Gå til innhold

Fisk, fisk, fisk.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glemte å nevne pangasiusfilet. Utrolig mild i smaken, og smaker godt om man vender de i egg og mel først, så steker man dem. Anbefales for de som ikke liker fisk.

Før du serverer det til barna dine neste gang, så foreslår jeg at du googler litt. Tipper det ble siste gang du spiste det makkverket.

ÆSJ!! :(

Takk for tips L-8!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er vegetar og har et utmerket liv uten fisk. Fisken har det sannsynligvis bedre uten meg også ;)

Så spennedne og miljøvennlig. Jeg prøver å ha vegetar en gang i uka, men mannen er litt vrang der. Han er også litt vrang med fisk så jeg prioriterer det.

Men du har ikke noen tips til gode vegetarmiddager da, som barn lett kan like?

Anonym poster: 8826bd9300996661c63039c0b05ff8b5

Gryter feks. Jeg lager sweet chilli gryte, i den bruker folk flest grønnsaker og kylling men jeg bruker kun grønnsaker. Ingen merker forskjellen engang. Jeg bruker ekstra stopp istedenfor kjøttet. Alle gode gryter er like gode uten kjøtt.

Skrevet

Glemte å nevne pangasiusfilet. Utrolig mild i smaken, og smaker godt om man vender de i egg og mel først, så steker man dem. Anbefales for de som ikke liker fisk.

Før du serverer det til barna dine neste gang, så foreslår jeg at du googler litt. Tipper det ble siste gang du spiste det makkverket.

Takk for tips L-8!

Prøvde å google men fant ingenting. Hva er det snakk om?

Skrevet

Takk for tips L-8!

Fisken blir oppdrettet i mekong-deltaet, noe som kan sammenliknes med verdens største søppelfylling. Den blir tilsatt veksthormoner og har et innhold av tungmetaller som ikke likner grisen. Kan ikke fatte og begripe at dette fortsatt selges som mat.

Skrevet

Takk for tips L-8!

Fisken blir oppdrettet i mekong-deltaet, noe som kan sammenliknes med verdens største søppelfylling. Den blir tilsatt veksthormoner og har et innhold av tungmetaller som ikke likner grisen. Kan ikke fatte og begripe at dette fortsatt selges som mat.

Så EKKELT, nei fikk ikke det opp for min google er engelsk av en eller annen grunn.

Skulle ha tipset avisen om dette, ble kvalm enda jeg ikke spiser fisk.

Skrevet (endret)

Her har vi bare kjøtt i helgene. Og da går det mer i kylling og kjøtt, selv om det hender vi har laks eller sei..

Fisken er dessverre ikke like sunn som den en gang var, og jo større fisken er, jo mer miljøgifter inneholder den.

Det viktigste for kroppen er å få i seg nok av det sunne fettet ( som fisken inneholder) men det er mye annet man kan spise for å få i seg dette fettet som f. Eks:

Avokado

Nøtter

Kokkosolje

Olivenolje

Linfrøolje osv..

Jeg får lurt inn avokado i f.eks pastasalat, til taco o.l

Nøtter gjennom økologisk peanøttsmør ( fåes på meny) og hvis jeg lager musli

Kokkosolje ( Cocosa ) fåes kjøpt på helios, og er godt i all mat med asiatisk vri ( kyllingsuppe f. Eks) og funker som dipp til tørket mango:)

Olivenolje bruker jeg i salater og supper, og i hjemmelaget aioli

Linfrøolje lurer jeg inn i juice eller smoothie :)

Kroppen ( spesielt hjernen) er totalt avhengig av dette fettet, og hvis det mangler sunt fett så spiser hjernen av ( nei ikke det usunne fettet, men) seg selv" ... Så, få i dere sunt fett folkens :)

Endret av Fuglemamma <3
Skrevet (endret)

Jeg er vegetar og har et utmerket liv uten fisk. Fisken har det sannsynligvis bedre uten meg også ;)

Så spennedne og miljøvennlig. Jeg prøver å ha vegetar en gang i uka, men mannen er litt vrang der. Han er også litt vrang med fisk så jeg prioriterer det.

Men du har ikke noen tips til gode vegetarmiddager da, som barn lett kan like?

Gryter feks. Jeg lager sweet chilli gryte, i den bruker folk flest grønnsaker og kylling men jeg bruker kun grønnsaker. Ingen merker forskjellen engang. Jeg bruker ekstra stopp istedenfor kjøttet. Alle gode gryter er like gode uten kjøtt.

Her er barnas favoritter:

Pai :) med litt salat og f. Eks rundstk til:)

Hjemmelaget tomatsuppe

Pizza/ foccatia med aubegine istedet for kjøtt

Potet og gulrot - gryte med fersk basilikum og en dert matyogurt / rømme

Taco - bytt ut kjøtt med bønner, løk, gulrot, hakkete tomater og tacokrydder, som du moser med feks potetstappe :)

Ev kan man servere falaffel til middag, istedet for kjøttboller ( fåes i de fleste innvandrerbutikker, i pulverform)

Endret av Fuglemamma <3
Skrevet

Ja jeg har prøvd forkjellig fisk.

Men er det noen som kan anbefale meg en type fisk som ikke smaker for "fiskete" og kanskje en oppskrift på hvordan jeg kan tilbrede fisken med å "kamfulere" smaken litt så hadde jeg blitt veldig glad :)

Anonym poster: 964e756b65fa0e77e360141950af5d4d

Jeg har ikke noen supertips der desverre. Men jeg syns sei er en nøytral fisk. Steker den og serverer med poteter, grønnsaker og saus. Mye poteter i ditt tilfelle.

Jeg syns makrell også er en sånn fisk som ikke smaker så mye fisk.

Liker du makrell i tomat da?

Jeg spiser makrell i tomat, men tror det funker fordi tomatsmaken er veldig dominerende.

Hvordan saus bruker du til fisk?

Saus går ann å bruke for å kamfulere smaken litt :)

HI

Anonym poster: 964e756b65fa0e77e360141950af5d4d

Hvis du liker makrell i tomat foreslår jeg bacalao eller torsk i tomat og purresaus.

Anonym poster: 534cda53525f852a5bced7485b4b8119

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...