HvittHus Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Hva gjør dere for å fjerne de hvite oppmerkingsprikkene?
stinemor87 Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Du kan bruke en litt tykk nål og stikke under prikken for så å pirke bort malingen. Det tar litt tid hvis det er mye du må fjerne, men da gjør du ikke slik at stoffet begynner å loe. Da får du tatt akkurat det som skal fjernes. Hilsen bunadtilvirkeren
HvittHus Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2013 Tusen takk. Jeg har gjort det på en del, men det er jo temmelig mye som blir igjen. Men jeg må vel bare innse at jeg ikke får tatt bort alt;-) Kan jeg få spørre deg om du var usikker på kvaliteten av ditt eget arbeid i starten? Jeg har ikke brodert bunad før, men har brodert annet broderiarbeid. Men jeg blir så usikker på om den jobben jeg gjør er god nok. Jeg ser jo at jeg broderer penere og tettere enn det arbeidet som er gjort på min egen bunad, men så er det denne usikkerheten som nager uansett hva andre sier.
stinemor87 Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Men hvorfor må du ta bort så mye? Noe vil jo bli borte etterhvert, men det sitter jo relativt godt. Jeg har ikke brodert så mye, men det var jo en del av opplæringen min. Når jeg ser på prøvelappene mine ser jeg jo at jeg er flinkere nå, både til å få det jevnere og tettere. Så hvis du synes at det du har brodert ser bre ut enn den du har sett etter vi jeg nok tro at det ser bra ut. De bunadene som broderes av kinesere og vietnamesere ser jo nesten ut som de er maskinbrodert fordi det er så perfekt, men personlig synes jeg det er finere når man ser at det er brodert for hånd. Det skal være jevnt og tett, og når det gjelder sjattersøm så skal fargene gli pent over i hverandre. Andre ganger skal man jo brodere slik at fargene er avgrenset, og dermed synes jeg det er viktig at det er brodert riktig i forhold til hva slags type sting som skal broderes. Dette blir jo veldig generelt, men hvis du er fornøyd med resultatet vil jeg jo tro at det ser bra ut
HvittHus Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2013 Men hvorfor må du ta bort så mye? Noe vil jo bli borte etterhvert, men det sitter jo relativt godt. Jeg har ikke brodert så mye, men det var jo en del av opplæringen min. Når jeg ser på prøvelappene mine ser jeg jo at jeg er flinkere nå, både til å få det jevnere og tettere. Så hvis du synes at det du har brodert ser bre ut enn den du har sett etter vi jeg nok tro at det ser bra ut. De bunadene som broderes av kinesere og vietnamesere ser jo nesten ut som de er maskinbrodert fordi det er så perfekt, men personlig synes jeg det er finere når man ser at det er brodert for hånd. Det skal være jevnt og tett, og når det gjelder sjattersøm så skal fargene gli pent over i hverandre. Andre ganger skal man jo brodere slik at fargene er avgrenset, og dermed synes jeg det er viktig at det er brodert riktig i forhold til hva slags type sting som skal broderes. Dette blir jo veldig generelt, men hvis du er fornøyd med resultatet vil jeg jo tro at det ser bra ut Jeg broderer vestoppland, og der skinner mønsteret gjennom på enkelte deler. Men jeg fjerner så mye jeg klarer, og så får resten være:-) Grunnen til at jeg er usikker på mitt eget arbeid er vel at jeg vil ha det helt som mønsteret jeg har fått bilde av, og det klarer jeg bare ikke. Jeg broderer tettere og jevnere enn prøvebildet og slik min egen bunad er brodert. Jeg klarer heller ikke å få hver blomst 100% lik de andre, og det erger meg. Men jeg får vel kalle det kunstnerisk frihet;-) Men jeg vet at jeg stiller for høye krav til meg selv, så bare jeg blir ferdig, får jeg vel si meg fornøyd.
stinemor87 Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Ahh okei, den har jeg også så da vet jeg jo godt hvordan den er Skal jo litt til å få hver blomst helt lik. Hvis du er så nøye og pirkete (i positiv forstand) så ser det nok supert ut tenker jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå