Gå til innhold

5-åring som ikke vil bæsje på do

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør vi med det?

barnet er tørr dag og natt, går helst på potte. Når nr.2 skal skje, gjemmer hn seg og holder seg som best hn kan, kommer ut igjen med bæsj i trusa og leker videre. Om det er veldig ubehagelig, sier hn kanskje ifra.

Dette har medført en del forstoppelser, eller kanskje det startet med en forstoppelse, det er vel nærmest et høna-eller-egget-spørsmål. uansett, jeg prøver å regulere kosthold, tilbyr drikke og gir avføringsmiddel. Konsistensen ser fin ut, men kommer altså ikke i normale doser.

Det er også en del mageknip, enten bæsjen kommer eller ikke, i følge legen er dette luft som kommer av avføringsmiddelet.

Jeg vet ikke hvordan vi skal gripe dette an. Godteri er motivasjon for det meste, men ikke her. Skal jeg sette hn på potta når hn gjemmer seg, eller bør jeg la det være? Vi har prøvd med bleie, ingen forandring utenom mindre skittentøy. Da kommer dessuten alt tisset i bleien, det som ellers fungerer så godt.

Har snakket med lege, tror ikke at det er noe fysisk galt, da det startet like etter bleieslutt. Barnet er noe umodent og ikke 5 år mentalt. Dette har likevel vært under kontroll så den fysiske modenheten er der.

Anonym poster: 6e9d274c13d1b5d913b81a0027ffc226

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere tar kontakt med legen IGJEN og så må han gi dere en henvisning videre. Veldig rart at han bare mener det ikke er noe fysisk og ikke noe mer. Om det er psykisk bør det like fullt utredes så dere får en løsning før skolestart! Men det fysiske må sjekkes skikkelig først - og det gjør dere hos spesialist, ikke hos en fastlege som "tror" det ikke er fysisk.

Barnet kan feks vere skikkelig forstoppet - om hele tarmen er full, da kommer det gjerne litt og litt.

Skrevet

ingen?

Skrevet

Prøv å snakk med barnet, det er så stort at det bør forstå at en er nødt å gå på do, ellers blir det forståppelse. Ha klare do rutiner, som f.eks etter hverrt måltid, bare prøve å sitte der.

Eller: Har dere prøvd med annen belønning? Noe som barnt er interessert i? Klistremerker med angry birds eller noe annet. Jeg jobber i barnehage og det er overraskende hvor mange som faktisk nøyer seg med en high five, eller tommeln opp..

Skrevet

Her var hun tørr dag og natt fra 2,5 år men ville ha på seg bleie ved avføring. Vi oppdaget etterhvert at hun ikke likte å avbryte leken for å gå på do. Vi bestemte da at hun måtte sitte på do med bleie til hun var helt ferdig. Etter to ganger på dette viset så kuttet hun ut bleien og gikk på do selv ved behov.

Anonym poster: 658ebb2776d17d4c4335777bae50ebca

Skrevet

Takk for svar. Ja, jeg tenker evt å ta det opp med legen igjen, men jeg har grunner til å tro at han har rett.

Dorutiner etter måltid er noe vi faktisk ikke har prøvd å jobbe med - det skal til med en gang!

Belønningssystem ser dessverre ikke ut til å fungere - high five og skryt har vi selvsagt, og seigmann etter vel utført arbeid der det skal. lovnad om seigmann når vi ser at noe er på gang. Men hn holder seg like godt og forventer seigmann likevel.

Skrevet

Har du prøvd å spørre 5 åringen direkte han/hun er redd for?

Noen barn er redde for å falle i do.

Noen er redde for ploppelyden ved bæsjing.

Kan doring hjelpe?

Anonym poster: d3ebc5eb883a1043a97451616f34be5e

Skrevet

Du skriver "Men han holder seg like godt og forventer seigmann likevel."

Et spørsmål i tilknytning til dette: Er dere 100% sikre på at han forstår konseptet med "belønning" - dette er en forutsetning for at dette skal fungere.

Ha dere ev. vurdert å ta kontakt med en spesialist? Det er jo litt tynt at legen "tror at det ikke er noe fysisk galt". Dersom en spesialist ikke kan bidra, kan det hende at PPT kan hjelpe med veiledning?

Skrevet

Jeg er litt usikker på det med belønning selv. Det fungerer som direkte motivasjon på andre tng (f.eks spis opp maten din, så blir det barne-tv-godt). Vi har også klistremerkesystem på andre ting, hvor vi samler et visst antall klistremerker. Vi teller hver dag og ser fram til belønningen, og det virker som om hn forstår det, men altså ikke på dette området.

PPT har vi ikke vurdert i denne sammenhengen, takk for tips.

Det er ikke så lett å få en forklaring fra barnet, hn er ikke i stand til å definere problemet selv, tror jeg. Problemet gjelder både på do og potte, så det er nok ikke plasket. Doring har vi.

Søren så vanskelig dette her. Vil ikke lage stress, men samtidig oppmuntre.

Skrevet

Jeg er litt usikker på det med belønning selv. Det fungerer som direkte motivasjon på andre tng (f.eks spis opp maten din, så blir det barne-tv-godt). Vi har også klistremerkesystem på andre ting, hvor vi samler et visst antall klistremerker. Vi teller hver dag og ser fram til belønningen, og det virker som om hn forstår det, men altså ikke på dette området.

PPT har vi ikke vurdert i denne sammenhengen, takk for tips.

Det er ikke så lett å få en forklaring fra barnet, hn er ikke i stand til å definere problemet selv, tror jeg. Problemet gjelder både på do og potte, så det er nok ikke plasket. Doring har vi.

Søren så vanskelig dette her. Vil ikke lage stress, men samtidig oppmuntre.

Det kan nok likevel være lurt å "ikke vente å se", men å iverksette tiltak så fort som mulig. Jeg tenker spesielt i forhold til skolestart. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...