Gå til innhold

Skifte jobb 6 uker før permisjonstart. Hva med lønn?


Nirie1987

Anbefalte innlegg

Jeg har til nå hatt en servitørjobb som jeg har vært sykemeldt fra store deler av svangerskapet grunnet bekkenløsning. Men nå har jeg fått tilbud fra min far å begynne i hans firma fra den 1. Februar, da med påfølgende lønnsøkning.

(Firmaet har adresse i en annen by enn der jeg bor, vil dette bety noe?)

 

Er det noen er inne som vet hvordan Nav da vil beregne mine permisjonspenger? Vil de legge til grunn den nye lønnen min?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet får man med den nye lønnen om man starter i nytt arbeidsforhold før permisjonsstart dersom dette arbeidsforholdet er fast.

Men, det stilles strengere krav når man starter å jobbe i firma som drives av egen familie.

Det blir sett på flere faktorer, og det er strengere krav til dokumentasjon av lønn. Bla a må du nok vise til kontoutskrifter.

6 uker er veldig kort tid å dokumentere dette på, så det er mulig at nav ikke anser din nye lønn som tilstrekkelig dokumentert.

Dette kan ingen svare på før den aktuelle saksbehandler har alle dokumentene i din sak.

 

Anonym poster: 246f977b6f8acaa2d9bd274b2f983762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet får man med den nye lønnen om man starter i nytt arbeidsforhold før permisjonsstart dersom dette arbeidsforholdet er fast.

Men, det stilles strengere krav når man starter å jobbe i firma som drives av egen familie.

Det blir sett på flere faktorer, og det er strengere krav til dokumentasjon av lønn. Bla a må du nok vise til kontoutskrifter.

6 uker er veldig kort tid å dokumentere dette på, så det er mulig at nav ikke anser din nye lønn som tilstrekkelig dokumentert.

Dette kan ingen svare på før den aktuelle saksbehandler har alle dokumentene i din sak.

 

Anonym poster: 246f977b6f8acaa2d9bd274b2f983762

 

Jeg står allerede som ansatt i firmaet, men har bare ikke mottatt lønn/jobbet aktivt der på en stund. Ble registrert som ansatt i 2007 eller noe..

 

Ja, 6 uker er kort tid til å dokumentere dette, men om min arbeidsgiver forskutterer min lønn og stiller krav til nav om å få pengene tilbakebetalt innen 3 mnd så vil det jo være dokumentasjon på at pengene er blitt utbetalt og at arbeidsforholdet er gyldig og ikke bare oppspinn. Eller?

Jeg har også studert de siste årene, så den jobben som jeg har jobbet i fram til nå har bare vært midlertidig uansett.

 

Jeg blir bare så bekymret for at nav setter seg på bakbeina og nekter å tilbakebetale ut i fra den nye lønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet får man med den nye lønnen om man starter i nytt arbeidsforhold før permisjonsstart dersom dette arbeidsforholdet er fast. Men, det stilles strengere krav når man starter å jobbe i firma som drives av egen familie. Det blir sett på flere faktorer, og det er strengere krav til dokumentasjon av lønn. Bla a må du nok vise til kontoutskrifter. 6 uker er veldig kort tid å dokumentere dette på, så det er mulig at nav ikke anser din nye lønn som tilstrekkelig dokumentert. Dette kan ingen svare på før den aktuelle saksbehandler har alle dokumentene i din sak. Anonym poster: 246f977b6f8acaa2d9bd274b2f983762
Jeg står allerede som ansatt i firmaet, men har bare ikke mottatt lønn/jobbet aktivt der på en stund. Ble registrert som ansatt i 2007 eller noe.. Ja, 6 uker er kort tid til å dokumentere dette, men om min arbeidsgiver forskutterer min lønn og stiller krav til nav om å få pengene tilbakebetalt innen 3 mnd så vil det jo være dokumentasjon på at pengene er blitt utbetalt og at arbeidsforholdet er gyldig og ikke bare oppspinn. Eller? Jeg har også studert de siste årene, så den jobben som jeg har jobbet i fram til nå har bare vært midlertidig uansett. Jeg blir bare så bekymret for at nav setter seg på bakbeina og nekter å tilbakebetale ut i fra den nye lønnen.

 

Ja, men i de 3 mnd så er du i permisjon. Dvs at du ikke nødvendigvis får lønn for en jobb du ville gjort.

At du har vært ansatt siden 2007 taler desverre ikke til din fordel. For det virker det jo merkelig at du plutselig skal jobbe der rett før permisjon å få høyere lønn. Har jobbet du gjør i din fars firma noe med utdannelsen din å gjøre? Er det noen som har hatt eller har tilsvarendene stilling? Hvordan er denne jobben i forhold til den servitørjobben din? Hforfor har du ikke jobbet der tidligere, og hvorfor 6 uker før permisjon?

Skal du pendle til byen der firmaet eksisterer?

Det er slike ting nav vil ta stilling til. Slik du beskriver saken. Med at jobben er i en annen by, du har vært ansatt siden 2007 og starter nå 6 uker før permisjon og at du til nå har vært sykemeldt fra et annet arbeidsforhold med lavere lønn - er faktorer som gjør at nav nok vil stille spørsmålstegn med hvor reell den nye lønnen din er.

 

Så ja, din bekymring er nok med god grunn. Det er nok stor sannsynlighet for at nav ikke finner den nye lønnen din representativ.

 

Anonym poster: 246f977b6f8acaa2d9bd274b2f983762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er bedre at NAV betaler foreldrepenger og ikke bedriften. Det er helt vanlig i mange private bedrifter. Så utsetter du i allefall ikke bedriften for å ikke få refundert pengene.

 

Har vært borti en situasjon der NAV ba arbeidsgiver dokumentere at en ansatt faktisk hadde jobbet i en bestemt periode.

 

Om du akkurat har avsluttet studier kan det tale til din fordel. Da er det bo naturlig at du har begynt i en heltidsstilling feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er bedre at NAV betaler foreldrepenger og ikke bedriften. Det er helt vanlig i mange private bedrifter. Så utsetter du i allefall ikke bedriften for å ikke få refundert pengene. Har vært borti en situasjon der NAV ba arbeidsgiver dokumentere at en ansatt faktisk hadde jobbet i en bestemt periode. Om du akkurat har avsluttet studier kan det tale til din fordel. Da er det bo naturlig at du har begynt i en heltidsstilling feks

At arbeidsgivere må dokumentere at den ansatte har jobbet der i en bestemt periode må jo gjøres i alle saker. Men i saker der man er ansatt hos familie stilles det enda strengere krav til dokumentasjon. Det er ikke tilstrekkelig at det bekreftes at man har jobbet der en periode.

Og studiene taler kun til fordel i denne saken dersom utdannelsen er relevant i forhold til jobben.

 

Jeg jobber med klage- og misbrukssaker i nav, så har endel erfaring med denne type saker. Det har blitt mye strengere krav til dokumentasjon i disse sakene, og flere blir avslått dersom dokumentasjon ikke er god nok. Noe av grunnen til dette er at det har vært mye svindelsaker på dette med "ansettelse" i nær familie.

 

Anonym poster: 246f977b6f8acaa2d9bd274b2f983762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mulig det er bedre at NAV betaler foreldrepenger og ikke bedriften. Det er helt vanlig i mange private bedrifter. Så utsetter du i allefall ikke bedriften for å ikke få refundert pengene. Har vært borti en situasjon der NAV ba arbeidsgiver dokumentere at en ansatt faktisk hadde jobbet i en bestemt periode. Om du akkurat har avsluttet studier kan det tale til din fordel. Da er det bo naturlig at du har begynt i en heltidsstilling feks

At arbeidsgivere må dokumentere at den ansatte har jobbet der i en bestemt periode må jo gjøres i alle saker. Men i saker der man er ansatt hos familie stilles det enda strengere krav til dokumentasjon. Det er ikke tilstrekkelig at det bekreftes at man har jobbet der en periode.

Og studiene taler kun til fordel i denne saken dersom utdannelsen er relevant i forhold til jobben.

 

Jeg jobber med klage- og misbrukssaker i nav, så har endel erfaring med denne type saker. Det har blitt mye strengere krav til dokumentasjon i disse sakene, og flere blir avslått dersom dokumentasjon ikke er god nok. Noe av grunnen til dette er at det har vært mye svindelsaker på dette med "ansettelse" i nær familie.

 

Anonym poster: 246f977b6f8acaa2d9bd274b2f983762

 

Studiene mine er relevant ifht arbeidet jeg skal gjøre, og jeg trenger ikke være i samme by for å gjøre jobben da det er snakk om kundekontakt med kunder og vedlikeholdt av nettside osv.

 

Hvilken dokumentasjon er det snakk om? Jeg får som sagt arbeidskontrakt og kommer til å vente med å søke permisjon til jeg har mottat den første lønnen slik at det kan dokumenteres med lønnsslipp/kontoutskrift på permisjonssøknaden. Men er det virkelig noe annet man kan legge ved? Jeg kan jo ikke legge ved beviser på hva det er jeg gjør på jobb, det er jo bare rart.

 

Studiene mine ble jeg egentlig ferdig med i sommer men siden jeg måtte ta opp 2 eksamener så fikk jeg ikke vitnemål før nå i januar..

 

Hva annet kan man egentlig legge ved søknaden slik at NAV ikke skal tro dette bare er oppspinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er bedre at NAV betaler foreldrepenger og ikke bedriften. Det er helt vanlig i mange private bedrifter. Så utsetter du i allefall ikke bedriften for å ikke få refundert pengene. Har vært borti en situasjon der NAV ba arbeidsgiver dokumentere at en ansatt faktisk hadde jobbet i en bestemt periode. Om du akkurat har avsluttet studier kan det tale til din fordel. Da er det bo naturlig at du har begynt i en heltidsstilling feks

At arbeidsgivere må dokumentere at den ansatte har jobbet der i en bestemt periode må jo gjøres i alle saker. Men i saker der man er ansatt hos familie stilles det enda strengere krav til dokumentasjon. Det er ikke tilstrekkelig at det bekreftes at man har jobbet der en periode.

Og studiene taler kun til fordel i denne saken dersom utdannelsen er relevant i forhold til jobben.

 

Jeg jobber med klage- og misbrukssaker i nav, så har endel erfaring med denne type saker. Det har blitt mye strengere krav til dokumentasjon i disse sakene, og flere blir avslått dersom dokumentasjon ikke er god nok. Noe av grunnen til dette er at det har vært mye svindelsaker på dette med "ansettelse" i nær familie.

 

Anonym poster: 246f977b6f8acaa2d9bd274b2f983762

 

 

Jeg sier deg ikke i mot, og ja jeg har som jeg skriver vært borti en lignende situasjon på min arbeidsplass.

 

Det jeg sier er at OM hun får NAV mot seg(det er jo ikke så vanskelig!) kan det være en fordel for arbeidsgiver at de IKKE har forskuttert noe.

 

 

OM hun har fått vitnemålet i januar så taler jo det til hennes fordel i å begrunne hvorfor hun ikke har arbeidet der tidligere.

 

Jeg gir ingen falske forhåpninger, bare belyser et par punkter jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...