Gå til innhold

Hva er deres favoritt barnebøker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både bøker dere husker selv fra barndommer, og bøker deres leser nå til barna som er fine både for voksne og barn.

Jeg er veldig glad i Astrid Lindgren, særlig Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio, Alle kjæreste søster, Mesterdetektiv Blomkvist, Marikken, Emil, Pippi, Per Pusling og Mirabell. Karlson på taket likte jeg aldri.

Bøkene om Narnia og Roald Dahl sine Heksene, Mathilda, Georgs magiske medisin og SVK. Å, og Rydiger den vesle vampyren!

Mary O'Hara sine Flicka bøker, den Sigurd Dragedreper serien, Gummi Tarzan, Fresi Fantastika, Gutten og Delfinen.

Harry Potter selvsagt, men de er dessverre så dårlige på norsk fordi oversetteren oversetter navn :/ Men er jo fint å lære seg engelsk også. How to train your dragon-bøkene går også på engelsk.

Og da jeg var helt liten likte jeg aller best katten med de blå øynene, og så hakkebakkeskogen.

Anonym poster: 8813823b99650a2826ab2c4b14c4e39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lindgren og Vestly, og mange andre perler fra 'gamle dager' :)

Anonym poster: 95af55b3d12ff8115bc539db7bb23b44

Skrevet

Som helt liten likte jeg best de tynne disneybøkene. Ludde, tassen, Bella og gustav.

Fra første klasse gikk det i div bøker. En favoritt var bøker fra godboken, en slags dagbok om ei jente. Husker ikke navn, var ikke våre bøker heller.

Etterhvert leste jeg Astrid Lindgren- Bakkebygrenda, Lotte, emil, ronja røverdatter. Marikke, Roald Dahl.

Harry potter og masse tlbøker på ungdomskolen

Anonym poster: 85bd2c72b453fe0974fb79415d299409

Skrevet

Lindgren og vesly :) liker også karius og baktus

Skrevet

Hadde helt glemt Anne Kath Vestly, men leste henne og på ungdomskolen.

Bobseybarna, Hardyguttene og gulltopp var og veldig gøy.

Og 5 på eventyr eller noe, var og en serie om dem på tv.. 2tvilllingpar som løste eventyr, noen som vet hvem jeg mener?

Gjest overlord
Skrevet

Astrid Lindgren er i ein klasse for seg. Likte også Anne Cath Vestly. Jeg syns oversettelsen av Harry Potter er av de bedre, og syns det er en styrke at karakterene har "norske" navn.

Ellers liker jeg også Raols Dahl, og særlig Georgs magiske medisin og Heksene.

Skrevet

Det må være Astrid Lindgren og bøkene til Beatrix Potter. Kaninen med den blå jakka. Nettopp kjøpt alle hennes fortellinger :)

Gjest overlord
Skrevet

Og 5 på eventyr eller noe, var og en serie om dem på tv.. 2tvilllingpar som løste eventyr, noen som vet hvem jeg mener?

To tvillingpar var Bobseybarna, var det ikke?

Skrevet

Jeg leste også Den vesle vampyren og Roald Dahl da jeg gikk på barneskolen :)

Jeg har vært med i flere bokklubber helt fra før jeg begynte på skolen og har vært en lesehest av dimensjoner helt fra jeg begynte lese, og har lest utrolig mange bøker. Jeg husker jeg leste Guro bøkene og var veldig glad i Silkesvarten og lignende dyrebøker. Likte også Gummitarzan og andre slike morsomme bøker.

Jeg ble aldri glad i Frk. Detektiv, selv om de fleste venninnene mine leste den serien.

Til barna mine nå er jeg glad i bøker med fine bilder, bøkene til Grossmann er fantastiske synes både jeg og barna mine. Har lest Se og Si, Lillesøster, Malvin osv Undreboka mi har vi vært spesielt glad i.

Anonym poster: 03b2d405f43cd08bbc1e40ee24c0cfe6

Skrevet

De bøkene jeg husker fra min barndom, er hun nok litt for liten til enda, men det kommer snart. (Katizi, den hemmelige hagen, mio min mio...)

Av nyere litteratur er jeg veldig glad i sokrates-bøkene. Det er også mitt barn. Litt filosofi i hverdagen!

Anonym poster: 43d5480f841a197838007a71cd99c67a

Skrevet

Jeg er veldig glad i Astrid Lindgren, Anne Kath Vestly, Roald Dahl og Torbjørn Egner. Jeg leste ganske mye, og serien seks søsken av Joan Lowery Nixon (6 bøker) var en av mine favoritter.

Jeg har vært veldig fornøyd med bøkene fra goboken,og liker veldig godt bøkene til Grossmann.

Må nevne bøkene om Bø og Bæ, de er virkelig en favoritt!

Anonym poster: 477837e348c023335d616f159f776026

Skrevet

Astrid Lindgren og Anne Kath Vestly hørte jeg på lydbok, om og om igjen. Litt morsomt for nå hører ungene på de samme, men jeg har måtte kjøpe de på cd for mine kasetter var helt utslitte. Tror mamma lærte seg at hun måtte kjøpe dobbelt opp av kasettene etterhvert, for de ble utslitte...

Disney bøkene hadde vi veldig mange av, min søster sine men vi leste de så mange ganger at vi kunne de ordrett til slutt. Nå hater jeg å lese de for ungene selv, har vel blitt lei de. Så godt min søster har tatt alle med seg hjem, for ungene vil lese de og nå kan jeg si det er "tsnte bøker"

Her kommer Bamse var min yndlingsbok. Tekst med bilder innimellom slik at jeg kunne være med å lese. Har noen slike i forskjellige slag til ungene nå også, de er stor stas.

Her i huset har vi noen prinsessebøker som er stor stas. De er formet som ett hus, og tegningene har så mye som skjer i seg, små ting de leiter etter så ikke alltid vi leser, men leiter på bildene.

Skrevet

To tvillingpar var Bobseybarna, var det ikke?

Jo, det var det.. Kom på det etterpå, men tror det var noe lignende i 5på eventyr.. Husker ikke helt.

Skrevet

Jeg likte bl a vestly, Lindgren og Dahl, det gjør ungene også. Ellers elsket jeg bøkene om Heidi og Anne fra Bjørkely og Emily fra månegården! Fem, bobsey, gulltopp, hardy og maria gripe ble også lest og likt. Og mye mer, ja var og er lesehest!

For de minste har ludde bøkene blitt lest, likt og ledd av!

Skrevet

Vil virkelig anbefale Nesbøs Doktor Proktor. Er snart ferdig med den fjerde boken og de bøkene har alt. Spenning, humor og utfordring til leseren med div dialekter, lange ord.

Skrevet

Vil virkelig anbefale Nesbøs Doktor Proktor. Er snart ferdig med den fjerde boken og de bøkene har alt. Spenning, humor og utfordring til leseren med div dialekter, lange ord.

Altså.Leses for min 7 åring

Skrevet

Jeg leste mye Anne/Cath. Vestly, Roald Dahl og Torbjørn Egner da jeg var liten. I tillegg til 5 på eventyr, som noen andre nevner lengre opp (tror det var to søskenpar og en hund :) ), Den Vesle Vampyren, Anne fra Bjørkely, for ikke å snakke om bøkene til Maria Gripe og da jeg var eldre en jeg ikke husker navnet på, men jeg tror bøkene var skrevet på 60-tallet eller noe, typisk tenåringsbøker og jeg og venninnene mine leste alle de hadde på biblioteket.

Av nyere bøker er jeg mest oppdatert blant bøker til forholdsvis små barn, men av dem er bøkene om Reven og Grisungen blant favorittene, sammen med Bukkene Bruse i badeland.

Skrevet

Jeg leste alt jeg kom over fra da jeg lærte å lese.

Det gikk mye i Frk. Detektiv, bøkene fra Pennyklubben og fra en bokklubb som jeg ikke husker navnet på. Hadde utrolig mange gode bøker.

Jeg elsket bøkene av Maria Gripe; Tordivelen flyr i skumringen og Skyggen over steinbenken (og de andre bøkene i skyggeserien)

Mesterdetektiv Blomquist tror jeg at jeg leste hver sommer :)

+++++

Ah... Elsker å lese :)

Skrevet

Ble tidlig en lesehest. Leste alt av Vestly, det meste av Egner, Prøysen. Noen av Ebba Haslund sine bøker. Masse fra Penny-klubben. De fleste fra Torhild Torstad Hauger. Faktisk ikke så mye av Lindgren.

Hele Fem-serien. 21 bøker i den serien husker jeg. Masse Frøken Detektiv. Bobsey-barna. Veien til Agra. Onkel Toms hytte. Silkesvarten. Narnia-bøkene på lydbok. Elisabeth-serien.

Og sikkert mange fler som jeg ikke husker. Vokst opp uten TV.

Likte veldig godt bøkene av Torhild Torstad Hauger, og Fem-serien.

Anonym poster: 56855caae86ee7be8e74ea64407aa0fa

Skrevet

Jeg leste veldig mye som barn. Av det jeg selv leste, har mine unger likt Anne Cath Vestly, Astrid Lindgren og Roald Dahl. Fem-bøkene var gøy for den eldste, de andre har ikke kommet dit ennå. Det samme med Frøken Detektiv. Albert Aaberg og Mumi har vært populært når de har vært små.

Av nyere ting elsket den eldste Harry Potter, begge guttene har likt Otto Monster og Gummitarzan. Doktor Proktor er gøy, det samme var "De fire og han som gjorde galt verre". Narnia. Pulverheksa. Mamma Mø.

Gjest sug lut
Skrevet

Ingvill Rishøis Umbrakomonsteret

Erlend Loes Den store røde hunden

Gro Dahles Den grådige ungen, og Den helt vidunderlige grisen Nøffi.

Verden har ingen hjørner.

Skrevet

Treåringen og jeg elsker å lese disse bøkene:

Bukkene Bruse på Badeland

Hvem spøker, Albert Åberg?

Gubben og katten og pannekakerøre

Henrik And

Morovers av André Bjerke

Anonym poster: 5b7b4b181f9497f0999d06689f2858c8

Skrevet

Både bøker dere husker selv fra barndommer, og bøker deres leser nå til barna som er fine både for voksne og barn.

Jeg er veldig glad i Astrid Lindgren, særlig Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio, Alle kjæreste søster, Mesterdetektiv Blomkvist, Marikken, Emil, Pippi, Per Pusling og Mirabell. Karlson på taket likte jeg aldri.

Bøkene om Narnia og Roald Dahl sine Heksene, Mathilda, Georgs magiske medisin og SVK. Å, og Rydiger den vesle vampyren!

Mary O'Hara sine Flicka bøker, den Sigurd Dragedreper serien, Gummi Tarzan, Fresi Fantastika, Gutten og Delfinen.

Harry Potter selvsagt, men de er dessverre så dårlige på norsk fordi oversetteren oversetter navn :/ Men er jo fint å lære seg engelsk også. How to train your dragon-bøkene går også på engelsk.

Og da jeg var helt liten likte jeg aller best katten med de blå øynene, og så hakkebakkeskogen.

Jeg husker ikke hvilke bøker jeg likte godt som barn, bortsett fra PennyKlubben bøker. Ble vel medlem når jeg var 8-9 år, og har lest hver eneste bok før neste pakke kom. Elsket alle bøkene.

Faktisk husker jeg en bok fra min barndom, som ofte ble lest, og det var Folk og røvere i Kardemomme by. Den boka likte jeg godt.

Leser mye til min datter på 2,5 år. Både min og min datters favoritt er to bøker i samme serie - "Nå bytter vi" og "Hopp inn". Husker ikke forfatter, men bøkene er ihvertfall helt fantastiske.

Boka om "Lille Prinsesse" (som også går på barne tv) er også underholdende synes min datter. Den boka om prinsessen som ikke vil tisse i potta.

Skrevet

Jeg husker ikke hvilke bøker jeg likte godt som barn, bortsett fra PennyKlubben bøker. Ble vel medlem når jeg var 8-9 år, og har lest hver eneste bok før neste pakke kom. Elsket alle bøkene.

Faktisk husker jeg en bok fra min barndom, som ofte ble lest, og det var Folk og røvere i Kardemomme by. Den boka likte jeg godt.

Leser mye til min datter på 2,5 år. Både min og min datters favoritt er to bøker i samme serie - "Nå bytter vi" og "Hopp inn". Husker ikke forfatter, men bøkene er ihvertfall helt fantastiske.

Boka om "Lille Prinsesse" (som også går på barne tv) er også underholdende synes min datter. Den boka om prinsessen som ikke vil tisse i potta.

Kom til å tenke på en til bok jeg leste til mine søsken når de var små. Husker ikke hva boka het, men det er en klassiker om en pannekake som trillet, og mange ville spise den. Men pannekaken bare trillet avsted.

Vet noen hva den boka heter? Den må leses til min datter, likte den godt selv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...