Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Som trebarnsmor passer det dårlig å ha støv på hjernen, men det har jeg. Prøver å ikke irritere meg så mye over rot og støv, men blir dessverre ofte i veldig dårlig humør av det. Føler at det er 1000 ting hjemme som burde vært gjort, men at jeg aldri kommer ajour. Er hjemme i perm, men mye av tida går med til bleieskift og amming. Jeg ønsker jo heller ikke å kaste bort hele permisjonen nede i vaskekjelleren, eller med støvsugeren i hånda. Derfor er jeg ute etter ditt beste tips til å få gjort noe enkelt og greit. Det kan handle om rydding, vasking, klesvask, ja hva som helst. Hvordan får DU ting gjort i en fei??? Anonym poster: c0ad76d9cf334751982af51be3ed443e
sillyfilly og Olivia Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Ikke forlat et rom uten å ta med deg noe som skal i et annet rom. På plass liksom. Skal du på kjøkkenet så tar du med deg et glass eller kopp i oppvaskmaskina. Og lignende.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Jeg lager klar både oppvaskmaskin og klemaskin hver kveld så jeg kan bare trykke på knappene om morgen når jeg skifter på den lille. Tømmer og fyller i nytt når han sover Anonym poster: e32ba8f79518e3dfc7b8724b64005a85
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Har to barn, og det tredje i magen jeg da. Men det jeg/vi gjør er (har ikke ett strøkent hjem da..) at alle rydder av bordet etter seg selv etter ett måltid, er nøye på at oppvaskmaskinen er tømt for rene kopper, for ellers blir alt satt på benken! Alle tar sine egne klær og legger i skapet sitt. Ellers er det jo en fordel om en ikke har så mye dill dall overalt som samler støv. Og ha en vaskeklut og vaskemiddel lett tilgjengelig på badet, slik at man lett kan vaske raskt over vasken eller der det trengs uten å måtte løpe huset irundt for å lete fram det som trengs. Ha faste plasser til alt, så er det lett å finne og rydde opp. Og gå ikke tomhendt fra ett rom til ett annet, å smårydde uten å "jobbe" for det er jo supert :-) Anonym poster: 968b34d988035c04018fb581cff5251f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Først vil jeg anbefale deg å ta et skikkelig sjau hvor du rydder hele huset. Organiserer ting etter et eget system som du synes er greit å forholde deg til. Da er det lett å rydde ting på plass. Gjør klar vaskemaskine, oppvaskmaskin når du tømmer altså ha i pulver. Det kan det være lurt å sette seg ned å lage et system for når hva skal vaskes. Eks tørke støv skikkelig annen hver fredag, lett støvtørk med fjerning av flekker motsatt fredag. Vasking av gulv mandag og fredag, tørke flater etter bruk osv. Helt til sist vil jeg anbefale å legge inn et ryddekvarter to ganger om dagen, helst om morgen og om kvelden, mens barna er på bade f.eks. Anonym poster: 525080209662a43e4fa135d5e613dd98
Rivjernet Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Ikke skjem bort mann og barn med å rydde opp etter dem! La alle bære sin del av lasset.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Kast, kaste og kast. Anonym poster: 17b210f7de78377f86b3b59d28485d68
eaglebeagle Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Vi er en storhusholdning med 5 barn, og mannen min mener jeg er gift med støvsugeren. Jeg blir stresset og deppa hvis det er for rotete og skittend, så det er faktisk en poeng for alle at det er sånn rimelig greit i huset. Mine beste tips er: 1) Få alle med på å dra lasset. Dvs. pass på at barn eksempelvis bærer "sin" haug med rene klær og rydder på plass (om store nok) evnt gjør ting tilpasset sin alder. Snakk med mannen om forventninger til husarbeid, og hvilke oppgaver han synes er rimelig at han tar i permisjonstida. Kan hende liker man noen oppgaver bedre enn andre - her i huset liker far vindusvask og stryking. Og da gjør han det. Dumt å tvinge han til støvsuging, når jeg uansett gjør det etterpå "ordentlig" etter mitt syn. Ikke kjemp prinsippkamper for kampens skyld :-) 2) Ha mange nok knaggerekker/skostativ i gangen, så slipper du snuble i sko og sekker. Hos oss har alle ansvar for å sette på plass sko og henge opp sekker fra skole/barnehage på sine knagger. Da blir det plass nok i gangen uten at det ser helt pyton ut. Vi har kjøpt en industribastmatte i hallen, som gjør at sand/skitt synes lite og ikke trekker ned i gulvet. Har vært genial (hatt den i mange år, tar den frem hver vinter/høst/vår). 3) Ha noen wipes liggende på badene. Greit nok at det ikke blir skinnende rent - men når du ser flekker fra tannkrem eller noe annet kan du fort og gæli tørke av så overflaten ser pen ut. 4) Sørg for at speiler/blanke overflater er nettopp blanke. Jeg bruker en tørkerull og drar over speilene når jeg f.eks pusser tennene. Ikke noe ser så skittent ut som et bad med tannkremrester på speilet. 5) Ikke undervurder overflaterydding. Man må ikke skrubbe hele huset hele tida for at det skal se ok ut. Rydd overflater som ofte blir liggende med ymse ark/penner osv på. Jeg har en "bolle" både i gangen og på kjøkkenet for sånne "ting" som bare ligger og ser rotete ut. Inni blant går jeg i gjennom disse og kaster det som er kast. Har også en "midlertidig" arkiv for all post og papirer som ikke skal kastes riktig enda, men som heller ikke skal arkiveres "for godt". I den mappen legger jeg alt fra regninger til skattepapirer, skolebeskjeder e.l. Jiha! :-)
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Jeg rydder jevnlig og forventer hjelp fra mann og barn. Bestiller middagsmeny og ingredienser 5 dager i uken fra rett hjem. Blir levert på mandager Har vaskehjelp hver torsdag Forbereder pakking av skoleutstyr, klær og nistepakker hver kveld. Anonym poster: 8f38ece159e747cb5d43f4e95ece8fb6
Gjest Antarctica Skrevet 23. januar 2013 #10 Skrevet 23. januar 2013 Satser også på å lære opp ungene. Til nå har hver fått en middagsdag i uka da de skal delta i innkjøp og matlaging. Og de skal ta av bordet etter seg selv, rydde på eget rom (de minste med hjelp, da), ikke spre leker i stua, ta vekk alt de har fremme, f eks brettspill og tegnesaker etter bruk. Den største skal også måke snø, passe de minste og holde rede på eget vasketøy (men skjer det i praksis????) Knagger, hyller, kurver o.l er også livsnødvendig, få ting opp fra gulvet. Wipes bruker jeg også, lite ressursvennlig, men kjapt.-
TPK Skrevet 23. januar 2013 #11 Skrevet 23. januar 2013 Organisering! Alt må ha sin faste plass. Kjøp flere kommoder, skap og hyller. Lag et system som er praktisk for dere. Man får aldri nok oppbevaring er min erfaring. Ta en skikkelig ryddesjau og kast og gi bort alt dere ikke trenger. Fordel oppgavene så alle har sine faste ting. Jeg har f.eks ansvar for klesvasken her, og tar stort sett en maskin hver ettermiddag. Sorterer og gjør klar vask til neste dag etter barna er lagt. Mannen rører ikke klær i det hele tatt (bortsett fra de han har på seg da ) så det blir ikke noe rot i mitt system! Hvor ofte skifter dere sengetøy og håndklær? Kan det gjøres sjeldnere? Lag ukemeny og handle sjelden. Alle vet hva som er til middag, det blir ingen diskusjoner, ingen hastige, dårlige avgjørelser (f.eks bestille pizza), og du sliper å bruke masse tid i matbutikken.
<3 2G <3 Skrevet 23. januar 2013 #12 Skrevet 23. januar 2013 Jeg er fryktelig lat og sløv ser jeg i forhold til resten her. Er ikke skittent her, men rot klarer jeg å leve med. Liker å få besøk, for da MÅ jeg rydde
Elsker livet Skrevet 23. januar 2013 #13 Skrevet 23. januar 2013 - Oppbevaring, alt må ha sin faste plass. Blir det trangt om plassen, lag mer plass. - Alle rydder sitt eget rot så lenge de er gamle nok til det. - Aldri legg deg før oppvasken er tatt eller ferdig oppvaskemaskin er tømt. - Ikke oppbevar klær som er delvis i bruk på badet, finn en annen løsning - rydd i kjøleskapet og kast gamle ting hver gang du kommer hjem med handleposer - ikke ha post liggende fremme. ta evt. bunken med deg og sorter ut papiravfall når du skal på do - stue bort klær som ikke hører til sesongen - kast ting som sannsynligvis ikke blir brukt, er ikke så mye som egentlig er kjekt å ha.
Wopi Skrevet 23. januar 2013 #14 Skrevet 23. januar 2013 1. Wipes på badet, tørk over mens du pusser tenner. 2. Kjøkkenspray til bord og benk. 3. Vaskerom til klesvask og rot (he he, hvis du er så heldig å ha det) 4. Samboer og jeg bruker 20 min på opprydning når ungene er i seng - hver kveld. Tillater heller at det flyter litt på dagtid mens lek pågår. Jeg har IKKE støv på hjernen, men som de fleste andre: Trives best i et trivelig og ryddig hus.
lioness* Skrevet 23. januar 2013 #15 Skrevet 23. januar 2013 Tror det aller, aller beste man kan gjøre i denne sammenhengen er å få seg en kone. Mannen min har gjort et kupp der.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #16 Skrevet 23. januar 2013 Rydding: hver gang du ser rot, rydd vekk 27 ting... Det er overkommelig, og blir utrolig mye bedre etterpå Anonym poster: 70512992d3c07d7ff101662bd10f9908
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #17 Skrevet 23. januar 2013 Gjør ting med en gang!! Nårdu har laget deg en skive som skal spises i soffan, sett bort pålegg, skjærebrett og kniv med en gang og tørk av benken. Da slipper du å la detstå til neste dag fordi du oppdager det for sent på kvelden.. Anonym poster: 70512992d3c07d7ff101662bd10f9908
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 23. januar 2013 #18 Skrevet 23. januar 2013 Har du sentralstøvsuger og mulighet for å sette inn sånn avsug i sokkelen på kjøkkeninnredningen? Da er det gjort på 1 minutt å dra over golvene med en tørr mopp som står klar på vaskerommet. Bare å suge bøsset inn i sokkelen. Veldig mye mindre tiltak enn å fram med støvsugeren. Ellers er jeg med på å kaste det man ikke bruker, evt gi bort til Fretex om detcer brukelig. Og masse skap og skuffer. Og hold orden i dem. Men tillat deg en roteskuff;-)
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #19 Skrevet 23. januar 2013 Ikke forlat et rom uten å ta med deg noe som skal i et annet rom. På plass liksom. Skal du på kjøkkenet så tar du med deg et glass eller kopp i oppvaskmaskina. Og lignende. Noen som vet hvordan man kan få menn til å tenke slik? ;-) Har prøvd å si det til samboeren alt for mange ganger, og det ender bare opp med at han synes det er så mye å rydde/ta tak i når han må sette igang. Hadde han tatt med en ting i ny og ne så hadde det kanskje ikke vært noe å rydde. Anonym poster: df80b71cc1c8420293190d2d8562a4f8
sillyfilly og Olivia Skrevet 23. januar 2013 #20 Skrevet 23. januar 2013 Ikke forlat et rom uten å ta med deg noe som skal i et annet rom. På plass liksom. Skal du på kjøkkenet så tar du med deg et glass eller kopp i oppvaskmaskina. Og lignende. Noen som vet hvordan man kan få menn til å tenke slik? ;-) Har prøvd å si det til samboeren alt for mange ganger, og det ender bare opp med at han synes det er så mye å rydde/ta tak i når han må sette igang. Hadde han tatt med en ting i ny og ne så hadde det kanskje ikke vært noe å rydde. Anonym poster: df80b71cc1c8420293190d2d8562a4f8 Denne abonnerer jeg på!
Gjest Antarctica Skrevet 23. januar 2013 #21 Skrevet 23. januar 2013 - ikke ha post liggende fremme. ta evt. bunken med deg og sorter ut papiravfall når du skal på do Sortere papiravfall på DO? Den var ny. De regningene du ikke vil betale, dem bare tørker du deg bak med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå