Gå til innhold

studieoppstart etter permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis jeg får barn og permisjonen avsluttes på våren f.eks, begynner jeg da på skolen med en gang? eller må jeg vente og ta på nytt fra aug eller januar? har lest om det hos lånekassen, men finner ikke ut annet enn permisjonslengden.

Anonym poster: 0a9f0bf8ce257ad891593f47e753ba9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du må vente til høsten når et nytt skoleår begynner.

Anonym poster: 12113d80d4edfaa2eb559702eb901c99

Skrevet

ok, sånn at man må gå det skoleåret på nytt?

noe som vet eller har erfart når på året lønner det seg å få barn som student? :)

hi

Skrevet

Rent praktisk er det jo greiest å få rundt juletider eller på sommeren, slik at man får en naturlig avslutning og kan "hoppe inn" ved studiestart neste år. Men man vet jo ikke om man er i form til å fullføre året som gravid student. I tillegg kommer det jo an på hvor lang permsijon man ønsker. Jeg fikk i februar. Det var helt topp. Hadde nesten ett år hjemme og startet opp med klassen under med i janaar året etter. Du må da lage baby i mai ;)

Anonym poster: 085de40c6afad00e794ac51b96b50bbb

Skrevet

Rent praktisk er det jo greiest å få rundt juletider eller på sommeren, slik at man får en naturlig avslutning og kan "hoppe inn" ved studiestart neste år. Men man vet jo ikke om man er i form til å fullføre året som gravid student. I tillegg kommer det jo an på hvor lang permsijon man ønsker. Jeg fikk i februar. Det var helt topp. Hadde nesten ett år hjemme og startet opp med klassen under med i janaar året etter. Du må da lage baby i mai ;)

Anonym poster: 085de40c6afad00e794ac51b96b50bbb

hehe, takk for svar :) ja vi får se om det klaffer i mai da ;)

Skrevet

Dette må du nok snakke med skolen din om. Jeg fikk begynn der jeg sluttet.

Anonym poster: 4a2b450ef9220bea164390f35c7924f0

Skrevet

Åja, det er jo fint om det lar seg gjøre, i hvertfall om det ikke skulle klaffe i mai ;)

hi

Skrevet

Det varierer fra studie til studie og studiested til studiested. Går du profesjonsstudier på høgskole, vil det være vanskeligere å bare hoppe rett inn - etter min erfaring i hvert fall.

Beste er jo i alle fall å satse på termin rundt semesterslutt, helst høstsemesteret siden du da kan begynne akkurat der du slapp.

Jeg har termin i april, og det er bare rot. Man vet ikke om man greier å fullføre studiet i graviditeten, det klarer ikke jeg viser det seg, så det kan skjøre seg uansett hvor godt du prøver å planlegge.

Anonym poster: 9376fa4089f78eaa50a0ff03e7d9f7fe

Skrevet

Hei på deg :)

Så spennende at du vil bli studentmamma! :) Det kan jeg virkelig anbefale. Det er så deilig å ha en fleksibel hverdag når man har små barn. Så sant man klarer å sjonglere økonomien og er strukturert med lesingen er det "en dans på røde roser", syns jeg.

Først om fremst er studiestedet ditt pliktig til å tilrettelegge studiene dine for deg. Hvordan dette gjøres i praksis varierer veldig!! Derfor må du sjekke opp dette ved ditt studiested. Noen plasser er de veldig gode, andre plasser veldig dårlige (dessverre!!). Hvor studerer du?

Jeg fikk det ene barnet mitt i januar, passet perfekt - da jeg gikk ut i permisjon etter eksamnene i julen og begynte igjen i januar neste år. Andre barnet fikk jeg i mai noen år etterpå. Det var mer stress, men det gikk fint. Far tok pappapermisjon, og jeg fullførte eksamen (med glans, måtte bare skyte litt!! Satt hjemme og leste, orket ikke dra på skolen - fulgte forelesningene over nett, og leste mye med baby på brystet). Tok deretter permisjon etter eksamen. Men jeg kunne ikke begynne på studiene mine igjen i mai neste år - så jeg må vente til høsten. Da måtte jeg gå noen mnd uten støtte fra lånekassen (fra mai- august, men får jo kontantsøtte etter barnet er 1 år) - men dette kom selvsagt ikke som et sjokk på oss, derfor har vi spart opp en god sum som vi kunne ta av om nødvendig. Mannen min tjener også godt, så mitt stipend har aldri vært en nødvendighet for at hjulene skal gå rundt. Han ble også ferdig utdannet med små barn i hus, så det har ikke alltid vært like mye penger i banken - men hjulene har alltid trillet rundt.

Lykke til - håper det klaffer for deg i mai ;)

Anonym poster: f0aef368e12be291d7e79086713fd5cc

Skrevet

Hei på deg :)

Så spennende at du vil bli studentmamma! :) Det kan jeg virkelig anbefale. Det er så deilig å ha en fleksibel hverdag når man har små barn. Så sant man klarer å sjonglere økonomien og er strukturert med lesingen er det "en dans på røde roser", syns jeg.

Først om fremst er studiestedet ditt pliktig til å tilrettelegge studiene dine for deg. Hvordan dette gjøres i praksis varierer veldig!! Derfor må du sjekke opp dette ved ditt studiested. Noen plasser er de veldig gode, andre plasser veldig dårlige (dessverre!!). Hvor studerer du?

Jeg fikk det ene barnet mitt i januar, passet perfekt - da jeg gikk ut i permisjon etter eksamnene i julen og begynte igjen i januar neste år. Andre barnet fikk jeg i mai noen år etterpå. Det var mer stress, men det gikk fint. Far tok pappapermisjon, og jeg fullførte eksamen (med glans, måtte bare skyte litt!! Satt hjemme og leste, orket ikke dra på skolen - fulgte forelesningene over nett, og leste mye med baby på brystet). Tok deretter permisjon etter eksamen. Men jeg kunne ikke begynne på studiene mine igjen i mai neste år - så jeg må vente til høsten. Da måtte jeg gå noen mnd uten støtte fra lånekassen (fra mai- august, men får jo kontantsøtte etter barnet er 1 år) - men dette kom selvsagt ikke som et sjokk på oss, derfor har vi spart opp en god sum som vi kunne ta av om nødvendig. Mannen min tjener også godt, så mitt stipend har aldri vært en nødvendighet for at hjulene skal gå rundt. Han ble også ferdig utdannet med små barn i hus, så det har ikke alltid vært like mye penger i banken - men hjulene har alltid trillet rundt.

Lykke til - håper det klaffer for deg i mai ;)

Kan jeg spørre hva du studerer/studerte? Jeg har to små barn og har et ønske om å studere til høsten.

Anonym poster: c6de16c060a2adb69557448d367a2f35

Skrevet

Hei på deg smile.png

Så spennende at du vil bli studentmamma! smile.png Det kan jeg virkelig anbefale. Det er så deilig å ha en fleksibel hverdag når man har små barn. Så sant man klarer å sjonglere økonomien og er strukturert med lesingen er det "en dans på røde roser", syns jeg.

Lykke til - håper det klaffer for deg i mai wink.png

Tusen takk for svar :) Jeg studerer på høyskolen i akershus(kjeller). ja det er jo noen fordeler ved å få barn under studiene, skulle jeg ventet måtte jeg jo ha gått 2 år til, + jobbet før jeg kan få flere. vi skal nok klare oss greit økonomisk uansett når det blir, men det er først og fremst skolegangen som er en utfordring. + at jeg vil jo ha så mye tid som mulig hjemme med babyen også :)

Skrevet

Jeg vil si at det beste er å få barn rett etter semesterslutt i juni og frem til begynnelsen av september. Da kan du gå ut i perm rett etter fullført semester og dere har krav på bhgplass året etter.

Men det avhenger nok også litt av hvordan studiet er lagt opp. Har selv fått to barn under studier både i august og september og det har passet veldig fint for oss. Å studere med barn er mye bedre enn å jobbe fullt. Jeg føler jeg har all tid i verden til barna mine :)

Anonym poster: 6409dbfcca0e5800dc95a9f04ac50b7a

Skrevet

Hei på deg smile.png

Så spennende at du vil bli studentmamma! smile.png Det kan jeg virkelig anbefale. Det er så deilig å ha en fleksibel hverdag når man har små barn. Så sant man klarer å sjonglere økonomien og er strukturert med lesingen er det "en dans på røde roser", syns jeg.

Lykke til - håper det klaffer for deg i mai wink.png

Kan jeg spørre hva du studerer/studerte? Jeg har to små barn og har et ønske om å studere til høsten.

Jeg holder fortsatt på med studiene ;) Jeg studerer ved et universitet (master). Ble ferdig med bachelorgradene mine rett etter minstejenta kom. Hva ønsker du å studere da? Mine studier har krevd veldig lite obigatoriske oppmøter. Men opplegget har gjerne vært 1 skriftig innlevering + eksamen - that's it. :)

Skrevet

Jeg har innmari lyst å prøve meg på sosionom studiet. Hva tok du da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...