MammantilNurket Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Hva mener dere om fedrekvoten? Synes dere det er en god eller mindre god ordning? Noen som har erfaringer å dele?
Major HotLips Houlihan Skrevet 18. januar 2013 #2 Skrevet 18. januar 2013 Ordningen i seg selv er god, både far og barn har godt av å tilbringe tid sammen, men reglene rundt er altfor svake. Det er lett å kunne bruke tiden til andre formål enn å knytte bånd mellom far og barn. F.eks finnes det flust av tilfeller der far er hjemme og knipser med tærne mens knøttet er i barnehagen.
Cmyk Skrevet 18. januar 2013 #3 Skrevet 18. januar 2013 Jeg synes det er et velødig bra tilbud til pappan, barnet - og også mamman. Skulle jo egentlig ønske det ikke var nødvendig med fedrekvote for at pappaene skulle få sin del av permisjonen, men det viser seg jo at det er et nødvendig tiltak av flere grunner: Arbeidsgivere nekter å gi pappan mer permisjon enn pappakvoten. (selv opplevd med to forskjellige private arbeidsgivere) Mammaen vil gjerne overta kvoten for å være lengre hjemme med barnet. Min opplevelse med pappaperm er at det har vært viktig for både pappan og barnet - og dermed meg som mamma også.
MammantilNurket Skrevet 18. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 18. januar 2013 Jeg synes det er et velødig bra tilbud til pappan, barnet - og også mamman. Skulle jo egentlig ønske det ikke var nødvendig med fedrekvote for at pappaene skulle få sin del av permisjonen, men det viser seg jo at det er et nødvendig tiltak av flere grunner: Arbeidsgivere nekter å gi pappan mer permisjon enn pappakvoten. (selv opplevd med to forskjellige private arbeidsgivere) Mammaen vil gjerne overta kvoten for å være lengre hjemme med barnet. Min opplevelse med pappaperm er at det har vært viktig for både pappan og barnet - og dermed meg som mamma også. Hvordan løser man det med amming, da? Er det ikke litt tidlig med avvenning?
Cmyk Skrevet 18. januar 2013 #5 Skrevet 18. januar 2013 Jeg har begynt å jobbe når knøttet var 6 mndr og 7 mndr (to forskjellige knøtt ) Det har løst seg ved at jeg tok ut ammepermisjon - en glimrende ordning - så jeg startet en time senere på jobb, og gikk en time tidligere. I begynnelsen kom mannen til jobben min hver dag rundt lunsj, så babyen fikk påfyll - men etterhvert fikk de flaske midt på dagen - gikk helt utmerket - og har ammet begge til de var godt over året...
Fjellrypa venter gutt nr 2 Skrevet 18. januar 2013 #6 Skrevet 18. januar 2013 Jeg synes det er et velødig bra tilbud til pappan, barnet - og også mamman. Skulle jo egentlig ønske det ikke var nødvendig med fedrekvote for at pappaene skulle få sin del av permisjonen, men det viser seg jo at det er et nødvendig tiltak av flere grunner: Arbeidsgivere nekter å gi pappan mer permisjon enn pappakvoten. (selv opplevd med to forskjellige private arbeidsgivere) Mammaen vil gjerne overta kvoten for å være lengre hjemme med barnet. Min opplevelse med pappaperm er at det har vært viktig for både pappan og barnet - og dermed meg som mamma også. Som om jeg skulle skrevet det selv! Det var så utrolig godt å være mamma under pappapermen. Babyen og pappaen "bondet" skikkelig og de hadde helt fantastiske dager. Jeg hadde ammefri og var så heldig å styre dagen mye selv. Jeg ammet til etter at gutten vår begynte i barnehage og det fungerte helt fint. Samtidig skjønner jeg jo at mange synes at pappapermen er vanskelig i praksis, men jeg skjønner det ikke dersom det kun er snakk om å gå ned i lønn per måned tilsvarende en årslønn på 7G. Min mann tjener litt i overkant av 7G i året, mens jeg tjener omtrent det dobbelte (rett i underkant av en mill i året). Det er ingen tvil om at vi tapte mye penger på at jeg var hjemme i et år (permisjon + ulønnet permisjon i tillegg), men det var følgelig verdt hver krone. Vi hadde minst 9 måneder å begynne å spare penger på og i tillegg var vi veldig økonomiske i permisjonstiden (bakte brød selv, lagde billigere mat, gjorde mindre innkjøp, handlet på finn.no). Selv om vi nå er tilbake på jobb og har gode inntekter igjen, har vi blitt litt hektet på sparing og jeg har det neste året ikke lov til å kjøpe en eneste ting til meg selv (kun bruktkjøp)! Dessuten skal jeg ut i permisjon igjen om et halvår, så det kan være greit å spare opp en "buffer" igjen! Ble lengre enn jeg hadde tenkt dette... ;-)
Neffi78 Skrevet 18. januar 2013 #7 Skrevet 18. januar 2013 Synes fedre kvoten er noe dritt. La foreldre selv bestemme hvem som skal være hjemme. Mannen min hadde ikke mulighet til å være hjemme i 6 uker i strekk sist, da hans kolegaer ikke kunne gjøre jobben hans. Og nå er han blitt selvstendig næringsdrivene og har derfor ikke mulighet til å ta det ut denne gangen heller. Det er også økonomisk ugunstig. Min mann knytter flotte bånd til sine barn uten å være hjemme i pappa perm. Her i huset er det pappa som er favoritten, fordi han finner på mye gøy med barna.
Neffi78 Skrevet 18. januar 2013 #8 Skrevet 18. januar 2013 Ammefri er også noe dritt. Jeg jobber på sykehus som nattvakt. Funker dårlig å komme en time senere. Får da ikke spurt kvelds personalet om ting jeg lurer på. Og å gå en time før om morgenen funker like dårlig. Det er jo ved 6 tiden mange pas våkner og må ha hjelp. Blir utolig mye å gjøre for mine kolegaer hvis jeg drar. Har vært bortig kolegaer som har benyttet seg av amme fri, og som blir et stort stress og irritasjons moment for de som blir igjen. Vi har jo ansvar for hver vår gruppe, og kjenner dårlig de andre pasientene på de to andre gruppene.
Frufluffy Skrevet 18. januar 2013 #9 Skrevet 18. januar 2013 Ammefri er i allefall noe dritt for de fleste, ikke alle. For meg hadde det vært høl i hue. Får ikke lønn for ammefri og kan ikke kjøre hjem for å amme, da går hele tiden med til kjøring. Ammefri funker i praksis kun for de som får ammefri med lønn , dvs offentlige ansatte som regel. Fedrekvoten skal far ta ut gradert, Han er selvstendig og taper mye på å ta ut hele uker, samtidig så er det jo ikke noe som heter ferie når man driver enkeltmannsforetak så da kan han benytte fedrekvote i ferien. Skjønner jo at det ikke funker for alle, for jeg kommer meg ikke tilbake i jobb for 4 uker avgangen eller 1 dag i uken for den saks skyld. Det er umulig i min jobb å jobbe litt . hverken kort periode eller 1-3 dager i uken
Amabolla Skrevet 20. januar 2013 #10 Skrevet 20. januar 2013 Jeg ser den gode intensjonen, men fungerer ikke for alle. Jeg synes familien burde få bestemme selv, og politikerene burde heller jobbet mer for økt forståelse på arbeidsplassene. I mitt tilfelle må jeg ta ut 3 mnd ulønnet permisjon siden barnefaren er eneste ansatt i sitt firma. Han kan ikke leie inn noen andre for å gjøre jobben, og heller ikke ta seg fri i sesongen for da vil han gå konkurs. Jeg sender ikke barnet mitt i barnehage før det er godt over året. Så nå sparer jeg penger for å kunne komme gjennom de tre mnd. Jeg synes at det burde være mulig å se an de forskjellige livs/jobb situasjoner.
NoraLill82 Skrevet 20. januar 2013 #11 Skrevet 20. januar 2013 Jeg syns den er topp og har mange grunner til det, men den viktigste er at arbeidsgivere ikke lenger har like god grunn til å ansette en mann foran meg som kvinne, siden menn også nå er så lenge i permisjon at det må settes inn vikar. En far MÅ ikke ta 12 uker sammenhengende permisjon. Det går an å ta perm 1 dag i uken i 12 uker også, eller 4 uker på sommeren 3 år på rad. Eller løse det på en annen måte, for ordningen er utrolig fleksibel.
MammantilNurket Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 20. januar 2013 Jeg syns den er topp og har mange grunner til det, men den viktigste er at arbeidsgivere ikke lenger har like god grunn til å ansette en mann foran meg som kvinne, siden menn også nå er så lenge i permisjon at det må settes inn vikar. En far MÅ ikke ta 12 uker sammenhengende permisjon. Det går an å ta perm 1 dag i uken i 12 uker også, eller 4 uker på sommeren 3 år på rad. Eller løse det på en annen måte, for ordningen er utrolig fleksibel. Jeg ser absolutt poenget ditt
Siamese Hellhound Skrevet 20. januar 2013 #13 Skrevet 20. januar 2013 Jeg synes det er veldig bra at vi har en slik ordning. Det er et tydelig signal til arbeidsgiver om at det faktisk ikke bare er mors ansvar å passe på barna sine. Veldig mange arbeidsplasser har et konservativt kjønnsrollemønster, og da er det bra at det er en rettighet at far kan være hjemme, i stedenfor at hver enkelt pappa skal være nødt til å argumentere for at han ønsker permisjon. Dessuten er det jo en unik mulighet for pappaene til å bli kjent med barnet sitt, uten mamma-eksperten hengende over seg. Tror de har veldig godt av å kjenne litt på både hvor travelt det kan være å 'gå hjemme', og også å løse utfordringen på sin egen måte. Jeg skjønner at noen kunne tenkt seg en mer fleksibel permisjon, men det har jo aldri vært sånn at fedrekvoten har vært tatt fra mors permisjon, den er kommet i tillegg til mors permisjon. Så uten fedrekvoten ville jo ikke mors permisjon vært noe lengre ( i hvertfall ikke den lønnete).
nagini Skrevet 20. januar 2013 #14 Skrevet 20. januar 2013 Jeg syns den er topp og har mange grunner til det, men den viktigste er at arbeidsgivere ikke lenger har like god grunn til å ansette en mann foran meg som kvinne, siden menn også nå er så lenge i permisjon at det må settes inn vikar. En far MÅ ikke ta 12 uker sammenhengende permisjon. Det går an å ta perm 1 dag i uken i 12 uker også, eller 4 uker på sommeren 3 år på rad. Eller løse det på en annen måte, for ordningen er utrolig fleksibel. Men da må ungen i barnehagen de andre 4 dagene hvis mor ikke kan ta seg fri uten lønn, og mange fullammer lenger enn 6 måneder. Jeg liker ikke noen form for overformynderi, og synes fmilien burde få styre dette selv. Liker ikke engang at mor er pålagt å ta 3 uker før termin - utrolig kjipt om man føler seg i fin form, og kanskje i tillegg går to uker over tiden. Kaste bort verdifull tid med babyen med å kjede vettet av seg alene hjemme...
Giss Skrevet 20. januar 2013 #15 Skrevet 20. januar 2013 God intensjon - men for folk hvor det f eks er langt mellem jobb og hjem eller hvor man forventes å være fleksibel og ikke nødvendigvis ta seg pauser om det ikke passer inn akkurat da så er ammefri en utopi. For meg fungerte ammingen aldrig. (Tross lang kamp for å få det på skinner) så for meg ble det en ekstra ydmykelse/sorg å måtte se min kollega gå tidligere fra jobben hver dag for å komme hjem til sin lille baby - det blir en indirekte ekstra belønning for de som får til å amme og en ekstra sementering av nederlaget ved ikke å kunne: "Når du ikke kan amme er du ikke viktig for babyen". Jeg vet at det ikke er den direkte intensjonen bak ordningen men det sve ikke noe mindre av den grunn. Jeg skulle ønske meg en ordning som var lik for alle babymødre uavhengig av om man får til å amme eller ei. Som så mange offentlige ordninger er den ok så lenge man er i en livssituasjon som passer inn i sånn som arkitektene bak tror folk har det. I virkelighetens verden kan det være så mange ting som spiller inn og ordningen betyr slett ikke nødvendigvis at pappaen kommer mer på banen på hjemmefronten eller får et tettere bånn til babyen eller at mammaen kommer seg fort på jobb igjen og opptjener sine pensjonspoint. Hvor mange av oss har ikke selv eller vet om mødre som har tatt mange måneders ekstra ulønnet perm for å kunne være hjemme med babyen sin selvom pappaen er i perm? Det er harde vilkår å etterlate sin lille baby på 6 mndr hjemme og gå på en lang arbeidsdag - også selvom man vet at pappa er hjemme. Riktig mange mødre er villige til å strekke seg langt for å unngå den situasjonen. Da forsvinner jo en stor del av virkningen av ordningen.
Frufluffy Skrevet 20. januar 2013 #16 Skrevet 20. januar 2013 For noen år siden tok de faktisk å økte fedrekvoten med å ta av den eksisterende permisjonen, tror de økte totalen med 1 uke og økte fedrekvoten med 2 Om mor kan jobbe en dag i uken kan far ta ut perm 1 dag i uken selv om han er selvstendignæringsdrivende, men det ville ikke fungert i min jobb, provisjonsbasert lønn. Om mor tar ut ulønnet er det en mulighet at far er hjemme en dag i uken mens mor har perm 4 og da en dag i uken ulønnet, men alle har ikke råd til det. Jeg er for valgfrihet, skjønner også intensjonen med ordningen. Jeg forstår også at man har et regelsett som ikke kan passe absolutt alle i alle bauer og kanter. Feks det at det er urettferdig at de som ikke ammer ikke har ammefri, for det første er det få som benytter seg av det og det er ofte uten lønn Jeg syns det er like urettferdig at de offentlige ansatte har bedre rettigheter enn ansatte i privatsektor. rettferdig blir det ikke. Har forøvrig mistet perm med begge mine, første kom før permisjonen begynte og jeg mistet 3 uker perm. med neste så gikk jeg 2 uker over og mistet dyrebar tid med babyen. Forstår likevel at du aldri får regler som blir 100% bra for alle. Selvom jeg mistet 3 uker perm med første, var det værre å miste tid med babyen. En løsning på det er at "etter fødsel permen " begynner den dagen man føder uavhengig om det er på overtid eller ikke.
nagini Skrevet 20. januar 2013 #17 Skrevet 20. januar 2013 En løsning på det er at "etter fødsel permen " begynner den dagen man føder uavhengig om det er på overtid eller ikke. Skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke er sånn?
MammantilNurket Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 20. januar 2013 For vår del er ikke denne løsningen optimal, hverken praktisk eller økonomisk (vi kommer ikke til å sulte, altså, men alvorlig talt!!). I tillegg føler jeg meg, som samfunnsborger og skattebetaler, overkjørt. Fra et likestillings- og integreeringsperspektiv forstår jeg statens hensikt, men fra et barneperspektiv synes jeg det er (i mangel av noe bedre) HELT PÅ TRYNET!!. I denne sammenhengen har staten latt likestillings/integreringsprinsippet gå foran tanken om barnets beste. Hver enkelt familie bør få velge selv hva som passer best for dem og deres barn. Dette kan, etter min mening, ikke kalles annet enn overformynderi. P.S: Jeg er klar over at vi i Norge er ekstremt priveligerte i forhold til permisjonsordninger.Synes det er flott, men akkurat nå er jeg hormonell og sint på systemet. Beklager eventuelle bombastiske og krasse formuleringer.
♥marita&jentene♥ Skrevet 20. januar 2013 #19 Skrevet 20. januar 2013 Syns det er en grei ordning, men reglene burde vert litt annerledes syns jeg... Som flere over skriver så er det ikke så enkelt som selvstendig næringsdrivende f.eks å ta ut permisjon, her blir det nok til at far tar ut 2-3 dager i uka, det er max av hva han kan vere borte uten at bedriften stopper opp.. Syns foreldrene burde få bestemme mer selv hvem som skal ha hvor mye av permisjon, forstår intensjonen med det men det er veldig mange som taper penger slik reglene er i dag og noen må til og med bare gi avkall på sin del pga økonomien... Ungene her i huset har ett veldig godt forhold til pappaen sin selv om han ikke var hjemme mer enn 6 uker med de da de begge er født før 2009.... Han er flink og finner på ting i lag med de etter de har kommet hjem og frem til leggetid...
Frufluffy Skrevet 20. januar 2013 #20 Skrevet 20. januar 2013 Ja mine har et supert forhold til far selv om han ikke har vært alene med dem i 12 uker. Jeg mener at barn under 1 år er små og jeg har ammet, vil derfor ikke gå ut i jobb når baby er veldig liten for at far skal være hjemme i 12 uker uansett. Vi ordner oss, men ordningen er ikke optimal.
MammantilNurket Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #21 Skrevet 20. januar 2013 Utrolig mange gode innlegg her! Det som nå slår meg er følgende: 1) Ordningen fungerer fint for noen, ikke fint for andre og katastrofalt dårlig for enkelte. Dette er altså ikke en ordning som funker som den skal. 2) Jeg tenker at vi som har bidratt i denne tråden representerer et greit "tverrsnitt" av befolkningen - i forhold til bosted, bakgrunn, alder etc. Det betyr faktisk at det kan vare mange der ute som er av samme oppfatning som oss. hva gjør vi med det, da?
Siamese Hellhound Skrevet 20. januar 2013 #22 Skrevet 20. januar 2013 Jeg synes ordningen er ganske så fleksibel, jeg? Det er jo vanskelig å lage en ordning som passer for absolutt alle, uten atdet går på bekostning intensjonene bak fedrekvota. Hvis det er vanskelig for far å være så mye borte fra en bedrift, kan man til og med dele det opp i halve dager, sånn at mor og far jobber 50/50 (dvs, mor må jobbe minst 50%, far kan ha mer enn halve dagen hvis han vil) Da løser man jo dette med amming også.
DaTuMa Skrevet 20. januar 2013 #23 Skrevet 20. januar 2013 Økonomi har mye å si for hvordan mange velger et også da. Når far får sin lønn de 12 ukene han har krav på, mens tar han lenger perm blir det betalt av mors lønn. Det er jo veldig mange forhold der mannen tjener vesentlig bedre enn damen. Da skjønner jeg godt at de velger, eller ikke har råd til, at far skal ha mer enn sine lovpålagte uker. De fleste må jo ta ulønnet perm i tilleg i påvente av barnehageplass.
Siamese Hellhound Skrevet 20. januar 2013 #24 Skrevet 20. januar 2013 MammantilNurket, da må vi pønske ut en enda bedre ordning, da? Men uten at det påvirker f.eks det å ansette kvinner som kan tenkes å bli gravide eller at pappaer som kunne tenke seg pappaperm ikke får ta det fordi det kan jo mammaen gjøre...
MammantilNurket Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #25 Skrevet 20. januar 2013 MammantilNurket, da må vi pønske ut en enda bedre ordning, da? Men uten at det påvirker f.eks det å ansette kvinner som kan tenkes å bli gravide eller at pappaer som kunne tenke seg pappaperm ikke får ta det fordi det kan jo mammaen gjøre... God plan!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå