Gå til innhold

Hvis man inviterer en venn av barnet sitt med på ferie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dekker de som inviterer da alle utgifter, eller sender foreldrene med penger til barnets utgifter? Som f.eks. inngangsbillett hvis man skal i fornøyelsespark osv.

Det er jo selvsagt best å avklare dette seg imellom på forhånd, men jeg lurer på hva som er mest vanlig.

Anonym poster: f13ace9b7dc81c5211c10dede102fbdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke bedt med meg noen uten å ta det som en selvfølge at vi skulle betale for dem. Samtidig hadde jeg insistert på å betale for mitt eget barn hvis han/hun skulle være med noen andre...

Anonym poster: 19419e769895e12d63620fa39f3e65db

Skrevet

Jeg hadde ikke bedt med meg noen uten å ta det som en selvfølge at vi skulle betale for dem. Samtidig hadde jeg insistert på å betale for mitt eget barn hvis han/hun skulle være med noen andre...

Anonym poster: 19419e769895e12d63620fa39f3e65db

Hadde du forventet det samme av andre hvis du hadde invitert, og syntes det var rart om de ikke gjorde det?

Anonym poster: f128a6d6be349f84757743b588d5562a

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hadde jeg invitert ville jeg betalt for alt som ikke dekkes av rene lommepenger.

Skrevet

Jeg syns ikke man skal invitere med andres barn før man har avklart slikt med foreldrene først.

Anonym poster: 95c39a4fc6a14a5da12b92ce7a2144f5

Skrevet

Jeg hadde nok tenkt at foreldrene betalte noe, men hadde ikke forlangt det. Det måtte komme fra dem. Selv hadde jeg ønsket å stå for det mitt barn kostet dem + lommepenger de kunne ha ansvar for.

Skrevet

Det bør avklares med foreldrene ja, her hadde jeg sagt at jeg dekket alt men at han burde få med seg litt lommepenger å bruke utenom. Ville dekket reise, overnatting og severdigheter. Og mat selvsagt.

Skrevet

Jeg ville tatt høyde for å måtte betale for et ekstra barn, men ville syns det var rart hvis foreldrene ikke sendte med penger. Det ville jeg gjort hvis mitt barn skulle være med andre.

Anonym poster: 43a5e0716cfae161c49e6773ca203664

Skrevet

Hadde forresten også ønsket å betale for reise og opphold hvis mitt barn skulle være med andre.

Skrevet

Har gjort det noen ganger. Har holdt kost, losji og reise med bil. Ellers har barna hatt med seg lommepenger nok til inngangsbilletter, evnt godteri/fastfoodmat og shopping. En gang betalte også barnet flybillett, men da holdt også vi andre reiseutgifter.

Skrevet

Poenget med å være INVITERT er å få reisen og oppholdet, all mat og inngangspenger osv. Så kan barnet evt ha med lommepenger til ekstra ting som is, snacks, spilling på automater, minigolf hvis ungene gjør det alene osv... alt sånn småting. Skal hele familien leie kano eller spille minigolf sammen, bør ungen få det.

Skrevet

Da min datter fikk bli med venninnen og hennes familie til Spania, tok jeg det som en selvfølge at Vi betalte for vår datter.

Jeg hadde aldri tatt det som en selvfølge at de skulle betalt.

Jeg betalte for flyreisen, men ingen ting for selve leiligheten. Hun hadde med lommepenger og matpenger, som også skulle dekke tivoli etc.

Vi fikk faktisk penger igjen.

Om vi hadde invitert med oss noen, så hadde jeg fortalt foreldrene om hva de måtte dekke, og hva de slapp.

Anonym poster: 444e692e19b41bed18e59d2dca712b5c

Skrevet

Å bli invitert med betyr for meg at de som inviterer betaler ting som fly/buss billett, inngangspenger og mat, men foreldrene se der med lommepenger. Ellers er det da ikke å bli invitert. Hadde jeg invitert med en annen unge hadde jeg selvsagt betalt for den.

Derimot kunne jeg tilbudt meg å ta med en annens unge, da må jo foreldrene dekke utgiftene, men det er ikke det samme som å invitere.

Anonym poster: 8d6175522fee94f480b605c90b76fe0e

Gjest Antarctica
Skrevet

Lommepenger til småting bør barnet ha med seg selv. Oppholdet, måltidene, forlystelser og severdigheter betaler vertskapet. Reisen: der er det flere løsninger. Vertskapet påtar seg jo et ansvar ved å ta med barnet. Jeg syns det ville være rett og rimelig om jeg selv betalte flybilletter, og sendte med barnet mitt lommepenger, og så sto foreldrene til kompisen for leiebilen og kortere transportetapper.

Men da ene sønnen var bedt med på cruise med farmor og farfar, overlot jeg ham bare til faren og sendte ikke med annet enn kofferten. Tenker det er annerledes i nær familie.

Skrevet

Å bli invitert med betyr for meg at de som inviterer betaler ting som fly/buss billett, inngangspenger og mat, men foreldrene se der med lommepenger. Ellers er det da ikke å bli invitert. Hadde jeg invitert med en annen unge hadde jeg selvsagt betalt for den.

Derimot kunne jeg tilbudt meg å ta med en annens unge, da må jo foreldrene dekke utgiftene, men det er ikke det samme som å invitere.

Anonym poster: 8d6175522fee94f480b605c90b76fe0e

Ser poenget der, men hvordan spør man når man tilbyr å ta med en annens unge kontra om man inviterer?

Gjest Antarctica
Skrevet

Hmmm, kanskje si at "Vi har kapasitet til å passe på en til, og det er hyggelig med mange lekekamerater på tur - men vi kan ikke tilby å finansiere det hele. Hva om dere kjøper billettene, så tar vi Putte med på turen? Hadde det vært noe?"

Skrevet

Har invitert bestevennen til eldstemann med på ferie til sommeren. 3 uker til syden. Tenåringsgutter, vi bet for kost og losji og bil. Dem betaler selv flybillett og lommepenger. De må også betale selv for inngangspenger i div parker, da vi har selv to voksne og tre barn å betale for. Synes ikke det er urimelig på noen måte.

Anonym poster: 81e9b5797681ce73a9f0aef351015412

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Hadde jeg invitert en unge med på ferie hadde det nok vært i avlastningshenseende for noen jeg viste ikke hadde hatt mulighet til å gi barna ferie selv, men jeg kunne nok tilbudt megå ta barnet til venner på ferie hvis de dekket utgifter hvis de ikke fikk til å ha ferie når barnet må ha ferie.

Er forskjell på å invitere og tilby.

Hvis jeg inviterer til middag f.eks tar jeg jobben og kostnaden, men hvis vennegjengen skal gjøre noe kan jeg tilby at jeg lager maten, men alle spleiser.

Blir sånn med ferie og.

Skrevet (endret)

Vi bor i ett nabolag som ikke akkurat preget av materialistisk overflod for å si det pent.

Tar ofte med meg venner av barna på ferie, vi dekker da alt.

Selv om det betyr at vi ofte må kjøre 2 biler til hytten.

(Jeg kjører minibuss og gubben vanlig bil så vi har plass til ganske mange)

Men nå har vi 5 soverom på hytten og 2 på gjestehytten så det går bra :-)

Ja det krever mer planlegging og det blir dyrere enn om bare vi skulle reist, men jeg vet at for flesteparten av disse barna er de 4 ukene på hytten vår all ferien de har det året.

Ellers har vi av og til tatt noen av dem med på campingferie, ikke akkurat så kostbare turer men det blir ett avbrekk i hverdagen som jo er det ferie handler om :-)

Krever aldri noe av foreldrene til de barna som er med, og om noen har med seg lommepenger så kompenserer jeg de som ikke har med slik at det blir likt.

Endret av Gilette
Skrevet

Vi bor i ett nabolag som ikke akkurat preget av materialistisk overflod for å si det pent.

Ja det krever mer planlegging og det blir dyrere enn om bare vi skulle reist, men jeg vet at for flesteparten av disse barna er de 4 ukene på hytten vår all ferien de har det året.

Ellers har vi av og til tatt noen av dem med på campingferie, ikke akkurat så kostbare turer men det blir ett avbrekk i hverdagen som jo er det ferie handler om :-)

Krever aldri noe av foreldrene til de barna som er med, og om noen har med seg lommepenger så kompenserer jeg de som ikke har med slik at det blir likt.

Så flott gjort av dere. :)

Grunnen til at jeg spør er fordi gutten vår har en god venn i barnehagen, og jeg vet at det ikke står så godt til med økonomien i familien. Vår sønn er enebarn, og vi vil derfor invitere med denne vennen på ferie så han skal slippe å være eneste barn. Men så lurte jeg på om de kunne bli fornærmet hvis vi sier vi skal dekke alle utgifter. Men det er det jo ingen grunn til da, hvis det er helt vanlig å gjøre det sånn. :)

Men å invitere med en hel gjeng vet jeg ikke om vi har kapasitet til før de er litt større i allefall. :P

Tusen takk for svar alle sammen. :)

HI

Skrevet

Grunnen til at jeg spør er fordi gutten vår har en god venn i barnehagen, og jeg vet at det ikke står så godt til med økonomien i familien. Vår sønn er enebarn, og vi vil derfor invitere med denne vennen på ferie så han skal slippe å være eneste barn. Men så lurte jeg på om de kunne bli fornærmet hvis vi sier vi skal dekke alle utgifter. Men det er det jo ingen grunn til da, hvis det er helt vanlig å gjøre det sånn. :)

Men å invitere med en hel gjeng vet jeg ikke om vi har kapasitet til før de er litt større i allefall. :P

HI

Hvem sender med bhg barn på ferie med andre?

Gjør dere virkelig det?

Skrevet

Når vi inviter med oss noen barn på noe dekker vi utgiftene på det vi skal, men lommepenger har de med selv. Penger til ting de evt har lyst på utover det vi betaler for av mat, litt is osv. Dette avtales når vi ber noen bli med oss. De andre skal ikke måtte betale for at vi vil ha med en ekstra person, de pengene ville de nok ha brukt til andre ting istede evt egen ferie.

Anonym poster: 0c57fc70081e164933f3da236f6313ea

Skrevet

Kommer an på invitasjonen.

Om man har tenkt seg på kino og naboungene har veldig lyst til å være med er det normalt at de tar med seg sånn omtrentlig til å dekke kinobillett og eventuelt popcorn.

Om man derimot inviterer med så betaler man også for barnet - til rimelighetens grenser.

Kommer litt an på situasjonen og om det er det ene barnet som alltid er med oss, eller om det går litt begge veier.

Skrevet

HI

Hvem sender med bhg barn på ferie med andre?

Gjør dere virkelig det?

Har ikke gjort det enda nei, men håper de vil la oss låne han med på en liten tur til sommeren. :) Da er de straks skolebarn da, og denne gutten har vært mye hos oss siden de var 2, så vi kjenner han godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...