Gå til innhold

Dere som spiser sunt;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger dere hvert måltid eller bare velger dere sunne alternativer når dere er sultne? :P

Skal liksom bli sunn i år, men det er så himla vanskelig :( Har tidligere hatt dilla på energidrikker ( Stressende jobb) men de har jeg kutta ut fordi de inneholder så mye sukker. Drikker max to kopper kaffe hver dag, uten sukker/melk.

Igår spiste jeg to kokte egg til frokost, en liten salat med isberg, paprika og fetaost til lunsj, to kokte torskefileter med krydder til middag, men datt av lasset og spiste en halv plate sjokolade til kvelds! ( Prøver fortviilt å spise lite karbohydrater, men blir så slapp).. Skal ned 7 kilo, og klarer faktisk å trene fire dager i uken, selv de dagene det er steintungt.

Idag har jeg ikke vært flink og har spist kylling i sursøt saus med litt ris, noen biter sjokolade, 1,5 polarbrød med pålegg og cottage cheese med sukkerfri blåbærsyltetøy. Har og drukket to glass pepsi max. Hjeeelp meg sunninger, hvordan blir man sunn?! Kjenner jeg nærmest får panikk når jeg blir slapp o kroppen av lite karbohydrater.. Må skjerpe meg.

Anonym poster: 11a47f760cfee29d73813124a413e3ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ganske mange som opplever det du nå opplever når de begynner på lavkarbo. De første dagene til 2-3 ukene kan man forbigående bli trøtt og slapp, men det går over :)

Kroppen må omstille seg på å gå fra å forbrenne "kun" karbohydrater til å kunne stille raskt over til å kunne nyttegjøre seg energi fra fettlagrene. Det er individuelt hvor raskt kroppen greier denne omstillingen.

Det virker som om du spiser litt for lite pr dag, og da er det fort gjort å ende med utskeielser i form av sjokolade, brus osv.

Da jeg la om kosten min brukte jeg en del tid på å planlegge, planla for flere dager, kanskje en uke fremover. Dessuten har jeg ikke alle mulige fristelser i skapene, men har sunne alternativer, også om jeg skulle få et søtsug. Men spiser jeg riktig og nok så blir jeg ikke søtsugen :)

Virker som om du kan spise litt større porsjoner, utvid porsjonene med mer grønnsaker og salat. Og så må du passe på å få i deg nok riktig fett, f.eks. omega3, olivenolje, rapsolje, linfrøolje eller kokkosolje/fett.

Anonym poster: 5de19bb566bba928611ef2fd22449f55

Skrevet

Så flott at du vil bli sunnere :) jeg tenker ut i fra det du skriver at kanskje du skal trappe ned i stedet for å kutte tvert med karbohydratet. Det å være sunn handler om å gjøre sunne valg, ikke leve på diett ( så lenge målet er bun å bli sunn) og man må unne seg noe godt innimellom, og det er ikke krise om man tabber seg ut med litt mer sjokolade enn man gjerne planla, det som er viktig å ikke gjøre det til en vane :) en livstilsendring kommer ikke over natta, det tar tid å komme inn i et sunt tankemønster. Til gjengjeld vil det følge deg resten av livet og hjelpe deg til å fortsette å være sunn, så lenge du selv vil det. Lykke til :)

Gjest Vicky Pollard
Skrevet (endret)

Lavkarbo er ikke noe for meg. Jeg eter ikke så variert, spiser 2-3 knekkebrød med hamburgerrygg, litt majones, tomat og agurk tre g daglig, av og til med egg også. I dag hadde jeg kyllingfilet med filetbacon og ratatouille til middag, en 0,0 vanilje yoghurt og 2 appelsiner. ca 1600 kcal :)

Ps. Yoghurt og appelsiner eter jeg når søtsuget herjer ;)

Endret av Vicky Pollard
Skrevet

Det kan alltids diskuteres hva som er sunt.. Ris, polarbrød.. Om du skal med i vekt så bør du kutte brød, ris, pasta. Spis kjøtt med mindre enn 10% fett og melkeprodukter med Max 2% fett. Ikke kjøp ferdigmat og ikke smør. Egg, cottage cheese, yoplait youghurt med 2ss havrekli i hver dag. Ikke sukker, men sukrin, splenda. Ikke frukt. Kjør noen dager kun protein, så alternerer du proteindager og protein- og grønnsaksdager. Ikke tren mer enn en halv time om dagen i starten. Dukan diet heter dietten og er svært effektiv. Jeg gikk ned 13 kg på 2,5 mnd:) Nå har jeg gått litt opp i jula, men skal til igjen nå snart for å holde fasongen.

Anonym poster: 106750e98c7cd432b1efa7f9ba798acb

Skrevet

Jeg handler en gang i uka og planlegger alle måltider søndag kveld. Handler inn mye grønnsaker, frukt og litt smoothie. Kjøper ikke sjokolade/søtt.

Baker brød og knekkebrød sjøl (enkelt! Bruker bare eltefrie brødoppskrifter, går kjapt). lager ofte havregrøt til frokost.

Smører matpakker. Kjører på med grønt og sunne pålegg.

Kutt ut alle småinnkjøp og dropp søtsaker i huset. Spis sunne, varierte måltider regelmessig. Kutt mellommåltider til et minmum, bare en banan og et glass melk hvis det er krise med blodsukkeret osv.

Jeg teller aldri kalorier, jeg bare dropper søtsaker. Etter et par uker slutter man å få lyst på, en gulrot er faktisk oppriktig mye mer fristende akkurat nå :-)

Anonym poster: 9b2c6c98d5ea5bf5443c82e183b5897b

Skrevet

Vi spiser lavkarbo. Jeg brukte lang tid på å få måltidene til å gå av seg selv. I starten brukte jeg mye tid og energi på å finne ut hva vi skulle spise. lagde mange misslykkede erstatninger for brød o.l. i starten. Nå går det av seg selv. Har alltid mange poser med frosne grønnsaker og kyllingfileter i fryseboksen. I kjøleskapet har vi alltid masse egg, crispisalat, filetbacon, baconterninger, ruccolasalat, rømme og margarin. tilbehør til middager lages ofte av squash eller blomkål om vi ikke bruker frosne grønnsaksblandinger. Da er det lett å slenge sammen noe.

Skrevet

Du skjønner hvertfall at noe av det du spiser ikke er sunt :) Ønsker du å leve lavkarbo eller bare spise sunnere? Hvis du velger de riktige karbohydratene trenger de ikke være usunne. Brød, potet, ris, pasta, kos deg med det, men med måte. Og velg de grove alternativene. Er det vanskelig å lære seg alt på en gang og bli sunn over natta så start med å få inn fem om dagen. 2 frukt og 3 grønnsaker. Prøv å alltid spis minst 150g "rene" grønnsaker til middag. Trenger ikke være så vanskelig, man må bare ikke starte med for høye krav og forventninger, da faller man fort fra. Når jeg klarer det klarer du det :)

Anonym poster: 82dbcf2efab9f38509e2e80132d09754

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...