Gå til innhold

atopskeksem og ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har atopiskeksem, anbefales det å ikke bruke ull da? Hva er et godt alternativ til ull i så tilfelle?

Anonym poster: 9333088dc1a6089fe1cdc3498b379ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ull anbefales ikke. Men det finnes ull som har bomull på innsiden - det vet jeg om noen som bruker.

Anonym poster: 50f77669ba9f1472a6c581bbc96f323f

Skrevet

Ull med bomull på innsiden er bortkastet, da kan du bruke vanlig bomull med ull som mellomlag. Ull som innerste lag mister effekten hvis det er bomull innenfor...

Vi bruker noe vanlig superundertøy, men det har jeg ikke funnet i størrelser under 2 år, så når de er helt små er det et problem. I tillegg finnes det ull med superundertøy inni, det er et godt alternativ når det er ordentlig kaldt, men hvis de i tillegg reagerer når de blir for varme (som mitt ene barn gjør), er det håpløst å bruke det i barnehagen fordi det blir for varmt inne.

Noen med atopisk eksem kan forresten bruke ull uten problemer, men det er sjeldent.

Anonym poster: 0b46f421dd608c38c3966a53c4d28231

Skrevet

Hva med sånn ull/silke-blanding? Jeg har alltid hatt skrekken for ull pga atopisk eksem i barndommen, men ulla nå er jo mye mer behagelig enn for 20 år siden.

Skrevet

Du bør ikke bruke ull på eksembarn. Vi bruker bambus (lilleba og tiljamid) på vår datter når det er kaldt. De har en del av egenskapene til ull. Dessverre er bambustøy dyrt og sjelden på tilbud, men det finnes ikke så mange alternativer. Noen kan også bruke superundertøy til sine barn, men et tåler ikke vår tulle.

Skrevet

Lurt å prøve ull. Ikke alle med atopisk eksem reagerer på ull. Både jeg og et av barna våre har atopisk eksem, men tåler godt ull.

Anonym poster: 1cbad0cbbb40577ba7af2f1305361ac4

Skrevet

På nøstebarn anbefaler vi klær med ull/silke-blanding til barn med atopisk eksem, og kar utelukkende fått positive tilbakemeldinger :-)

Skrevet

Takk for gode råd. Jeg misstenkte atopiskeksem tidlig i høst og har blitt barer værre og værre utover vinteren og da misstenker jeg at det er ull siden ho nesten kun bruker det nå. Men da får jeg prøve en periode uten og se om det hjelper. Ho er nettopp fylt ett år og jeg sliter veldig selv med atopiskeksem i vinterstiden. Men Dette superundertøyet. Er det varmt da?

Anonym poster: 9333088dc1a6089fe1cdc3498b379ce2

Skrevet

Ull direkte på huden blir feil ja, men tolags er supert. Devold sitt har tynt fleecelag på innsiden og det fungerer veldig godt!:)

Skrevet

Vi bruker bambus-klær istedenfor ull (har de samme egenskapene) på det av barna våre med atopiskeksem

Skrevet

Du må nesten bare prøve deg litt frem for å finne ut hva barnet ditt kan bruke av tøy. Jeg har selv to barn med atopisk eksem i hus, og de kan bruke forskjellig tøy. Hun ene kan bruke litt ull, mens hun andre kan ikke bruke ull og alle syntetiske stoffer.

Det viktigste her i huset er å ha en utedress som er skikkelig varm, ikke en dress som krever lag på lag med tøy. Vi har hatt noen bomkjøp med dresser,men friendsdressenene til coop obs er en av de vi har vært mest fornøyde med. Husker ikke navnet på de andre. Sist kjøpte vi en på europris, det skulle være en reserveress om de andre ble våte eller måtte vaskes. Den er mest i bruk. Nå som det er ca ti munusgrader ute går ugnene i bommulsbukse og bommulsgenser under dressen. Dressen holder de varme nok, blir det kaldere har hun ene på seg en fleecedress mens hun andre tar på seg hjemmestrikket ullsett. Dette har holdt de varme opp til -32grader.

Jeg sjekket ofte at ungene var varme nok når de var mindre, og det er med prøvelser vi har funnet ut hvor mye som er nok så lenge de har en varm nok utedress. For har de lag på lag med klær under dressen blir de fort klamme, og da blusser utslettet opp. Og det er forskjell om ungene sitter stille eller om de leker, viktig å sjekke de ofte slik at klærne blir regulert.

Jeg var på eksemskolen for ikke lenge siden. Der ble det igjen tatt opp at. D med atopisk eksem skal ha bomullstøy på seg. Ikke syntetiske klær. Sjekk merkelapper at det er 100% bomull i tøyet. Små mengder av annet kan gjøre at eksemet forværrer seg og barnet kan få vondt. Sjekk også at sømmene i tøyet er bomull, for er det sydd med en hard syntetisk tråd kan det gjøre vondt for barnet. Om barnet har veldig store utslett, kan det være lurt å vrenge alt av undertøy, alt som er inntil huden slik at ingen sømmer som kan gnage kommer inntil huden.

Fleece kan tørke ut huden, selv om det ikke er direkte på huden så prøvd deg frem om du kan bruke. Mitt ene barn kan bruke, hun andre blir knusktørr om det ligger ett fleeceteppe ved siden av henne i sofaen.

Men om du får konstantert atopisk eksem på henne vil jeg råde deg å be legen om å melde dere på eksemskolen. Jo tidligere du får masse informasjon, jo bedre kommer barnet ditt til å få det og du vil få det enklere. Jeg fikk ikke vite om dette for ikke alt for lenge siden, og vi hadde ikke like mye nytten ute av det. For vi har brukt ni år på å prøve og feile med ene barnet her i huset, og fått vite nesten alt som vi fikk vite der gjennom mange forskjellige leger og andre. Men jeg fikk ett større innblikk i hvordan ungene har det. For det var en dame med atopisk eksem der. Når hun forklarte hvordan en ullgenser kjennes ut på huden hennes fikk jeg en skikkelig aha opplevelse. Hun forklarte det med at dewt føltes ut som hun tok på seg en genser som var laget av nåler. Masse bittesmå nåler som stakk henne konstant. Det samme var det med klær som hadde vonde sømmer, merkelapper osv. Så sier barna at tøyet gjør vondt så gjør det VONDT!

Anonym poster: 1a5060bee29deec912299e8355b30d33

Skrevet

Beibibeibi.no har salg på ullklær. De har også salg på livingcraft sin ull/silkeblanding som er kjempe myk og deilig. Vet at ei venninne av meg sitt barn tåler denne ullen. Og dette barnet har atopisk eksem.

Anonym poster: 6397ec018486da42d6222c711e924ef2

Gjest Skofantomet
Skrevet

Devold sin to lags ull med superundertøy innerst er super :)

Skrevet

Bruk superundertøy rett på huden, og så ull eller fleece oppå :)

Superundertøy fungerer litt som ull, tar fuktigheten bort fra kroppen, mens ull holder på varmen i tillegg, så gjør ikke superudertøy det, men bruk fleece eller ull oppå, så funker det BRA :)

Bomull er fy,fy

Nå får du superundertøy til 50% hos polarnopyret.no og i butikkene deres :)

Anonym poster: 09dc11ea4625b1a1d4f905afa0188afa

Skrevet

Ser du har fått mange svar her allerede, men svarer likevel;)

I høst var vi på eksemskole, de anbefalte å kun bruke bomullsklær eller bambusklær innerst. Ikke ull, silke osv. Datteren vår bruker bodyene fra Cubus med bomull innerst og ull ytterst. De koster litt men er veldig fornøyd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...