stearin Skrevet 21. januar 2013 #1 Skrevet 21. januar 2013 Ihvertfall ikke for meg og min datter på 2 år. Kjøpte inn kjøtt i dag som holder for ca. 20 middager, det kom på ca. 220 kr. I fryseren har jeg fisk som holder for ca. 20 middager det også, husker ikke pris, men det ble ikke særlig mye. Synes å huske det var mindre enn det kjøttet kostet. Det som dro opp prisen på kjøttet jeg kjøpte i dag var løvbiff til 26,60 kr. per pakke. Poteter, ris og pasta koster heller ikke stort, ikke grønnsaker heller. Bare et lite skryteinnlegg, føler meg veldig flink nå I tillegg vil jeg bruke mer surkål, rødkål og billige grønnsaker når jeg lager mat. Har sluttet helt med posesauser og baker brød selv. Og i skapet har jeg flere middager, kjøper fiskeboller på boks (koster omtrent 15-20 kr tror jeg og holder for to middager), lager pastasaus selv (tomater på boks er billige) og tomatsuppeposer. Det som inspirerer enda mer er når familien min er så villige til å lære meg å lage mat fra bunnen av. De oppmuntrer meg når de kommer på besøk og hjelper meg med matlaging. Stefaren min har også noen kontakter som gir eller selger billig fersk fisk en gang i blant, og stefaren min sin mor bruker å gi oss hjemmelagde fiskekaker en gang i blant. En jeg kjenner pleier å komme innom med reinkjøtt også Føler meg privilegert
Vogndilla Skrevet 21. januar 2013 #2 Skrevet 21. januar 2013 Kjenner jeg blir varm i hjertet når folk snakker om å lage mere mat fra bunnen av og kutte ut ferdig produkter Det er jo så enkelt!! For ikke snakke om h or mye sunnere og bedre det smaker! Stå på
stearin Skrevet 21. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2013 Kjenner jeg blir varm i hjertet når folk snakker om å lage mere mat fra bunnen av og kutte ut ferdig produkter Det er jo så enkelt!! For ikke snakke om h or mye sunnere og bedre det smaker! Stå på Det er faktisk billigere også Var nettopp på Europris og handlet for akkurat 500 kr. Kjøpte bl.a. masse juice, ananas, mais, fruktcoctail, oppbevaringsbokser, ark osv. Diverse bokser og slikt som skal i matskapet som det går en del av. Ville garantert blitt over 500 kr å handle i f.eks. Rema. Deilig å tenke på at jeg ikke trenger å handle på en stund nå, eneste er jo melk, frukt & grønt og egg
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Kjenner jeg blir varm i hjertet når folk snakker om å lage mere mat fra bunnen av og kutte ut ferdig produkter Det er jo så enkelt!! For ikke snakke om h or mye sunnere og bedre det smaker! Stå på Det er faktisk billigere også Var nettopp på Europris og handlet for akkurat 500 kr. Kjøpte bl.a. masse juice, ananas, mais, fruktcoctail, oppbevaringsbokser, ark osv. Diverse bokser og slikt som skal i matskapet som det går en del av. Ville garantert blitt over 500 kr å handle i f.eks. Rema. Deilig å tenke på at jeg ikke trenger å handle på en stund nå, eneste er jo melk, frukt & grønt og egg Liker du maisen fra europris?, prøvde den en gang og den var så guffen at selv hønene her nektet å spise den. (og ja jeg mener ekte høner hehe) Det jeg har kjøpt av juice der har jeg heller ikke syntes hadde grei smak så ble tømt ut og aldri kjøpt igjen. Jeg bruker mye billigprodukter der hvor jeg syntes de er gode, og jeg handler gjerne på europris bare holder meg litt unna en del av maten der Men flott at du klarer å få det dere trenger billig, hjelper mye å tenke økonomisk. Driver å huker inn hva jeg bruker jeg også, ikke for at jeg må men jeg ser at jeg har begynt å sløse og det er dumt da er det bedre å dytte litt ekstra inn sparekontoen til man trenger det en dag Anonym poster: 1befd36a1b0ffebd93611c7bfdce0900
håpefull<3 Skrevet 21. januar 2013 #5 Skrevet 21. januar 2013 Nei det trenger absolutt ikke være dyrt, hvis man planlegger, handler en gang i uka, og faktisk holder seg til lista Har spart MYE på å handle en gang i uka kontra hver dag. Har spart MYE på å lage all maten fra bunnen. Det er både billigere, bedre og sunnere. Og etter min mening enkelt! Er like kjapt å lage saus fra bunnen som å koke posesaus, og hjemmelaget smaker jo himmelsk i forhold Hvis man fyller opp fryseren så har man jo mat i en måned for kanskje en tusenlapp, ikke det engang Lurt å se hva som er på tilbud den aktuelle uka. F.eks bruker jeg en del av de fiskeblokkene på rema, de som var best i test i VG. Sykt billige, og smaker godt. Så merker ikke jeg noen forskjell på first price og prior kyllingfilet, så da velger jeg såklart det billigste. Et annet tips: Mange kjøper de billige 4-pakningene med tørkepapir, de til 10-12 kroner. Men de til 32 kroner (husker ikke merket) som kommer i 2-pakning er faktisk billigere siden det er mye mer papir på de. Se på meterpris På samme måte som man bør se på kilopris og literpris på matvarer. Mange kupp å gjøre Vi er også veldig flinke til å spise rester. Kaster nesten aldri mat. Men her kommer jo planleggingen inn i bildet igjen. Før kastet jeg salat og grønnsaker til den store gullmedalje. Det skjer ikke lenger, fordi vi rekker å bruke alt. Nå har ikke jeg barn enda, men søsteren min har et par triks. Ungene liker ikke klumper i syltetøy, men i stedet for å kjøpe de svindyre squeezy flaskene, så moser hun billig syltetøy i mikseren og heller det tilbake i emballasjen. Og andre lure ting
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 At kun jeg handler, og mannen holder seg hjemme har redusert vårt matbudsjett med 50%. Handler fortsatt biff til helgene osv, men han impulshandler så veldig at en helgehandling kan komme på 2000 kr alene. Mens jeg handler all god mat og snop til helgene innenfor ukas matbudsjett. Han kjøper skiver norwegia i stedet for å skjære opp osten selv. Han kjøper små yoghurt i stedet for store. Dyre pakker med pålegg i stedet for familiepakninger av samme sorten. Osv osv... Anonym poster: 37c00309405267f3fe51b78016b4f59a
Superduperfin Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Bare det å bake brød selv gjør at man sparer MYE penger. Ikke bare på brødet, men på alt man gjerne slenger i handlekurven de gangene man skal i butikken bare for å kjøpe et brød. Vi har bakt brød i ca et år nå og merker det veldig på matbudsjettet. Og i tillegg får man mye bedre og sunnere brød!
stearin Skrevet 21. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2013 Nei det trenger absolutt ikke være dyrt, hvis man planlegger, handler en gang i uka, og faktisk holder seg til lista Har spart MYE på å handle en gang i uka kontra hver dag. Har spart MYE på å lage all maten fra bunnen. Det er både billigere, bedre og sunnere. Og etter min mening enkelt! Er like kjapt å lage saus fra bunnen som å koke posesaus, og hjemmelaget smaker jo himmelsk i forhold Hvis man fyller opp fryseren så har man jo mat i en måned for kanskje en tusenlapp, ikke det engang Lurt å se hva som er på tilbud den aktuelle uka. F.eks bruker jeg en del av de fiskeblokkene på rema, de som var best i test i VG. Sykt billige, og smaker godt. Så merker ikke jeg noen forskjell på first price og prior kyllingfilet, så da velger jeg såklart det billigste. Et annet tips: Mange kjøper de billige 4-pakningene med tørkepapir, de til 10-12 kroner. Men de til 32 kroner (husker ikke merket) som kommer i 2-pakning er faktisk billigere siden det er mye mer papir på de. Se på meterpris På samme måte som man bør se på kilopris og literpris på matvarer. Mange kupp å gjøre Vi er også veldig flinke til å spise rester. Kaster nesten aldri mat. Men her kommer jo planleggingen inn i bildet igjen. Før kastet jeg salat og grønnsaker til den store gullmedalje. Det skjer ikke lenger, fordi vi rekker å bruke alt. Nå har ikke jeg barn enda, men søsteren min har et par triks. Ungene liker ikke klumper i syltetøy, men i stedet for å kjøpe de svindyre squeezy flaskene, så moser hun billig syltetøy i mikseren og heller det tilbake i emballasjen. Og andre lure ting De fiskeblokkene, kan det være laksefileten som er i samme type pakning som de marinerte? Og har rød logo? Jeg kjøpte slike, og fire slike synes jeg å huske var en del billigere enn de som er marinert som jeg før har brukt å kjøpe. Uansett synes jeg ikke fisken på rema kostet noe særlig, valgte kun det billigste og det ble overraskende billig med tanke på at det var 1 kilo (=4 måltider) fisk som jeg kommer til å koke og 4 fileter (=2 måltider) for steking. Har også nylig oppdaget at surkål og rødkål er superbillig, samme med tørkede erter. Og at kålstuing ikke er vanskelig å lage og er billig det og. Rester fryses hos oss, så holdes de lenger også Det blir som regel en god del mat igjen, klarer aldri å beregne kun det vi spiser. Men det fungerer fint så lenge man kan fryse maten eller sende maten med frøkna til barnehagen.
håpefull<3 Skrevet 21. januar 2013 #9 Skrevet 21. januar 2013 Ja, enten 4 pk med laks (de har nå fersk laks til 29.90 eller noe), eller torsk og seiblokkene fra lerøy. Koster vel 18 kr for en pk 400 og 600 gram i pakkene. Ja surkål/rødkål er superbillig men bruker det sjelden da, for blir litt mye å lage surkål i tillegg til grønnsakene vi er avhengige av Lager sjelden så mye at jeg kan fryse rester, pleier å bli litt til overs som blir kveldsmat eller lunsj neste dag. Men pleier å lage pastasaus, kjøttkaker osv i store porsjoner for å fryse ned i passende porsjoner, fyller fryseren innimellom Var på rema her om dagen og fikk kjøpt kjøttdeig og karbonadedeig til 10kr pakka pga de hadde utløpsdato 2 dager senere. Da ble det ikke mindre enn 300 (!) kjøttkaker/kjøttboller i fryseren. Genialt å ta opp til middag og nesten flaut billig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå