Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Hvordan forholdere dere dere til barna og deres matvaner? Viser dere at dere slanker dere? Sier dere hvorfor dere spiser som dere gjør? Jobber i bhg og reagerer på enkelte utsagn noen barn kommer med... Eks: 1.vi skal spise lunsj (skiver) jente 4 år nekter å spise brød for mamma sier man blir tjukk. Hun ville ha havregrøt. 2. Gutt 5 forteller i samlingsstund om middag slik han ser det: Barn spiser mat og ekle gullerøtter, pappaer spiser grandis til kvelds og mammaer spiser ikke de bare drikker shake. Og ingen mammaer kan spise potet for da får de huller i lårene... 3. Ny jente 4 spørr hvor mange kalorier det er i alt pålegget vi har på bordet. Hvis jeg svarer at jeg vet ikke sier hun, men så les på den da! Anonym poster: 653ea4c7e78453ae1a456949e1c13c82
*Miss Flua* Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Oi, dette var ille. Men barn plukker opp alt! Jeg slanker meg, men nå er mini så liten enda at han forstår ikke. Uansett, jeg går ned ved å spise helt normalt rett og slett. Spiser stort sett det samme som mini. Knekkebrød, sunt pålegg, frukt og masse grønnsaker til middag. Egentlig mer en livsstilsendring enn slanking. Spiser til jeg ikke er sulten lenger, ikke stappmett som jeg gjorde før. Hadde jeg gjort dette når han var større, ville han nok merket at jeg forandret matvanene mine.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Huff dette hørtes litt rart ut. Jeg spiser vanlig sunn mat, det samme som mann og barn, men regulerer mengden. Ingen shake eller spesialmat, men jeg veier det jeg spiser og teller kalorier. Barnet mitt er bare 1 år og skjønner jo ikke noe av det enda, men tenker jeg må slutte å veie etterhvert og ta det på øyemål så jeg ikke påvirker henne. (Jeg er veldig overvektig og må nok kontrollere matinntaket i flere år fremover.) Anonym poster: 432df1104e678ac15c0c29c09c964c31
Eeniemeenie Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Hehe, oi.. det der var ille. Min fireåring aner ikke hva kalorier er, heldigvis Om jeg spiser egg og salat fremfor brødskiver som hun spiser legger hun ikke stort merke til tror jeg, for vi liker omtrent ingen av de samme tingene. Og for alt i verden verken prater jeg om slanking eller prakker mitt kosthold på henne.
optimist77 Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Jeg og min sambo holder på å gå ned i vekt om dagen. Vi spiser helt vanlig mat og middagen er akkurat det samme som ungene får. Vi teller kalorier for oss selv, dvs fører inn i en slags dagbok på nettet. Vi har valgt denne måten å gå ned i vekt på avdeling grunn at ungene ikke skal merke det. Er vokst opp med en mor som har vært på slanker'n hele livet og det har vært utrolig slitsomt å "følge med" i alle diettene. Hun er fortsatt overvektig...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Jeg spiser det samme som resten av familien, bare magrere pålegg (grovbrød/knekkebrød spiser vi alle), mer grønsaker til middag, og mindre søt mat enn resten av fam:-) Anonym poster: bc25e83a6a701882791c53b111a1f6d8
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Jeg slanker meg, men spiser den samme maten som resten av familien. Veier jeg noe, gjør jeg alltid det når jeg er alene på kjøkkenet. 4 åringen her er opptatt av at jeg har tykk mage(og hvorfor). Jeg har sagt at det er pga baby+ at jeg har spist litt for mye. Det angrer jeg på... Han kan finne på å si at han har så vondt i magen fordi han har spist så mye(når han i realiteten knapt har rørt maten) og at mamma og pappa har tykke mager. Jeg er lei meg for at han er opptatt av dette, vi har forsøkt å snakke rundt det(ikke om slanking da) og jeg tror han har fått impulser andre steder fra også utifra hva han forteller. Det er jo helt tragisk det du beskriver, og jeg er redd for å "smitte" mine barn med slike skumle tanker. Anonym poster: fe15a2d4c978cbaeaa781b3428f05355
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #9 Skrevet 24. januar 2013 Uff, dette var ille syns jeg. Fokuset er helt ute å kjøre! Jeg er FOR å lære barna om sunn mat og hvorfor man spiser sunn mat, men fullstendig IMOT å lære barna om slanking. Forleden hadde jeg et barn på besøk, som fortalte barnet mitt om hvordan blodsukkeret steg raskt og sank like raskt dersom man bare spiste søt mat (vaffel i dette tilfellet) til lunsj, og at man da ville få problemer med å konsentrere seg så godt på skolen. Dette kom fram fordi mitt barn hadde hatt med seg et vaffelhjerte på turdagen på skolen den dagen. Videre snakket de om hvordan sunn mat gjorde at blodsukkeret holdt seg oppe til neste måltid, slik at man ikke ble slapp og sliten. Dette er bare ren kunnskap for ungene, som tross alt er ganske store. Jeg syns faktisk det var fint, de hadde en fin stund der de satt å diskuterte hvorfor det var viktig å spise sunn mat. Det handlet ikke om stor versus liten, tynn versus tykk eller slanking. Det handlet rett og slett om hva som er best for kroppen å spise for at vi skal ha energi og være sterk og sunn. Anonym poster: b85534dd40a45f21a6f61303c218584c
2store - 3små Skrevet 24. januar 2013 #10 Skrevet 24. januar 2013 Å, takk og lov for min 7åring: Ingen mammaer er tjukke <3 Hehe
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 24. januar 2013 #11 Skrevet 24. januar 2013 Tragisk - bare tragisk.......:-(
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #12 Skrevet 24. januar 2013 Barn får med seg absolutt alt! Jeg slanker meg ikke, men prøver å ikke spise for mye karbohydrater. Tar litt ris, litt potet osv. Drikker nutrilett shake til frokost, men det vet eldste er fordi jeg ikke orker mat og må ha i meg noe på morningen. Har ikke sagt at det er slankedrikk, men det er nesten det samme som å spise, bare at man drikker det. Nabojenta er veldig opptatt av dette. Mora ligger på sofaen hver kveld og trøkker i seg potetgull, dip og sjokolade, og klager høylytt foran ungene hvor feit hun er (enda hun er helt normal) Sier også til sin datter at hun er tykk (valpefett) og at hun må passe seg så hun ikke får hengepupper...(hun er 9) Igår lurte datteren min på om hele den familien var gale Anonym poster: 548f2878779b4b99697f61e4c5bff606
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2013 #13 Skrevet 24. januar 2013 Det er tragisk, jeg har selv vokst opp med en mor som alltid slanket seg. Har vokst opp med at mamma hadde en egen hylle i kjøleskapet med lightprodukter, vi andre kunne spise hva vi ville mens mamma måtte holde seg til sin hylle. Jeg er derfor veldig bevisst på at jeg ikke slanker meg åpenlyst for barna. Men så er det ingen andre i dette huset heller som gafler i seg chips og Grandiosa på kveldstid, så barna slipper å se at mamma styrer unna ting som andre spiser. Men - her opplevde vi faktisk det motsatte, at ungen kom fra barnehagen med fikse ideer. Hun ville ikke spise brødet, bare pålegget. Det er vel vanlig for barn, men her var argumentet at "Lise" (ansatt i bhg) spiser bare pålegg.... Anonym poster: 35fc388fd1254db4b558231c4c1dcc20
TPK Skrevet 24. januar 2013 #14 Skrevet 24. januar 2013 Jeg spiser det samme som de andre, bare mindre enn før. Tidligere spiste jeg også store mengder snacks og godteri etter barna var lagt, så det merker jo ikke de noe til. Prøver også å velge sunne middager. Før ble det mye pølse og pizza...
Gjest Antarctica Skrevet 24. januar 2013 #15 Skrevet 24. januar 2013 Det er tragisk, jeg har selv vokst opp med en mor som alltid slanket seg. Har vokst opp med at mamma hadde en egen hylle i kjøleskapet med lightprodukter, vi andre kunne spise hva vi ville mens mamma måtte holde seg til sin hylle. Jeg er derfor veldig bevisst på at jeg ikke slanker meg åpenlyst for barna. Men så er det ingen andre i dette huset heller som gafler i seg chips og Grandiosa på kveldstid, så barna slipper å se at mamma styrer unna ting som andre spiser. Men - her opplevde vi faktisk det motsatte, at ungen kom fra barnehagen med fikse ideer. Hun ville ikke spise brødet, bare pålegget. Det er vel vanlig for barn, men her var argumentet at "Lise" (ansatt i bhg) spiser bare pålegg.... Anonym poster: 35fc388fd1254db4b558231c4c1dcc20 Lise går på lavkarbo, vøtt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå