Gå til innhold

Livredd for å bli undersøkt nedentil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid med barn nr to. Har opplevd voldtekt da jeg var ung og er ganske privat av meg. Forrige fødsel var en traumatisk opplevelse for meg, følte ikke at mine behov ble tatt hensyn til i det hele tatt.

Nå er jeg da gravid og gruer meg veldig til fødsel. Ikke fødselen i seg selv, men å bli undersøkt og ligge avkledd foran fremmede mennesker. Jeg har virkelig ikke lyst. Må man undersøkes? Jeg skjønner jo at de må sjekke cm og sånn, men kan jeg ikke få gjøre det selv på noen måte? Hvordan kan jeg gå frem for at de skal ta min frykt på alvor? Det gikk jo veldig dårlig sist, og følte meg totalt overkjørt.

Anonym poster: eaaf09c61c853a28f27f6730e24335f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du skal ta en skikkelig prat med jordmor om det. De skal ta hensyn, og undersøke deg minst mulig der nede.

Anonym poster: 6af2c8864ab8b9d329cf63e0b1d93d8e

Skrevet

Du kan be om en samtale på forhånd, da vil du kunne snakke om din angst og høre hvordan de evt kan tilrettelegge for deg.

Det er en fordel om denne samtalen skjer før du faktisk er i fødsel, da kan du i fred og ro fortelle om dine traumer og hvordan du helst vil ha det og du kan få det skrevet ned i journalen din på forhånd.

På de fleste sykehus er det en eller flere jordmødre som har spesialisert seg på fødselsangst og de har mye empati og er villig til å lytte, om du får henvisning til en samtale med en av disse (det kan jordmor du går til i svangerskapet eller legen din sørge for at du får) vil antagelig alt gå lettere for deg.

Jeg har ikke fødselsangst selv, men har en venninne som har det derfor vet jeg litt om tilbudet de har. Den jordmora som venninnen min hadde gått til samtaler hos var ikke på vakt da hun faktisk skulle føde, men siden de visste at hun hadde angst sørget de for at hun fikk den jordmora på vakt som hadde best erfaring med å hjelpe de engstelige, den med mest tålmodighet og empati med sånt (er jo de jordmødrene som mener det bare er å ta seg sammen).

De trenger nemlig ikke sjekke deg i tide og utide, så lenge de kan høre hjerterytmen til barnet på utsiden av magen og du føler det går fremover burde du slippe med å sjekke åpning en eller to ganger.

Da jeg fødte andre gangen ble det sjekket åpning bare en gang, det var når jeg kom inn og jeg hadde 8 cm. Etter det gikk fødselen av seg selv og jeg fødte stående uten å ha noen "mellom bena mine" i det hele tatt, enda jeg ikke har angst for det overhodet.

Håper du får en bedre opplevelse denne gangen. Lykke til!

Anonym poster: 765f817e516781d6d5591638f0146412

Skrevet

Si fra til jormord du går til at du må snakke med spesialjordmor om dette så du kan få hjelp før fødselen. Du må bare henvises, si gjerne at du vil ha flere samtaler da du tror en ikke blir nok.

Skrevet

Jordmoren min sjekket kun åpning da jeg kom inn. Så ville hun ikke sjekke mer i tilfelle jeg skulle be om epidural. ;) Det gikk ganske fort, da. To timer fra jeg kom inn.

Anonym poster: d231f28e68389aa5d719b67da324e11c

Skrevet

Takk for svar. Jeg skal til en ny jordmor om et par uker. Vil ikke gå der jeg gikk sist. Har hørt positive ting om hun jeg skal til nå. Vil helst ikke ta det opp med legen da det er små forhold her jeg bor og helsestasjonen og legekontoret er samme hus. Så de jobber litt omhverandre. Nå skal jeg på en helsestasjon et annet sted, fikk lov å bytte. Men det kommer vel uansett til å stå på helsekortet.

Skrevet

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...