Gå til innhold

Hva er rettferdig fordeling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboere, begge har barn, ingen felles, har kjøpt bolig sammen men pga veldig ulik økonomisk situasjon eier jeg mindre enn han.

Eiendommen vil etterhvert bli odelsberettiget, slik det ser ut vil bare hans barn ha rett på å få overta selv om mine barn har bodd der meste av livet.

Jeg føler dette blir feil overfor mine barn, jeg og ungene bor og legge ned masse arbeid i felles eiendom i mange år men ingen av dem har rett til å overta. Hva synes dere? Jeg har desverre ikke mulighet til å eie og betale på helve eiendommen.

Anonym poster: 7bbfc925331e300d66104b5566c4f89a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er det nye regler på, så barna dine har krav på arv selv om de ikke har odelsrett. Dvs at det barnet som tar over eiendommen må kjøpe ut de andre som har krav på arv.

Du må sjekke dette opp, for jeg mener det er slutt på at det settes egne odelstakster, nå må den som har odel betale ut de andre barna etter hva eiendommen faktisk er verdt.

Så om du eier f.eks 30% av eiendommen skal dine barn arve 30% av eiendommens verdi den dagen du faller fra.

Ville absolutt tatt kontakt med en advokat og satt opp et skikkelig dokument på hvordan arv skal fordeles når den tid kommer.

Anonym poster: 99b6f2c867fb7f31359ec86cb96fb2d0

Skrevet

Klart at bare hans barn får odel på gården. Odel går i blodarv og til barn som er adoptert. Dine barn er ikke hans barn verken ved ætt eller adopsjon og får da selvsagt ikke odel.

Det burde du tenkt på når dere flyttet inn.

Anonym poster: 7c05092d807bc1bfa7c423e67f23e485

Skrevet

Dette er det nye regler på, så barna dine har krav på arv selv om de ikke har odelsrett. Dvs at det barnet som tar over eiendommen må kjøpe ut de andre som har krav på arv.

Du må sjekke dette opp, for jeg mener det er slutt på at det settes egne odelstakster, nå må den som har odel betale ut de andre barna etter hva eiendommen faktisk er verdt.

Så om du eier f.eks 30% av eiendommen skal dine barn arve 30% av eiendommens verdi den dagen du faller fra.

Ville absolutt tatt kontakt med en advokat og satt opp et skikkelig dokument på hvordan arv skal fordeles når den tid kommer.

Barna har krav på arv etter mor. Barna har ikke krav på arv etter mors samboer som ikke engang er barnas far.

Samboeren må kjøpe mor ut for hennes andel. That`s it.

Skrevet

Barna har krav på arv etter mor. Barna har ikke krav på arv etter mors samboer som ikke engang er barnas far.

Er jo det jeg sier, hennes barn har krav på å arve hennes verdi i eiendommen.

Hun sier det er litt skjevfordeling, han eier mer enn henne, men hun er medeier. Da har hennes barn krav på å arve hennes del. Eier hun 30 % skal hennes barn har 30% av verdien i arv om hun dør.

Skrevet

Hun sier det er litt skjevfordeling, han eier mer enn henne, men hun er medeier. Da har hennes barn krav på å arve hennes del. Eier hun 30 % skal hennes barn har 30% av verdien i arv om hun dør.

Som de fleste gjør ved skillsmisse / samboerbrudd så kjøper han nok henne ut. Da har verken hun eller barna noe arv å hente i huset eller gården. Da kan hun kjøpe seg noe annet husvære som barna eventuelt kan arve.

Skrevet

Som de fleste gjør ved skillsmisse / samboerbrudd så kjøper han nok henne ut. Da har verken hun eller barna noe arv å hente i huset eller gården. Da kan hun kjøpe seg noe annet husvære som barna eventuelt kan arve.

Det er jo greit nok, men er det ikke arv hun spør om da. Hva som skjer med eiendommen og hvilke barn som skal arve hva når de to voksne går bort. Siden det er en odelseiendom vil jo hans eldste barn arve eiendommen, men hva blir da igjen til hennes barn?

Så svaret blir at hans eldste barn arver eiendommen, men han må betale ut sine søsken og stesøsken siden hun er medeier i eiendommen.

Skrevet
Klart at bare hans barn får odel på gården. Odel går i blodarv og til barn som er adoptert. Dine barn er ikke hans barn verken ved ætt eller adopsjon og får da selvsagt ikke odel. Det burde du tenkt på når dere flyttet inn. Anonym poster: 7c05092d807bc1bfa7c423e67f23e485

VI kjøpte gården sammen, odelsfri..men etter 20 år tilkommer odel.

Anonym poster: c74a52a2b06a0a1123ac70cd62353be9

Skrevet

Siden jeg eier mindre del i eiendommen er det kun hans barn som om noen år får odel. De har aldri bodd her annet enn i ferier. Derfor føles det ikke så rettferdig at mine som har bodd her meste av livet og jobbet her ikke har rett på å få overta eiendommen på lik linje med hans barn..

Anonym poster: c74a52a2b06a0a1123ac70cd62353be9

Skrevet

Men viss dere kjøpte den sammen, kan det jo ikkje stemme at hans barn får odelen, da er jo dine barn like mye odelrett som hans.. Dette må dere lage en plan på... Etter regler om odel er det , det eldste barnet som har, men viss ikkje han vil ha den går den til neste barn osv... Men dere må sette dere ned å snakke sammen om hvordan man skal dele dette,, dere eier jo garden sammen... Eg gifta meg med en bonde, og her har eldst barnet odelrett, vi skal pusse opp hele huset osv.. Sjølv om det er han som betaler mest vil dette deles på to viss vi kommer til å skilles. Dette er jo noe dere går sammen om...

Skrevet

Samboere, begge har barn, ingen felles, har kjøpt bolig sammen men pga veldig ulik økonomisk situasjon eier jeg mindre enn han.

Eiendommen vil etterhvert bli odelsberettiget, slik det ser ut vil bare hans barn ha rett på å få overta selv om mine barn har bodd der meste av livet.

Jeg føler dette blir feil overfor mine barn, jeg og ungene bor og legge ned masse arbeid i felles eiendom i mange år men ingen av dem har rett til å overta. Hva synes dere? Jeg har desverre ikke mulighet til å eie og betale på helve eiendommen.

Odelsrett er ikke enkelt. Hvis det ikke er opparbeidet odel fra før er det en del forhold som skal til for at det skal bli odelsrett. Det tar så vidt jeg husker 20 år, minst 25 daa fulldyrket jord mm. I tillegg er det ganske inviklede krav for å avgjøre om dere odler sammen, eller om det bare er en av dere som odler. Der tror jeg dere bør snakke med en advokat som erekspert på dette for å få skikklige svar. Det er faktisk en god del som har trodd det var odel på gården men som opplever at det ikke er det når det blir strid.

Det du imidlertid må huske på er at odelsrett ikke betyr at den med best odel har rett til å overta gården gratis. Vedkommende må betale takst hvis foreldrene er i live og takst -25% hvis foreldrene er døde (åsetefradrag). Han eller hun binder seg da også til å bo på gården og drive den selv i et vist anntal år.

Problemet i dette tilfellet er at det uansett er bare en som kan få førsteretten til å overta. Du får ikke laget et retferdig system med mindre dere sørger for at det aldri blir odel på jorden.

Anonym poster: 249664ec727cfe979d12e1219164d1ce

Skrevet

Odelsrett er ikke enkelt. Hvis det ikke er opparbeidet odel fra før er det en del forhold som skal til for at det skal bli odelsrett. Det tar så vidt jeg husker 20 år, minst 25 daa fulldyrket jord mm. I tillegg er det ganske inviklede krav for å avgjøre om dere odler sammen, eller om det bare er en av dere som odler. Der tror jeg dere bør snakke med en advokat som erekspert på dette for å få skikklige svar. Det er faktisk en god del som har trodd det var odel på gården men som opplever at det ikke er det når det blir strid.

Det du imidlertid må huske på er at odelsrett ikke betyr at den med best odel har rett til å overta gården gratis. Vedkommende må betale takst hvis foreldrene er i live og takst -25% hvis foreldrene er døde (åsetefradrag). Han eller hun binder seg da også til å bo på gården og drive den selv i et vist anntal år.

Problemet i dette tilfellet er at det uansett er bare en som kan få førsteretten til å overta. Du får ikke laget et retferdig system med mindre dere sørger for at det aldri blir odel på jorden.

Det er foresten mulig å omrokere odelsrekkefølgen i spessielle tilfeller. Det har skjedd at for eksempel yngre søsken eller barnebarn har blitt tilkjent odelen på grunn av at de har hatt et veldig tett forhold til gården og at den som hadde best odel ikke var mye til stede eller på andre måter ble vurdert som uegnet. Da har det ofte vært en person som i praksiss har drevet gården og bodd der i mange år som har fått overta. Det er ikke vanlig, men i noen få tilfeller kan det brukes skjønn.

Skrevet

Den som eventuelt skal ta over gården må da også ha råd til å kjøpe ut de andre.

Anonym poster: 8e994adac35af1f1bf9d6316d9e2a6b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...