blir behandlet med antibiotika vil man lettere få infeksjonen igjen enn om man lar den gå over av seg selv. Etter en antibiotikabehandling virker det som om man er mer motagelig for både det ene og det andre. Men jeg er ingen forsker altså.

Skrevet

Kanskje du allerede gjør dette, og at det er en selvfølgelighet, men frisk luft, mosjon og antioksidanter/frukt/grønt og vann kan gjøre underverker :) Kle deg i ull, hold deg varm og sov nok.

Skrevet

Jeg var AKKURAT på samme måte. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte.

Anonym poster: df36da7268833d430bec555d0af5768b

Skrevet

Takk for innspill! :-)

Jeg er allergisk mot en del ting, men utsetter meg ikke for noe av dette. Og nei, jeg røyker ikke.

Jeg tror også at hyppige antibiotikakurer svekker immunforsvaret, men samtidig må nesten lungebetennelse behandles, jeg har vært ganske så dårlig og hatt crp på over 200 hver gang.

Jeg spiser sunt og er veldig glad i å trene. Men den siste måneden har jeg vært i dårlig form og fått lite frisk luft. Det har nok ikke hjulpet på. I tillegg har jeg en ganske krevende jobb og har presset kroppen en del for å komme meg igjennom en del arbeidsoppgaver. Det er sikkert ikke så lurt.

Du som har fått påvist lavt stoffskifte - hadde du noen andre symptomer på dette? Og har du blitt bedre nå? :-) Var til legen i går, og da ble det tatt blodprøver av meg igjen, og stoffskiftet er en av de tingene som skal testes...

Er det noen som har prøvd homeopati?

Hi

Skrevet

Jeg hadde det på samme måte og det viste seg at jeg hadde kyssesyken. Dette er nå 4-5 år siden, jeg var mye syk det året jeg hadde kyssesyken, ene infeksjonen tok den andre. Jeg utviklet ME og har fremdeles dårlig immunforsvar.

Det viktige for meg nå er å aldri være lav på noen ting, men ha høye lagre av jern, b-vitaminer, b-vitaminer osv. Merker også forskjell med en gang jeg slutter å ta tilskudd av antioksydanter. Jeg drikker et lite shotsglass med en juice laget av aqai, bringebær, blåbær, tranebær og druer to ganger om dagen, det hjelper faktisk på immunforsvaret.

Men pga ME'en er jeg jo mye slapp, svimmel, sliten, trøtt, muskelsmerter, hodepine osv da, er bare mindre syk enn før jeg begynte med tilskudd

Anonym poster: 5027ece5a7d9af890c203c5dcfb29e18

Skrevet

Det hørtes ikke noe særlig ut, men bra du har funnet noe som hjelper på immunforsvaret. Alt startet med en halsbetennelse til meg også, men jeg tror det ble tatt prøver som utelukket kyssesyken. Den juicen du snakker om, er det noe du får kjøpt i en helsekostbutikk eller er det noe du har "blandet" selv? :-)

Hi

Skrevet

Jeg ville for det første tatt meg en tur på helsekost og kjøpt meg en skikkelig god kur med probiotika. Dette vil være med på å stabilisere tarmbakterier samt styrke immunforsvaret ditt. Etter mange ab lurer skal du ikke se bort ifra at det er litt på bærtur. Jeg ville trolig også tatt tranebærkapsler som en kur.

I tillegg ville jeg tatt kontakt med en Akupunktør som gjerne driver m homeopati og urter i tillegg. Vet om mange som har hatt god effekt av dette.

Anonym poster: 0038e39bfb49d95b0777aabdac1c8597

Skrevet

Anbefaler Eqologyprodukter for å styrke immunforsvaret :)

Anonym poster: 1728441565982b2100b415ec500b3489

Skrevet

Hva slags produkter er det da? :-)

Skrevet

Ps. Jeg har forresten begynt med probiotika, har gått på det siden slutten av desember. Håper dette har en positiv langtidseffekt. Tranebærkapsler tar jeg også, er også veldig mottakelig for UVI. Kapslene holder det i sjakk.

Takk for tips ang akupunktur og homeopati - tror jeg skal prøve det ut. Har vel ingenting å tape på det :-)

Skrevet

Dytter opp og håper på enda flere innspill :-)

Skrevet

Etter så mange antibiotikakurer er bakteriefloraen din totalt i ulage! Du bør først ta en kur med gode tarmbakterier som er beregnet på å bruke etter antibiotikakurer, deretter fortsette med gode tarmbakterier over lang tid, gjerne både i tablettform og VitaBiosa som er flytende.

Uansett så må du holde deg unna sukker!! Også trappet godt ned på raske karbohydrater generelt.

Hvis du har tegn på sopp så bør du også behandle dette med f.eks. olivenbladekstrakt, Floracin.

Vital Greens er et godt tilskudd for immunforsvaret som jeg selv har hatt veldig god effekt av. Det jeg har sett av eqology-produktene virker bra, men man får ikke alt i ett, noe det ofte fremstilles som. En av mine pasienter tar 5-6 av disse (gode produktene) og får likevel ikke i seg alle vitaminer og mineraler. For meg virker det unødvendig tungvindt og når man betaler så mye for produktene så bør de i hvert fall gi en alle vitaminer/mineraler.

Vital Greens som jeg anbefalte inneholder alle, du trenger gjerne litt mer D-vitamin og omega3 ved siden av, men det trenger du ved siden av alle tilskudd.

Jeg ville fått hjelp av en god ernæringsterapeut, spesielt om du mistenker at du har sopp-problematikk. Få tatt utvidede prøver tatt hos lege også, husk å få med både D-vitaminer, sink og kobber i tillegg til alt annet.

Du må gjerne opp i terapeutiske doser hva kosttilskudd angår. Er immunforsvaret ditt veldig svakt er ikke normale dagsdoseringer nok. Derfor er det beste at du får hjelp av en dyktig terapeut, gjerne en med ortomolekylær utdanning.

Akupunktur og homeopati er veldig gode støttebehandlinger for immunforsvaret. Akupunkturen ville jeg også ha gått til jevnlig.

Anonym poster: 658e1794b414d2c6b0efc05ed8316912

Skrevet

Du som har fått påvist lavt stoffskifte - hadde du noen andre symptomer på dette? Og har du blitt bedre nå? :-) Var til legen i går, og da ble det tatt blodprøver av meg igjen, og stoffskiftet er en av de tingene som skal testes...

Jeg la litt på meg, var mye trøtt, konstant problemer med infeksjonssykdommer, spesielt lunge/hals, dårlig konsentrasjon, mistet litt hår, merkelig kroppstemperatur som svingte veldig...

Ja, er bedre nå, opererte ut kjertelen siden jeg konstant svingte mellom høyt og lavt, og går nå på medisiner :) Har ikke hatt problemer med hverken hals eller lunger siden det, og det er 8 år siden.

Lykke til :)

Anonym poster: df36da7268833d430bec555d0af5768b

Skrevet

Tusen takk for svar!

jeg har nå fått mye å tenke på. Håper å få svar på blodprøver ganske raskt slik at jeg får noe mer konkret å forholde meg til.

Ser at det anbefales en del naturpreparater. Når jeg ikke vet hva som feiler meg, blir jeg litt rådvill. Men vital greens høres fornuftig ut, en slags hestekur for immunforsvaret. Jeg regner med at alle infeksjonene skyldes et ødelagt immunforsvar, at jeg har kommet i en ond sirkel som er vanskelig å bryte. Egentlig er det ganske fortvilende og ødelelggende for livskvaliteten.

Buhu :-(

Skrevet

Hvor bor du hen? Om du bor på sørlandet anbefaler jeg en tur til Dr Bjørn Øverbye, han er veldig flink med slik problematikk som deg.

Han er utdannet allmennlege, men har etterutdanning som akupunktur, homeopat og er veldig flink med kosthold.

Jeg fikk god hjelp av han med tanke på hva slags tilskudd jeg skulle ta, jeg måtte ha sprøyter med B12-vitamin, reseptbelagte doser med D-vitamin og var lav på både jern og noen andre ting. Han tok en haug med prøver og fant ut av diverse allergier, og at jeg er insulinresistent.

Vet at mange reiser veldig langt for å få time hos denne legen. Han er spesiell, og tar de merkeligste tester, men jeg er veldig fornøyd og det vet jeg mange andre også er...

http://www.arendalhelsesenter.no/helsesenteret.htm

Anonym poster: 5027ece5a7d9af890c203c5dcfb29e18

Skrevet

Jeg bor ganske så langt unna sørlandet ja, for å si det sånn :-)

Kan sjekke om det finnes noe lignende tilbud i denne byen, kanskje? Hadde vært greit å få ting kartlagt før jeg begynner å hive i meg både det ene og andre :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...