linus82 Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Man kan forskyve permisjonstiden med lovfesten ferie ( 4 uker og 1 dag). Man vil jo da ikke få penger fra NAV når man har ferie, men har man krav på lønn fra arbeidsgiver? Jeg har opparbeidet meg retten til betalt ferie. Har 11 mnd lønn og feriepenger. Blir litt lettere forvirra over alt man skal sette seg inn i når det gjelder permisjonen..
Oktoberbabyen Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Du får feriepenger fra arbeidsgiver, bare sørg for at arbeidsgiver og innrapporterer at du skal ha ferie
NoraLill82 Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Riktig som Follo sier. Om du får foreldrepenger direkte fra NAV er det enklest å ta ferien den mnd du får utbetalt feriepenger fra arbeidsgiver, vanligvis i juni. Om du får lønn fra arbeidsgiver i permisjonen (som får refundert lønnen din fra NAV) så er det samme når du legger ferien siden du får det du ville fått fra arbeidsgiver om du var i jobb.
Frufluffy Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Bare husk at du får feriepenger og ikke lønn.
linus82 Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2013 Men hvis jeg ikke har rett på lønn når jeg har feriei permisjonen, så mister jeg jo en månedslønn. Istedet for å ha 11 mnd lønn + feriepenger, så har jeg plutselig 10 mnd lønn + feriepenger. Hvis jeg hadde tatt en måneds ferie nå så hadde jeg jo fått full lønn + feriepenger i juni. Hva er forskjellen på å ha ferie nå og når jeg er i permisjon? Jeg har jo opparbeidet meg retten til det samme. Hva skjer hvis jeg ikke tar ferien min, mister jeg den da? Så uansett så taper jeg på det? Enten penger eller ferien?
Snupi27 Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har alltid tatt mine 4 i permisjonen. Jeg har snakket med sjefen og NAV om det. NAV droppet permisjonen de ukene vi ble enige om så satte jeg opp ferie med arbeidsgiver de ukene. Alltid fått like mye utbetalt i mnd for det.
Frufluffy Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Jo men du trekkes jo en måned med lønn. Når du er i arbeid så trekkes du i lønn en måned (4 eller 5 uker avhenging av hva du har) Man trekkes ofte i juni eller juli og så får man gjerne feriepengene i juni. Så når du er i permisjon får du foreldrepenger fra nav når du er i perm, når du tar ferien så stopper nav utbetalingene. Har du da fått feriepengene i juni/juli så har du jo fått feriepengene dine uavhengig av når du legger inn denne ferien. Har du ikke fått feriepengene dine i juni/juli kan du få dem når du tar ut ferien og ikke mottar penger fra nav.
Oktoberbabyen Skrevet 24. januar 2013 #8 Skrevet 24. januar 2013 Hvis jeg hadde tatt en måneds ferie nå så hadde jeg jo fått full lønn + feriepenger i juni. Normalt får du vanlig lønn jan-mai, feriepenger i juni og normal lønn juli-des. (Se bort i fra halv skatt for eksempeletes skyld). Tar du ferie i januar kanarbeidsgiver gi deg feriepenger da, men da "bytter" bare lønn og feriepenger utbetalingsdato, summen blir det samme uansett. Dersom du får full lønn +feriepenger i juni fordi du tok ferie i januar vil de si at du ikke fikk lønn i januar. Det samme skjer i permisjon. Nav stopper den "vanlige lønnen" i 21dager fordi du får feriepenger istedenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå