Gå til innhold

Inspirert. Har du en talefeil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av alle disse kj/sj-trådene ;)

Enkelt og greit, har du en talefeil og i såfall hvilken?

Hatt den lenge, og har du fått noen reaksjoner på det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter med r, kan høres ut som g noen ganger. Gikk til logoped på barne og ungdomskolen, men ikke klart å kvitte meg med den. Konsentrerer jeg meg for å snakke så klarer jeg det nesten, men da blir jeg aldri ferdig med å snakke.

Har fått det kommentert, men folk trur jeg er fra Bergen av en merkelig grunn. Hemmer meg ikke på noen måte :)

Skrevet

Jeg har stammet så lenge jeg kan huske, og har møtt folk som har bedt meg holde kjeft hvis jeg aldri skal bli ferdig med en setning, avsluttet setninger for meg, avbrutt meg siden de ikke ga meg tid til å bli ferdig og folk som har spurt om oppveksten min har vært helt for jævlig. Igjen møtt folk som har nikket oppmuntrende og vist tålmod. Det beste er de som ignorerer det.

Gikk til logoped på barneskolen, og ble nesten kvitt det. Da jeg byttet skole fikk jeg ikke tilbud om logoped, så det kom sterkere tilbake.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ikke en talefeil kanskje, men et ord jeg vet at jeg sier feil er «sjanse». Det blir sjangse, uansett hvor mye jeg tenker på det.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Jeg har stammet så lenge jeg kan huske, og har møtt folk som har bedt meg holde kjeft hvis jeg aldri skal bli ferdig med en setning, avsluttet setninger for meg, avbrutt meg siden de ikke ga meg tid til å bli ferdig og folk som har spurt om oppveksten min har vært helt for jævlig. Igjen møtt folk som har nikket oppmuntrende og vist tålmod. Det beste er de som ignorerer det.

Gikk til logoped på barneskolen, og ble nesten kvitt det. Da jeg byttet skole fikk jeg ikke tilbud om logoped, så det kom sterkere tilbake.

Jeg ignorerer det alltid, har ei på jobb som stammer veldig. Det gjør da ingenting, vi har alle våre særtrekk, skjønner ikke poenget med å gjøre noe ut av det. Men blir noen ganger usikker på om jeg gjør rett i å ignorere det, men da vet jeg fra nå i hvertfall at det sikkert er det :)

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Kan du få henvisning til logoped nå da?

Skrevet

på grunn av medfødt nedsatt hørsel på begge ørene som ikke ble oppdaga før jeg skulle begynne i andre klasse har jeg problemer med å uttale visse ord og ordlyder

Skrevet

Jeg ignorerer det alltid, har ei på jobb som stammer veldig. Det gjør da ingenting, vi har alle våre særtrekk, skjønner ikke poenget med å gjøre noe ut av det. Men blir noen ganger usikker på om jeg gjør rett i å ignorere det, men da vet jeg fra nå i hvertfall at det sikkert er det :)

Må nevne at jeg foretrekker at det ignoreres, men har inntrykk av at de fleste av oss stammere blir mer stressa om det påpekes, eller om personer fullfører setninger for oss.

I jobben min er det viktig at jeg skjerper meg og snakker tydelig, så jobben fungerer som en logoped i seg selv :P

Skrevet

Jeg klarer bare ikke å si "akseptere" det blir enten "askteptere" eller noe annet rart. Jeg får heller ikke til å si "hallusinere". Umulig!

Skrevet

Jeg er "ordblind" når jeg snakker. Det har et navn, men husker ikke hva det heter i farten. Har arvet det etter pappa, han er helt lik.

Vet ikke helt hva som skjer, men i en lang setning blir et av ordene byttet ut med et ord som overhodet ikke hører hjemme i setningen. Har blitt en del latter av det, for en setning kan jo få en helt annen betydning eller bli helt meningsløs når et ord byttes ut.

Anonym poster: 9951917e644509c10fc551f826c9d9fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...