Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Har hjemmeeksamen for første gang, og den skal leveres imorgen. Fikk den utlevert i går, og jeg føler den er stor og krevende. I nesten hele dag har jeg prøvd å skrevet, leita etter informasjon og sett på oppgaven, men jeg kommer ingen vei. Jeg er så usikker på skrivemåte, hvordan man skal henvise, hva som er viktig å ha med og alle de små detaljene som kan gjøre det til en helt ok oppgave. Har ei maxgrense på 2.500 ord, men jeg sliter enda med å få 1000 ord! Nå er jeg så fortvilt og klarer ikke å se noen ende på dette. Skjønner jo at saken ikke blir bedre av å gå inn hit, men nå må jeg få lufte tankene litt. Vet jeg må igjennom det, men nå er jeg så langt nede at jeg bare vil slutte skolen! Vet at ting kommer til å bli verre, men jeg har aldri vært noe god med ord eller til å formulere meg i oppgaver! Føler meg så ubrukelig, omtrent alle kommer seg gjennom høgskoler og universitet, og er så redd for å ikke klare dette studiet. Går sykepleien og har eksamen i psykologi, egentlig er jo ikke det så veldig vanskelig, men ting blir jo bare verre med årene. Har hele oppgaven så fint i hodet, men problemet er å få det ned på papiret. Er det noen snille der ute som vil komme med litt tips til meg? Sitter på skolen, har akkurat hatt pause, så nå må jeg bare komme meg igang igjen! Anonym poster: c65d70c59a27c5a69ec585fb2796b732
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Har hjemmeeksamen for første gang, og den skal leveres imorgen. Fikk den utlevert i går, og jeg føler den er stor og krevende. I nesten hele dag har jeg prøvd å skrevet, leita etter informasjon og sett på oppgaven, men jeg kommer ingen vei. Jeg er så usikker på skrivemåte, hvordan man skal henvise, hva som er viktig å ha med og alle de små detaljene som kan gjøre det til en helt ok oppgave. Har ei maxgrense på 2.500 ord, men jeg sliter enda med å få 1000 ord! Nå er jeg så fortvilt og klarer ikke å se noen ende på dette. Skjønner jo at saken ikke blir bedre av å gå inn hit, men nå må jeg få lufte tankene litt. Vet jeg må igjennom det, men nå er jeg så langt nede at jeg bare vil slutte skolen! Vet at ting kommer til å bli verre, men jeg har aldri vært noe god med ord eller til å formulere meg i oppgaver! Føler meg så ubrukelig, omtrent alle kommer seg gjennom høgskoler og universitet, og er så redd for å ikke klare dette studiet. Går sykepleien og har eksamen i psykologi, egentlig er jo ikke det så veldig vanskelig, men ting blir jo bare verre med årene. Har hele oppgaven så fint i hodet, men problemet er å få det ned på papiret. Er det noen snille der ute som vil komme med litt tips til meg? Sitter på skolen, har akkurat hatt pause, så nå må jeg bare komme meg igang igjen! Anonym poster: c65d70c59a27c5a69ec585fb2796b732 Er det du som ikke hadde åpnet en bok, kanskje? Anonym poster: 37f4b5d6db8c01573ab76bf01530fb0b
Gjest Julia1984 Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Har du ikke en studieveileder du kan ta kontakt med?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Dere har vel fått retningslinjer for hjemmeeksamen og hatt oppgaver / arbeidskrav der dere har lært om kildehenvisninger, lit.lister osv. Anonym poster: e39815d2da8d2ef0b6e596e462874507
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Har hjemmeeksamen for første gang, og den skal leveres imorgen. Fikk den utlevert i går, og jeg føler den er stor og krevende. I nesten hele dag har jeg prøvd å skrevet, leita etter informasjon og sett på oppgaven, men jeg kommer ingen vei. Jeg er så usikker på skrivemåte, hvordan man skal henvise, hva som er viktig å ha med og alle de små detaljene som kan gjøre det til en helt ok oppgave. Har ei maxgrense på 2.500 ord, men jeg sliter enda med å få 1000 ord! Nå er jeg så fortvilt og klarer ikke å se noen ende på dette. Skjønner jo at saken ikke blir bedre av å gå inn hit, men nå må jeg få lufte tankene litt. Vet jeg må igjennom det, men nå er jeg så langt nede at jeg bare vil slutte skolen! Vet at ting kommer til å bli verre, men jeg har aldri vært noe god med ord eller til å formulere meg i oppgaver! Føler meg så ubrukelig, omtrent alle kommer seg gjennom høgskoler og universitet, og er så redd for å ikke klare dette studiet. Går sykepleien og har eksamen i psykologi, egentlig er jo ikke det så veldig vanskelig, men ting blir jo bare verre med årene. Har hele oppgaven så fint i hodet, men problemet er å få det ned på papiret. Er det noen snille der ute som vil komme med litt tips til meg? Sitter på skolen, har akkurat hatt pause, så nå må jeg bare komme meg igang igjen! Anonym poster: c65d70c59a27c5a69ec585fb2796b732 Er det du som ikke hadde åpnet en bok, kanskje? Anonym poster: 37f4b5d6db8c01573ab76bf01530fb0b Nei, overhode ikke! Har lest i hele jula, og kommet gjennom pensum og vel så det. Anonym poster: c65d70c59a27c5a69ec585fb2796b732
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Bare skriv på oppgaver, skriv alt hva du tenker kan være relevant, så går du over etterpå og tenker gjennom, retter osv. Lag deg et tankekart, spør mer konkret her på forumet hva du lurer på ifht oppgaven. Er sykepleier selv, ferdig utdannet for to år siden så oppgavene sitter friskt i minnet. Psykologibøkene vi brukte hadde ikke så mye bra stoff, så jeg lånte andre i tillegg. Anonym poster: 226e7c2c7556e20c4f3ae6df29ee5437
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #8 Skrevet 22. januar 2013 Skriv ned en liste over punkt du skal ha med. Let etter teori rundt disse punktene. Ikke vær kritisk til formuleringer i første omgang, det retter du opp mot slutten. Skriv innledning og avslutning når du har fått formulert selve oppgaven. HVA er det du lurer på når det kommer til henvisning? Anonym poster: 7bb9c3cd74d3a782c48e9d26f75d9774
stratosku Skrevet 22. januar 2013 #9 Skrevet 22. januar 2013 Først prøver du å få en oversikt over hva du har og hva du mangler. Så lager du et tankekart på de gjenstående tingene, og leter opp litt informasjon rundt det. Så kan du skrive litt stikkord og tenke over hva som er viktig før du ser på oppgaven igjen. Plutselig har du flere ting å fylle inn, så blir det nok å gå fremover Ikke stress deg opp mer enn nødvendig. De fleste har vært igjennom det, så da skal nok du også klare det. Stå på, om ett døgn er det over! Masse lykke til, du kommer i mål tilslutt
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #10 Skrevet 22. januar 2013 Skriv ned en liste over punkt du skal ha med. Let etter teori rundt disse punktene. Ikke vær kritisk til formuleringer i første omgang, det retter du opp mot slutten. Skriv innledning og avslutning når du har fått formulert selve oppgaven. HVA er det du lurer på når det kommer til henvisning? Anonym poster: 7bb9c3cd74d3a782c48e9d26f75d9774 Prøver å forstå APA-skjemaet, men synes det står så mye forskjellig. Har ei bok jeg bruker, men er egne forfattere til hvert kapittel, og aner ikke hvordan jeg skal henvise til dem i teksten. Men det er vel kanskje noe jeg bare må bale meg frem til selv? Anonym poster: c65d70c59a27c5a69ec585fb2796b732
L-8 Skrevet 22. januar 2013 #11 Skrevet 22. januar 2013 Har hjemmeeksamen for første gang, og den skal leveres imorgen. Fikk den utlevert i går, og jeg føler den er stor og krevende. I nesten hele dag har jeg prøvd å skrevet, leita etter informasjon og sett på oppgaven, men jeg kommer ingen vei. Jeg er så usikker på skrivemåte, hvordan man skal henvise, hva som er viktig å ha med og alle de små detaljene som kan gjøre det til en helt ok oppgave. Har ei maxgrense på 2.500 ord, men jeg sliter enda med å få 1000 ord! Nå er jeg så fortvilt og klarer ikke å se noen ende på dette. Skjønner jo at saken ikke blir bedre av å gå inn hit, men nå må jeg få lufte tankene litt. Vet jeg må igjennom det, men nå er jeg så langt nede at jeg bare vil slutte skolen! Vet at ting kommer til å bli verre, men jeg har aldri vært noe god med ord eller til å formulere meg i oppgaver! Føler meg så ubrukelig, omtrent alle kommer seg gjennom høgskoler og universitet, og er så redd for å ikke klare dette studiet. Går sykepleien og har eksamen i psykologi, egentlig er jo ikke det så veldig vanskelig, men ting blir jo bare verre med årene. Har hele oppgaven så fint i hodet, men problemet er å få det ned på papiret. Er det noen snille der ute som vil komme med litt tips til meg? Sitter på skolen, har akkurat hatt pause, så nå må jeg bare komme meg igang igjen! Anonym poster: c65d70c59a27c5a69ec585fb2796b732 Er det du som ikke hadde åpnet en bok, kanskje? Anonym poster: 37f4b5d6db8c01573ab76bf01530fb0b Nei, overhode ikke! Har lest i hele jula, og kommet gjennom pensum og vel så det. Anonym poster: c65d70c59a27c5a69ec585fb2796b732 Da burde du slå deg sammen med en annen her inne, som også har hjemmeeksamen i psykologi. Hun hadde nemlig ikke lest én side pensum enda... Men kanskje hun er suveren til å formulere seg, så siden du har fullt koll på pensum burde dere tilsammen bli dynamitt
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #12 Skrevet 22. januar 2013 Har hjemmeeksamen for første gang, og den skal leveres imorgen. Fikk den utlevert i går, og jeg føler den er stor og krevende. I nesten hele dag har jeg prøvd å skrevet, leita etter informasjon og sett på oppgaven, men jeg kommer ingen vei. Jeg er så usikker på skrivemåte, hvordan man skal henvise, hva som er viktig å ha med og alle de små detaljene som kan gjøre det til en helt ok oppgave. Har ei maxgrense på 2.500 ord, men jeg sliter enda med å få 1000 ord! Nå er jeg så fortvilt og klarer ikke å se noen ende på dette. Skjønner jo at saken ikke blir bedre av å gå inn hit, men nå må jeg få lufte tankene litt. Vet jeg må igjennom det, men nå er jeg så langt nede at jeg bare vil slutte skolen! Vet at ting kommer til å bli verre, men jeg har aldri vært noe god med ord eller til å formulere meg i oppgaver! Føler meg så ubrukelig, omtrent alle kommer seg gjennom høgskoler og universitet, og er så redd for å ikke klare dette studiet. Går sykepleien og har eksamen i psykologi, egentlig er jo ikke det så veldig vanskelig, men ting blir jo bare verre med årene. Har hele oppgaven så fint i hodet, men problemet er å få det ned på papiret. Er det noen snille der ute som vil komme med litt tips til meg? Sitter på skolen, har akkurat hatt pause, så nå må jeg bare komme meg igang igjen! Anonym poster: c65d70c59a27c5a69ec585fb2796b732 Er det du som ikke hadde åpnet en bok, kanskje? Anonym poster: 37f4b5d6db8c01573ab76bf01530fb0b Nei, overhode ikke! Har lest i hele jula, og kommet gjennom pensum og vel så det. Anonym poster: c65d70c59a27c5a69ec585fb2796b732 Da burde du slå deg sammen med en annen her inne, som også har hjemmeeksamen i psykologi. Hun hadde nemlig ikke lest én side pensum enda... Men kanskje hun er suveren til å formulere seg, så siden du har fullt koll på pensum burde dere tilsammen bli dynamitt Uff, det høres bare tragisk ut å ikke ha lest. Hadde ikke kommet meg noen vei om jeg ikke hadde lest noe i pensum Det hadde nok vært alt for krevende for min del hvertfall! Skulle likt å vist hvem det var, kan jo hende hun går i klassen min for alt jeg vet da Anonym poster: c65d70c59a27c5a69ec585fb2796b732
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #13 Skrevet 22. januar 2013 Du har fått mange gode råd over her, så tenkte bare jeg skal skyte inn en ting til... Ditt skriftlige språk er godt, så det er ikke noe problem. Du forklarer deg enkelt og rett frem og har tydeligvis ikke problemer med å formulere deg. Bare der har du en stor fordel. Så nå må du bare sette deg ned og få en liste over det som står igjen på oppgaven - for du har det jo i hodet Så skriver du. Bare skriv! Så bruker du tid til slutt til alle smådetaljer. Da jeg gikk på høyskolen refererte vi bare til bokens tittel og forfattere på fremsiden (ofte var et par nevnt og så stod det "med flere") samt sidetall i boken. Vet ikke hvordan det er nå, men det var i hvert fall nok den gangen. Hvis en forfatter i boken refererte til en annen bok/forfatter, så refererte vi til den andre forfatteren og skrev så "ifølge xx i boken/forfattere, side x". Du er nå bare i den berømte oppgitte skrivevegringsboblen, den har de fleste innimellom. Stikk hull på den og bare skriv nå! Lykke til .) Anonym poster: b563c5ceb27fb2931b3ccca106b6e8a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå