Gå til innhold

Er så sliten at jeg bare vil grine.. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå får jeg sikkert pepper fra andre mødre med flere barn, men klager litt allikevel. Har en datter som fyller fire år denne uka. Hun er en søt utadvendt liten jente, med masse energi. Er alene med henne. Men hun sover så utrolig dårlig om natta. Hva gjør jeg feil? Uansett hvor mye hun har lekt, ikke spist sukker osv osv, sovner hun så sent i ukedagene. Og våkner utrolig MASSE om nettene, ligger og smågriner om natta og holder meg våken. Slutta med smokk om natta utrolig sent, så kan hende hun enda savner den, vet ikke.. I natt sutret hun utrolig masse og jeg tror faktisk bare jeg slumret i natt.. Heldigvis starter jeg ikke på jobb før ti i ukedagene, men går rundt som en zombie på jobb når hun har sovet dårlig og stresser som en gud gjennom rushen hver eneste dag for å rekke barnehagen etter jobb. Når vi kommer hjem må det lages middag. Så krever hun en del oppmerksomhet, eller roter litt, eller maser litt. Av og til rekker jeg trening og, tar henne med. Når vi da kommer hjem er det ny kveld/natt, så er det på'an igjen. Hun har siden jula ikke sovna før mellom 21.30-22 på kvelden. Nå skal vi flytte. Faren hennes driter egentlig i å stille opp mer enn absolutt nødvendig, og vi har iallefall familie og jobbtilbud dit vi skal. Gleder meg litt å komme ut av byen og vekk fra kjas og mas. Alle sier det blir så mye enklere å ha barn når de blir større, men jeg har helt seriøst aldri vært mer sliten, og jeg har vært alene med henne i to år. Føler meg som verdens verste mamma som skriver ned alt dette her, har til og med tenkt tanken at hun kanskje ville hatt det bedre hos noen andre som tar seg bedre av henne. Har bare blitt en sliten, masete kjefte-mamma og idag tar jeg til tårene for ingenting.. Huff ja, takk for at du leste iallefall :(

Anonym poster: ce7b119579484e28ba0945a06092033a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også en sliten, masete kjefte-mamma av og til. Det er menneskelig å være svak av og til. Snorker hun når hun sover? Når står dere opp på morgenen? Har hun vært plaget med ørene? Handler det om urutine eller helse? Har dere det kjølig på rommet? Er det lyder, katter i senga, lys eller andre ting som forstyrrer søvnen hennes?

Det er kjempe slitsomt når barna ikke vil sovne, og det kan være flere årsaker til dårlig søvn. Det gjør deg ikke til verdens verste mamma at du er sliten.

Skrevet

Du må få deg litt avlastning:)

Prøv med belønningssystem. Det fungerte brillefint her då jenta fekk vanen med å styre om kvelden.

Då fekk ho seg ei stjerne dagen etter ho hadde vore lydig og lagt seg fint, og etter 21 stjerner, fekk ho seg ein pakke.

Skrevet

Jeg er også en sliten, masete kjefte-mamma av og til. Det er menneskelig å være svak av og til. Snorker hun når hun sover? Når står dere opp på morgenen? Har hun vært plaget med ørene? Handler det om urutine eller helse? Har dere det kjølig på rommet? Er det lyder, katter i senga, lys eller andre ting som forstyrrer søvnen hennes?

Det er kjempe slitsomt når barna ikke vil sovne, og det kan være flere årsaker til dårlig søvn. Det gjør deg ikke til verdens verste mamma at du er sliten.

Hun snorker ikke. Det er helt passelig temperatur på rommet, og ingen ulyder, annet enn at det kjører en del biler nedfor her hele døgnet ( Høytrafikkert vei i en by). Tror bare det handler om urutine, men hun sovner aldri noe tidligere, og jeg har seriøst prøvd å legge henne tidlig helt siden hun startet i bhg etter jul! Vi står stortsett opp 07.30 hver dag og er i bhg kl 0915 hver dag. Før jul sovna hun i 19.30 tiden og har alltid hatt en god døgnrytme. Nå er det jeg som må slite henne opp av senga i ukedagene. I helgene våkner hun mistenkelig nok veldig tidlig..

Skrevet

Hun snorker ikke. Det er helt passelig temperatur på rommet, og ingen ulyder, annet enn at det kjører en del biler nedfor her hele døgnet ( Høytrafikkert vei i en by). Tror bare det handler om urutine, men hun sovner aldri noe tidligere, og jeg har seriøst prøvd å legge henne tidlig helt siden hun startet i bhg etter jul! Vi står stortsett opp 07.30 hver dag og er i bhg kl 0915 hver dag. Før jul sovna hun i 19.30 tiden og har alltid hatt en god døgnrytme. Nå er det jeg som må slite henne opp av senga i ukedagene. I helgene våkner hun mistenkelig nok veldig tidlig..

Jeg tror du kunne trengt lit avlastning, som mordi allerede har sagt, slik at du kan få litt ny giv. :) Det kan være at rutinene må gjøres helt om og følges slavisk over en tid, vi hadde selv en tøff kræsj med hverdagen og brukte lang tid på å få noenlunde rytme igjen etter nyttår. Hun har ikke hatt plager fra ørene? Det pleier å gi utslag på natta med urolig søvn og gråt...

Skrevet

Spørsmål fra nubie: Kan man satse på samsoving her eller er hun for stor?

Skrevet

Hørte om et flott tilbud til aleneforeldre i høst. Tror det heter Aleneforeldreforeningen. Finnes ihvertfall i Oslo. Der kan må avlastning både ukedagene og helger tror jeg, mot at man stiller opp som avlaster selv for andre barn. Man tjener seg på en måte opp fri. Verdt å sjekke ut ihvertfall :-) vet om noen som synes dette var helt topp måte å få avlastning på.

Anonym poster: fd3026dc96350a80cf88443f7247bbd7

Skrevet

Jeg syns du skal ta kontakt med helsesøster og høre om hun har råd å komme med. Kanskje er det så enkelt som kveldsrutiner. Kanskje datteren din merker at du er stressa. Eller kanskje er det noe helt annet, enten fysisk eller psykisk som plager henne. Ta kontakt med fagpersonell sier jeg bare.

Skjønner godt at du et sliten. God søvn er alfa omega, klart du blir utkjørt av søvnmangel over tid.

Anonym poster: af15e1057973dc5a5615deb7ebe14fe2

Skrevet

Min gutt hadde også mange urolige netter med gråt i søvne og ofte våken rundt fireårsalder... Jeg følte at det hadde mye med at fantasien utviklet seg mer i den alderen og at han drømte (husket mer?) mer fra han var rundt fire... Han hadde også livligere fantasi i våken tilstand. Det gikk over da han var rundt 4 1/2...

Anonym poster: b4142dbc336080fe3a3fa2b6127c491a

Skrevet

Skulle akkurat til å si drømming, og så kom det :) Mine har hatt mye uro i forbindelse med drømmer som har vært nifse, innsoving kan være skumle greier.

Jeg forstår så godt at du er sliten og du er ingen dårlig mor! Dere har noe godt i vente i forbindelse med flytting, ha fokus! Legg henne til fast tid, prøv å få til gode rutiner med kveldsmat, et bad, bok på senga etc. Et lite offer ville vært å droppe treningen en stund, det gir mindre kjas og mas om ettermiddagen og gi deg og henne mer tid sammen til rolige aktiviteter.

Det er mye som foregår i et lite barnehode og selv en 4-åring kan ha problemer med å sette ord på alt.

Men uansett ville jeg nok tatt en tur til lege og fått utelukket om det er f,eks UVI eller ørevondt som plager henne..

Masse lykke til, heier på deg!

Skrevet

Jeg kjenner meg så godt igjen. Er selv alene med en på snart 4.

Gutten her er veldig flink til å legge seg tidlig da. Og sovner fort. Legges mellom 1900-1930. Men sånn ca 2300, da jeg skal ta kvelden. så starter det. Han begynner å småsutre og rope på mamma. Det virker rett og slett som om han drømmer. For når jeg kommer inn til han reagerer han ikke på meg. Men har rore seg når jeg begynner å stryke han i ansiktet.

Jeg har faktisk begynt med litt samsoving. Dette gjør at han er roliger og jeg får sove nesten sammenhengende.

Jeg vet mange sier jeg lager ris til egen bak, men jeg trenger sårt søvn før det klikker for meg.

Anonym poster: 273bd48c1b6491d18db9c927c83121ef

Gjest sug lut
Skrevet

Spørsmål fra nubie: Kan man satse på samsoving her eller er hun for stor?

Jeg har i alle fall bare god erfaring med samsoving i perioder der det butter imot. Legge seg samtidig, kose og prate litt, og så sovner gjerne mamma først og får da tross alt flere timer søvn enn ellers. Evt soving på madrass ved siden av senga til ungen.
Skrevet

Du får all min medfølelse i hvertfall! Har selv en på fire år som har styrt mye på natta frem til i høst. For oss ble redningen en ny seng og en ny start (vi flytta). Nå sover han i sin egen seng fra kl 19 hver dag, våkner ikke på natta og er uthvilt påf morran :-) Så vi kan jo håpe at flyttinga blir redningen for deg også?

Tror kanskje de små merker at mor mistrives mye mer enn vi tror. Lykke til hl og klem til deg!

Skrevet

Takk for mange fine svar:) Idag sovnet hun halv ti, litt tidligere enn igår.. Drakk en red bull til kvelds for å komme meg gjennom leggerutiner, sier kanskje sitt?! Men takk for svar, kan godt hende hun er urolig pga stygge drømmer osv. Har vært så irritabel idag, så imorgen når hun våkner skal jeg gi henne en god klem. Hun har fireårs dag på Onsdag, så den skal vi se frem til. En sånn mamma som jeg har vært idag fortjener ingen, uansett hvor lite søvn man har fått..

Skrevet

Hva gjør hun når hun ikke får sove om kvelden? Maser hun på deg etter ting eller surrer hun rundt i senga?

Skrevet (endret)

4,5åringen her også har samme problemet. Er ikke spesielt interessert i å legge seg, sover urolig (noen) netter, veldig varierende søvnmønster om nettene opplever jeg. Veldig mye trøtt om morgenene, mye mas, mye sutring, og nytt i det siste er noen ulidelige raserianfall og en innmari overdreven furting. Alle disse tingene, inkludert dårlig søvn om natten virker det som kan tilskrives at hun rett og slett er trøtt og sliten og hun dermed kommer inn i en ond sirkel, så her strammer vi opp litt igjen nå, med tidligere leggetid og mer konsekvente leggerutiner og strengere foreldre når hun kommer snikende inn i vår seng om natten, så får vi se om det hjelper. Det har fungert ved tidligere problemperioder med både henne og storesøster.

Endret av Ikkenonick
Skrevet

Forferdelig å ikke få sove:-(

Jeg ville kjørt hardt på den gamle leggetiden.

Jeg ville også lagt henne i sengen med meg( om du har dobbeltsengstr).

Vår straks 5 åring har hatt endel urolig søvn. Periodevis har han fått sovne i vår seng hver kveld. Vi ser at dette varer en stund og så er det ok med egen seng igjen. Periodevis har han også kommet inn hver natt pga mareritt.

Det viktigste nå er jo at dere begge får sovet nok.

Ville også fått sjekket henne fysisk, men kan det være uro i tilknyting til at dere skal flytte?

Sender deg en stor klem

Anonym poster: c142298d43799cd2d115aa60452f03cc

Skrevet

Hva gjør hun når hun ikke får sove om kvelden? Maser hun på deg etter ting eller surrer hun rundt i senga?

Prater, maser, synger.. U name it! Hun har forresten sovet sammen med meg de siste nettene, men sover allikevel urolig.

Skrevet

Jeg tenker at en 4-åring tåler å få beskjed om at mammaer må sove på natta. Jeg er nok en av verdens verste mennesker på natta, frykter at jeg har skremt alle mine til å være stille når jeg skal sove... Var alene med eldstemann og da var jeg enda mer nazi, visste at alt som skled ut var det mitt ansvar å hente inn igjen.

Jeg ville sagt at når hun har blitt 4, da skal dere øve på at hun skal sovne tidligere og være stille hele natta. Belønninger og hurrarop er på sin plass ved fremskritt. Avlastning er et godt forslag, jeg for min del foreslår sov-i-ro. Satt nettopp utenfor rommet til hun som er 5 (fordi jobb-PCen min står der) og hørte hvor mye sutring og styr hun bød på i søvne. Disse lydene hører vi ikke ellers fordi soverommene ikke er rett ved siden av hverandre. Men tro du meg, vi hører dem godt hvis det er noe viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...