Gå til innhold

brød uten elting


Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har erfaring med å lage dette?

 

Har funnet en oppskrift i familiekokeboka:

6 dl vann

15 g gjær

80 g sammalt rug grov

70 g havregryn

20 g frøblanding eller bare solskikkekjerner

450-500 g hvetemel

2 ts salt (10g)

Varm opp vannet til ca 35 grader, rør ut gjæren i vannet, tilsett resten av ingrediensene i rekkefølge, rør sammen med en slev til alt er godt blandet. Skal være relativt klissete. Ha i saltet til slutt, la heve i bollen på et lunt sted i ca 40 minutter. Ta ut og hell i form, helst silikonform, dryss over litt mel og la heve videre i ca 1 time, til det er maksimalt luftig. Stek på 210 grader i 35-40 minutter. Ta ut brødet og avkjøl på rist.

Variasjon: du kan godt lage brødet litt grovere ved å erstatte litt eller mye av det fine hvetemelet med sammalt hvete for eksempel. Brødet blir mer kompakt og hever litt dårligere, men godt blir det likevel.

 

men hørtes ikke 15 g gjær lite ut?

 

og spiller det noen rolle om det er tørrgjær eller fersk?

 

Anonym poster: 11fe4132844d9c019f0fae19dd03e017

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytt

 

Anonym poster: 11fe4132844d9c019f0fae19dd03e017

Gjest Antarctica
Skrevet

Prøv, da? Men jeg ville ha brukt fersk gjær.

Skrevet

15g er helt sikkert beregnet til fersk gjær, hvis du bruker tørrgjær må du ha en helt annen mengde. Hvor mye vet jeg ikke...

 

Anonym poster: a333d75c78692e76f0caee7c33a9c18f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...