BikkjeBisk Skrevet 20. januar 2013 #1 Skrevet 20. januar 2013 Jeg lurer på hvordan det er og om det er mulig å få seg hest selv om man på et vis ikke har så mye erfaring? Jeg ridde litt når jeg var en 13-14 år, men har ikke ridd siden. Når det nå ser ut som at vi får et småbruk har jeg veldig lyst på hest. Men vet ikke helt om det er så lurt å skaffe seg en når jeg ikke har så voldsomt med erfaring.. Kanskje ha en på fòr for en periode kan vrll være smart før man skaffer seg en hest som man eier. Lurer på om det er en spesiell rase som kan være nybegynner vennlig? Og som kanskje trives mere med hunder enn andre raser? Hingst? Vallak? Hoppe? Den skal bare være en hobby hest. Altså ri ute i skog og mark.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #2 Skrevet 20. januar 2013 Er du uerfaren så anbefaler jeg sengehest. Anonym poster: 2093816f51cee5aa54f26134212a2ca4
BikkjeBisk Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2013 Er du uerfaren så anbefaler jeg sengehest. Anonym poster: 2093816f51cee5aa54f26134212a2ca4 Haha...!
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #4 Skrevet 20. januar 2013 Hest er best, på brødskiva! Anonym poster: 2b4b39baebe7dc92afb8aa2580fdf04d
Portishe Skrevet 20. januar 2013 #5 Skrevet 20. januar 2013 Du har ikke mulighet til å feks være fôrrytter en liten stund? Da får du litt innblikk i hvordan det er å ha hest de dagene du har hesten. Hesten er ett flokkdyr og det er krav til selskap. Jeg ville også satt meg inn i fôring og generelt stell, vedlikehold av utstyr osv. Mye man må vite, men så lærer man jo utrolig mye underveis også. Har du noen hestekyndige venninner eller naboer? Kan jo være en mulighet å være to om det?
♥Madam Mim♥ Skrevet 20. januar 2013 #6 Skrevet 20. januar 2013 Jeg kjøpe hest, uten å kunne ri!!, Gikk over all forventning. Hadde kun trava og skritta før, aldri galoppert. Hesten var ute av trening når jeg fikk hu, og når hu ble i form og mer rampete så hadde jeg fått den erfaringen og tryggheten jeg trengte for å håndtere det :-) Kjøpte ei eldre hoppe, kaldblodstraver. Vil egentlig anbefale en vallak jeg, hopper har litt lett for å bli sære om merrere med alderen :-) Av raser så er det ikke noe spesielt jeg anbefaler, men så klart er kaldblodsene litt mer rolig gennerelt enn varm eller fullblods. Ikke velg en hest med mye vilje. De har egne meninger og som uerfaren kan det være vanskelig å håndtere :-) Jeg solgte hesten min etter et par år pga den var på leiestall hvor det ble altfor mye jobbing. Måtte ta meg av 14 hester annenhver kveld og da fikk jeg ikke tid til min egen!!! Bor på småbruk nå så mest sannsynlig kommer det en hest i stallen her også i løpet av året :-)
BikkjeBisk Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 20. januar 2013 Du har ikke mulighet til å feks være fôrrytter en liten stund? Da får du litt innblikk i hvordan det er å ha hest de dagene du har hesten. Hesten er ett flokkdyr og det er krav til selskap. Jeg ville også satt meg inn i fôring og generelt stell, vedlikehold av utstyr osv. Mye man må vite, men så lærer man jo utrolig mye underveis også. Har du noen hestekyndige venninner eller naboer? Kan jo være en mulighet å være to om det? Har tenkt litt på å være Fôrrytter, men har ikke muligheten her og når vi flytter til det eventuelle småbruket vet deg ikke om jeg har mulighet da heller, siden det blir sikkert et stykke ute på landet. Men for alt jeg vet kan det jo hende en nabo har hest eller noe. Da vil jeg jo selfølgelig spørre om jeg kan få låne en i blant Har tenkt at det må bli en shettis som selskap og barnehest eller en annen liten rase pluss en som er stor nokk for meg. Er mye å lære ja. Blir nokk å lese flere bøker om dette. Men det er jo ikke alltid man lærer så mye med og bare lese en bok, det beste er jo å drive på med en hest med litt assistanse
sillyfilly og Olivia Skrevet 20. januar 2013 #8 Skrevet 20. januar 2013 En vallak, og en fjording kanskje. Akkurat den rasen jeg kommer på nå som generelt er veldig greie å ha med å gjøre. Ville anbefalt deg å heller ha hesten på en stall i nærheten så den er sammen med andre hester. Hester er veldig selskapelige dyr. Det er jo mye du må vite ang stell og fôr osv. Ta å les ei bok om det først eller ha en på halvfôr så du får litt mer erfaring. Den skal jo helst ris hver dag, stelles hver dag, stallen skal måkes helst hver dag. Det er veldig mye jobb. Hilsen ei som ikke har hest, men har hatt mange på fôr.
BikkjeBisk Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 20. januar 2013 Jeg kjøpe hest, uten å kunne ri!!, Gikk over all forventning. Hadde kun trava og skritta før, aldri galoppert. Hesten var ute av trening når jeg fikk hu, og når hu ble i form og mer rampete så hadde jeg fått den erfaringen og tryggheten jeg trengte for å håndtere det :-) Kjøpte ei eldre hoppe, kaldblodstraver. Vil egentlig anbefale en vallak jeg, hopper har litt lett for å bli sære om merrere med alderen :-) Av raser så er det ikke noe spesielt jeg anbefaler, men så klart er kaldblodsene litt mer rolig gennerelt enn varm eller fullblods. Ikke velg en hest med mye vilje. De har egne meninger og som uerfaren kan det være vanskelig å håndtere :-) Jeg solgte hesten min etter et par år pga den var på leiestall hvor det ble altfor mye jobbing. Måtte ta meg av 14 hester annenhver kveld og da fikk jeg ikke tid til min egen!!! Bor på småbruk nå så mest sannsynlig kommer det en hest i stallen her også i løpet av året :-) Oj! Du er jo skikkelig tøff! Tenker også det må bli en vallak som er godt oppdratt og kanskje litt lat, siden det blir min første Synd du måtte selge, men blir vell bra når du får deg en ny en
BikkjeBisk Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 20. januar 2013 En vallak, og en fjording kanskje. Akkurat den rasen jeg kommer på nå som generelt er veldig greie å ha med å gjøre. Ville anbefalt deg å heller ha hesten på en stall i nærheten så den er sammen med andre hester. Hester er veldig selskapelige dyr. Det er jo mye du må vite ang stell og fôr osv. Ta å les ei bok om det først eller ha en på halvfôr så du får litt mer erfaring. Den skal jo helst ris hver dag, stelles hver dag, stallen skal måkes helst hver dag. Det er veldig mye jobb. Hilsen ei som ikke har hest, men har hatt mange på fôr. Takk for svar! Synes fjordingene er veldig pene, men skal ikke velge meg en etter utseende. Blir nokk to stk ettersom de er sosiale av seg Hvor mye brukte du på for iløpet av en mnd?
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #11 Skrevet 20. januar 2013 Synes det er skremmende at folk kjøper seg hest uten å kunne noe om hester. :-( Det er mye du bør kunne om hester, både ang stell, foring, sykdommer, håndtering og ikke minst ridning. Begynn heller på en rideskole i stedet for å kjøpe deg en hest. Og som de sier over her, hester er flokkdyr og blir ensomme når de går alene. Anonym poster: c514fbe1547c746130041b69c4c40242
BikkjeBisk Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 20. januar 2013 Synes det er skremmende at folk kjøper seg hest uten å kunne noe om hester. :-( Det er mye du bør kunne om hester, både ang stell, foring, sykdommer, håndtering og ikke minst ridning. Begynn heller på en rideskole i stedet for å kjøpe deg en hest. Og som de sier over her, hester er flokkdyr og blir ensomme når de går alene. Anonym poster: c514fbe1547c746130041b69c4c40242 Jeg har ikke tenkt å skaffe meg hest ved å lære her inne på Dib hvis det er det du tror. Jeg skal finne ut av det meste, når det gjelder foring, utstyr o.l. Men var nå bare nyskjerrig på hva dib damene mener. Har også nevnt at det blir 2 stykker nettopp fordi at de blir ensome. Har faktisk snakket med min søster som kan reise nedover for å hjelpe meg litt i startfasen hvis det nå blir hest. Hun har passet en del hester, men aldri eid en.
Gjest Husfrua Skrevet 20. januar 2013 #13 Skrevet 20. januar 2013 Jeg har drevet med hest i 25 år. Jeg har eid selv i 12 år. Hvis jeg skal si min oppriktige mening,så synes jeg det er helt feil å kjøpe hest uten mer erfaring. Å ha en hest hjemme er mer en livsstil enn en hobby. Du har utrolig mye å sette deg inn i. Jeg ville først skaffet meg mer erfaring ved å hjelpe til i en stall. Også ville jeg etter det hatt en hest på fór. Det er fort gjort å kjøpe katta i sekken med erfaring,så tør ikke tenke hva man kan ende opp med som uerfaren. Å velge hest ut i fra rase er bare tull. Alle hester er forskjellig. Jeg har hatt mange ulike fjordinger,kaldblodser,halvblodser,shetlandsponnier og mange andre raser. Men ingen har vært mer rolig en fullblodsaraberen jeg har nå. Det er eieren som skaper hesten.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #14 Skrevet 20. januar 2013 Jeg har holdt på med hest i snart 20 år, hatt egne hester i 12 av de. Er enig med Villemo_81 - det å ha hest hjemme er mer livsstil enn hobby, jeg har hatt hest både hjemme og oppstallet på utleiestall, og man er så mye mer bundet om man har hest hjemme. Dessuten kan man ikke ha én hest oppstallet alene, så du blir nødt til å ha to... Dyrt er det også! Utgifter du må regne med er fôr, flis, hovslager, forsikring, veterinæren må innom med jevne mellomrom bl.a. for å vaksinere og raspe tenner, eller hesten kan få et sår. Utstyr er heller ikke billig, og mye av det er ting som må byttes ut etterhvert som det blir utslitt eller ødelagt. Jeg har aldri klart å holde mine hester for under 3000 kr per hest i måneden, uansett hvor rimelig jeg har prøvd å gjøre det. Men det er klart, fôrbehovet varierer fra hest til hest og etter bruksområde. Om du ikke har mulighet til å være fôrrytter ville jeg rett og slett reist til nærmeste rideskole og tatt timer, evt byttet arbeid i stallen mot ridetimer. Om det ikke finnes noen rideskole i nærheten er det kanskje noen som har hester hjemme i nærheten, som kunne trenge litt hjelp og som er villig til å gi litt opplæring? Jeg vil uansett absolutt anbefale å anskaffe en trivelig vallak når tiden er inne for å ha alt ansvaret selv, men rasemessig er hester innenfor hver rase like ulike som oss mennesker, så det gjelder å finne et individ som passer nettopp deg - og bare dét krever en del erfaring! Sørg for å bruke god tid på å finne den rette hesten, å velge feil hest fordi den står nærmest eller er penest å se på kan være katastrofalt for en nybegynner, for da kan du risikere at du mister helt lysten til å holde på med den - hvis den skulle vise seg å være mer enn du klarer å håndtere. Anonym poster: 6cd02d3097f6d366ecec0a62455dad66
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #15 Skrevet 20. januar 2013 Jeg har hest, OG jeg vil som de andre anbefale deg å i første omgang ta noen kurs på rideskole det finnes mange kurs der man lærer om foring, sykdommer osv.. På facebook settes det opp mange forskjellige på de her hestesidene er ofte ledet av veterinærer osv. Kjøp bladet hesteliv, står mye intr der. Ellers så er min erfaring at fjordinger er noe spesielle, de jeg har vært borti er nesten ufordragelige og frekke. Shettis er veldig typisk ponni, og de har gjerne ponninykker. Traver raser kan ha travernykker, men alt i alt så kommer det helt ann på personen som har hatt de og oppdratt de. Ikke la deg lure av billige/slaktepris/og gis bort, de er det som regel noe gæærnt med som eier ikke vil oppgi. Og pass på å ha kjemi med hesten. Venninna mi kan ikke håndtere min, pga kjemien stemmer ikke han nekter å lystre men min datter på ni klarer det helt fint Ta gjerne kontakt med en hestekyndig person som kan hjelpe deg, evt vet du kan ha kontakt med. Ellers så vil jeg anbefale deg å ha hest på for kanskje et halvt år, for da får.du den daglige feelingen i å stelle for den i all slags vær..og selv om du er sjuk så må hesten ha mat/vann og omsorg. Det er ikke alltid like lett, en dyr men veldig givende hobby Anonym poster: 65b8d47758520c5038d921c6ea1cd3f8
BikkjeBisk Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #16 Skrevet 20. januar 2013 Tusen takk for et flott svar! Vill jo aller helst gjøre det slik som du sier. Men kanskje vi er så heldige å får noen naboer som har hest som jeg kan lære litt av å få råd og veiledning. Utseende er ikke viktig, dette er en hest som jeg skal klare å hanskes med. Det er store dyr som man skal behandle med respekt
Marjoriee Dawes Skrevet 20. januar 2013 #17 Skrevet 20. januar 2013 Fullt mulig det. Har man plass, tid og økonomi til det så. Men hest er såklart mye mer enn bare ridning og kos såklart. Anbefaler deg å ta ett år hvor du samler info og erfaring, kanskje får ett fast sted å drive med hest. Og etterhvert ha hest på fôr over en tid så du får mulighet til å se hva det innebærer. Det du også kan gjøre er å ta til deg en gammel rideskole hest som er rolig og snill. Så må du tenke på hva du vill ha hesten til, om du vill drive med tur ridning, trav, kjøring eller sprang og dressur. Der kan det jo være viktig å velge rase etter hva du ønsker. Jeg selv har trent mange eks travere, kaldblods og varmblods. De trenger ofte å læres inn ift ridning og slikt.
stearin Skrevet 20. januar 2013 #18 Skrevet 20. januar 2013 Hest er et enormt ansvar, det er ikke bare det daglige stellet, men alt annet også. Og siden du er nybegynner, bør du nok ha en eldre og erfaren hest. De roligste hestene jeg kjenner er gamle fjordingvallaker. Har selv hatt ei ung fjordinghoppe mange år, og hun var virkelig en håndfull. Ikke en hest jeg ville anbefalt til uerfarne mennesker. Å ha en hest uten en annen hestekompis ser jeg på som dyreplageri. Hester er flokkdyr og trenger selskap av en annen hest, kanin, høns eller sau er ikke bra nok selskap. En shettis fungerer bra, og er i tillegg billig i drift. En god idé er å få mer erfaring. En hest er så mye mer enn det daglige stellet, du bør virkelig oppsøke noen som kan hjelpe deg. Det vil kanskje oppstå situasjoner der du ikke har tid til å be noen komme over, men må ta avgjørelse selv. Slike ting er jeg bekymret for når uerfarne skaffer seg hest.
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2013 #19 Skrevet 20. januar 2013 Hei, jeg har drevet med hest hele mitt liv. Var i mine yngre dager både norgesmester og nordisk mester i sprangridning. Ikke skaff deg hest uten nødvendig kunnskap. Hester er en livsstil, ikke en hobby. Hesten krever mye! Både tid, penger og kunnskap. Anonym poster: 1c8ea5c6175ca3c189c01f7234c44884
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2013 #20 Skrevet 1. februar 2013 Av raser så er det ikke noe spesielt jeg anbefaler, men så klart er kaldblodsene litt mer rolig gennerelt enn varm eller fullblods. Helt uenig. Kaldblodser er gjerne sta og strie, og de har løpshode de også. En godt voksen varmblodsridehest er oftest mye roligere enn enhver avdanket løpshestm samme om det er varmblodstraver, kaldsblodstraver eller fullblods. Du må ha to selvsagt, men ville ikke tatt shetlandsponni som nummer to, de er lite barnevannlige, sta, kommer seg ut av gjerder nesten uansett, og kan ikke brukes til noe om du ikke er veldig interessert i kjøring, Barn kan sitte på dem ja, men de er ganske uegnet å faktisk lære seg å ri på. Hvis du ikke er så stor synes jeg islandshest høres lurt ut, men da bør du ikke veie særlig mer enn 60-65 kilo. Jeg vet store tunge mennesker rir på dem, men det verker i hjertet hver gang jeg ser en liten islandshest slepe rundt på en fullvokst mann eller stor kvinne (har ikek noe med tykk å gjøre, for høy er også vanskelig for en liten ponni å balansere). En litt lett fjording kan også være ok, men svært mange fjordinger er så overvektige og lite trent at de er ufyselige, tunge og stirrige. En godt trent fjording kan være kjempefin. Få uansett med deg en erfaren person når du skal se på hest, veldig lett å bli lurt! Du burde melde deg på noen kurs i hestehåndtering først, og ha med deg hesten på kurs innimellom. Det er veldg mye å sette seg inn i, men det er helt fantastisk mye glede i det! Lykke til Anonym poster: 5f11505c2cf5f7fdd3accfac2699240c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå