Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #1 Skrevet 24. januar 2013 Hvor mye makt har de egentlig? Kan de virkelig overgå retten? Jeg har egentlig alltid hatt stor tiltro til BV, har aldri vært borti de personlig, men nå har en bekjent av meg det. Trodde virkelig at deres jobb var å gjøre det beste for barnet, noe som de definitivt ikke gjør i denne saken her.. Syns det er skikkelig skummelt at de bare kan ta vekk barna når det faktisk ikke er grunnlag for det.. Kan ikke gå inn på detaljer, men jeg har alltid tenkt at de som blir fratatt barna, blir fratatt barna av en grunn, men i dette tilfelle er ikke denne grunnen til stede.. BV leter bokstavelig talt etter grunner for å holde barna borte, og når de ikke finner det bruker de at "de må ha mer tid til å utrede", denne grunnen har de brukt i over 3 år nå.. Anonym poster: 4b4473df7c8fe5d2024f25352a4fbe2b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #2 Skrevet 24. januar 2013 De kan ikke overgå retten nei. Anonym poster: f14dd7fead051b266221a388d2b8d39f
Cmyk Skrevet 24. januar 2013 #3 Skrevet 24. januar 2013 D kan ikke overgå retten, og de skal jobbe til barnets beste. Det kan jo hende de sitter på mer informasjon enn du gjør, så selv om du vurderer det på en måte, kan barnevernet ha grunn til å vurdere det på en annen måte.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #4 Skrevet 24. januar 2013 De kan ikke overgå retten, men d kan vel gjøre feil, som alle andre. De har også begrenset med ressurser dessverre. Men hvordan vet du at det er grunnløst? Har du noe annet enn foreldrenes ord for det? Anonym poster: c8a3260d91223eb8753c23ba5036fa81
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #5 Skrevet 24. januar 2013 Barnevernet har taushetsplikt, så vi hører alltid bare den ene siden av saken. Terskelen for å fjerne barn fra foreldrene i dette landet er veldig høy, og det er en fastsatt prosess for hvordan man gjør det. Er ikke slik at en vrien og vrang ansatt i barnevernet bestemmer dette alene, de er flere som må være enige i avgjørelsen. Min erfaring (jeg jobber med barn og har venner både i barnevernet, skolevesenet og andre steder) er at terskelen for å frata foreldre retten til å oppdra barna selv er altfor høy. Men selvfølgelig kan det bli gjort feil, akkurat som det en sjelden gang skjer at en person blir uskyldig dømt i norsk rettsvesen kan det nok skje at barn blir fratatt foreldrene på feil grunnlag. Likevel er det ikke ofte det skjer altså, det er ikke mange omsorgsovertakelser i det landet her i året, og jeg har stor tro på at det stort sett er helt riktig avgjørelse. Anonym poster: f14dd7fead051b266221a388d2b8d39f
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #6 Skrevet 24. januar 2013 Jeg kan desverre ikke gå inn på detaljer.. Jeg brenner for at barn skal ha det best mulig, så om det var noen som helst sannsynlighet for at denne bekjente av meg var skyldig i noe som ga grunn til å ta ifra barna, så hadde jeg ikke reagert i det hele tatt på den beslutningen, dette handler ikke om at det er fordi jeg kjenner vedkommende. Jeg får høre en side av saken ja, men jeg har sett loggføringer fra samtaler med BV, og jeg har vært på besøk når BV har vært og observert.. BV snakker imot seg selv flere ganger, og direkte overser det denne bekjente av meg forteller, og støtter motparten i saken, selv om det faktisk er der omsorgssvikten ligger..jeg trodde virkelig ikke at dette var mulig, men det er tydeligvis det. Og det syns jeg er veldig skremmende, håper virkelig ikke at det er slik i alle kommuner.. Anonym poster: 4b4473df7c8fe5d2024f25352a4fbe2b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #7 Skrevet 24. januar 2013 Hvor mye makt har de egentlig? Kan de virkelig overgå retten? Jeg har egentlig alltid hatt stor tiltro til BV, har aldri vært borti de personlig, men nå har en bekjent av meg det. Trodde virkelig at deres jobb var å gjøre det beste for barnet, noe som de definitivt ikke gjør i denne saken her.. Syns det er skikkelig skummelt at de bare kan ta vekk barna når det faktisk ikke er grunnlag for det.. Kan ikke gå inn på detaljer, men jeg har alltid tenkt at de som blir fratatt barna, blir fratatt barna av en grunn, men i dette tilfelle er ikke denne grunnen til stede.. BV leter bokstavelig talt etter grunner for å holde barna borte, og når de ikke finner det bruker de at "de må ha mer tid til å utrede", denne grunnen har de brukt i over 3 år nå.. Anonym poster: 4b4473df7c8fe5d2024f25352a4fbe2b Hvis dette handler om at de har fjernet barn fra hjemmet, _kan_ bv i enkelte tilfeller fatte akuttvedtak på eget grunnlag, uten forhåndsgodkjennelse av fylkesnemda (retten), men dette vedtaket skal godkjennes av nemnda så raskt som mulig. Vedtaket skal sendes inn til nemnda senest samme dag som barnet fjernes fra hjemmet. Hvis det ikke godkjennes, må barnet returneres til hjemmet! Hvis det er en varig omsorgsovertakelse kan uansett ikke bv gjøre dette uten å gå via fylkesnemnda (retten), så da er det i prinsippet ikke den lokale bv-tjenesten som har fattet vedtaket, men nettopp retten! Det kan selvfølgelig tenkes at din bekjente er ute for en kommune der de ikke er profesjonelle, men det kan også tenkes at du ikke forstår gangen i dette, og at du kjenner deg provosert og forvirret.. Det er for øvrig vanskelig å kommentere når det ikke foreligger detaljer. Anonym poster: d10af1d60427a58855014d4575fe5c21
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #8 Skrevet 24. januar 2013 Joda, barnevernet ER sånn. Kjenner flere saker. Mitt eksempel: jeg gikk fra eksen (endelig - etter å ha hørt trusler i flere år på at han skulle ta fra meg barna og hatt voldelig forhold.. så gikk jeg...) Barnevernet så mine merker og de visste at jeg hadde anmeldt han til politiet. DE kjørte meg VEKK fra mannen. Han kom med usaklige og grunnløse anklager som ikke stemte, men klarte å få barnevernet med på dette. Jeg flyttet ut av kommunen, og dermed fikk ikke barnevernet på det stedet noe ut av å gjøre noe med meg og min omsorgsevne. De henviste saken til min kommune, med begrunnelse at jeg hadde dårlig omsorgsevne, ikke hadde godt nok samspill med yngste -men godt med eldste da,.. Og det etter å ha observert i 20min. Barnevernet i min nye kommune skulle ha 3 hjemmebesøk, men det holdt med TO. De så INGEN ting av det barnevernet i forrige kommune hadde "sett" og saken er henlagt for langt over ett år siden. Jeg inkluderte helsesøster og barnehage i dette, og har fått høre både da og i ettertid at de ikke har sett noe av det barnevernet og barnefar anklagde meg for. Jeg er så glad for at jeg flyttet ut av den kommunen, slik at det forrige bv ikke tok fra meg ungene. For det var det de var ute etter,,!!! BV er ikke alltid verdens beste, men la meg understreke: Jeg er ikke bitter - jeg er bare veldig lei meg for å ha havnet i densituasjonen. Det v ar ikke deres feil, men de trodde blindt på barnefar. Dessverre! Anonym poster: b360c8ac9cbc73819feade0981cca4ac
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #9 Skrevet 24. januar 2013 Det er litt samme greia her, en forelder som kommer med beskyldninger mot den andre. Kommer med beskyldinger, som h*n etter en stund påstår at h*n ikke har kommet med allikevel, men så er det å komme med nye beskyldinger om noe helt annet, og sånn har det gått om igjen og om igjen. BV støtter motparten i ALT, det virker som om de tenker mer på motpartens beste enn på barnas beste. Det har skjedd ting der som ikke engang har med min bekjente å gjøre, som jeg synes er helt feil i forhold til barna. Det er i bunn og grunn de som får svi av dette, det er deres oppvekst det går ut over, og det kommer til å påvikre livet deres på en negativ måte. Motparten har selv vært barnevernsklient da h*n var barn, og det er flere ting ved denne peronen (og det er ikke bare ting som min bekjente har fortalt meg, dette er ting som står skrevet svart på hvitt) som gjør at det er stor grunn til å heller se på h*n sin omsorgsevne.. Aaah, jeg skulle så gjerne kommet med masse detaljer, for da hadde poenget kommet tydligere fram.. Men jeg må bare få ut frustrasjon.. Håper denne saken kan bli belyst på en slags måte for alle en dag.. Anonym poster: 4b4473df7c8fe5d2024f25352a4fbe2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå