Gå til innhold

HELT uenige om navnvalg på baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det navnet jeg elsker, har drømt om og vært helt

Bestemt på at jeg vil bruke hvis jeg kan: HATER mannen!

??

Flere som har hatt det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja :/ Endte med at vi valgte et navn vær oss. Når lillegutt lå på brystet til pappan sin så ble det navnet mitt som passet best.

Skrevet

Så bra det endte slik da:) vi var uenige

Forrig gang også, han ga seg ikke, men

Ville også velge ett navn han syntes er litt fint også.

Vi ble tilslutt enige om ett helt annnet navn tilslutt.

Han er så sta! Hehe

Og de navna han vil ha er samme navn som

Flere jeg kjenner har kaldt barna, blir feil for meg!

Skrevet

Ja. Hva med å bruke noen timer, gå gjennom HELE navnelisten, begge sier ja når det er navn som man kunne tenke seg, så kan man velge fem av hverandres navn som er finest, kanskje dere klarer å snevre dere inn på noe.., Kjedelig kanskje, men er et viktig valg

Skrevet

Fikk ikke brukt de 3 navnene jeg ønsket mest pga faren ikke var enig,men når vi var 6mnd på vei ble vi enig om navn til gullgutten,og er VELDIG fornøyd med det nå :). Må jo like det begge 2,ellers blir det jo feil

Skrevet

Med første var det sånn, vi fant et annet navn vi begge likte :)

Skrevet

Ja, jeg har alltid sagt at min sønn skal hete Nicholas. Mannen min synes det er verdens styggeste navn, og bare blånekter. Han synes det hørrs ut som en vestkantklyse med fettsleik og rosa pannebånd. Jeg er HELT uenig.

Men, nå har vi blitt enige om et annet guttenavn, og det vokser på meg.

Skrevet

Kjenner igjen den problemstillingen!

Min mann og jeg har helt ulik smak i navn og har måttet bruke masse tid på hver av dem. Nå står vi midt i prosessen med nummer fire, og er kommet til stadiet der topp 7 (altså de eneste sju navna vi kunne gå god for begge to) på hvert kjønn henger på kjøleskapsdøra, så vi få leve med dem litt. Over de neste fire månedene vil de forvsinne, en etter en, mens andre vokser på oss. Og til slutt sitter vi igjen med en vinner.

Langsom prosess, men det må være noe vi begge ikke bare kan leve med, men faktisk liker, og som kan funke på det faktiske barnet det gjelder. Venter spent på hva vinneren blir denne gangen!

Skrevet

Å jada! Både den ene veien og den andre veien.

Da vi fikk jenta vetoet han kort og kontant mine tre absolutte favorittnavn. De kom ikke på tale!

Da vi fikk gutten var det omvendt. Han var fast bestemt på ett navn og intet annet - men det navnet kunne jeg av flere grunner slett ikke akseptere.

Så ingen av barna har fått de navnene.

Det eneste som fungerer i den situasjonen er et kompromis som begge kan leve med.

Vi er i dag begge fornøyd med de navnene vi landet på til slutt og det er langt bedre og viktigere enn at den ene får trumfet sitt førstevalg igjennom. Det er jo begges barn og begge har jo like mye følelser omkring dette med barnets navn. Jeg tror det er veldig viktig at man respekterer et veto fra sin partner på dette området. Å forsøke å lure eller tvinge et navn igjennom er ganske respektløst over for den andre.

Skrevet

Forresten, den metoden som har funket best for oss:

Begge skriver en liste med navn de liker og gjerne grunnen (Oppkalling, fin klang, helten i favorittbarneboka eller hva det nå kan være).

Så sender man den på epost til den andre.

Når man får den andres liste markerer man uaktuelle navn med rødt, navn man kan godta med grønt og navne som man muligvis kan vende seg til med blått og sender listen tilbake. Da lærer man litt om hverandres smak på navn.

Etter å ha gjort det samme et par ganger til (med andre navn) har man forhåbentligvis en fellesliste med et par grønne navn og en stripe blå.

Deretter må begge få lov å tenke seg om en tid og når man snakker sammen igjen etter det er det mye enklere å bli enige.

Lykke til.

Skrevet

Jeg skrev en liste over alle navnene jeg likte fra navneboka. Så strøk mannen ut de han ikke likte. Så har jeg valgt det jeg likte best av de som ble igjen.

Skrevet

Her har det vært sånn at samboeren min ikke kommer med noen forslag.

Så jeg har kommet med de navnene jeg kunne tenke meg, også sier han hva han synes. Men om han ikke liker favoritt navnet mitt så er det ofte at han bare må tenke litt på det så kommer han tilbake å: sier at det er jo litt fint da. :)

Med første man, jenta vår. Ble vi enige noen dager etter hun var født. Det var mitt favoritt navn. Jeg har heller ikke mast masse om det. Men siden han ikke kommer med noen forslag så kan han heller ikke forvente noe.

Denne gangen blir spennende. Nå er det en gutt. Jeg har kommet med 2 forslag. nå er vi kanskje litt på hvert vårt, men det kan jo hende det blir noe helt annet også. (som regel ikke)

Skrevet

Ville dere gått med på et navn dere ikke likte fordi mannen deres ville ha det? Tror ikke det.. ;-) er liksom alltid mannen som er sta og umulig.. Han må da også få være med å bestemme.

Skrevet

Jeg hadde blitt litt sur hvis mannen ikke kom med forslag...

Sikkert deilig å kunne velge helt selv, men hadde blitt litt skremt av mangel på engasjement...

Vi hadde en short-list på tre navn vi begge hadde blitt enige om, og da tulla kom passet hun ikke til noen, og så prøvde vi oss frem med noen av de andre vi hadde snakket om og plutselig falt alle brikkene på plass da vi kom til navnet hun tilslutt fikk

Var ett vi hadde snakket om tidlig i svangerskapet, men så lagt vekk igjen..

Skrevet

Begge MÅ være enige om navnet, men hadde ikke mannen min engasjert seg, hadde jeg bare gått med noe JEG ville ha. Speak up or shut up, sier jeg bare!

Her vet jeg at mannen min firet litt på sine ønsker, fordi det var viktig for meg å kalle opp etter min bestefar. Derfor forsøker jeg å holde et åpent sinn nå med nummer fire og lar han legge litt føringer der. Men like fullt må navnet fungere for oss begge, så vi velger å bruke litt tid på det og la lista med alternativer henge på kjøleskapet en stund.

Skrevet

Vi ble veldig fort enige om navnene til de første to, så har hittil ikke vært noe problem. Begge de gangene var det jeg som kom med forslag (vinnerforslag i hvert fall) og han likte navnene kjempegodt, så da var det jo helt greit da :)

Denne gangen er han heller ikke så ivrig på å komme med forslag, men han virker veldig interessert når jeg begynner å snakke om det, og han kommenterer forslagene mine, så vi blir nok enige denne gangen også ;)

Skrevet

Han liker ingen av de navna jeg ønsker.

Skrevet

Vi må selvfølgelig være enige:)

Skrevet

Ingen av oss fikk de 2-3 navnene vi hadde øverst på lista. Sånn er det bare! Vi skrev opp 15 navn vi likte veldig godt, så satt den andre terningkast bak alle navnene. De 5 med høyest terningkast ble diskutert til vi ble enig :)

Skrevet

Jeg ga enkelt og greit mannen en liste med fire navn som jeg likte best og som jeg kunne se for meg at lillefrøkna kunne hete, og så fikk han velge ut fra dem. I tillegg valgte han mellomnavnet og var fornøyd med det :)

Skrevet

Her hadde jeg mange forslag til navn,men samboeren min hadde ingen. Har et favorittnavn,og har gått og sakt det leeeenge :P

Her om dagen satte vi oss ned for å skrive liste,og jaggu så mener han nå at det beste alternativet et mitt favorittnavn :) blir selvfølgelig ikke bestemt helt før'n er ute,men ser ut som at jeg (FAKTISK) får viljen min :) han er fryktelig sta,og har sakt nei til navnet lenge,så er gledelig overrasket :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...