Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #1 Skrevet 21. januar 2013 Jeg har en datter som er 8 år. Hun er en grei jente stort sett, men blir fort mannbisk: D Dette gjelder spesielt når hun får beskjed om å gjøre noe. For eksempel stelle seg, rydde opp etter seg osv. Når hun blir sint skriker hun og kaller meg stygge ting. Er det noen som har gode råd for å få slutt på dette? Vi har snakket sammen om dette og hun er fullt klar over at jeg ikke godtar sånn oppførsel. Jeg klarer ikke finne konsekvenser som fungerer godt nok. Anonym poster: 0c4104cb547242eb5f0953ce11054b5d
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #2 Skrevet 21. januar 2013 Dette svarer ikke på spørsmålet ditt. Men altså. Man finner ikke på konsekvenser. Man finner på straff. Konsekvensen av din datters oppførsel er at dere krangler og at du blir sint/lei deg/frustrerert. Så vil du straffe henne får du heller stå for det. Anonym poster: a13e05c0758b8d0eb35bfc3cb7e90e62
<3 2G <3 Skrevet 21. januar 2013 #3 Skrevet 21. januar 2013 Straffen som funker best her er å ta fra han ting han liker å holde på med. Dette er en konsekvens av dårlig oppførsel. Tv, spill, besøk og slike ting. Og å ikke gi seg! Det er det viktigste!!
Countess Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Dette svarer ikke på spørsmålet ditt. Men altså. Man finner ikke på konsekvenser. Man finner på straff. Konsekvensen av din datters oppførsel er at dere krangler og at du blir sint/lei deg/frustrerert. Så vil du straffe henne får du heller stå for det. Anonym poster: a13e05c0758b8d0eb35bfc3cb7e90e62 så å gi en straff er ikke en konsekvens av at jenta er ufin?
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #5 Skrevet 21. januar 2013 Dette svarer ikke på spørsmålet ditt. Men altså. Man finner ikke på konsekvenser. Man finner på straff. Konsekvensen av din datters oppførsel er at dere krangler og at du blir sint/lei deg/frustrerert. Så vil du straffe henne får du heller stå for det. Anonym poster: a13e05c0758b8d0eb35bfc3cb7e90e62 så å gi en straff er ikke en konsekvens av at jenta er ufin? Nei. Det er bare et nymotens påfunn som skal få det til å høres ut som vi foreldre er mer "pedagogiske" og ikke så slemme. Man kan jo i det minste stå for oppdragelsesmetoden sin? Anonym poster: a13e05c0758b8d0eb35bfc3cb7e90e62
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 Vel, er det så nøye da? Straff, konsekvenser..ett fett! Hun bryr seg ikke om hun mister goder. Hun er litt sånn: jaja, hvis jeg ikke får spille ds i dag så kan jeg vente til i morgen. Jeg kunne selvfølgelig gitt henne spillenekt i en mnd, men det syns.jeg er drøyt bare fordi hun kalte meg dust... Det er noe med å gi en passende straff for det hun har gjort. Anonym poster: 0c4104cb547242eb5f0953ce11054b5d
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Om hun lokker ørene uansett. vible jeg satt henne til og klippe plenen.. ja det er vinter. Mens hun måker frem plenen og klipper den fin til sommeren kan du be henne gruble over det hun sa og komme med en unnskyldning når hun er ferdig... :-) hun må få en troverdig reaksjon fra deg. hun må få en tydelig stemme og hun er så gammel at du må ta en ting frå henne i en tid som påvirker henne. og i tillegg ville jeg gitt henne en ekstra ukesoppgave eller noe.. som ikke får henne til å hate husarbei eller lignende. Tidligere innetid .. ingen tekyniske ting, ta bort både data og mobil. elle det hun har.. Anonym poster: 1ba83f5eac98da2b9074cbf54c4d30e3
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 21. januar 2013 #8 Skrevet 21. januar 2013 Hva med å ha lørdagsgodteriet i en krukke og hver gang hun er frekk fjerner du en ting. Og det hun har igjen når lørdagen kommer er det hun får.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #9 Skrevet 21. januar 2013 Hadde Vi hatt plen så...: p Jeg er nok helt sikkert ikke bestemt nok, men synes det er så vanskelig å finne passende straff siden jeg snakker for døve ører. Det blir ofte til at jeg overser det og så tar jeg det opp med henne når hun har roet seg. Jeg har tatt fra henne godteri uten at hun brydde seg. Hun får jo neste lørdag.. Hi Anonym poster: 0c4104cb547242eb5f0953ce11054b5d
Papegøyeblomst Skrevet 21. januar 2013 #10 Skrevet 21. januar 2013 Har hatt samme med min sønn (5 1/2), hvis jeg tok ort lørdagsgodtet gjorde det ikke noe, for han fikk jo neste lørdag,- hvis jeg tok bort leker, så sa han at han ikke trengte leker, osv.... Jeg stopper han med èn gang han kaller meg noe stygt - og sier HEI! SÅNN SNAKKER VI IKKE TIL HVERANDRE HER I HUSET! Så bare snyr jeg ryggen til og behandler ham som luft, helt til han sier unnskyld ( som regel med en gang..) Det er vanskelig å finne hva som er topp valuta, som det svir å ta bort - her har det vært mest effektivt med stopp av vennebesøk/fritidsaktiviteter i en uke ( har skjedd èn gang, etter en ganske drøy episode) Hvis han nekter å rydde, gir jeg meg ikke, og han får ikke gå noe sted (altså ikke av flekken) før han har gjort det - kan godt ta evigheter, men jeg vinner alltid til slutt. Hvis vi blir "uvenner" tar vi alltid en prat etterpå og jeg forteller hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde, og han får forklare hvorfor han ikke hørte. Så er vi ferdige med saken, og gir hverandre en klem og er venner igjen. (Høres velig enkelt ut, men dette kan være etter timers skriking og grining)
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #11 Skrevet 22. januar 2013 Hadde Vi hatt plen så...: p Jeg er nok helt sikkert ikke bestemt nok, men synes det er så vanskelig å finne passende straff siden jeg snakker for døve ører. Det blir ofte til at jeg overser det og så tar jeg det opp med henne når hun har roet seg. Jeg har tatt fra henne godteri uten at hun brydde seg. Hun får jo neste lørdag.. Hi Anonym poster: 0c4104cb547242eb5f0953ce11054b5d gutten min begynte slik i høst. Og jeg og snakket til døve ører. Han slo og snakket frekt. Etter så lang tid å oppført seg totalt respektløshet og konsekvensløs. så gå jeg han en dag nokk er nokk beskjed. hentet krakken å satte han på gang i så mange minutter som alderen hans... Etter det gikk det ann å prate med han.. han satt ikke i skammekrok. men midt på gangen så krakken var hans førsteplass de minuttene det galt. jeg overs han helt til tiden var ute. så roet han seg ned og jeg spurte om han var klar over hva han hadde gjort. så forklarte jeg og han måtte repetere grunnen. han ba om unskyld og vi gå hverandre en klem og nå har det gått flere uker. å ørene er fortsatt åpne. selv om dette bør skje minst mulig må man bare sette ned foten en gang for alle. jeg gå tre advarsler.. Anonym poster: 1ba83f5eac98da2b9074cbf54c4d30e3
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #12 Skrevet 22. januar 2013 Dette systemet lagde jeg da gutten begynte å svare meg og si nei.. Han fikk en X når han nektet å ta av bordet hvis jeg krevde det, når han nektet å slutte å spille, når han svarte frekt osv. Han trengte å miste to ting før oppførselen endret seg, den siste tingen i en uke Da sa han at han så at jeg mente det, og endret oppførselen sin! Jeg skrev opp det som han elsket å gjøre. Ingen vits å skrive mobil, dukker, Lego etc. hvis de ikke bruker det daglig Jeg har i alle år satt meg ned å forklart og diskutert, (slik som de over har svart), men etter en viss alder preller det av, og hardere skyts må til Ikke sikkert dette går an å bruke på alle, men hos meg gikk det fint Her er et eksempel Anonym poster: 056a243c4a530b7493177de4a1c4cc50 Anonym poster: 056a243c4a530b7493177de4a1c4cc50
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2013 #13 Skrevet 22. januar 2013 I forhold til rydding synes jeg det ofte kan være greit å si direkte at det som ikke er ryddet etter 5 minutter, eller hvor lang tid det kan forventes å ta går i søpla eller blir inndratt. Kast småting som bare betyr noe for jenta og legg vekk andre ting minst en uke, på ubestemt tid. Ellers synes jeg det er greit å sende ungene på rommet eller ut hvis de er frekke. Det er ikke nødvendigvis en straff i seg selv, men jeg sier til dem at når de oppfører seg sånn vil jeg ikke se dem på en stund. De kan gjerne ha det morsomt, men jeg vil ikke ha noe med dem å gjøre på for eksempel 30 minutter eller 2 timer. Nå er det heldig vis ikke så ofte det er nødvendig å bruke slike virkemidler, men det hender av og til. Anonym poster: a9b6390ba7a519b9f84fab3331feadc2
Collette Skrevet 22. januar 2013 #14 Skrevet 22. januar 2013 Jeg blir målløs over svarene her. Skulle tro det var dyr dere skulle oppdra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå