Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Hei Noen som har blitt gravide etter en 3ruptur. Jeg fikk en grad a men har slitt med inkontinensplager i ettertid. Både foran og bak. Det er sånn at jeg føler jeg har kontroll, jeg har tisset på meg og jeg har problemer med å holde på luft men det er innenfor en ramme at jeg føler jeg har kontroll. Sykehuset lover meg keisersnitt for en ny fødsel, men de mener også at jeg bør vente så lenge som mulig fordi svangerskapet i seg selv vil være en stor påkjenning for bekkenbunnsmuskulaturen. Like stor som selve fødselen. Jeg ønsker ikke vente i årevis, og ser for meg å starte prøvingen når mini er 1,5-2 år. Er det noen andre som har vært i samme situasjon som kan fortelle om hvordan deres svangerskap utviklet seg. Fikk dere forverret lekkasjeproblemene? Og etter ny fødsel, hvordan ble det da? Anonym poster: e9a60c075a7cf530ae9439e2d49f8332
Tulipan:) Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Hei, det høres litt ut som meg ved første fødsel. Det tok nesten 3.5 år med knipeøvelser før jeg hadde passe kontroll. Er nå gravid på nytt 4 år senere. Måå med bind hele tiden, så vanskelig å si, er 22 uker på vei nå
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Mini har tippet året og jeg har fått den oppfølgingen jeg kan få gjennom sykehus og fysio. Muskelene mine er "hele" så det er grunn til å tro at jeg kan bli enda bedre, men et svangerskap er en enorm påkjenning for bekkenbunnen i følge overlegen. Er jo livredd for å ende opp med analpropp fordi muskulaturen er så dårlig. De snakket om å sende meg til inkontinenssenteret i tromsø - hurra, not. Jeg vil bare at ting skal være tilnermet normale. Og så vil jeg ha flere barn. Men jeg vil ikke måtte bruke bleie fra jeg går inn i overgangsalderen. Derfor setter jeg pris på alle erfaringer. Greit å høre andres erfaringer. så takk. HI Anonym poster: e9a60c075a7cf530ae9439e2d49f8332
Ikkesåallerværst Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Jeg fikk grad 3a, men hadde ingen lekkasjeproblemer etter 6 måneder. Før det hadde jeg luftlekkasje. Jeg fikk ingen beskjed om å vente med barn eller lovnad om ks, men så hadde jeg ingen problemer (smerter ble ikke sett på som problem) og hadde ingen oppfølging. Ble gravid knapt to år etter fødsel. Svangerskapet gikk greit, tok knipeøvelser, men hadde litt mer smerter. Jeg fødte vaginalt og fikk kun noen små rifter. Etter fødsel hadde jeg lite kontroll på urin og luft. Urinlekkasjen gikk seg til etter knipeøvelser, men lekker fortsatt litt.. Burde vært flinkere med knipeøvelser. Luftlekkasje har jeg vel ikke, men å løfte litt med en promp innabords er umulig uten at den kommer . Merker godt at svangerskapet og fødselen tok på musklene. Jeg tror jeg klarte meg ok under svangerskapet fordi jeg ubevisst knep nesten hele tida på grunn av smerter og generelt litt angst for alt som hadde med underliv, graviditet og fødsel å gjøre. Endret 23. januar 2013 av Ikkesåallerværst
<3 2G <3 Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Ang lekkasje foran er det vel kun stramming av båndene i bekkenbunnen som hjelper og da er det anbefalt å vente til du er ferdig med barn. Får du i det minste bind på resept? For da sparer du MYE penger og kan hente ut det du trenger når du trenger det. Jeg skal be legen "bestille" min oppstramming nå så jeg kanskje slipper å vente så lenge etter fødsel med operasjon. Er helt klart verre under svangerskapet enn ellers. Men vet det ikke vil bli bra av seg selv uansett hvor mye jeg kniper.
appelsin Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Jeg hadde ruptur 3a, men har ikke hatt noen plager i ettertid. Gikk til fysio som ejg skulle og var på kontroll før jul. Alt så helt fint ut, og overlegen syntes jeg hadde god styrke. Jeg er nå 24+4 med nr 2 og har termin tre uker før eldstemann blir 2 år. Har ikke hatt noen andre plager i dette svangerskapet enn i første, og har fått beskjed om at det ikke er noen større eller mindre sjanse for at det skal skje igjen og det er ingen grunn til ikke å kunne føde vaginalt...
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Jeg vil også få operasjon av blæra når jeg er ferdig med barn, vet om flere som har hatt det så det ser jeg ikke på som det største problemet. Får be om bind på resept, så takk for tipset. Frykten er avføringslekkasje. Jeg har ingen kontroll når magen slår seg vrang, dvs om jeg får omganssyke eller lignende. Alt renner tvers igjennom. Heldigvis er det ikke så ofte, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare meg om dette blir et varig problem, eller om jeg blir gående hele svangerskapet å bæsje på meg. Bare tanken er grusom. Og jeg som var redd for smertene ved en fødsel. HI Anonym poster: e9a60c075a7cf530ae9439e2d49f8332
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Jeg revnet grad 3c og ut fra det jeg leser her og har lest inne på dib tidligere i forhold til det som skjedde med meg, så revnet ikke jeg like dypt som dere. Dvs at huden revnet hele den veien, men ikke helt ned i musklene. Det har selvfølgelig gjort at jeg ikke har hatt noe problemer med lekking etter fødselen, så mitt tilfelle er jo ikke hel relevant, ikke annet enn at jeg har fått et barn til etterpå og da revnet jeg nesten ikke i det hele tatt. Jeg måtte kun sy noen "pyntesting". Så det at man revner mye i en fødsel, trenger ikke å bety at man revner mye i neste fødsel. Anonym poster: b759eba89e09c56c7acb6b0b7ee0617c
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Jeg hadde ruptur 3a og har ikke hatt plager i ettertid i det hele tatt. Nå er jeg gravid med nr 2, 22 uker, og har siden ca uke 10 vært plaget med urinlekkasje. Har tenkt at det kan være en sammenheng, hadde ingenting sånt i forrige svangerskap. Anonym poster: 37d7ec5a69a3f352cf6c7dd52d33b522
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå