Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #1 Skrevet 20. januar 2013 Ungene har akkurat hatt bursdag og de har ønsket seg penger, for de har noe de vil kjøpe seg. Jeg syns det er flott at barna sparer seg opp penger og ønsker seg penger til bursdag for å kunne kjøpe det de ønsker seg. Leker og dyre ting må de kjøpe selv heer i huset. Ting som er innenfor det vi gir til jul eller bursdag får de, men slik som hun ene som sparer til ipad er ikke noe de får. Men saken er at pappan til barna, som jeg ikke bor sammen med prøver å få tak i alle pengene ungene får i gaver. De fikk 1000kr av oldemor i julegave, de snappet han ut av hånden deres og sa skulle rett i baken. Penger fikk de ikke får de ble atten. Han har nå fått sine foreldre til å gi ungene penger, men pengene er ikke i konvulutten de får engang. Pengene kommer rett inn på konto. Oldemor har fått gjennomslag i å legge hundre kron i en konvolutt til de, resten får ikke ungene se, de får ikke høre hvor mye det evt er. Idag fikk hun ene masse penger av mormor, da prøvde far å snappe de ut av hånden hennes og sa de skulle i banken. Da ble jeg ganske så sint, noe mormor også ble. Broren til min ex satt der med de store øyne. Er det normalt at ungene ikke får bruke pengene de får til bursdag og jul? Kjenner jeg blir mektig irritert over min ex, for mitt barn ble veldig lei seg. Begge ble veldig skuffet da han tok pengene de fikk til jul også. Fint å spare for ungene altså, men syns ikke dette er måten å gjøre det på hvertfall. Tror jeg skal ta en prat med oldemoren deres etterhvert, så jeg hører hva hun mener om dette også. For vil hun at de pengene hun gir ikke skal røres før de blir 18år er det bedre de settes rett inn på konto enn at pappan ødlegger gleden hver jul. Og jeg er ganske sikker på at hun vil at ungene skal bruke de på noe de selv vil. Anonym poster: 6918a9a5fc7600f09ee3c71e2222bb87
Gjest Sekretøsa Skrevet 20. januar 2013 #2 Skrevet 20. januar 2013 Jeg legger meg ikke opp i hva fars familie gir og hvordan de blir gitt, men penger de får fra min familie får de bruke som de vil, innen rimelighetens grenser
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 20. januar 2013 #3 Skrevet 20. januar 2013 Om det er snakk om slike store summer kan kanskje et kompromiss være å sette halvparten inn på konto og la barna disponere andre halvparten? Jeg tenker også at så lenge barna sparer til noe ordentlig, som foreksempel ipad, så er de fornuftige, men om de sparer 1000 kr til godteri og tegneserier så bør de inn på konto. Så kommer det også litt an på hva giveren ønsker. Her gir vi ofte penger til klassekamerater, og det ville være ganske overraskende om foreldrene snappet pengene og satte de i banken for å spare til de ble voksne. Slike pengegaver blir gitt istedet for å kjøpe billig ræl som går i stykker med en gang.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #4 Skrevet 20. januar 2013 Setter han inn pengene på koto i barnas navn? Eller på en han disponerer? Kjenner ikke din x. Men min kunne funnet på å bruke pengene på seg selv. Anonym poster: 0efeb70d5c4a886598a2a6391610ed4a
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #5 Skrevet 20. januar 2013 Her i huset får de ikke lov å sløse vekk bursdagspenger, noe de to eldste fort kunne gjort. De er 9 og 11 år og gamle nok til å klare gå på butikken og kjøpe en brus, bruke masse penger på "ungdomsklubben" på skolen hvor de selger kake, pizza og brus osv. Men de får selvfølgelig spare til ting de ønsker seg og handle seg ting for pengene. 9 åringen har akkurat hatt bursdag og fikk til sammen 1700 kr fra familie og venner, han ønsket seg veldig et snowskate og ønsket seg penger til det, derfor kjøpte han seg det. Resten gikk på banken. De blir satt inn på sparebøssekontoen, og dette er en sparekonto de selv vet hva de har på og kan bruke til å spare seg opp til ting. I fjor tok de penger fra disse kontoene til å kjøpe seg hver sin trikse-sparkesykkel f.eks. De har også kjøpt seg DS for penger fra denne kontoen Vi sparer til de vi også, men det er ikke i deres navn og det er ikke penger de vet om. Anonym poster: c1dd27f0274a62e825d607a906042a22
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #6 Skrevet 20. januar 2013 Jeg aner ikke helt hvordan han sparer disse pengene, men de står ikke i barnas navn hvertfall. Alle kontoer ungene har får jeg årsoppgave på, og jeg får ikke noe på dette. De har en konto i min bank, og onkelen har opprettet en boligsparingkonto til de. Disse har jeg fått årsoppgaven til, og den sist mente far at skulle bli med i hans selvangivelse. Men nå har jeg sjekket og alt av bank skal komme til meg og i min. At han sparer er for meg helt greit, det har jeg ingen problemer med. Men å snappe pengene ut av hånden deres og nekte de pengene de selv har ønsket seg og fått. Hadde barna sløst med pengene sine hadde det også vært en snnen sak. Men som sagt så skal hun ene kjøpe seg en ipad, hun andre skal til byen i morra for å kjøpe seg en tverrfløyte. Det har hun ønsket se i snart ett år, og nå har hun endeli nok til den. Så det å spare seg opp til slike ting syns jeg viser at de ikke sløser. Anonym poster: 6918a9a5fc7600f09ee3c71e2222bb87
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #7 Skrevet 20. januar 2013 Be han om kvittering på at han har satt pengene inn på barnas kontoer, så du vet at han ikke tar dem selv. Fort å miste oversikten hvis han har dem på sin egen. Begge foreldrene må skrive under for å opprette kontoer i barnas navn. Anonym poster: 0efeb70d5c4a886598a2a6391610ed4a
Elsker livet Skrevet 20. januar 2013 #8 Skrevet 20. januar 2013 Penger de får til bursdag og jul som giveren ikke har øremerket får de bruke på noe de ønsker seg. Setter ikke de pengene inn på konto.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #9 Skrevet 20. januar 2013 Du sier ikke noe om hvor store barna er, men det har lit å si. Siden de sparer til ting som ipad osv, så regner jeg med at de er så store at de kan spare til ting selv. Det er kun svigerforeldrene mine foreløpig som gir penger til vår datter (hun er 4,5 år). De pengene får vi rett inn på en konto som jeg har i min nettbank. Eneste "forutsetningen" er at vi skal bruke pengene på noe hun trenger/ønsker seg nå. Det er ganske stor sum hver gang (ca5000), så vi har faktisk hatt litt problemer med å bruke dem, men nå er vi i gang. Har kjøpt ski og skøyter og betaler også en fritidsaktivitet med pengene. Barnet har fått klar beskjed om at det er fra dem og hun har takket dem. Sørger selvsagt for at de får bilder osv. De pengene som vi fikk til jul (10.000) går til å dekke litt av hennes "andel" av en langtur vi skal på. Alt hun får av ting underveis på turen vil da bety at "dette er fra bestemor og bestefar". Når det gjelder større barn og mindre summer enn det vi får, så synes jeg barna skal få beskjed om å sette det på konto (ta dem gjerne med til banken!) til de har spart til det de ønsker seg og så få bruke dem. Anonym poster: 88905ee8f9f1600add545f7362991e28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå