Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #1 Skrevet 21. januar 2013 Mannen min er deprimert og trenger hjelp. Problemet er at han ikke har så lett for å snakke med psykolog. Han har prøvd to forskjellige, men sluttet etter en stund da han opplevde at det ikke var noe særlig kjemi. Hva kan vi gjøre? Hvordan kan han få hjelp til dette? Han har prøvd å fikse problemet lenge, men i og med at det er en konstant ytre påvirkning som gjør livet hans vanskelig trenger han mer enn hva vi har å bidra med. Finnes det noe gjøre? Anonym poster: dcd74f983f33d60f1599abed4921bf24
Iiiiik Skrevet 21. januar 2013 #2 Skrevet 21. januar 2013 Hvor dyp er depresjonen da? Er det vurdert medikamentell behandling i tillegg til psykolog? Ellers finnes det jo mer coachlignende tilbud som ofte utføres av andre en psykologer. Finnes også selvhjelpsgrupper. Jeg håper han finner noen som passer for ham, det er vanskelig for familien å leve med en deprimert mann over tid.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #3 Skrevet 21. januar 2013 Det er en lett til moderat depresjon, altså ikke så ille. Den første psykologen satte ham rett på antidepresive (eller ønsket det), men psykiateren nektet, og godt er det. Det er ikke så ikle, men han er utrolig tiltaksløs, jeg må sette i gang alt, og han er veldig irritabel og frustrert. Men verst er det at han ikke evner å bry seg noe særlig om andre med mindre det bankes hardt inn i hodet hans at det trengs.. Coach har jeg ikke tenkt på! Kanskje kan det hjelpe ja.. Anonym poster: dcd74f983f33d60f1599abed4921bf24
Salvador Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Psykologer har en tendens til å grave i fortid for å kunne analysere hvordan man har det i dag, og det er ikkke alle som klarer den type "behandling". Han kunne kanskje prøve gestaltterapeut, de fokuserer på "i dag" og ser på hvordan livet er her og nå, og hvordan man kan gjøre det beste ut av det man har. De fokuserer også på fremtiden, og ikke dvele ved fortiden. På den måten blir timene mer positivt ladet, og det kan hende han føler han får mer ut av dem.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #5 Skrevet 21. januar 2013 Psykologer har en tendens til å grave i fortid for å kunne analysere hvordan man har det i dag, og det er ikkke alle som klarer den type "behandling". Han kunne kanskje prøve gestaltterapeut, de fokuserer på "i dag" og ser på hvordan livet er her og nå, og hvordan man kan gjøre det beste ut av det man har. De fokuserer også på fremtiden, og ikke dvele ved fortiden. På den måten blir timene mer positivt ladet, og det kan hende han føler han får mer ut av dem. Åh? Det har jeg aldri hørt om! Er det privat eller offentlig tilgjengelig? Høres mer ut som noe for ham! Anonym poster: dcd74f983f33d60f1599abed4921bf24
Salvador Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 Psykologer har en tendens til å grave i fortid for å kunne analysere hvordan man har det i dag, og det er ikkke alle som klarer den type "behandling". Han kunne kanskje prøve gestaltterapeut, de fokuserer på "i dag" og ser på hvordan livet er her og nå, og hvordan man kan gjøre det beste ut av det man har. De fokuserer også på fremtiden, og ikke dvele ved fortiden. På den måten blir timene mer positivt ladet, og det kan hende han føler han får mer ut av dem. Åh? Det har jeg aldri hørt om! Er det privat eller offentlig tilgjengelig? Høres mer ut som noe for ham! Anonym poster: dcd74f983f33d60f1599abed4921bf24 Tror det er privat? En i familien min er utdannet som det, og forklart litt for meg hvordan hun jobber. De går under det som kalles alternativ behandling. Kanskje google det?
Salvador Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 http://www.nifab.no/behandlingsformer/flere/gestaltterapi?gclid=CL-lz4n4-LQCFeF7cAoduQMA_w
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #8 Skrevet 21. januar 2013 Tusen takk for godt tips! Vil så gjerne bidra til å hjelpe mannen min... Anonym poster: dcd74f983f33d60f1599abed4921bf24
Iiiiik Skrevet 21. januar 2013 #9 Skrevet 21. januar 2013 Om psykologen graver i fortiden eller ikke, er variabelt. Det kommer jo også an på hva pasienten selv signaliserer at han ønsker. Å oppsøke en kognitiv psykolog vil redusere faren for at det graves i fortiden. Gestaltterapeut kan være hva som helst, noen er svært gode og har grundig utdanning. Noen har bare noen timers kurs og mangler en grunnutdanning. Hvis han skal oppsøke en slik, ville jeg i hvert fall ha søkt etter referanser og anbefalinger.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2013 #10 Skrevet 21. januar 2013 lev regelmessig (søvn, mat osv) spis riktig kom deg ut i skogen - tren! snakke med noen (må jo ikke være psykolog, men viktig at familien ikke blir utslitt av det) Anonym poster: 8e2f6fbc15aeef2b7cdb669511f4ea34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå