ms.Pond Skrevet 20. januar 2013 #1 Skrevet 20. januar 2013 Jeg snakker da om familietreff. Vi har hatt et i dag, og det slår meg mer og mer at jeg skulle satt pris på tiden da jeg faktisk kunne sitte ved middagsbordet og rolig spise opp maten min, og bli med i samtaler som går rundt bordet. Gjerne fulgt av en varm kaffekopp og et kakestykke som inntas i én omgang, uten nevneverdige pauser annet enn skravling med sidemannen og kanskje en tur på do. Framtiden sto med ett skremmende virkelig for meg i dag. Jeg ønsker meg herved katapultsete i stolen, for jeg må likevel sprette opp hvert andre minutt for å passe på egen eller andres unger. Maten blir kald, og samtaler er bare å glemme ettersom øynene konstant må være limt på ungen. Middagen inntas i intervaller på tre gaffelbiter og så to minutters pause. Drikken hyles nedpå når tallerknene bæres ut. Jeg takker vertinnen for at den var alkoholfri. Kaffe og kaker er også et nytt kapittel. Rykende, varm kaffe helles i en kopp, som skal balanseres med en sprellende unge på fanget, hengende over knærne eller som rister i armen (alltid den som holder koppen). Kake er ikke aktuelt å spise selv, ettersom avkommet (og gjerne andre på samme alder) skal stikke fingrene oppi og smake, noe som resulterer i at det er omtrent tre smuler igjen etterpå. Og så må man gjerne løpe i skytteltrafikk og hente kaker, bær og drikke til nevnte unger gjennom hele kaffekosen. Kaffen slurpes innpå i små super mellom slagene, og den siste halve koppen er iskald. Men nå vil ikke ungen lenger henge på mamma, fordi kakefatet er tomt. Istedet står han hylende på gulvet og forstår ikke hvorfor det ikke er mer kake. Jeg innser nå at familietreff med småbarn kan bli en ypperlig slankekur. Lite mat og ingen kake kombinert med intervalløping i ujevne serier ser ut til å bli årets trim for min del. I alle fall i sosialt lag. Likevel gleder jeg meg til ungen blir såpass stor at jeg atter kan sige tilbake i stolen og kjenne ræva vokse litt for hver bit. Spise litt, drikke varm kaffe og være sosial. Lurer på hvor lenge jeg må vente.
Iiiiik Skrevet 20. januar 2013 #2 Skrevet 20. januar 2013 Nå er min yngste fem og når jeg leser din beskrivelse, innser jeg at jeg burde vært glad en lang stund. Et par år kanskje? For såpass lenge er det siden jeg var i dine sko.
ms.Pond Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2013 Så da kan jeg med andre ord belage meg på en kaffekopp om ett til to år? Ikke verst, jeg var redd jeg måtte vente til ungdomsskolealder.
Gjest Kira bjeffer Skrevet 20. januar 2013 #4 Skrevet 20. januar 2013 Nå måtte jeg le høy, kjenner meg så godt igjen Men har den siste tiden observert at de fleste mannfolkene på slike tilstelninger gjerne får tid til både to og tre kopper kaffe, samtidig som mødrene springer rundt som skremte høns. På tide å bytte litt kanskje?
ms.Pond Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2013 Ja du sier noe der. Men så fort man har to, ettersom jeg har observert, fungerer regla "en er som to, to er som ti" i praksis, så også mannen må hive seg rundt og forlate kaffekoppen. Imidlertid blir det verre når ungene (samtlige!) hyler "MAMMAAAAAA!" og pappa ikke duger i det hele tatt. Da er det nok lettere for han å luske tilbake til kaffekoppen og gjemme seg bak grandtante Vera.
Gjest fjernet-medlem-1402 Skrevet 21. januar 2013 #6 Skrevet 21. januar 2013 I vår familie tar mannen sin del av løpingen heldigvis, han vet at jeg blir tyrann hvis ikke jeg får i meg mat Med det sagt så savner jeg også det å kunne sitte i ro og virkelig nyte maten i stedet for å stresse i seg alt før man rekker å smake hva det er man spiser...
Mamma_til_2 Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Mat, kaffe hva er det? skal det være varmt? Skal det nytes sammen med andre rundt ett bord? Kan ikke huske sist jeg spiste ett rykende ferskt måltid uten innblanding av barne mas/gråt eller sult!!!
Gjest Kira bjeffer Skrevet 21. januar 2013 #8 Skrevet 21. januar 2013 Ja du sier noe der. Men så fort man har to, ettersom jeg har observert, fungerer regla "en er som to, to er som ti" i praksis, så også mannen må hive seg rundt og forlate kaffekoppen. Imidlertid blir det verre når ungene (samtlige!) hyler "MAMMAAAAAA!" og pappa ikke duger i det hele tatt. Da er det nok lettere for han å luske tilbake til kaffekoppen og gjemme seg bak grandtante Vera. Det er grunnen til at jeg iherdig forsøker å lære minstemann å si pappa først. I håp om at det blir det ordet han bruker mest
Gjest sug lut Skrevet 21. januar 2013 #9 Skrevet 21. januar 2013 I vår familie tar mannen sin del av løpingen heldigvis, han vet at jeg blir tyrann hvis ikke jeg får i meg mat Mannen vet hva som er best for ham, tydeligvis
Gjest sug lut Skrevet 21. januar 2013 #10 Skrevet 21. januar 2013 Mat, kaffe hva er det? skal det være varmt? Skal det nytes sammen med andre rundt ett bord? Kan ikke huske sist jeg spiste ett rykende ferskt måltid uten innblanding av barne mas/gråt eller sult!!! Jeg kan nevne fra den andre siden av gjerdet at det blir bedre! Nå har akkurat ungene rydda etter middagen - hvor de kokte poteter og stappa ting i ovnen på forhånd - mens mor har satt bena på krakk, under mottoet "i dag er det ikke min tur". Og det funker, hurra!
ms.Pond Skrevet 21. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 21. januar 2013 Mat, kaffe hva er det? skal det være varmt? Skal det nytes sammen med andre rundt ett bord? Kan ikke huske sist jeg spiste ett rykende ferskt måltid uten innblanding av barne mas/gråt eller sult!!! Jeg kan nevne fra den andre siden av gjerdet at det blir bedre! Nå har akkurat ungene rydda etter middagen - hvor de kokte poteter og stappa ting i ovnen på forhånd - mens mor har satt bena på krakk, under mottoet "i dag er det ikke min tur". Og det funker, hurra! Yay, godt å høre at det er lys i enden av tunnelen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå