Gå til innhold

Nå kjenner jeg at vi var for strenge...

Anbefalte innlegg

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jenta på 15 år er en snill og fornuftig tenåring som tilbringer lørdagskveldene enten hjemme eller hos gode venner som vi kjenner.

Nå har hun fått seg en ny venninne som vi ikke er helt trygge på. Dvs at jeg tror ikke noe galt om jenta, men hun bor sammen med faren sin som ikke har helt de samme regler som oss.

Nå er han i Thailand på ubestemt tid og 15 åringen styrer hjemmet alene.

Så er problemet at datteren vår vil overnatte der i natt og vi har sagt nei.

Nå viser det seg at en av hennes (vår datter) gode venninne skal ligge der og jeg kjenner litt på om vi var for strenge. Men den dagen jeg stoler fullt på en tenåring tror jeg neppe kommer...

Jeg er litt på gli, men faren er steil og mener at har vi sagt nei så blir det det.

Synspunkter takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lov å innrømme "feil" mener jeg :) om dere føler dere tok en litt for rask beslutning og dere begge synes hun egentlig kan overnatte, ville jeg trukket tilbake "avslaget" :) spesielt om hun ikke har gitt dere grunn tilbå ikke stole på henne.

Skrevet

Syns dere var litt strenge, men nei er nei. Min mor kunne fint dra fra meg da jeg var 15, var ikke noe party menneske og hadde glatt besøk av mine venninner. Nå er det min lille søsters tur å være alene hjemme. Vi har aldri gjort noe som har slått feil ut og vi hadde jo altids naboen eller mine venninners mødre på tråden hvis det var noe. Gikk altid fint :)

Anonym poster: b86b85701692c6f65759b3af9306236f

Skrevet

Jeg synes det er viktig å kunne gå tilbake på en avgjørelse jeg. Nå har dere i tillegg fått flere opplysninger og om dere kjenner at dere synes det er greit nå, mener jeg det er riktig å endre mening. Si nei, bare for at man har sagt nei blir helt feil for meg. Viktig å lære unger at man kan ta flere runder på en avgjørelse, ikke det at mas lønner seg - det er noe annet!

Hva om hun får lov mot at hun ringer hjem/evt dere ringer henne i 23 tiden og forteller hvordan det går?

Anonym poster: 7a9e19f0ff1b1239064ece0c9a01eabf

Skrevet

Er deres valg, men har dere noen grunn til å ikke stole på henne? Har hun "lurt" dere før?

Anonym poster: 2e1a639167f844bae54068597f2d0432

Skrevet

Da jeg var 16 år fikk jeg være alene hjemme en helg. Inviterte noen folk hjem på en liten fest, noen fra skolen og sånt som tok med seg noen venner. Vi var vel en 8-9 stykker tror jeg. Jeg var ikke noe feste-menneske egentlig men foreldene mine hadde vært svært strenge så hadde nesten ikke hatt mulighet til å smake alkohol fra før. Derfor tenkte de at det måtte gå fint.

Når søndagen kom, våknet jeg opp, husket ikke en dritt fra dagen før (mest sannsynlig ble jeg dopet), husker ikke at jeg drakk noe særlig. Masse greier som var stjålet fra huset, det lukta hasj på badet, og så ut som det hadde vært minst 50 personer innom på rot og søl og dømme.

Tipper foreldrene mine angrer på det.

Gud, jeg kommer til å være streng med mine barn. Jeg kan "alle triksene i boka".

Det gjør ingenting om jenta di ikke for overnatte hos den andre jenta.

Anonym poster: 6ef50dee61dfceb5ea28be8160ad4bef

Skrevet

Vet ikke hva du er redd for kan skje? Men de fleste 15 åringer har prøvd både alkohol og sex, så tror ikke dere utsetter debuten hennes ved å holde henne hjemme....

Anonym poster: 11931db4e28dc155134ff03d7a29db24

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg fikk være alene hjemme fra jeg var 15 år og det eneste som skjedde var at jeg hadde noen venninner på overnatting, vi så film og hadde gotteribonantza. Jeg var kanskje kjedelig, men det er ikke alle tenåringer som går amok og fester når foreldrene er ute av huset.

En gang må dere slippe henne litt mer og om hun ikke før har gitt dere noen grunn til å ikke stole på henne så syns jeg at dere kan gå tilbake og si ja til overnattingen. Går det skit, så vel vel, da har dere lært noe alle sammen :)

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jeg er veldig enig i at man kan gå tilbake på et nei, men det er også viktig for oss at vi som foreldre står sammen om avgjørelsene ovenfor barna. Og vi har som en regel at om den ene mener nei, så har den på en måte 'vetorett'. Ingen av oss sier nei for å være slemme og derfor er det viktig at et nei respekteres. Vi vil jo bare det beste.

Hun har bare vist at hun er til å stole på og jeg kan med sikkerhet si at hun ikke har vært full selv om hun sikkert har smakt alkohol.

Det er jo ikke bare henne vi må stole på her, det er flere jenter og kjærester involvert og vi vet alle hva det fort kan føre til selv om jeg i utgangspunktet stoler på dem så mye som man kan med tenåringer.

Hun har vært på overnatting uten voksne før, men da har vi vært i dialog med foreldrene samt at vi har kjent jentene bedre.

Men nå er svaret altså nei, så får vi leve med merkelappen verdens kjipeste foreldre en stund...

Skrevet

Vi og, vi var 5 jenter som dro sammen på hyttetur, telttur og hadde overnattinger fra vi var 14-15. Leide filmer, spiste pizza og godis og snakket om gutter. Så ikke alle i den alderen har festet og hatt sex.

Skrevet

Bodde på hybel når jeg var 15,jeg.. Og gjorde det jeg ville!

Anonym poster: 0b5808fcc2be415f6e2102b7455d76e2

Skrevet

En femtenåring alene hjemme på ubestemt tid og såpass dårlig magefølelse for det at du nekter din egen jevnaldrede å sove der én natt?

Jeg regner virkelig med at du tar voksenansvaret ditt og ringer barnevernet.

Anonym poster: fbead3e22fd7c88a02954c9e0adff8ff

Skrevet

Da jeg var 15 år, verken drakk eller røykte jeg. Ikke hadde jeg hatt sex heller. Slik var det også med de vennene jeg hadde. Dersom vi hadde hatt en overnatting ala den datteren til HI ønsker, ville vi nok spist god mat og godteri, hørt på musikk, spilt kort og sett film.

Synes det virker rart at "alle" antar at en 15åring vil drikke og sexe bare fordi at hun er uten foreldreovervåkning en natt.

Anonym poster: db0d7619a64a43b1d47d8a9ff5862dc1

Skrevet

Jeg flyttet på hybel for å starte på vgs når jeg var 15. Skal si tidene forandrer seg! Ringe barnevernet? Vil jeg si er meget overdrevent hvis de ser film og spiser godis. Kan være trygt å ha ei vennine der istedet for å være helt alene.

Skrevet

En femtenåring alene hjemme på ubestemt tid og såpass dårlig magefølelse for det at du nekter din egen jevnaldrede å sove der én natt?

Jeg regner virkelig med at du tar voksenansvaret ditt og ringer barnevernet.

Anonym poster: fbead3e22fd7c88a02954c9e0adff8ff

Må du roe ned litt. Finnes ansvarbeviste 15 åringer og jeg kunne fint få lov til å være alene hjemme opptill tre uker når min mor dro på ferie. Hadde naboen hvis det var noe og nok med penger til mat. Flyttet ut som 16 åring og bodd for meg selv siden. Skulle naboen ringt barnevernet pga det? Nei all ungdom er forskjellige.

Anonym poster: b86b85701692c6f65759b3af9306236f

Skrevet

Er enig i at dere sa nei, og det er dessverre ikke nødvendigvis slik at en 15 åring som må ta ansvar for seg selv over lang tid, blir selvstendig og ansvarsbevisst. Tror det oftere er slik at at ting glir ut.(Ikke bare tror, dessverre) Vet godt hvordan du har det

Skrevet

... når jeg var 15 og alene hjemme, lå vi kjelleren og sniffet amfetamin...

Anonym poster: 5cbc078be3006c7144b3318f47ee073d

Gjest Kira bjeffer
Skrevet

Jeg ville faktisk sagt nei!

Var selv en rolig og (nogenlunde) pålitelig tenåring, og skulle være alene hjemme en hel helg første gang da jeg var ca 16 år. To-tre venninner skulle komme over på overnatting, og vi hadde planlagt å bare slappe av med en film. Problemet var at det var noen som hadde overhørt oss, og ryktet spredde seg.

Kvelden endte med fullt hus, tror det var nærmere 100 drita tenåringer der. Jeg ble slått ned da jeg forsøkte å stoppe en gjeng som ville inn, naboene sine hager ble rasert og politiet kom.

Foreldrene mine var ikke så veldig imponert i ettertid kan man si :)

Uansett om man har gode intensjoner selv, så aner man ikke om andre har det.

Skrevet

Da jeg var 15 år og alene satt vi nede i kjellerstuen og så på filmer, leste til prøver og pratet sammen med vår festlige tenåringshumor. Vi tulleringte gjerne til gutter vi hadde i kikkerten eller ringte uten å tulle. Vi gikk gjerne på kjøkkenet og laget oss noen godt, f.eks pizza. Etterpå overlot vi oppvasken til husets voksne eiere. Ellers var vi ganske harmløse. .Er jenta de en skikkelig jente som ikke finne på for mye sprell syns jeg du skal la henne overnatte. Sikkert fint for jenta om er alene hjemme å ha selskap av andre. Men vanskelig når du og mannen ikke er enige. Kanskje bare la det bli med den avgjørelsen denne gangen.

Skrevet

Tja, du vet jo innerst inne hva som kommer til å skje...? ;)

Det er ikke sikkert det blir full alene-hjemmefest, men sjansen for alkohol er jo absolutt der. Gutter også, men det går jo stort sett bra?

Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort, for mine barn er ikke så store enda, men jeg synes nok ikke dere var for strenge. Hun kan godt vente litt til med å bli voksen.

Vet du, jeg var hjemme alene hos en venninne i 2 uker en sommer da jeg var 16 år. Ingen gutter og null alkohol. Tenåringer kan også stoles på, man må jo se an tenåringen.

Anonym poster: d297ea3cda4dbe3be15a60c6b94a763d

Skrevet

Jeg har en datter på 15, og hun fikk ikke lov til å sove hos sin bestevenninne - som jeg kjenner kjempegodt - når foreldrene var bortreist.

Jeg er rett og slett ikke komfortabel med det. Man vet at veldig mange (de fleste?) ungdommer på den alderen har begynt å drikke. De kommer mest sannsynlig til å prøve alkoho når de er alene uten noen form for voksenkontroll, De kan gå ut på byen uten at noen merker det, inviter efolk de ikke kjenner -eller det kan komme ungdommer de ikke kjenner fordi de har kommet til å nevne på Faceboo at de er alene.. Eller det blir innbrudd eller de glemmer å slå av konfyren år de legger seg, så blir det brann...

Sannsynligvis går det fint, men når det i tillegg er en du ikke kjenner fra før, synes jeg ihvertfall at du gjorde rett i å si nei.

Anonym poster: 8b11ca63a2b25fa5368f8f266da3b95a

Skrevet

Kan dere ikke si ja på betingelse av at dere stikker innom en gang eller to i kveld? Det kan være til greit for alle jentene.

Anonym poster: 14eb06d601280b7817da0b6d7c6590ca

Skrevet

Det finnes 15-åringer, en god del faktisk, som ikke hadde gjort noe galt selv om de fikk overnatte uten voksne. Problemet er at som foreldre vet man ikke nødvendigvis om det gjelder ens eget barn.

Da jeg var 15 festet jeg mer enn de fleste, mine foreldre og foreldrene til de som var sammen med meg trodde at vi var de rolige og fornuftige som aldri drakk eller gjorde noe galt. Jeg var den stille, snille og skoleflinke i klassen, men den første som begynte å drikke...

Synes forslaget til #23 er bra, jeg ville gått for det.

Anonym poster: 7023be2a33f9ccf59dee402e315d4ae5

Skrevet

Vet du hva, jeg husker så utrolig godt meg selv da jeg var 13-16 år og ikke pokker om datteren min hadde fått lov å sove borte hos ei venninne som var alene hjemme! Spesielt ikke i helgen.

Jeg synes ikke du er streng, synes heller at det er alt for mange naive tenåringsforeldre der ute.

Skrevet

Eg hadde nok sagt nei. Eg hugsar sjølv korleis vi var då vi var 15, og det var alt anna enn roleg. Eg hadde heller sagt at venninna var meir enn velkommen til å overnatte med dykk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...