Gå til innhold

Hvitmaling til vegg og karmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger forslag til varianter av hvit som er pen på vegger! Og karmer (eller finnes det standard hvitfarge til karmer?).

Vi har eggeskall på veggene nå, men kunne tenkt meg noe som er litt mer hvitt, men samtidig har jeg ikke lyst til å få vondt i øynene av å se på veggen...

Anonym poster: 77bbc1b6db90387dfd3aa3a5cbb9482c

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Lys antikk på vegg, og bomull til karm og list.

Skrevet

bomull/eggehvit er samme farge og er standard på lister/karmer

Anonym poster: 55737db1ec52f849ec9dd847a1940e97

Skrevet

kaffe latte malte vi gang og stue med, er VELDIG fornøyd. ble lysere enn det så ut som på prøven. Det er en farge som passer, uansett om du har beigeaktig eller gråaktig sofa

Skrevet

Hvem sier det? Bomull er da mye lysere?

Anonym poster: b0269f3848378296c4fca48be269e375

Skrevet

Hvem sier det? Bomull er da mye lysere?

Anonym poster: b0269f3848378296c4fca48be269e375

det er akkurat samme fargekode, altså akkurat like mye gul og svart.

Anonym poster: 614faa1ebd53197ad50b85bd863d61f6

Skrevet

Vanskelig å få noe som er veldig mye lysere... Vi har klassisk hvit - den har bare svart i seg, ikke noe gult. Synes det er veldig fint jeg! Har hvit base i taket. Ellers er jo chi eller rett og slett vanlig hvit base kanskje en løsning om du vil ha noe lysere?

Chi har jeg bare sett på fargeprøver, og den ser jo nesten litt overveldende lys ut synes jeg. Hvit base og klassisk hvit er veldig fint, men du må regne med å måtte male over lister og sånne standard hvit ting som bokhyller og liknende for de er eggehvite/bomull. Dermed ser du gule og skitne ut i forhold.

Skrevet

Forresten, du kan se "mørkheten" på fagen ved å se på de første to sifrene i fargekoden - den er angitt fra 00 til 99 der 99 er helt svart. De siste tallene og bokstavene angir hvilke farger som er blandet inn, altså rød, blå, gul, grønn og så videre. Husker ikke akkurat hvordan du leser prosenter av hvilken farge og slikt, men det er ganske enkelt å finne på nett.

Skrevet

Om du tar deg en tur til en fargeandler får du masse tips. Ikke så lett å se alle fargenyansene selv (altså før veggen er malt).

Fortell hva du er ute etter, hvilke typer møbler du har og spør om farge på vegg, og hvilken listfarge som passer best til denne. Vi valgte bommull/eggehvitt fordi vi har hvite møbler (og da er standardfargen eggehvit)

Skrevet

"hvit pepper" har vi på veggene. Den er "mørkehvit" og varm. Helt herlig. Tar litt farge etter omgivelsene og det synes jeg er veldig fint for da blir det litt nyanser fra rom til rom til tross for samme farge;)

"chi" er pent og "hvit poesi" er også veldig pent til vegger. (til lister og karmer også)

Vi bruker bare hvit base til karmer og lister. Liker kontrasten av de kritthvite karmene og den mørkehvite veggen.

Skrevet

På kjøkkenet har vi eggehvit, syns den passet godt til eikemøblene som vi har. Derfor er det også eggehvit i taket, og listene var jo ferdig malt i eggehvit.

I stua valgte vi en hvitfarge som heter Blitz. Den virket ved første øyekast litt kald og hvit, men jeg ser nå at den plukker opp det du plasser inntil, og dermed er den varm og fin likevel :) I stua er taket malt i blitz, men listene og karmene er ferdigmalt eggehvit, og dette fungerer fint.

Mine foreldre har kaffe latte i stua, og det ser fint ut, men når vi hadde den i gamle leiligheten vår så den skikkelig møkkete og trist ut. Så for meg er det en litt skummel farge :P

Skrevet

Tusen takk for alle innspill!

Tar gjerne imot flere også, om noen har noe å komme med :)

HI

Skrevet

Her er det ikke aktuelt å male de andre hvite møblene. Det er noen møbler som er helt hvite og noen som er eggehvite, feks kjøkkenet er nok eggehvitt. Jeg har likevel lyst på tilnærmet helt hvitt, og er litt skeptisk til andre hvitfarger som har nesten like mye gult i seg som eggehvitt, er jo så vanskelig å se på fargelappen så er redd det blir litt for gult fortsatt.

Noen forslag på hvitfarge som passer med både eggehvit og helt hvite møbler, i tillegg til en del typisk gulaktig eikeparkett? Kan det gå med klassisk hvit feks?

Skrevet

Jeg syns eggehvit er finest til gulaktig parkett og allerede eggehvite møbler. De andre hvite vil da bli i mindretall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...