Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Visste du at ikke alle vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet er prøvd i "mange år og er godt utprøvde" som mange sier. feks. I april 2011 ble en ny pneumokokkvaksine tatt i bruk i barnevaksinasjonsprogrammet. Frem til april 2011 ble en vaksine som beskytter mot sju pneumokokkserotyper brukt i programmet. Denne ble erstattet med en vaksine som beskytter mot 13 pneumokokkserotyper. Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Det er jo bare bra at det blir forbedringer:) men nå skal vel hysteriske mødre her inne få noe mer å bekymre seg for. Anonym poster: 250944de8cb32edfb6aeff675078a283
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Pneumokokksykdommer som denne vaksinen beskytter mot, har høy dødelighet. Det har ikke influensa (mistenker at det er influensavaksinehysteri det er knyttet til). To VELDIG forskjellige ting. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 De har vel forsket mer på det siden du var gravid, da Anonym poster: eb01fd8e12ff5a072ca88c53c99838b5
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Ikke blitt farligere, men verden går fremover. Nyere forskning viser at du kan beskytte deg og det ufødte barn med et trygg vaksine. Mye ble gjort anerledes før. Feks. sov barna på magen osv. Men når vi får ny kunnskap er det viktig å ta det inn over seg. Snu det andre vei. Hvorfor skal du utsette deg og ditt ufødte barn for en unødvendig fare? Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1
Elina Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Har ville ikke legen sette noe influensavaksine når jeg var gravid under pandemien i 2009. Han sa at vaksinen ikke var trygg. Han nektet faktisk å sette vaksine å sette vaksine på høygravide. Tror det er flere av de legene.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Har ville ikke legen sette noe influensavaksine når jeg var gravid under pandemien i 2009. Han sa at vaksinen ikke var trygg. Han nektet faktisk å sette vaksine å sette vaksine på høygravide. Tror det er flere av de legene. Men det er IKKE pandemivaksinen som blir brukt nå. Den vaksinen som blir brukt nå er trygg. Klarer du ikke å se at det er to helt forskjellige vaksiner? Pandemivaksinen var ny med konserveringsmidler, det er ikke den vanlige influensavaksinen. Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #10 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er først etter vaksinasjonsrundene i forbindelse med svineinfluensaen de har funnet ut at faren for dødfødsler stiger så mye for kvinner som får influensa i svangerskapet. Det var rett og slett ingen som så sammenhengen før de begynte å forske på om influensavaksinen kunne gi økt fare for abort eller dødfødsel. I steden for økt antall fant de redusert antall, sammenliknet med den gruppen som ikke vaksinerte seg. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #11 Skrevet 23. januar 2013 Har ville ikke legen sette noe influensavaksine når jeg var gravid under pandemien i 2009. Han sa at vaksinen ikke var trygg. Han nektet faktisk å sette vaksine å sette vaksine på høygravide. Tror det er flere av de legene. Forskjellen fra den gangen til nå er at de nå har sett at vaksinen hindret en del dødfødsler. Det viste de ikke den gangen. I tillegg brukes nå en annen vaksinetype, som har vært i bruk mye lengre. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #12 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er først etter vaksinasjonsrundene i forbindelse med svineinfluensaen de har funnet ut at faren for dødfødsler stiger så mye for kvinner som får influensa i svangerskapet. Det var rett og slett ingen som så sammenhengen før de begynte å forske på om influensavaksinen kunne gi økt fare for abort eller dødfødsel. I steden for økt antall fant de redusert antall, sammenliknet med den gruppen som ikke vaksinerte seg. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a Men nå er influensa i full gang, og de anbefaler ikke å vaksinere når influensaepidemien har oppnådd toppen. Jeg har heller ikke antistoffer mot rubella, og det ble ikke oppdaget før forrige svangerskap. Jeg skulle vaksinere meg mot rubella før neste svangerskap, men ble uplanlagt gravid, og det ble da for sent å sette vaksine. Hvorfor er det forresten slik at det hyles om at gravide som ikke vaksinerer seg mot influensa gambler med babyens liv, mens gravide som røyker blir klappet på skulderen og sagt fliiink hvis de klarer å kutte ned fra 20 til 10 om dagen? Røyk gir jo som kjent også blant annet høyere risiko for dødfødsler? Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #13 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er først etter vaksinasjonsrundene i forbindelse med svineinfluensaen de har funnet ut at faren for dødfødsler stiger så mye for kvinner som får influensa i svangerskapet. Det var rett og slett ingen som så sammenhengen før de begynte å forske på om influensavaksinen kunne gi økt fare for abort eller dødfødsel. I steden for økt antall fant de redusert antall, sammenliknet med den gruppen som ikke vaksinerte seg. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a Men nå er influensa i full gang, og de anbefaler ikke å vaksinere når influensaepidemien har oppnådd toppen. Jeg har heller ikke antistoffer mot rubella, og det ble ikke oppdaget før forrige svangerskap. Jeg skulle vaksinere meg mot rubella før neste svangerskap, men ble uplanlagt gravid, og det ble da for sent å sette vaksine. Hvorfor er det forresten slik at det hyles om at gravide som ikke vaksinerer seg mot influensa gambler med babyens liv, mens gravide som røyker blir klappet på skulderen og sagt fliiink hvis de klarer å kutte ned fra 20 til 10 om dagen? Røyk gir jo som kjent også blant annet høyere risiko for dødfødsler? Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Til det siste så er det veldig mye enklere å stikke innom legen å ta en vaksine enn å klare å slutte å røyke. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #14 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er først etter vaksinasjonsrundene i forbindelse med svineinfluensaen de har funnet ut at faren for dødfødsler stiger så mye for kvinner som får influensa i svangerskapet. Det var rett og slett ingen som så sammenhengen før de begynte å forske på om influensavaksinen kunne gi økt fare for abort eller dødfødsel. I steden for økt antall fant de redusert antall, sammenliknet med den gruppen som ikke vaksinerte seg. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a Men nå er influensa i full gang, og de anbefaler ikke å vaksinere når influensaepidemien har oppnådd toppen. Jeg har heller ikke antistoffer mot rubella, og det ble ikke oppdaget før forrige svangerskap. Jeg skulle vaksinere meg mot rubella før neste svangerskap, men ble uplanlagt gravid, og det ble da for sent å sette vaksine. Hvorfor er det forresten slik at det hyles om at gravide som ikke vaksinerer seg mot influensa gambler med babyens liv, mens gravide som røyker blir klappet på skulderen og sagt fliiink hvis de klarer å kutte ned fra 20 til 10 om dagen? Røyk gir jo som kjent også blant annet høyere risiko for dødfødsler? Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Til det siste så er det veldig mye enklere å stikke innom legen å ta en vaksine enn å klare å slutte å røyke. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a Jeg snakker ikke om hva som er enklere, men hva som er skadelig for babyen. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #15 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er først etter vaksinasjonsrundene i forbindelse med svineinfluensaen de har funnet ut at faren for dødfødsler stiger så mye for kvinner som får influensa i svangerskapet. Det var rett og slett ingen som så sammenhengen før de begynte å forske på om influensavaksinen kunne gi økt fare for abort eller dødfødsel. I steden for økt antall fant de redusert antall, sammenliknet med den gruppen som ikke vaksinerte seg. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a Men nå er influensa i full gang, og de anbefaler ikke å vaksinere når influensaepidemien har oppnådd toppen. Jeg har heller ikke antistoffer mot rubella, og det ble ikke oppdaget før forrige svangerskap. Jeg skulle vaksinere meg mot rubella før neste svangerskap, men ble uplanlagt gravid, og det ble da for sent å sette vaksine. Hvorfor er det forresten slik at det hyles om at gravide som ikke vaksinerer seg mot influensa gambler med babyens liv, mens gravide som røyker blir klappet på skulderen og sagt fliiink hvis de klarer å kutte ned fra 20 til 10 om dagen? Røyk gir jo som kjent også blant annet høyere risiko for dødfødsler? Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Jeg vil ikke forsvare røykere, men en vaksine er veldig lett å ta. Det å slutte å røyka har vist seg å være veldig vanskelig. Meni mine øyne er det verre å røyke en å ikke ta en vaksine. Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #16 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er først etter vaksinasjonsrundene i forbindelse med svineinfluensaen de har funnet ut at faren for dødfødsler stiger så mye for kvinner som får influensa i svangerskapet. Det var rett og slett ingen som så sammenhengen før de begynte å forske på om influensavaksinen kunne gi økt fare for abort eller dødfødsel. I steden for økt antall fant de redusert antall, sammenliknet med den gruppen som ikke vaksinerte seg. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a Men nå er influensa i full gang, og de anbefaler ikke å vaksinere når influensaepidemien har oppnådd toppen. Jeg har heller ikke antistoffer mot rubella, og det ble ikke oppdaget før forrige svangerskap. Jeg skulle vaksinere meg mot rubella før neste svangerskap, men ble uplanlagt gravid, og det ble da for sent å sette vaksine. Hvorfor er det forresten slik at det hyles om at gravide som ikke vaksinerer seg mot influensa gambler med babyens liv, mens gravide som røyker blir klappet på skulderen og sagt fliiink hvis de klarer å kutte ned fra 20 til 10 om dagen? Røyk gir jo som kjent også blant annet høyere risiko for dødfødsler? Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Jeg vil ikke forsvare røykere, men en vaksine er veldig lett å ta. Det å slutte å røyka har vist seg å være veldig vanskelig. Meni mine øyne er det verre å røyke en å ikke ta en vaksine. Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Det er det jeg snakker om. Selv om noen har forsket på at influensa KAN gi økt risiko for dødfødsel, er det ikke sikkert man får influensa eller den type influensa som er skadelig, vaksine eller ikke. Men røyking GIR skader, det er ikke noe som KAN gi skader. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #17 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er først etter vaksinasjonsrundene i forbindelse med svineinfluensaen de har funnet ut at faren for dødfødsler stiger så mye for kvinner som får influensa i svangerskapet. Det var rett og slett ingen som så sammenhengen før de begynte å forske på om influensavaksinen kunne gi økt fare for abort eller dødfødsel. I steden for økt antall fant de redusert antall, sammenliknet med den gruppen som ikke vaksinerte seg. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a Men nå er influensa i full gang, og de anbefaler ikke å vaksinere når influensaepidemien har oppnådd toppen. Jeg har heller ikke antistoffer mot rubella, og det ble ikke oppdaget før forrige svangerskap. Jeg skulle vaksinere meg mot rubella før neste svangerskap, men ble uplanlagt gravid, og det ble da for sent å sette vaksine. Hvorfor er det forresten slik at det hyles om at gravide som ikke vaksinerer seg mot influensa gambler med babyens liv, mens gravide som røyker blir klappet på skulderen og sagt fliiink hvis de klarer å kutte ned fra 20 til 10 om dagen? Røyk gir jo som kjent også blant annet høyere risiko for dødfødsler? Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Til det siste så er det veldig mye enklere å stikke innom legen å ta en vaksine enn å klare å slutte å røyke. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a Jeg snakker ikke om hva som er enklere, men hva som er skadelig for babyen. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er selvfølgelig ikke bra å røyke, men det er så mye mer krevende å slutte med det at de fortjener litt ros og oppmuntring. Å ta en aksine er jo ikke noe vansklig for mor. Det er mange ting som kan være skadlig for barnet i magen, men vi gjør det likevell fordi vi ikke klarer å la være. Å kjøre bil er for eksempel en risiko de aller fleste av oss velger å ta. For øvrig synes jeg ikke det er mye sympati å høre i forhold til gravide røkere. De fleste er temlig negative. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #18 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er først etter vaksinasjonsrundene i forbindelse med svineinfluensaen de har funnet ut at faren for dødfødsler stiger så mye for kvinner som får influensa i svangerskapet. Det var rett og slett ingen som så sammenhengen før de begynte å forske på om influensavaksinen kunne gi økt fare for abort eller dødfødsel. I steden for økt antall fant de redusert antall, sammenliknet med den gruppen som ikke vaksinerte seg. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a Men nå er influensa i full gang, og de anbefaler ikke å vaksinere når influensaepidemien har oppnådd toppen. Jeg har heller ikke antistoffer mot rubella, og det ble ikke oppdaget før forrige svangerskap. Jeg skulle vaksinere meg mot rubella før neste svangerskap, men ble uplanlagt gravid, og det ble da for sent å sette vaksine. Hvorfor er det forresten slik at det hyles om at gravide som ikke vaksinerer seg mot influensa gambler med babyens liv, mens gravide som røyker blir klappet på skulderen og sagt fliiink hvis de klarer å kutte ned fra 20 til 10 om dagen? Røyk gir jo som kjent også blant annet høyere risiko for dødfødsler? Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Jeg vil ikke forsvare røykere, men en vaksine er veldig lett å ta. Det å slutte å røyka har vist seg å være veldig vanskelig. Meni mine øyne er det verre å røyke en å ikke ta en vaksine. Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Det er det jeg snakker om. Selv om noen har forsket på at influensa KAN gi økt risiko for dødfødsel, er det ikke sikkert man får influensa eller den type influensa som er skadelig, vaksine eller ikke. Men røyking GIR skader, det er ikke noe som KAN gi skader. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er mange friske barn som har hatt røykende mødre så å si at røyk GIR skader blir litt drøyt. Men hvorfor samenligne? Slutt å røyk, ta vaksinen og folat osv. Trenger ikke sette de opp mot hver andre. Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #19 Skrevet 23. januar 2013 Influensavaksinen er ikke noe verre en andre vaksiner. Mange dør av influensa, faktisk flere en som dør av Pneumokokksykdommer. Om du er gravid og får influensa har du dobelt så stor sjans for å få et dødfødt barn. Men noen tror at bare de sier det mange nok ganger så er influensaen ikke farlig. Arrgumenter som; "jeg er for de godt utprøvde vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet men er skeptisk til influensavaksinen", har florert her inne. Poenge er at selv om en vaksine er "ny" så er den trygg. Tenk at mange gambler med sitt ufødte barn basert på en magefølelse skapt av en vaksine som ikke er i bruk lenge (pandemivaksinen mot svineinfluensa). Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Da jeg gikk gravid med de to første, fikk jeg ALDRI anbefalt noe influensavaksine eller ble beskyldt av legen og jordmor at jeg gamblet med livet til fosteret. hvorfor er det så annerledes i 2013 da? Har influensa blitt farligere? Fikk forresten heller ikke anbefalt eller rådet til å ta noe som helst vaksine i svangerskapet denne gangen heller, og jeg har både vært innlagt på sykehus, og gått til kontroller hos to forskjellige leger og ei jordmor. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er først etter vaksinasjonsrundene i forbindelse med svineinfluensaen de har funnet ut at faren for dødfødsler stiger så mye for kvinner som får influensa i svangerskapet. Det var rett og slett ingen som så sammenhengen før de begynte å forske på om influensavaksinen kunne gi økt fare for abort eller dødfødsel. I steden for økt antall fant de redusert antall, sammenliknet med den gruppen som ikke vaksinerte seg. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a Men nå er influensa i full gang, og de anbefaler ikke å vaksinere når influensaepidemien har oppnådd toppen. Jeg har heller ikke antistoffer mot rubella, og det ble ikke oppdaget før forrige svangerskap. Jeg skulle vaksinere meg mot rubella før neste svangerskap, men ble uplanlagt gravid, og det ble da for sent å sette vaksine. Hvorfor er det forresten slik at det hyles om at gravide som ikke vaksinerer seg mot influensa gambler med babyens liv, mens gravide som røyker blir klappet på skulderen og sagt fliiink hvis de klarer å kutte ned fra 20 til 10 om dagen? Røyk gir jo som kjent også blant annet høyere risiko for dødfødsler? Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Jeg vil ikke forsvare røykere, men en vaksine er veldig lett å ta. Det å slutte å røyka har vist seg å være veldig vanskelig. Meni mine øyne er det verre å røyke en å ikke ta en vaksine. Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1 Det er det jeg snakker om. Selv om noen har forsket på at influensa KAN gi økt risiko for dødfødsel, er det ikke sikkert man får influensa eller den type influensa som er skadelig, vaksine eller ikke. Men røyking GIR skader, det er ikke noe som KAN gi skader. Anonym poster: 52b5364809316474949a332ae9e23bd2 Det er mange røykere som føder helt friske fine barn, men faren for dødfødsel eller skade er vesentlig høyere enn om du ikke røyker. Anonym poster: 36ed0d5e907014e227855877dcd6df5a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #20 Skrevet 23. januar 2013 Skjønner ikke hva røyking har å gjøre med vaksina, jeg? Tåpelig sammenlikning. Anonym poster: 194a9e46fd27cbb477f78cb3ec2d4c6d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2013 #21 Skrevet 23. januar 2013 Jeg synes det er merkelig hvordan de kan bytte på vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet uten at noen bryr seg. Merkelig at "alle" har så stor tillit til barnevaksinene. Det er som om selve vaksinene blir helt uskadeligjort med en gang de kommer inn i barnevaksinasjonsprogrammet. Eneste er HPV vaksina, den stiller fortsatt 20-30% spm. til. Men med en gang det er en vaksine som ikke er i barnevaksinasjonsprogrammet så er folk generelt skeptiske. Hvorfor er det slik? Anonym poster: 2be5b852d639ce50f3a8d6ee06042ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå