*VårBlomst* Skrevet 21. januar 2013 #1 Skrevet 21. januar 2013 Jeg har en 40% fast stilling. På den stillingen har jeg fastlønn på kr9200 før tilleggene (helg og kveldstillegg) Jeg jobba en del ekstra, slik at lønningene i mai,juni, august, september var noe høyere enn vanlig. Da jeg ble sykmeldt i september, og fikk første sykelønn i oktober var denne utbetalingen mye høyere enn min fastlønn - de regnet da tydeligvis et snitt av de siste mnd, siden lønna mi hadde vært så variabel. Men hvordan blir dette i forhold til foreldrepenger? Jeg har vært sykmeldt siden september, og blir sikkert sykmeldt til jeg starter i permisjon 1.april. Blir foreldrepengene lik sykelønna eller lik fastlønna mi? Arb.giver skal jo sende inn inntektoppslysninger, men så og si hele svangerskapet har jeg jo fått sykelønn fra nav.... I tillegg, da jeg fikk denne jobben,ar det min første jobb på mange år. Året før, altså 2010 hadde jeg inntekt på 10000, pga at jeg fikk jobben i november og jobba 1 mnd det året.. Året før hadde jeg 0 i inntekt. Noen som vet hvordan dette vil bli i forhold til foreldrepengene?
*VårBlomst* Skrevet 21. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 21. januar 2013 har prøvd å se litt der, men finner ulike svar... Leste at foreldrpenger skal tilsvare din vanlige lønn, men leste også at har du sykepenger så skal foreldrepenger være lik sykelønn....? og til meg er det ganske store variasjoner da... fra fastlønn på 9200 til sykelønn på 15000.....
Major HotLips Houlihan Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Foreldrepenger regnes ut av gjennomsnittet av de 6 best betalte av de 11 siste månedene. Så foreldrepengene dine vil bli omtrent lik sykepenger du har nå
*VårBlomst* Skrevet 21. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 21. januar 2013 ok, det høres jo betryggende ut :-)
Guttemamma75 Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 Hvor i all verden kommer den myten om "de 6 beste mnd" fra? Det er kun de som mottar dagpenger når de starter permisjonen som får bruke de 6 beste mnd som grunnlag. For alle andre er det lønna du har når du går ut i permisjon som gjelder evt et snitt over siste 3,6 eller 9 mnd om man har variabel inntekt. Er man 100% sykemeldt helt fram til permisjonen vil sykepengegrunnlaget bli grunnlag for foreldrepengene...
Mamsen<3 Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Jeg vil tro at de uansett inntekt(vanlig,sykepenger osv) så tar de grunnlaget eller gjennomsnittet av de 10 siste mnd før termin. Det er hvertfall det det står.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå