bjørnen*i*det*blå*huset Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 Er en del alene med to barn under 5 på ettermiddagene. Kjenner jeg sliter litt med middagslagingen når vi er alene og blir fort bare stress. Disse dagene skulle jeg gjerne hatt tips til noe som går raskt å lage samtidig som det er sunt. Kan ev være en form som kan lages klar dagen før... Tips?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 tja.. her i huset lager jeg ofte wok med kylling eller svinekjøtt og fulkornsris. har ei frøken på 15 mnd som elsker det:-) Anonym poster: c2db42c0fa43b6feb0150fb5793d85f7
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Laks i ildfast form med kokt potet og brokkoli. torsk på en seng av løk, sellerirot/stang, gulrot i folie. kyllingfilet delt i to på langs, dyppet i melk og mel med krydder og stekt på panne med saus og div grønnsaker. Wok med kylling, eggenudler og grønnsaksmix. Noen forslag på hva vi pleier å lage om vi ikke vil bruke mer enn Max 40 min:-) Anonym poster: cb807f258a75993ea0975eb464c739fa
Tigerpote Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 I dag hadde vi fiskekaker Tilbehør: fullkornspasta, persille, avocado, agurk, cherrytomater og sitronsaft over. Kjempegodt, kjapt å lage og sunt
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 Og foressten.. Det tar ikke lang tid å steke koteletter og fikse brunsaus. De fleste unger er ville etter koteletter, brunsaus og potet:-) Jevnlig kan du fryse:-) Anonym poster: cb807f258a75993ea0975eb464c739fa
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #8 Skrevet 17. januar 2013 Er en del alene med to barn under 5 på ettermiddagene. Kjenner jeg sliter litt med middagslagingen når vi er alene og blir fort bare stress. Disse dagene skulle jeg gjerne hatt tips til noe som går raskt å lage samtidig som det er sunt. Kan ev være en form som kan lages klar dagen før... Tips? Fiskekaker, brunsaus og grønnsaker i pose? Tar ikke lang tid å lage. Heller ikke dyrt. Grove pannekaker. Grønnsaker i form, matfløte og laks på toppen. Gratineres i ovn. Fersk laksefilet fra rema 1000 er ikke så dyrt Pasta bolognese, med kyllingkjøttdeig og fullkornspasta. Anonym poster: a385212bdb1dbf496f0ad922fa13c56e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #9 Skrevet 17. januar 2013 Linsesuppe.. Mye mat på kort tid. Det lagde jeg for noen dager siden, var sikker på at toåringen kom til å si nei, men han spiste og spiste Anonym poster: 48997594b03ecfaec45d5d76b85aaead
bjørnen*i*det*blå*huset Skrevet 17. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 17. januar 2013 Laks i ildfast form med kokt potet og brokkoli. torsk på en seng av løk, sellerirot/stang, gulrot i folie. kyllingfilet delt i to på langs, dyppet i melk og mel med krydder og stekt på panne med saus og div grønnsaker. Wok med kylling, eggenudler og grønnsaksmix. Noen forslag på hva vi pleier å lage om vi ikke vil bruke mer enn Max 40 min:-) Anonym poster: cb807f258a75993ea0975eb464c739fa Takk for tips, men dette hørtes stress ut :-) Hva lager du til middag på vanlige dager når det ikke trenger å gå kjapt...
Gjest sug lut Skrevet 17. januar 2013 #11 Skrevet 17. januar 2013 Linsesuppe.. Mye mat på kort tid. Det vil jeg gjerne ha oppskrift på, det er bare meg som liker linser her og det bør endres.
pauline og knerten Skrevet 17. januar 2013 #12 Skrevet 17. januar 2013 Brokkolisuppe, blomkålsuppe, spinatsuppe osv., i kremede varianter går utrolig fort å lage, 10 min. Smaker mildt og godt og barnevennlig. Det høres kanskje litt spes ut, men sashimi med risnudler er også en populær gjenganger her når vi har dårlig tid. Det lages på 8 min og er utrolig godt! Ellers: pasta med tomatsaus og stekt bacon (12 min), laksefilet med ris og mango (20 min), fiskeboller med hvit saus, karri og potet (15 min)...
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #13 Skrevet 17. januar 2013 Linsesuppe.. Mye mat på kort tid. Det vil jeg gjerne ha oppskrift på, det er bare meg som liker linser her og det bør endres. http://trinesmatblogg.no/2012/03/26/linsesuppe-med-chorizo-og-paprika/ Jeg lagde denne, bare uten chorizo Anonym poster: 48997594b03ecfaec45d5d76b85aaead
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #14 Skrevet 17. januar 2013 Brokkolisuppe, blomkålsuppe, spinatsuppe osv., i kremede varianter går utrolig fort å lage, 10 min. Smaker mildt og godt og barnevennlig. Det høres kanskje litt spes ut, men sashimi med risnudler er også en populær gjenganger her når vi har dårlig tid. Det lages på 8 min og er utrolig godt! Ellers: pasta med tomatsaus og stekt bacon (12 min), laksefilet med ris og mango (20 min), fiskeboller med hvit saus, karri og potet (15 min)... Lager du suppene fra bunnen av? Har du oppskrift? Anonym poster: 48997594b03ecfaec45d5d76b85aaead
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #15 Skrevet 17. januar 2013 Anbefaler wok med kylling og nudler Kutt opp kyllingfilet og stek denne i en panne. Ha i frosne kinesiske grønnsaker (de fra eldorado er best og fås på kiwi). Kok opp nudler et par minutter. Ha en sånn pose saus (oyster/spring onion- heter den noe med dragon et eller annet kanskje?) over kylling og grønnsaker og vend nudlene rundt i blandingen når de er kokt. Man kan ha soyasaus på, men barna trenger nok ikke det Hele retten tar rundt 10 min om du har tint kyllingfiletene. Anonym poster: 39823c131ee41ab87d593ae22c890b6e
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #16 Skrevet 17. januar 2013 Lager fra bunnen av, ja! Brokkolisuppe: 1 brokkoli 1 fedd hvitløk 1 liten sjalottløk i skiver 7 dl buljong (jeg bruker grønnsaksbuljong, kylling- er sikkert også bra) 2 dl fløte 2 ss smør Salt og pepper Kok opp buljong, løk, hvitløk og fløte. La putre fem minutter før du har oppi brokkoli, kok videre til den er helt mør. Gi suppa en omgang med stavmikseren til den er jevn og grønn og rør inn en smørklatt til slutt og ha i salt og pepper. Blomkålsuppe: 50 g smør 1 blomkål Litt finhakket løk 6 dl grønnsaksbuljong 5 dl melk 1 dl fløte Salt ogpepper Kutt blomkålen i biter og fres den i smøret sammen med løken et par minutter. Ha oppi resten av ingrediensene og kok til blomkålen er mør. Stavmikseren, smørklatt, salt og pepper og vips. Bruker suppeoppskrifter fra familiekokeboka av gausdal/alfsen, masse gode kjappe supper der og annen kjapp, sunn og bra mat laget fra bunnen av Anonym poster: 1395e616ff599d095ebbb59798f89c77
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #17 Skrevet 17. januar 2013 Lager fra bunnen av, ja! Brokkolisuppe: 1 brokkoli 1 fedd hvitløk 1 liten sjalottløk i skiver 7 dl buljong (jeg bruker grønnsaksbuljong, kylling- er sikkert også bra) 2 dl fløte 2 ss smør Salt og pepper Kok opp buljong, løk, hvitløk og fløte. La putre fem minutter før du har oppi brokkoli, kok videre til den er helt mør. Gi suppa en omgang med stavmikseren til den er jevn og grønn og rør inn en smørklatt til slutt og ha i salt og pepper. Blomkålsuppe: 50 g smør 1 blomkål Litt finhakket løk 6 dl grønnsaksbuljong 5 dl melk 1 dl fløte Salt ogpepper Kutt blomkålen i biter og fres den i smøret sammen med løken et par minutter. Ha oppi resten av ingrediensene og kok til blomkålen er mør. Stavmikseren, smørklatt, salt og pepper og vips. Bruker suppeoppskrifter fra familiekokeboka av gausdal/alfsen, masse gode kjappe supper der og annen kjapp, sunn og bra mat laget fra bunnen av Anonym poster: 1395e616ff599d095ebbb59798f89c77 Takk skal prøves Anonym poster: 48997594b03ecfaec45d5d76b85aaead
beibilykke Skrevet 17. januar 2013 #18 Skrevet 17. januar 2013 Lager fra bunnen av, ja! Brokkolisuppe: 1 brokkoli 1 fedd hvitløk 1 liten sjalottløk i skiver 7 dl buljong (jeg bruker grønnsaksbuljong, kylling- er sikkert også bra) 2 dl fløte 2 ss smør Salt og pepper Kok opp buljong, løk, hvitløk og fløte. La putre fem minutter før du har oppi brokkoli, kok videre til den er helt mør. Gi suppa en omgang med stavmikseren til den er jevn og grønn og rør inn en smørklatt til slutt og ha i salt og pepper. Blomkålsuppe: 50 g smør 1 blomkål Litt finhakket løk 6 dl grønnsaksbuljong 5 dl melk 1 dl fløte Salt ogpepper Kutt blomkålen i biter og fres den i smøret sammen med løken et par minutter. Ha oppi resten av ingrediensene og kok til blomkålen er mør. Stavmikseren, smørklatt, salt og pepper og vips. Bruker suppeoppskrifter fra familiekokeboka av gausdal/alfsen, masse gode kjappe supper der og annen kjapp, sunn og bra mat laget fra bunnen av Anonym poster: 1395e616ff599d095ebbb59798f89c77 Tror du suppene fungerer med cocos melk eller bare melk ( istedet for fløte ) ?
pauline og knerten Skrevet 18. januar 2013 #19 Skrevet 18. januar 2013 Lager fra bunnen av, ja! Brokkolisuppe: 1 brokkoli 1 fedd hvitløk 1 liten sjalottløk i skiver 7 dl buljong (jeg bruker grønnsaksbuljong, kylling- er sikkert også bra) 2 dl fløte 2 ss smør Salt og pepper Kok opp buljong, løk, hvitløk og fløte. La putre fem minutter før du har oppi brokkoli, kok videre til den er helt mør. Gi suppa en omgang med stavmikseren til den er jevn og grønn og rør inn en smørklatt til slutt og ha i salt og pepper. Blomkålsuppe: 50 g smør 1 blomkål Litt finhakket løk 6 dl grønnsaksbuljong 5 dl melk 1 dl fløte Salt ogpepper Kutt blomkålen i biter og fres den i smøret sammen med løken et par minutter. Ha oppi resten av ingrediensene og kok til blomkålen er mør. Stavmikseren, smørklatt, salt og pepper og vips. Bruker suppeoppskrifter fra familiekokeboka av gausdal/alfsen, masse gode kjappe supper der og annen kjapp, sunn og bra mat laget fra bunnen av Anonym poster: 1395e616ff599d095ebbb59798f89c77 Tror du suppene fungerer med cocos melk eller bare melk ( istedet for fløte ) ? Det går jo an å prøve kokosmelk :-) Da ville jeg nok ha satsa på flere smakstilsetninger, av type revet limeskall og limesaft, fiskesaus eller oyster
pauline og knerten Skrevet 18. januar 2013 #20 Skrevet 18. januar 2013 ...oj fikk ikke skrevet ferdig. Oyster sauce. Og noe sursøt chilisaus og cashewnøtter f.eks. Sikkert godt det! Og kjapt det også. Ellers er det nok bare å bytte ut fløten med grønnsaksbuljong også, eller med melk selvsagt, ikke noe problem.
Gråsonen Skrevet 18. januar 2013 #21 Skrevet 18. januar 2013 Linsesuppe.. Mye mat på kort tid. Det vil jeg gjerne ha oppskrift på, det er bare meg som liker linser her og det bør endres. Linsesuppe til ca 4 personer. (veldig enkel) 1 stor gul løk 3 kinesiske hvitløk 2 bokser linser (husk å skylle.) kyllingkraft (best med hjemmelagd, men du kan fint bruke kjøpt og, bare husk å vanne den ut litt mer.) 4dl vann tørket chili (kan sløyfes om det blir for sterkt.) Jeg vet at noen liker med bacon i, det gir vist en røkt og god smak. jeg spiser ikke svin så har ikke prøvd. 1 bund persille en klype masala krydder pepper 2 gullerøtter, kan også putte oppi kålrabi da blir den litt søtere. Ok, skal vi se. Du steker opp løk og kinesisk hvitløk som er kuttet i små terninger. Stek i godt med smør, tilfør så kjøtt om du vil ha oppi det. Stek det gyldent, men ikke brent! Hell oppi kyllingkraften og tilsett gullerot kuttet i små terninger (samme med kålrabi om du vil ha det oppi.) La dette småkoke en 5-7minutter før du til slutt tilsetter 4dl vann, linsene, tørket chilli og pepper (masala om du vil ha den sterk.), gi suppen et oppkok. deretter slå ned varmen så den ikke lenger koker og tilsett persille. Liker du suppene kremet tilsetter du tyrkis youhurt eller tilsvarende rett etter oppkoket. Noen liker et "tomatpreg" da tilsettes enket nok tomatpurre når du heller oppi kraften og du kan tilsette oppkuttet tomat (søte).
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2013 #22 Skrevet 18. januar 2013 Wok blanding og riv opp en grillet kylling og ha i med nudler Anonym poster: ee48319393732f4e25557ca0c551845a
Gjest sug lut Skrevet 19. januar 2013 #23 Skrevet 19. januar 2013 Linsesuppe.. Mye mat på kort tid. Det vil jeg gjerne ha oppskrift på, det er bare meg som liker linser her og det bør endres. Linsesuppe til ca 4 personer. (veldig enkel) 1 stor gul løk 3 kinesiske hvitløk 2 bokser linser (husk å skylle.) kyllingkraft (best med hjemmelagd, men du kan fint bruke kjøpt og, bare husk å vanne den ut litt mer.) 4dl vann tørket chili (kan sløyfes om det blir for sterkt.) Jeg vet at noen liker med bacon i, det gir vist en røkt og god smak. jeg spiser ikke svin så har ikke prøvd. 1 bund persille en klype masala krydder pepper 2 gullerøtter, kan også putte oppi kålrabi da blir den litt søtere. Ok, skal vi se. Du steker opp løk og kinesisk hvitløk som er kuttet i små terninger. Stek i godt med smør, tilfør så kjøtt om du vil ha oppi det. Stek det gyldent, men ikke brent! Hell oppi kyllingkraften og tilsett gullerot kuttet i små terninger (samme med kålrabi om du vil ha det oppi.) La dette småkoke en 5-7minutter før du til slutt tilsetter 4dl vann, linsene, tørket chilli og pepper (masala om du vil ha den sterk.), gi suppen et oppkok. deretter slå ned varmen så den ikke lenger koker og tilsett persille. Liker du suppene kremet tilsetter du tyrkis youhurt eller tilsvarende rett etter oppkoket. Noen liker et "tomatpreg" da tilsettes enket nok tomatpurre når du heller oppi kraften og du kan tilsette oppkuttet tomat (søte). Tusen takk, skal prøves ut! Men du bruker altså linser på boks, ikke tørre? Jeg har stort sett hatt røde linser (tørre), kan jeg bruke dem (dvs koke dem først) med samme resultat?
Papegøyeblomst Skrevet 19. januar 2013 #24 Skrevet 19. januar 2013 Syns alee hørtes så kompliserte ut, jeg... Hva med en MACHO SALAT??? hihi
Gråsonen Skrevet 19. januar 2013 #25 Skrevet 19. januar 2013 Linsesuppe.. Mye mat på kort tid. Det vil jeg gjerne ha oppskrift på, det er bare meg som liker linser her og det bør endres. Linsesuppe til ca 4 personer. (veldig enkel) 1 stor gul løk 3 kinesiske hvitløk 2 bokser linser (husk å skylle.) kyllingkraft (best med hjemmelagd, men du kan fint bruke kjøpt og, bare husk å vanne den ut litt mer.) 4dl vann tørket chili (kan sløyfes om det blir for sterkt.) Jeg vet at noen liker med bacon i, det gir vist en røkt og god smak. jeg spiser ikke svin så har ikke prøvd. 1 bund persille en klype masala krydder pepper 2 gullerøtter, kan også putte oppi kålrabi da blir den litt søtere. Ok, skal vi se. Du steker opp løk og kinesisk hvitløk som er kuttet i små terninger. Stek i godt med smør, tilfør så kjøtt om du vil ha oppi det. Stek det gyldent, men ikke brent! Hell oppi kyllingkraften og tilsett gullerot kuttet i små terninger (samme med kålrabi om du vil ha det oppi.) La dette småkoke en 5-7minutter før du til slutt tilsetter 4dl vann, linsene, tørket chilli og pepper (masala om du vil ha den sterk.), gi suppen et oppkok. deretter slå ned varmen så den ikke lenger koker og tilsett persille. Liker du suppene kremet tilsetter du tyrkis youhurt eller tilsvarende rett etter oppkoket. Noen liker et "tomatpreg" da tilsettes enket nok tomatpurre når du heller oppi kraften og du kan tilsette oppkuttet tomat (søte). Tusen takk, skal prøves ut! Men du bruker altså linser på boks, ikke tørre? Jeg har stort sett hatt røde linser (tørre), kan jeg bruke dem (dvs koke dem først) med samme resultat? Fargen blir litt grumsete med de på boks, men jeg synes de smaker godt. Ser nå at jeg har bedt deg helle oppi fra boks med en gang, sløyf det. De skal oppi helt tilslutt da de er serveringsklare, selvfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå