Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Som ikke skjemmer bort barna med Iphone, pc, DS, playstation osv, men heller gir de gode klassikere som det er litt kvalitet i? Som treleker, duplo/lego osv. Som ikke har kjøkkenet fullt av alle mulige elektroniske duppeditter og maskiner fordi det er kjekt å ha? Som ikke har mer enn det absolutt nødvendige i hjemmet og i klesskapene? Som ikke er så avhengig av strøm og elektriske gjenstander, er glad i å gjøre ting med egne hender, osv? Vil leve litt mer minimalistisk da jeg jeg er lei av at det hoper seg opp av ting og leker som bare blir ødelagte og masse klær som aldri blir brukt. Jeg har jo hatt alt lett tilgjengelig siden jeg var liten og jeg merker at jeg og min generasjon er veldig bortskjemte. Blir skremt når jeg ser dagens barn sitte på rumpa hele dagen med øynene klistret til Ipaden.. Anonym poster: 171fc16ed171794fe3d9af01eb68331b
Gjest Tale30 Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Tror det beste er å gi barna sunne interesser, men ikke skjerme dem helt fra teknologien som de vil ha nytte av senere i livet. Jeg syns heller ikke det er noe poeng i å gjøre barnet til en annerledesunge mht å ikke gi dem tilgang på de som er "in" for tiden. Jeg skulle aldri kjøpe Barbie, eller hamstre rosa klær. Når barnet er her, og jeg ser hvor viktig de er å være litt som alle andre når bånd skal knyttes så har jeg endret strategi til å gi tilgang på det "alle andre" har, samtidig som jeg terper på gode verdier.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Her flyter det ikke av ipad, playstation osv, men jeg er likevel avhengig av elektrisitet (kaffetrakter, stekeovn, oppvaskmaskin og vaskemaskin brukes daglig). Kjøper lite klær og gir bort det vi ikke bruker. Ungene har lego, duplo, togbane, småbiler osv. Minstemann leker masse med det, størstemann er mest interessert i film og leker lite, desverre. Anonym poster: bb0673c1a0964870bc6b55e973339643
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Barnet mitt ser på disney videokassetter, er fra jeg var liten. Har inntrykk at de fleste kjøper det opp igjen på dvd. Og så har vi ikke mikrobølgovn, ikke vannkoker og ikke ipad. Men utenom det så lever vi normalt Anonym poster: 527aa9ec6d05eda86d70daee1275c2f2
Gjest Antarctica Skrevet 22. januar 2013 #5 Skrevet 22. januar 2013 Som ikke skjemmer bort barna med Iphone, pc, DS, playstation osv, men heller gir de gode klassikere som det er litt kvalitet i? Som treleker, duplo/lego osv. Som ikke har kjøkkenet fullt av alle mulige elektroniske duppeditter og maskiner fordi det er kjekt å ha? Som ikke har mer enn det absolutt nødvendige i hjemmet og i klesskapene? Som ikke er så avhengig av strøm og elektriske gjenstander, er glad i å gjøre ting med egne hender, osv? Vil leve litt mer minimalistisk da jeg jeg er lei av at det hoper seg opp av ting og leker som bare blir ødelagte og masse klær som aldri blir brukt. Jeg har jo hatt alt lett tilgjengelig siden jeg var liten og jeg merker at jeg og min generasjon er veldig bortskjemte. Blir skremt når jeg ser dagens barn sitte på rumpa hele dagen med øynene klistret til Ipaden.. Anonym poster: 171fc16ed171794fe3d9af01eb68331b Tror mange syns jeg lever alternativt/gammeldags; og verre skal det bli! Den eldste sønnen min har fått wii og pc - av faren; begge deler mot min vilje. Og alle mine dystre spådommer slo til. Han ble grusomt mye mer passivisert av det. Han fikk mobil også, men den har "heldigvis" ikke vært i bruk til annet enn vekkerklokke og sms-er. Nå har han fått flatskjerm i julegave... Den midterste som nå er snart 7, arvet en gammel pc (også av far!) for 2 år siden, og en DS i fjor. Arggghhh! Det er så irriterende å oppleve at menn aldri lærer av tidligere feil. De VET jo hvordan det går. At aktivitet blir unntaket i stedet for regelen. Nå har den yngste på 5 år fått en iPad (arvet av far, tror jeg) som heldigvis ikke får lov til å bli med hjem til oss. Den blir brukt bare hos ham. Men alt i alt syns jeg det er en destruktiv retning. Og alle flosklene om at "unger ikke må skjermes fra teknologien" - tja, hvorfor ikke? De lærer det da mer enn fort nok når de først kommer i kontakt med den. Selv fikk jeg jo ikke pc før jeg var 25, jeg lærte meg da likevel det jeg trenger å kunne. Det trenger man faktisk ikke årevis på. Jeg syns eksponeringen for disse passiviserende apparatene kommer tidligere og tidligere. Da eldstemann var baby (1999) konkluderte forskere med at babyer og "toddlere" ikke skulle se på tv. De skal ha menneskelig kontakt, ikke todimensjonale bilder. Seinere kom forskninga omkring at barnas søvnmønster blir forstyrra av skjermbasert underholdning. Hjernebølgenes mønster viser at de er mer oppskrudde etterpå. Voksne kan bruke f eks tv til å sovne foran, for voksne hjerner er annerledes enn barns. Men barna reagerer motsatt, og får vanskeligere for å falle i søvn etter f eks å ha sett på tv eller spilt på data. Men all denne viten betyr null og nix, for voksnes læringsvegring omkring emnet er komplett. Man "vil" helst ha dem plassert på rumpa foran en skjerm, da slipper man å engasjere seg og anstrenge seg, for de søker ikke kontakt mens de driver på der.
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Her lever vi slik du kalle minimalistisk og gammeldags. men.. med en appetitt hver for det moderne liv. vi har ikke hatt tv på tre år. Så deilig. :-) Anonym poster: c8e0bbb4a61c0343b2991be2a23da5e7
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 På noen punkter er vi kanskje gammeldagse. Har barn på 6 og 3,5 år. • Har ikke ipad, Wii, Nintendo eller hva alle spilldingsene heter nå. • Ser ikke barne-tv daglig. Ser om morgenen i helgen, men sjelden ellers. • Leser Pippi, Emil, Knerten etc for ungene • Har dukkehuset som jeg hadde som liten stående i stua. • Har ikke mikro Men er samtidig veldig avhengig av iPhone... Anonym poster: 9958d0a42f92092db48483c57aae60c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå