Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Og får de ukelønn? Jeg innser at min har alt for lite ansvar og oppgaver, og vi har heller ikke begynt med ukelønn. Hun rydder ut av sekken sin (matpakke og gymtøy) ellers gjør hun egentlig ikke noe, annet enn å rydde på rommet sitt. Lager ikke maten sin selv, hjelper ikke med generelle arbeidsoppgaver osv. Hva gjør deres, og får de ukelønn? Hvordan kan vi innføre dette? Vil gi henne mer ansvar, hun er relativt umoden for alderen, så tenker at dette kan hjelpe henne til å bli mer selvstendig. Anonym poster: b2630411610e3a4ad6bd8bc23967fd2d
ny vestfold Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Min 9åring har ansvar for å kaste søppel,holde rommet i orden,rydde vekk oppvask etter seg,tømme oppvaskmaskinen og henge opp klær av og til. Rydde rent tøy på plass. Og følge beskjeder. Og av og til lager hun middag,hun kan fint lage pannekaker,taco,kjøttdeig/makaroni. hun får ikke fast ukelønn,men får penger som skal gå til noe hun ønsker seg,el lommepenger til ferie. Hun kan feks få: 10 kr for å følge de fleste beskjeder med en gang,i en uke,5kr for og holde rommet sitt i orden. 2kr for å kaste søppel 4kr for å rydde oppvaskmaskinen. Hvor mye hun får kommer ann på om hun gjør ting hver dag,el 1 -2 ganger i uka. og av og til samler vi opp,da tegner vi opp en stjerne for hver ting hun gjør,og lønnes en gang pr mnd. Og når jeg var 9år,hadde jeg en liste hengende på kjøkkenet,og jeg måtte krysse av hver uke når oppgaver var gjennomført. 1 dag i uken måtte jeg lage middag,dekke bordet,rydde av bordet og ta oppvasken. Måtte rydde og vaske rommet mitt hver uke. Og hjelpe til med vask av stue,da kunne jeg velge:støvsuge,støvtørk,vanning av blomster og vask av gulv. Måtte også ned i kjelleren og hente min bunke med klær og rydde bort.
Honningmelon Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Min 9 åring rydder bort og skyller matboks og drikkeflaske, smører sine egne brødskiver, dekker bordet og rydder av bordet (sammen med søsteren sin), går med søppel, sender klærne sine til vask, rydder rommet sitt, rydder ut av oppvaskmaskinen, rydder inn sine egne klær i skapet og hjelper meg med litt pass av minstemor når jeg trenger å gjøre litt husarbeid o.l. Han får ikke ukelønn, men får litt innimellom litt ettersom. Jeg vil de skal lære at man ikke får penger for alt man gjør, for i en familie må alle hjelpe til å bidra uten at en får penger for det. Endret 23. januar 2013 av Honningmelon
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Datteren min på 8 år får 50,- for å rydde ut og inn av oppvaskmaskin og tørke benkene. Ellers holder hun rommet ryddig og legger klærne til vask. Hun må også bytte på buret til kjæledyret sitt, men det får hun ikke noe for da det er "hennes" dyr. Anonym poster: 1c0c56a6eea2303bc2a334610f5bd5ef
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Tusen takk for gode og konstruktive svar, setter pris på at dere ikke har kommet med noe kritikk. Jeg føler selv at jeg har gjort en dårlig jobb her, og vil "ordne opp" i det på best mulig måte. En sånn ukesliste er kanskje ikke så dumt. hi Anonym poster: b2630411610e3a4ad6bd8bc23967fd2d
Lykkelig mamma 85 Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Her har jeg en syv åring. Han må holde rommet sitt rydding. Vist han tar ut av oppvasken og setter inn i oppvasken får han 10 kr,han bruker å gå ut med søpla. Både han & mellomste snuppa på snart 4 år tar av bordet og setter i oppvaskmaskin etter frokost/middag/kveld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå