Gå til innhold

Helt fortvilet her jeg sitter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva slags rettigheter man har under foreldrepermisjon? Sitter her helt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre...

Arbeidsplassen min tar kontakt med meg, og skal ha meg med på møte etter møte, kurs etter kurs. Må jeg virkelig stille opp på alt dette når jeg har foreldrepermisjon? Det er snakk om møter/kurs som varer fra en time til en hel dag/helg.

Kan ikke skjønne at jeg må stille opp på alt dette? Jeg ammer bare og barnet tar ikke flaske. Er totalt avhengig av meg.

Når jeg fortalte at det ikke var så enkelt fikk jeg slengt i trynet om at ikke faren kunne gi barnet flaske, ja og barnet spiser vel ikke så ofte at du ikke kan dra hjem å amme hver gang det er mattid. (De mener jeg skal kjøre en time hver gang barnet skal ha mat.)

Dette er heller ikke livsviktig ting som er nødvendig at jeg er med på.

Trodde permisjon var permisjon jeg. Det er ikke som jeg ligger hjemme på sofaen hele dagen, jeg passer faktisk på et barn! Og de vet ikke og har heller ikke noe med min helsetilstand å gjøre etter en fødsel.

Noen som vet om noen lover eller lignende jeg kan vise til. Eller må jeg ha legeerklæring for å fred fra de?

Takk for svar.

Anonym poster: 3c493b072720cfe2f5e8e09f6e60134b

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Har du permisjon, så har du permisjon. Er dette kurs og møter du MÅ være med på for å holde deg oppdatert på jobben, tenker du? For isåfall kan jeg jo til en viss grad skjønne presset. Hvis ikke, så forstår jeg det ikke...

Skrevet

Jeg vet ikke hjemmel for det, men når du er i perm plikter du ingenting! Noen ganger er det lurt å stille opp, men kun når det passer sånn!

Skrevet

Jeg hadde det også slik i min permisjon. Mente også at far skulle være hjemme å gi flaske. Men far var jo på jobb. Så jeg tok barnet med meg på kurs. Ble selvsagt litt gråting og forstyrret de andre. Så ble stille fra arbeidsgiver siste halvdel av permisjonen;-)

Anonym poster: e8e4b69b7025d4148dbaf5306b973c2b

Skrevet

Arbeidsgiver skal vel gi deg tilbud om å delta på slike ting, men du har ingen plikt til å gå. Du får si minne dem på at du har permisjon for å være hjemme med et barn, og at du kommer på jobb når den er slutt.

Skrevet

Tusen takk for svar dere!

Noen av tinga kan jo være kjekt å ha med seg, men jeg kommer ikke til å gjøre en dårligere jobb den dagen jeg er tilbake heller.

Dessuten vurderer jeg å si opp jobben pga dårlig arbeidsforhold/ledelse. Ikke at det har noe med saken å gjøre, men det gjør jo at jeg ikke stiller så veldig positivt til det hele heller.

Å ta med barnet var uaktuelt fra deres side, igrunn også fra min side...

Skrevet

Du får si at mannen er på jobb så du har to alternativer, enten bli hjemme eller ta med babyen. Du får passe på å fortelle av babyen sliter med luftsmerter og gråter en del ;)

Men seriøst, du har permisjon og de kan ikke kreve at du stiller på noe som helst.

Jeg var med på et par personalmøter på jobb i min permisjon, men arbeidsgiver forventet det ikke, bare gav meg muligheten til det om det passet seg sånn.

Var jeg deg ville jeg ringt nav og spurt jeg, om de kan kreve det. Det er jo regler for dette med å jobbe i permisjonen, og jeg regner ikke med du blir med på lange kurs gratis? Men skal du ha lønn må nav informeres så du får trekk i foreldrepengene og forlenger permisjonen tilsvarende mange dager som du er på jobb.

Anonym poster: 2d5e0ccbd9f393738932c7be1980b5e6

Skrevet

Husk at du har ikke lov til å jobbe og få lønn når du er i permisjon. Skal du jobbe må du søke gradert uttak evt. utsettelse... For arbeidsgiver forventer vel ikke at du stilleropp gratis?.......

Anonym poster: 1c34f54f7179e770280aaa5da6ba0509

Skrevet

Tusen takk for svar dere!

Noen av tinga kan jo være kjekt å ha med seg, men jeg kommer ikke til å gjøre en dårligere jobb den dagen jeg er tilbake heller.

Dessuten vurderer jeg å si opp jobben pga dårlig arbeidsforhold/ledelse. Ikke at det har noe med saken å gjøre, men det gjør jo at jeg ikke stiller så veldig positivt til det hele heller.

Å ta med barnet var uaktuelt fra deres side, igrunn også fra min side...

bare ta med barnet. De kan da ikke diktere at du SKAL stille opp på noe i permisjonen OG ikke kan gi mat til barnet ditt. Arbeidsgiver kan ikke forlange at du sulter barnet ditt (mine barn tok heller ikke flaske, så vet hvordan du har det). Ta med barnet en gang og si at du ellers blir kontaktet av barnevernet fordi du vanskjøtter barnet ved å ikke gi barnet mat ofte nok. Tror nok de holder kjeft deretter.'

og så kan du opplyse om at de gjør noe ulovlig. Man kan ikke jobbe og motta lønn fra arbeidsgiveren i full permisjon, og man kan ikke kreve at arbeidstakerne jobber gratis. Dvs, uansett hvordan du vrir og vender på det, så gjør de noe som er ulovlig og DE kan få svi for det.

Anonym poster: 60498bebd99960568640f0c8953ad20e

Skrevet

Din arbeidsgiver har ikke rett til å kreve dette. Så lenge du er i foreldrepermisjon som betales av NAV (hjemmlet i folketrygdloven), og du ikke har avtalt delvis permisjon etter arbeidsmiljøloven § 12 - 6 så kan du ikke bli tvunet til å være med på aktiviteter i arbeidsgivers regi. Du kan selvsagt velge å delta i aktiviteter, men det skal skje på frivillig basis. Det er heller ikke slik at hvis du har avtalt delvis permisjon, og har faste dager permisjon, at din arbeidsgiver har rett til å kreve at du forandrer på dager for å delta på aktiviteter i regi av arbedsgiver.

Personlig så forstår jeg heller ikke at arbeidsgiver behandler sine ansatte på en slik måte. Jeg er selv CEO og når jeg har arbeidstakere som er i foreldrepermisjon så respekterer jeg at det er barnet som står i fokus. Hvis det arrangeres konferanser, kurs mm som jeg vet kan være av interesse for den ansatte som er i permisjon så får han/hun selvfølgelig tilbudet, men takker de nei så er det helt greit.

Synes du skal prøve å snakke med din leder om at du ikke ønsker å fokusere på jobben når du er i permisjon og at du heller kommer sterkere tilbake når permisjonen uttløper. Det burde han/hun respektere og hvis det ikke er tilfelle har man selvsagt tillitsmannsapparatet.

Anonym poster: 6bb17614171994ec003a96ef16cf7c00

Anonym poster: 6bb17614171994ec003a96ef16cf7c00

Skrevet

Takk for gode svar!

Dette er for det meste kurs ol som skal jobbes inn for å ha fri en annen periode. (Som jeg også har permisjon)

skal sies at disse lederene ikke vet hvordan man behandler sine ansatte. De tenker kun på seg selv og de klarer ikke sette seg inn i andres situasjon. Utrolig slitsomt arbeidsforhold. Jeg har selv jobbet som leder og kunne aldri tenkt på å behandle mine ansatte på denne måten.

En periode forlanget de at jeg tok med mitt syke barn med på jobben for jeg ikke fikk lov å få fri. Selv om jeg har full rett mtp sykt barn dager. Da fikk jeg også slengt i trynet om ikke faren kunne ta syke barn dager også. De har ikke rett til å vite hvordan vi fordeler de dagene, og er også umulig for han å ta dagene når han jobber utenbys periodevis.

Så at de "krever" dette forundrer meg igrunn ikke...

Det som også er kjedelig er at når jeg lar være å komme til disse møtene/kursa så blir man "straffet" i en senere anledning.

Så da har jeg det å glede meg til.

Ja vet, meget useriøse arbeidsforhold...

Men takk for svar dere, da vet jeg at jeg ikke trenger bekymre meg lenger for om jeg måå stille opp eller ikke! :)

Skrevet

Ganske frekt og forvente at du nesten skal gi mme, det er det jeg reagerer på. En mor skal selv få bestemme hvordan hun mater sitt barn.

Tror også det er brudd på en paragraf i forhold til amming og støtte uten at jeg vet helt hvilken. Men du har jo tilogmed rett til ammefri etter du begynner på jobb igjen: http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/7-Hovedtariffavtalen-i-staten-1-mai-2012---30-april-2014/73Fellesbestemmelsene/7319--19-Permisjon-med-lonn-ved-svangerskap-fodsel-/

Lykke til, høres ikke ut som en trivelig sjef akkurat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...