Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #1 Skrevet 21. januar 2013 Tenkte begynne å spare 1000 kr pr mnd. Har forstått at fond er boe av det beste med tanke på langsiktig sparing. Hvordan fungerer dette? Jeg kan velge risiko selv? Noen som har tjent mye på dette? Noen som har tapt? Er sannsynligheten stor for å tape pengene sine? Evt noe av det? Og er 1000 pr mnd nok? Anonym poster: 2f212b340569c3b4592df1944564e961
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #2 Skrevet 21. januar 2013 Fond fungerer slik at man kan miste eller tjene, alt etter hvordan renta er. Om renta øker, øker summen i fondet, om renta synker, synker dummen i fondet. Pengene burde man egentlig sette inn, for så å "glemme" dem. Da jeg ble konfirmert satt jeg inn 10.000 kr, og de hadde jeg helt glemt av. For ikke lenge siden fikk jeg brev i posten fra banken, og da sto det jaggu 73.000 kr på den kontoen Skal sies at de har stått der maaange år da. Så lenge du ikke er inne å sjekker hver dag, så vil du alltids tjene på det. Men det er på sikt, og det gjelder å ha litt is i magen når det er dårlige tider. 1000 kr i måneden er nok, men husk at dette også er penger du må kunne se gå tapt om du er for snar å vil ta dem ut! Men på sikt så lønner det seg absolutt Kan ikke alt om dette, men vet at det er gode penger. Men sjekk hvilken fond du burde spare i, finnes så mange forskjellige. Tror jeg hadde Skagen fondene om jeg ikke husker feil, og de er visst veldig gode! Anonym poster: dc0a04981bf8c0a6ca4d6ea2af4c3d20
mamma_til_gutt Skrevet 21. januar 2013 #3 Skrevet 21. januar 2013 Fond fungerer slik at man kan miste eller tjene, alt etter hvordan renta er. Om renta øker, øker summen i fondet, om renta synker, synker dummen i fondet. Pengene burde man egentlig sette inn, for så å "glemme" dem. Da jeg ble konfirmert satt jeg inn 10.000 kr, og de hadde jeg helt glemt av. For ikke lenge siden fikk jeg brev i posten fra banken, og da sto det jaggu 73.000 kr på den kontoen Skal sies at de har stått der maaange år da. Så lenge du ikke er inne å sjekker hver dag, så vil du alltids tjene på det. Men det er på sikt, og det gjelder å ha litt is i magen når det er dårlige tider. 1000 kr i måneden er nok, men husk at dette også er penger du må kunne se gå tapt om du er for snar å vil ta dem ut! Men på sikt så lønner det seg absolutt Kan ikke alt om dette, men vet at det er gode penger. Men sjekk hvilken fond du burde spare i, finnes så mange forskjellige. Tror jeg hadde Skagen fondene om jeg ikke husker feil, og de er visst veldig gode! Anonym poster: dc0a04981bf8c0a6ca4d6ea2af4c3d20 Unnskyld at jeg spør, men hvem har fortalt deg dette? Dette er virkelig helt feil! Et fond er en samling av aksjer. Man samler gjerne aksjer fra litt ulike bransjer om man ønsker lav risiko. Det er ofte sånn at om det går dårlig i en bransje, så går det bra i en annen. Har man da aksjer i begge taper man sjelden stort. Det sitter noen og forvalter disse fondene og kjøper aksjer der de mener det er riktig. Historisk har fond hatt veldig god avkastning, og med unntak av under finanskrisen er det få som har tapt mye. Men ja, om ting virkelig går til helvete med økonomien kan du risikere å tape mye, derfor er fond best til langsiktig sparing. Skagen, Holberg etc er ganske trygge fond med god avkastning over tid
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Ok, så det er renta som avgjør? Så det kan lønne seg å starte nå som renta er lav? Jeg tenker at de pengene blir stående til jeg er pensjonist. Det er lenge til men, kan man ta ut pengene når man vil? Hele eller deler av beløpet velger man selv ved uttak? Er det store kostnader ved å spare i fond? Har hørt at noen skal ha betalt for å håndtere pengene? Sikkert ala gebyr. Men er dette en fast pris i året, er det månedlig? Koster det penger å avslutte fondet? Anonym poster: 2f212b340569c3b4592df1944564e961
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #5 Skrevet 21. januar 2013 Fond fungerer slik at man kan miste eller tjene, alt etter hvordan renta er. Om renta øker, øker summen i fondet, om renta synker, synker dummen i fondet. Pengene burde man egentlig sette inn, for så å "glemme" dem. Da jeg ble konfirmert satt jeg inn 10.000 kr, og de hadde jeg helt glemt av. For ikke lenge siden fikk jeg brev i posten fra banken, og da sto det jaggu 73.000 kr på den kontoen Skal sies at de har stått der maaange år da. Så lenge du ikke er inne å sjekker hver dag, så vil du alltids tjene på det. Men det er på sikt, og det gjelder å ha litt is i magen når det er dårlige tider. 1000 kr i måneden er nok, men husk at dette også er penger du må kunne se gå tapt om du er for snar å vil ta dem ut! Men på sikt så lønner det seg absolutt Kan ikke alt om dette, men vet at det er gode penger. Men sjekk hvilken fond du burde spare i, finnes så mange forskjellige. Tror jeg hadde Skagen fondene om jeg ikke husker feil, og de er visst veldig gode! Anonym poster: dc0a04981bf8c0a6ca4d6ea2af4c3d20 Unnskyld at jeg spør, men hvem har fortalt deg dette? Dette er virkelig helt feil! Et fond er en samling av aksjer. Man samler gjerne aksjer fra litt ulike bransjer om man ønsker lav risiko. Det er ofte sånn at om det går dårlig i en bransje, så går det bra i en annen. Har man da aksjer i begge taper man sjelden stort. Det sitter noen og forvalter disse fondene og kjøper aksjer der de mener det er riktig. Historisk har fond hatt veldig god avkastning, og med unntak av under finanskrisen er det få som har tapt mye. Men ja, om ting virkelig går til helvete med økonomien kan du risikere å tape mye, derfor er fond best til langsiktig sparing. Skagen, Holberg etc er ganske trygge fond med god avkastning over tid Ok, det er sånn det foregår? Vet du da om disse som håndterer fondene skal ha betalt? Evt årlig da? Hi Anonym poster: 2f212b340569c3b4592df1944564e961
mamma_til_gutt Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 Det varierer nok noe, men det vanligste er å betale kurtasje når man selger. Da er kurtasjen en andel av evt overskudd du har mottatt pluss et fast beløp. Om du har tapt penger betaler du nesten ingenting (kun fastbeløpet). Jeg har fondene mine i Skandiabanken, veldig oversiktlig og ganske billig. Et tips: ikke putt hele tusenlappen et sted. Du kan dele det i to eller tre fond. På den måten skaper du på en egen portefølje av fond som reduserer risikoen enda mer. Og bare så du har skjønt det: dette har svært lite (i grunn ingenting) med renta å gjøre......
Elsker livet Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Bruker du f.eks skagenfondene kan de hjelpe deg med å fordele risiko. Vi har bare tjent de årene vi har hatt penger i fond. Men det går en del opp og ned, så det kan være lurt å tenke langsiktig på det.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #8 Skrevet 21. januar 2013 Det varierer nok noe, men det vanligste er å betale kurtasje når man selger. Da er kurtasjen en andel av evt overskudd du har mottatt pluss et fast beløp. Om du har tapt penger betaler du nesten ingenting (kun fastbeløpet). Jeg har fondene mine i Skandiabanken, veldig oversiktlig og ganske billig. Et tips: ikke putt hele tusenlappen et sted. Du kan dele det i to eller tre fond. På den måten skaper du på en egen portefølje av fond som reduserer risikoen enda mer. Og bare så du har skjønt det: dette har svært lite (i grunn ingenting) med renta å gjøre...... Ok skal ta en prat med banken før jeg går i gang, men kjekt å vite takk for tips Anonym poster: 2f212b340569c3b4592df1944564e961
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #9 Skrevet 21. januar 2013 Bruker du f.eks skagenfondene kan de hjelpe deg med å fordele risiko. Vi har bare tjent de årene vi har hatt penger i fond. Men det går en del opp og ned, så det kan være lurt å tenke langsiktig på det. Ok ja tenker det blir en del år, mest sannsynlig med tanke på pensjon. Anonym poster: 2f212b340569c3b4592df1944564e961
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå