Gå til innhold

- Skepsis til vaksiner skyldes mangel på kunnskap

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er skeptisk og det veldig. Fordi jeg tok influensavaksinen to dager før jeg mistet barnet mitt i måned 8. Venter ennå på rappoerten om hva som skyldtes, men gir glatt vaksina skylda siden jeg ble syk en time etter at den var satt og frem til ungen kom ut døfødt. Var 100 % frisk før vaksina!. Så nei, influensa over lever de fleste når man er frisk fra før. Å utsette seg for sånt skjønner jeg ikke...

Anonym poster: ffeeedb947a5339a6e6d680193b4fdac

Skrevet

Forskning viser det motsatte av din "magefølelse". Vaksinen ga ingen økt risiko for dødfødsel, det gjorde derimot influensa! Denne forskningen er nylig publisert i NEJM og Tidsskriftet for den norske legeforening.

Anonym poster: 98399a841a856d1a6e0bd46b397651da

Skrevet

Jeg er skeptisk og det veldig. Fordi jeg tok influensavaksinen to dager før jeg mistet barnet mitt i måned 8. Venter ennå på rappoerten om hva som skyldtes, men gir glatt vaksina skylda siden jeg ble syk en time etter at den var satt og frem til ungen kom ut døfødt. Var 100 % frisk før vaksina!. Så nei, influensa over lever de fleste når man er frisk fra før. Å utsette seg for sånt skjønner jeg ikke...

Skjønner godt at du har blitt skeptisk, men likevel viser forskningen at dette er en tilfeldighet.

Det vil alltid være noen tilfeldigheter som kan tolkes feil, men veldig leit at du mistet barnet ditt.

Anonym poster: 9257cef768c8f922de509fe66a0bdd64

Skrevet

Forskning viser det motsatte av din "magefølelse". Vaksinen ga ingen økt risiko for dødfødsel, det gjorde derimot influensa! Denne forskningen er nylig publisert i NEJM og Tidsskriftet for den norske legeforening.

Nå har jeg ikke hatt influensa dette året eller ifjor, men tok vaksinen fordi legen min sa jeg burde gjøre det og valgte å stole på henne. Å ikke all forskning er 100 % sikker. Så å stole blindt på den gjør jeg ikke. Men kan si deg at mangefølelsen stemmer for jeg ble så syk at jeg ble lagt inn på sykehuset pga vaksinen. Så når dødsrapporten kommer i posten så skal du få svaret. Selv legene på sykehuset sa at vaksinen hadde en stor påvirkning for at min lille døde. Så nei angrer på at jeg tok den.

Så stol på din forskning. Den ga kanskje ikke økt risiko for dødfødsler, men risikoen er der.

Skrevet

Vel, min tante er vaksineskeptiker og hun er overlege!

Jeg er også skeptisk men mine barn følger uansett vaksineprogrammet. Fastlegen min er også vaksineskeptiker og ville ikke sette influensavaksine på meg sist graviditet (2009).

Så jeg tror egentlig heller det er sånn at de som langer ut mot vaksineskeptikerene ofte mangler nettopp kunskap.

Anonym poster: 3b12a84349d6e65f60e556cdcb8f0f38

Skrevet

Etter å ha lest artikkelen så synes jeg det er svært betenkelig at en såkalt ekspert blander sammen nye og gamle vaksiner når han snakker og bruker argument for noen vaksiner som argument også for andre. Han utelater en god del informasjon som går på at folk i helt ulike land har fått erstatninger for bivirkninger av vaksinene.

I tillegg sier han at det er tull å bruke bl.a. kosttilskudd for å styrke immunforsvaret.... noe som viser en rystende uvitenhet av en som fremstiller seg som ekspert!!!

Etter å ha lest om vaksiner i ti år så tror jeg at jeg har langt over gjennomsnittet kunnskap om vaksiner - og jeg er likevel skeptisk til vaksiner.

Anonym poster: 60451c2cb71c88f941341dafd3057d18

Skrevet

Ha ha ;). Dette er det en eneste mann som mener er årsaken, uten å ha noe belegg for. Dersom en lege hadde gått ut i media og sagt at mangel på skepsis ovenfor vaksiner skyldtes mangel på kunnskap, så hadde det vært en like banal overgeneralisering så lenge det kun er hans personlige mening og ingenting annet :).

Anonym poster: 72790c3d134e0d80424ac6af08df86ff

Skrevet

Gal magefølelse? Nå snakker du om en vaksine om ga klart økt forekomst av narkolepsi, og raskt ble tatt av markedet i Finland. Norge ventet mye enn Finland før de aksepterte at det så ut til å være en sammenheng. Norge var også det eneste landet som satte i gang vaksineforsøk med samme vaksine på nyfødte.

Anonym poster: 72790c3d134e0d80424ac6af08df86ff

Skrevet

Å si at skepsis til vaksiner skyldes mangel på kunnskap - er i seg selv nokså kunnskapsløst sagt.

Vaksinedebatten har ingen fasit - og det er derfor den fremdeles går varm. Det er mange ubesvarte spørsmål innen forskningen. Forskningsrapporter står i mot hverandre. Forskere står i mot hverandre. Og ingen aner langtidseffekter for menneskeheten. Å diskutere disse tingene, oss mannen i gaten i mellom, blir nokså dødfødt og resuterer bare i unødvendig krangling og påståelighet...

Helt personlig, tror jeg man gjør best i å verken være totalt for eller totalt imot vaksiner, inntil forskningen kan fortelle oss mer. Som forelder setter jeg meg inn i den enkelte vaksine og tar en bestemmelse ut i fra hva jeg har tilgang til av informasjon om den enkelte vaksine. Noen vaksiner er godt utprøvde, andre vaksiner er mot sykdommer som er så og si utryddede, noen vaksiner er i mot sykdommer det er særdeles liten sannsynlighet for å bli rammet av osv. Generelt er jeg motstander av å bruke meg selv eller mine barn som forsøkskaniner for nye vaksiner.

Dette er slik jeg forholder meg til vaksiner, og alle vil vi forholde oss forskjellig. Poenget er at vaksiner er et personlig valg, heldigvis. Samtidig som vi har et felles ansvar for å forsøke å utrydde skumle sykdommer, dersom det er til det beste for menneskeheten. Noen vil kanskje tenke at menneskeheten kan stå bedre rustet mot nye skumle fremtidige sykdommer om man har vært igjennom andre sykdommer tidligere.

Det er ikke entydige svar på alt innen vaksiner, og man skal med rett kunne være skeptisk, fordi skepsis er nettopp hva som driver forskningen videre - for å finne svar på de ubesvarte spørsmålene.

Jeg har vært i diskusjoner med både vaksinetilhengere og vaksinemotstandere, og diskusjonene er like håpløse. Alle hevder sine kunnskaper, eller henviser til ulike kilder og ulik forskning. Argumentene og forskningen står i mot hverandre. Dette er et faktum, endog det er en større tilhengerskare av vaksinering enn det er motstandere.

Men, ingen kjenner fremtiden... og hva vaksinering betyr i det store og det hele for menneskeheten.

Det forskes blant annet på hvorfor den eldre generasjonen har sluppet billig unna svineinfluensaen. Jeg kan henvise til ulike 6 ulike forskningsrapporter som hevder man står bedre rustet mot nye virusinfeksjoner i forhold til alvorlighetsgrad og dødelighet om man gjennomgår ulike virusinfeksjoner, fremfor å vaksinere seg. Men, her finnes sikkert også forskning som vil kunne påstå det motsatte. Det morsomme med forskning er jo at man ofte kan komme frem til akkurat det resultatet man ønsker. Alle som har studert metode, statistikk ol. kjenner jo til dette. Det er derfor man også skal ta forskning med en klype salt, inntil verifisert ved gjentatte ulike forsøk.

Altså, vaksinedebatten vil ikke kunne legges død før vi har kommet lengre inn i fremtiden og forskningen har bragt mer kunnskap på bane.

I forskningen foreligger ikke entydige svar på alle spørsmål vedrørende vaksinasjon. Å antyde at skeptikere er kunnskapsløse blir derfor, som sagt, i seg selv nokså kunnskapsløst å si. Jeg repeterer også meg selv igjen, på at skepsis er sunt! Om ingen er skeptiske til vaksiner, vil ikke forskningen konsentrere seg om å finne svar på de mange ubesvarte spørsmålene som eksisterer.

Anonym poster: fc3f283941fc8849b46aca380401df52

Skrevet

skepsis til vaksiner er sunnt! en skal ikke gå i en dvaletilstand å tro at andre vet best i alle tilfeller! Jeg er for valgfrihet, og at det er positivt at folk tenker selv hva som passer dem best.

jeg tok ikke influensavaksina i 2009, jeg ble presset fra fastlege, helsesøster, overlege og jordmor alle ringte og skulle overtale meg -fordi de måtte gjøre jobben sin slik retningslinjene fra helsedirektoratet tilsa. jeg sa fortsatt nei fordi jeg var skeptisk til en uprøvd vaksine som ble hasteprodusert og ikke hadde blitt "godt nok testet" til at jeg ville ta risken.

jeg angrer ikke ett sekund, og jordmor ville heller ikke tatt den, men hun måtte anbefale meg den siden det var rettningslinjene de måtte følge. jeg har fått mye skryt av min besluttning i ettertid, både fra lege, helsesøster og jordmor. tre uker etter vi fikk tilbudet om vaksine mistet min venninne sin baby i uke 32, da hadde hun hatt bivirkninger fra vaksinen i ukene før.. om hun angret ett sekund..?

for oss var besluttningen riktig(selv omd et kunne gått bra om vi hadde tatt den også, men vi har ikke hatt behov for den enda, tre år etter har ingen av oss hatt svineinfluensa) for min venninne var det katastrofalt feil å stole blindt på helsemyndighetene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...