linniken Skrevet 19. januar 2013 #1 Skrevet 19. januar 2013 Vi skal ut å fly med 4 mnd gammel baby for første gang nå til sommeren. Er det noen som har gode råd?? Vi tenkte å kjøpe eget flysete til ham- og ha med bilstol (som kan brukes til vogn- vogntips???) Blir bæresele "kjøtt på flesk"? Takker for gode innspill
Gjest Skofantomet Skrevet 19. januar 2013 #2 Skrevet 19. januar 2013 Bilstol fikk vi ikke med oss, sånn at du er obs på det. Bæreselen kom VELDIG godt med
Gjest Skofantomet Skrevet 19. januar 2013 #3 Skrevet 19. januar 2013 Altså om du tenkte bilstol inn på flyet tenkte jeg
linniken Skrevet 19. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2013 Det var det jeg tenkte, ja! Hvorfor fikk dere ikke med bilsete- hvilket flyselskap var det? Så at SAS anbefaler bilsete- hvilket bilsete har dere? (He he; Sorry spørsmål- har ikke lyst å drasse med en stol som jeg likevel ikke får brukt- og som kan bli utsatt for dunkskader i spesialbagasjen....)
Gjest Skofantomet Skrevet 19. januar 2013 #5 Skrevet 19. januar 2013 Det var det jeg tenkte, ja! Hvorfor fikk dere ikke med bilsete- hvilket flyselskap var det? Så at SAS anbefaler bilsete- hvilket bilsete har dere? (He he; Sorry spørsmål- har ikke lyst å drasse med en stol som jeg likevel ikke får brukt- og som kan bli utsatt for dunkskader i spesialbagasjen....) Vi reiste med norwegian. Men ser nå at du skal kjøpe eget sete på flyet, og da er det jo ikke noe problem
Gjest yrild Skrevet 19. januar 2013 #6 Skrevet 19. januar 2013 (endret) Jeg ville droppet ekstra sete og tatt med en god bæresele. Feks. Manduca. Det er ikke noe vanskelig å reise med så små barn :-) bare pass på at de ikke er veldig forkjøla for da kan det bli mye ørevondt. Ta med nesedråper (nasivin) og drypp i nesa når dere venter på å stige ombord i flyet. Da forebygger du ørevondt. La baby også drikke ved take off og landing ( for å lette på trykket i øret). Ellers er det ikke noe mer å tenke på enn når du er på cafe :-) Endret 19. januar 2013 av yrild
Tigerpote Skrevet 19. januar 2013 #7 Skrevet 19. januar 2013 Jeg har nettopp flydd en 4-timers-tur med min 7 mnd gamle baby. Det gikk så fint atte Bruk smokk for å unngå dotter i ørene, ha med litt rangler etc. Vi brukte bæresele etter innsjekking, og han satt i fanget mitt under flyturen med eget belte. Det går an å bestille vegghengt seng, men vi var for sent ute til det.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2013 #8 Skrevet 19. januar 2013 Bæresele må jo være utrolig deilig mtp at den bare kan stappes nedi veska når den ikke er i bruk. Tenker da på en ergonomisk bæresele som Angelpack, Manduca osv. Flott til bruk på flyplassen i tillegg til de fleste andre steder hvor en vogn er upraktisk. Ellers er det anbefalt å amme under takeoff og landing mtp å utjevne trykket i babyens ører. God tur! Anonym poster: 92107430c30acd35f8196daaef0b88f2
Countess Skrevet 19. januar 2013 #9 Skrevet 19. januar 2013 Jeg hadde bare bæresele, og en liten dyne hun kunne sove på på fanget mitt.. Bæreselen reddet reisen min.. Ellers har jeg hørt at smokken hjelper mot at barna får dott i ørene. Jeg vet ikke om et stemmer, men mi brukte iallefall smokk på reisen og sov hele turen
linniken Skrevet 19. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 19. januar 2013 Det var det jeg tenkte, ja! Hvorfor fikk dere ikke med bilsete- hvilket flyselskap var det? Så at SAS anbefaler bilsete- hvilket bilsete har dere? (He he; Sorry spørsmål- har ikke lyst å drasse med en stol som jeg likevel ikke får brukt- og som kan bli utsatt for dunkskader i spesialbagasjen....) Vi reiste med norwegian. Men ser nå at du skal kjøpe eget sete på flyet, og da er det jo ikke noe problem Ja, ser det ville bli litt trangt med bilstol dersom han ikke hadde eget sete- for nødutgangene med ekstra benplass er jo utelukket;)
M og gutta Skrevet 19. januar 2013 #12 Skrevet 19. januar 2013 Hvor skal dere? Syden, USA, Danmark. Er ikke alle selskap som godtar hverken flysete elle vogn til gaten. Hvordan skal dere komme dere fram der dere kommer til? Skal dere f.eks ta taxi, er det en fordel å ha med eget sete. Skal dere leie bil ved flyplass er det kanskje ikke nødvendig. Ville anbefalt å pakke sete og vogn i prampack. av erfaring er de da mye mer forsiktig. For så å ha med en bæresele til bruk på flyplassen.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2013 #13 Skrevet 19. januar 2013 Min jente nektet å amme under letting og landing, det er litt trangt i setene og hun var kjempenysgjerrig på alt som skjedde rundt henne så det gikk bare ikke. Derfor var smokken grei å ha for å slippe dotter i ørene. Husk snor på smokken, om den raser på gulvet mellom de trange seteradene er det et helvete å få tak i den igjen Har du med noen skrangler, biteringer eller annet gjelder det samme, ha snor på det. Bæresele er veldig greit, men nå hadde ikke jeg bilsete da, og reiste alene. Så jeg trengte begge armene til å løfte vogn, bagasje o.l. Anonym poster: 0b3e2080679380f9c606005b388010bf
Gjest yrild Skrevet 19. januar 2013 #14 Skrevet 19. januar 2013 Hvor langt skal du fly? Hvis du skal på veldig lang tur ville jeg bestillt balconett som er en seng basbyen kan sove i.
Gjest Skofantomet Skrevet 19. januar 2013 #15 Skrevet 19. januar 2013 Det var det jeg tenkte, ja! Hvorfor fikk dere ikke med bilsete- hvilket flyselskap var det? Så at SAS anbefaler bilsete- hvilket bilsete har dere? (He he; Sorry spørsmål- har ikke lyst å drasse med en stol som jeg likevel ikke får brukt- og som kan bli utsatt for dunkskader i spesialbagasjen....) Vi reiste med norwegian. Men ser nå at du skal kjøpe eget sete på flyet, og da er det jo ikke noe problem Ja, ser det ville bli litt trangt med bilstol dersom han ikke hadde eget sete- for nødutgangene med ekstra benplass er jo utelukket;) Vi hadde ikke tenkt å bruke det på flyet (kun på flyplassene), og fikk beskjed i skranken om at det gikk fint å legge i hyllen, men da vi kom på flyet var det fullt). Hadde ikke tenkt å ha han sittende i gangen liksom hihi.
Rose04 Skrevet 19. januar 2013 #16 Skrevet 19. januar 2013 (endret) Trenger da ikke eget sete til baby på 4 mnd. De er jo så små, sover mye, ammer og er jo ikke tunge å ha på fanget. Hvor lang er flyturen forresten? Vi har flydd med baby 6 mnd og 10 mnd. Ikke noe problem noen av gangene. Satt jo bare og koste seg på fanget, sov halve turen og ammet/spiste innimellom. Bæresele er et must, supert å ha på flyplassen sånn at du har hender frie. Trenger ikke vogn på flyplassen heller, mye mer praktisk med bæresele egentlig, iallfall når baby bare er 4 mnd. Skal dere på ferie som man trenger vogn kan dere jo sende med reisetrille. Endret 19. januar 2013 av Eline06
linniken Skrevet 19. januar 2013 Forfatter #17 Skrevet 19. januar 2013 Min jente nektet å amme under letting og landing, det er litt trangt i setene og hun var kjempenysgjerrig på alt som skjedde rundt henne så det gikk bare ikke. Derfor var smokken grei å ha for å slippe dotter i ørene. Husk snor på smokken, om den raser på gulvet mellom de trange seteradene er det et helvete å få tak i den igjen Har du med noen skrangler, biteringer eller annet gjelder det samme, ha snor på det. Bæresele er veldig greit, men nå hadde ikke jeg bilsete da, og reiste alene. Så jeg trengte begge armene til å løfte vogn, bagasje o.l. Anonym poster: 0b3e2080679380f9c606005b388010bf Snor på smokken, ja:) takk! 1.gangs mamma- skjønner det er en del gull-råd som kommer først etter at man leter febrilsk etter smokken på midtgangen- takk, takk:)
linniken Skrevet 19. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 19. januar 2013 Det var det jeg tenkte, ja! Hvorfor fikk dere ikke med bilsete- hvilket flyselskap var det? Så at SAS anbefaler bilsete- hvilket bilsete har dere? (He he; Sorry spørsmål- har ikke lyst å drasse med en stol som jeg likevel ikke får brukt- og som kan bli utsatt for dunkskader i spesialbagasjen....) Vi reiste med norwegian. Men ser nå at du skal kjøpe eget sete på flyet, og da er det jo ikke noe problem Ja, ser det ville bli litt trangt med bilstol dersom han ikke hadde eget sete- for nødutgangene med ekstra benplass er jo utelukket;) Vi hadde ikke tenkt å bruke det på flyet (kun på flyplassene), og fikk beskjed i skranken om at det gikk fint å legge i hyllen, men da vi kom på flyet var det fullt). Hadde ikke tenkt å ha han sittende i gangen liksom hihi. Ha ha ha! Ser det for meg; et foreldrepar som insisterer på å ha setet i midtgangen:) hi hi!
Januarmirakelet Skrevet 19. januar 2013 #19 Skrevet 19. januar 2013 Om du har eget sete på flyet til ham så er bilstol påkrevd til barn under 2. Bæresele er kjempepraktisk på flyplasser og spesielt i sikkerhetssjekken...anbefales. På de største flyplassene kan man få låne triller hos SAS (om man reiser med dem da;) som er greit å ha om ventetida blir lang.
linniken Skrevet 19. januar 2013 Forfatter #20 Skrevet 19. januar 2013 Trenger da ikke eget sete til baby på 4 mnd. De er jo så små, sover mye, ammer og er jo ikke tunge å ha på fanget. Hvor lang er flyturen forresten? Vi har flydd med baby 6 mnd og 10 mnd. Ikke noe problem noen av gangene. Satt jo bare og koste seg på fanget, sov halve turen og ammet/spiste innimellom. Bæresele er et must, supert å ha på flyplassen sånn at du har hender frie. Trenger ikke vogn på flyplassen heller, mye mer praktisk med bæresele egentlig, iallfall når baby bare er 4 mnd. Skal dere på ferie som man trenger vogn kan dere jo sende med reisetrille. Det er bare en flytur til Spania (4 t). Men ekstrasetet skyldes mest vår egen komfort. Vil helst ikke være skvist inn på et eller annet fremmed menneske... med tre seter blir det bare oss tre på raden. Bilstolen også av praktiske årsaker. Vi skal ha leiebil- og kjenner oss tryggest på et sete som vi kjenner historikken til (støt, kollisjoner etc.) Ja, det er vel ikke tvil om at vi er 1.gangs foreldre. Ha ha- hadde turen og forberedelsebe blitt filmet, kunne sikkert flere fått seg en riktig god latter.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2013 #21 Skrevet 19. januar 2013 Det er ikke lurt å amme når flyet tar av og lander, hvis det blir bråstopp er det en veldig ugunstig stilling for babyen med selen på. Mye bedre med smokk evt flaske. De fleste babyer får forresten ikke noe problem med trykket, kun hvis de er forkjølet. Anonym poster: 51c576f61c44ffb6da6898a523ca933d
linniken Skrevet 19. januar 2013 Forfatter #22 Skrevet 19. januar 2013 Om du har eget sete på flyet til ham så er bilstol påkrevd til barn under 2. Bæresele er kjempepraktisk på flyplasser og spesielt i sikkerhetssjekken...anbefales. På de største flyplassene kan man få låne triller hos SAS (om man reiser med dem da;) som er greit å ha om ventetida blir lang. Takk, takk! Vet du om man kan ha med feks "stativet" til Stokke- og ha denne som håndbagasje?
linniken Skrevet 19. januar 2013 Forfatter #23 Skrevet 19. januar 2013 Jeg ville droppet ekstra sete og tatt med en god bæresele. Feks. Manduca. Det er ikke noe vanskelig å reise med så små barn :-) bare pass på at de ikke er veldig forkjøla for da kan det bli mye ørevondt. Ta med nesedråper (nasivin) og drypp i nesa når dere venter på å stige ombord i flyet. Da forebygger du ørevondt. La baby også drikke ved take off og landing ( for å lette på trykket i øret). Ellers er det ikke noe mer å tenke på enn når du er på cafe :-) liker! Får prøve å slappe litt av- og bare tenke på det som en ekstra lang kafetur;))
Rose04 Skrevet 19. januar 2013 #24 Skrevet 19. januar 2013 Trenger da ikke eget sete til baby på 4 mnd. De er jo så små, sover mye, ammer og er jo ikke tunge å ha på fanget. Hvor lang er flyturen forresten? Vi har flydd med baby 6 mnd og 10 mnd. Ikke noe problem noen av gangene. Satt jo bare og koste seg på fanget, sov halve turen og ammet/spiste innimellom. Bæresele er et must, supert å ha på flyplassen sånn at du har hender frie. Trenger ikke vogn på flyplassen heller, mye mer praktisk med bæresele egentlig, iallfall når baby bare er 4 mnd. Skal dere på ferie som man trenger vogn kan dere jo sende med reisetrille. Det er bare en flytur til Spania (4 t). Men ekstrasetet skyldes mest vår egen komfort. Vil helst ikke være skvist inn på et eller annet fremmed menneske... med tre seter blir det bare oss tre på raden. Bilstolen også av praktiske årsaker. Vi skal ha leiebil- og kjenner oss tryggest på et sete som vi kjenner historikken til (støt, kollisjoner etc.) Ja, det er vel ikke tvil om at vi er 1.gangs foreldre. Ha ha- hadde turen og forberedelsebe blitt filmet, kunne sikkert flere fått seg en riktig god latter. Ok, skal dere ha leiebil, skjønner jeg at dere vil ha med sete. Tar dere dere rå til å betale for ekstra sete til baby er jo det supert det. Setene i leiebilene er ikke spesielt bra uansett. Ellers kan dere sende setet i en pappeske med polstring inni, så blir det behandlet helt annerledes og blir dekket av flyselskapet hvis det blir skader.
linniken Skrevet 19. januar 2013 Forfatter #25 Skrevet 19. januar 2013 Trenger da ikke eget sete til baby på 4 mnd. De er jo så små, sover mye, ammer og er jo ikke tunge å ha på fanget. Hvor lang er flyturen forresten? Vi har flydd med baby 6 mnd og 10 mnd. Ikke noe problem noen av gangene. Satt jo bare og koste seg på fanget, sov halve turen og ammet/spiste innimellom. Bæresele er et must, supert å ha på flyplassen sånn at du har hender frie. Trenger ikke vogn på flyplassen heller, mye mer praktisk med bæresele egentlig, iallfall når baby bare er 4 mnd. Skal dere på ferie som man trenger vogn kan dere jo sende med reisetrille. Det er bare en flytur til Spania (4 t). Men ekstrasetet skyldes mest vår egen komfort. Vil helst ikke være skvist inn på et eller annet fremmed menneske... med tre seter blir det bare oss tre på raden. Bilstolen også av praktiske årsaker. Vi skal ha leiebil- og kjenner oss tryggest på et sete som vi kjenner historikken til (støt, kollisjoner etc.) Ja, det er vel ikke tvil om at vi er 1.gangs foreldre. Ha ha- hadde turen og forberedelsebe blitt filmet, kunne sikkert flere fått seg en riktig god latter. Ok, skal dere ha leiebil, skjønner jeg at dere vil ha med sete. Tar dere dere rå til å betale for ekstra sete til baby er jo det supert det. Setene i leiebilene er ikke spesielt bra uansett. Ellers kan dere sende setet i en pappeske med polstring inni, så blir det behandlet helt annerledes og blir dekket av flyselskapet hvis det blir skader. Kjekt å vite til vi har med to barn en gang i fremtiden. Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå