Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 noen som har erfaring med å lage dette? Har funnet en oppskrift i familiekokeboka: 6 dl vann 15 g gjær 80 g sammalt rug grov 70 g havregryn 20 g frøblanding eller bare solskikkekjerner 450-500 g hvetemel 2 ts salt (10g) Varm opp vannet til ca 35 grader, rør ut gjæren i vannet, tilsett resten av ingrediensene i rekkefølge, rør sammen med en slev til alt er godt blandet. Skal være relativt klissete. Ha i saltet til slutt, la heve i bollen på et lunt sted i ca 40 minutter. Ta ut og hell i form, helst silikonform, dryss over litt mel og la heve videre i ca 1 time, til det er maksimalt luftig. Stek på 210 grader i 35-40 minutter. Ta ut brødet og avkjøl på rist. Variasjon: du kan godt lage brødet litt grovere ved å erstatte litt eller mye av det fine hvetemelet med sammalt hvete for eksempel. Brødet blir mer kompakt og hever litt dårligere, men godt blir det likevel. men hørtes ikke 15 g gjær lite ut? og spiller det noen rolle om det er tørrgjær eller fersk? Anonym poster: 11fe4132844d9c019f0fae19dd03e017
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Dytt Anonym poster: 11fe4132844d9c019f0fae19dd03e017
Gjest Antarctica Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Prøv, da? Men jeg ville ha brukt fersk gjær.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 15g er helt sikkert beregnet til fersk gjær, hvis du bruker tørrgjær må du ha en helt annen mengde. Hvor mye vet jeg ikke... Anonym poster: a333d75c78692e76f0caee7c33a9c18f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå