Gå til innhold

Jenta mi på 15 mnd vil ikke spise middag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun vil bare spise grøt eller brødskive med prim eller banan. Frukt liker hun også godt men middag vil hun ikke ha og ikke anna pålegg enn prim/banan. Blir fortvilet. Noen erfaringer/tips?

Idag er vi invitert på middag til besteforeldre hennes. Det blir kjøttsuppe til middag. Jeg vet at hun ikke kommer til å spise det. Hva hadde dere gjort?

Anonym poster: f3765b9783fb231d8d60e5148c49a8e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det smaken eller konsistensen som datteren din ikke liker? Spiser hun/har hun spist middag fra glass?

Ta med mat idag og fortsett å tilby henne smaksprøver av ulike middagsretter. Hun er så liten at hun ikke forstår konsekvenser enda. Jeg synes ikke spisesituasjonen bør forbindes med noe negativt som tvang eller å komme sulten i seng for eksempel.

Vår gutt på 16 mnd er fortsatt ikke noe glad i brødmat. Han får lov å smake, men spiser ikke noe særlig. Så da stresser vi ikke med det - det fortsette nok ikke slik til han er voksen tenker jeg.

Anonym poster: eac3a079d5e9c53e8de9611d8d006da2

Skrevet

hun vil bare spise grøt eller brødskive med prim eller banan. Frukt liker hun også godt men middag vil hun ikke ha og ikke anna pålegg enn prim/banan. Blir fortvilet. Noen erfaringer/tips?

Idag er vi invitert på middag til besteforeldre hennes. Det blir kjøttsuppe til middag. Jeg vet at hun ikke kommer til å spise det. Hva hadde dere gjort?

Skrevet

Jeg er i samme situasjon. Min sønn som nå er 18 mnd vil helst kun spise brødskive (med få påleggsvariasjoner). Det jeg begynte med var å teste ut ulike pålegg på skiva (da kom et par alternativer til). Middag ville han ikke ha (et par middagsglass han kunne ta et par skjeer av).

Det vi har gjort er at etter barnehagen, når vi skal spise middag, tilbyr vi det samme som vi skal ha til middag (om det ikke er barnevennlig så får han tilbud om et middagsglass). Spiser han ikke prøver vi igjen med den samme maten senere. Da er det kun dette tilbudet han får frem til kveldsmåltidet. Han har da pleid å spise litt sånn etter hvert. Nå, noen mnd etter spiser han alltid litt av middagen, men brødskiver er fremdeles livretten

Anonym poster: 73c56c42f215f3069d62bd2200d0c99a

Skrevet

Ville nok ha gitt tran og vitaminer dersom variasjonen av mat er liten, slik at hun får i seg det hun trenger av vitaminer og omega.

Anonym poster: 73c56c42f215f3069d62bd2200d0c99a

Skrevet

Min gutt på 7 er slik enda.Spiser minimalt med pålegg og sjelden middag.Pratet med lege ang dette og fikk da beskjed om at så lenge han var frisk og ikke slapp skulle han prøve å smake litt hver gang-noe som ikke er så lett, men ta tran og sanasol så får han det hvertfall.Lærer seg å spise mer etterhvert får vi tro.Da han var litt yngre fikk han brødskive/havregrøt til middag og.Nå må han vente til neste måltid hvis han ikke vil spise det vi har.Men syns jenta di er litt liten for det-hun må jo få mat, men prøv en skje hvertfall.Lykke til!!

Anonym poster: bb418a5723b0f2b78c51d17ec2686e5c

Skrevet

Hun vil ikke smake på maten engang. Hun vet ikke om hun liker det eller ikke. Før spiste hun litt middag som feks lasagne og kjøttkaker i brunsaus men måte være klompfri. Nå vil hun ikke ha noenting, ikke engang når det er klompfritt. Vi har mast en del på at hun skulle smake så kan hende at det gjorde at hun ikke vil ha noe mere... Jeg vet ikke.

Blir så fortvilet også når vi skal på besøk på middag og hun ikke vil ha/smake noe.

Skrevet

Hun vil ikke smake på maten engang. Hun vet ikke om hun liker det eller ikke. Før spiste hun litt middag som feks lasagne og kjøttkaker i brunsaus men måte være klompfri. Nå vil hun ikke ha noenting, ikke engang når det er klompfritt. Vi har mast en del på at hun skulle smake så kan hende at det gjorde at hun ikke vil ha noe mere... Jeg vet ikke.

Blir så fortvilet også når vi skal på besøk på middag og hun ikke vil ha/smake noe.

Hva skjer om hun får lov til å spise selv? Selv om det meste ikke havner i munnen er det jo fine smaksprøver da... Eller kan det hende at det bare er trass? For da gir det seg seg sikkert etterhvert...

Er det virkelig ingenting hun liker? Min mor kamuflerte alt under potetmosen til meg når jeg var liten, da gikk alt ned. Kanskje dere kan kamuflere litt middag opp på brødskiven? Eller om favoritten er makrell i tomat kan dere kanskje kamuflere middagen med det?

Om du er bekymret hadde jeg tatt det opp med helsestasjonen.

Anonym poster: eac3a079d5e9c53e8de9611d8d006da2

Skrevet

Det er vel ikke så farlig hva andre mener om middagsspisinga til datteren din...? Eller...?

Vi slet også med dette, men "noe" skjedde og nå elsker han middag. Jeg tror det er viktig med god tid. Det å sette seg ned rundt bordet og alle er tilstede. Slå av mobiler og telefoner og bare vær sammen (men vet jo at det ikke alltid er lett i en travel hverdag) :-)

Så kan dere gradvis introdusere middagsmat til henne ved å gi henne en bananbit på gaffel fra din tallerken. Så kan bananbiten eller en brødbit dyppes i fiskegrateng, lasagne eller hva man har til middag slik at hun får kjenne smaken. Her har poden alltid spist det samme som oss til middag og har alltid nektet å spise middag på glass. Ikke press henne til å spise og stopp når hun viser at hun ikke vil. Og bruk tid. Kanskje tar det noen minutter før hun spiser ba middag på en gaffel, men kanskje tar det flere dager med prøving og feiling.

Anonym poster: 5c6adb12e1b4599b6fa6314a3ec7edcc

Skrevet

Det har vi også prøvd og hun vil ikke ta sjeia. Men klart vi må bare prøve og prøve. Med grøt er det ingen problem men vi må mate henne da.

Vi har tatt det opp med helsesøstra når vi var på 15 mnd kontrollen. Hun sa bare at vi må prøve å ikke stresse. Kan hende hun har blitt så lei av maset vårt med mat styret. Helsesøstra sa at vi burde bare tilby henne og sette fram og la henne spise selv. Det har vi gjort de siste dagen. Men hun spiste ingenting av det. Bare rå paprika som jeg laget til på fatet men alt andre spiste hun ikke... Hi

Skrevet

Vi sliter med akkurat det samme her! Og det er så sinnsykt irriterende at alle skal legge seg borti det av venner og slekt!

Vi har prøve alt mulig rart her i gården, men brød og grøt er favorittene! Det eneste vi har fått i henne av middagsmat er pasta uten noe saus. I tillegg likte hun grandis (av alle ting!)

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ikke lage så mye styr med dette og heller ta ting som det kommer, selv om det ikke er lett. Med mindre barnet er underernært eller noe. Sønnen min har alltid sett ut som en full arbeidskar, så vi har ikke bekymret oss for det.

Sønnen min er nå 2 år. For ett år siden nektet han stort sett å spise annet enn brødskiver. Det vi har gjort er å ta på en liten porsjon med mat til han til hver middag. Noen ganger smakte han bare, noen ganger spiste han en porsjon og andre ganger ville han ikke smake. Vi pleide ikke å gi han noe annet imens vi spiste middag, men ingen regel uten unntak. Har hatt med brødskiver bort på middagsbesøk hvis vi visste at han ikke kom til å spise. Han skulle tross alt hygge seg litt han og. Spiste han ikke middag til vanlig, så ga vi han kveldsmat en stund etterpå, avhengig av hvr sulten han virket. Dette har blitt gradvis bedre siste året, og i barnehagen melder de nå om at han spiser varmmat når det serveres. Det gjorde han ikke før. Han pleier å spise middag hjemme nå, selv om han fortsatt er sær. Er veldig glad for å se at han viser matglede, for jeg var bekymret en stund.

Har dessuten oppdaget at han har litt sær smak og er spesielt glad i flintstek, parmesan, oliven, tzatziki og mine panerte torskefileter med havsalt :) Elsker også bønner og linser. Kanskje ikke så rart at han ikke ville spise lapskaus og fiskeboller da.

Anonym poster: 7ba99b57b25bd1b8ebe904423bc3e12b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...