Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 Har ett barn på 10 år som er ekstremt kresen, spiser ikke grønnsaker, vil egentlig kun ha kjøttdeig mat (feks kjøttdeig og spaghetti med ketchup), pannekaker, tomatsuppe, grøt, pizza (med kun kjøttdeig, skinke og ost, med ketchup på). Eksen (faren) er likedan, liker ikke noe (fisk er "farlig" å spise), og når vi bodde sammen så ble det til at vi laget slik mat han spiste, noe som jeg ser nå var dumt, men er for sent nå. Ønsker å gjøre henne sunnere, og få henne til å like litt sunnere mat (grovt brød feks liker hun ikke). Noen tips til "tilvenningsmat" til å bli sunnere? Hvordan få grønnsaker inn i kostholdet på best mulig måte? Anonym poster: 26b4f1cc2539ae98e0b3e14c46be2c97
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #2 Skrevet 17. januar 2013 Ville lurt det inn i første omgang. Hjemmelaget tomatsuppe inneholder bare grønnsaker, grovt brød trenger ikke se grovt ut osv. Hva med å la henne lage mat en dag i uken? Anonym poster: 5f97dc05a91b0de8e7b17bcf41bae858
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #3 Skrevet 17. januar 2013 Jeg liker heller ikke grønnsaker og fisk. Ikke "liker ikke", men virkelig liker ikke. Har prøvd mange ganger, men blir kvalm og får brekninger. Men det funker bedre hvis det er "kamuflert", så hvis hun er som meg så ville jeg begynt der. Grønnsaker som er kuttet opp og blandet inn i en middagsrett. Fiskeboller, fiskekaker, fiskegrateng (hvis den er hjemmelaget så må ikke fisken være i for store biter). Plukkfisk funker også bra hvis jeg moser det med gaffel, og der kan man også lure inn grønnsaker. Ikke begynn rett på kokt torsk med grønnsaker ved siden av og forlang at hun skal spise det... Når det gjelder grovt brød så finnes det masse alternativer nå som ikke virker grove. Det MÅ ikke være hele korn for å være sunt. (Jeg kan ikke fordra det heller, men det er mange brød med fullt opp på brødskalaen som går helt fint.) Anonym poster: 775fec7bd03e6255d3dfda54cab0e915
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #4 Skrevet 17. januar 2013 Barna mine er heller ikke glade i grønnsaker til middagen, men jeg har alltid oppskåret rå gulrøtter liggende i en skål i kjøleskapet og det er de veldig glade i. Ellers legger jeg ved oppskåret paprika og agurk ved brødmåltid. Kanskje ikke beste måte i forhold til middagen, men det er hvertfall bedre enn ingenting. Anonym poster: 3f65639a4893ebded0c5bb670cdb9c12
MammantilNurket Skrevet 17. januar 2013 #5 Skrevet 17. januar 2013 Så slitsomt for henne å ikke like "noen ting", da. Dette kan bli en utfordring når hun blir voksen - tenk for et mareritt å bli invitert til middag hos noen eller å gå ut å spise? Det kan sikkert være lurt å øve litt på å smake på nye ting. For å få i barnet litt grønt er det en del triks og knep man kan bruke. Det er jo ikke uvanlig at barn ikke liker grønnsaker. Dette har sammenheng med at de er følsomme for bitterstoffene i eks. grønne bladgrønnsaker. Hva med å lure inn litt revet gulrot i kjøttdeigen. Dette kan man også gjøre med kjøttboller og på pizza også. Jeg regner med at dere bruker grov pasta og lager grov pizzabunn. Pannekakene kan også gjøres grove og serveres med frisk frukt og bær. Lager du tomatsuppen fra bunnen eller bruker du pulversuppe? I en hjemmelaget tomatsuppe kan du lure inn masse grønt i - kok opp, bruk blender/stavmixer og passer den gjennom et dørslag så konsistensen blir glatt og fin. Når det gjelder fisk er hjemmelagde fiskepinner veldig godt. Ellers er jeg (litt) brutal når det gjelder kresne barn (håper at jeg klarer å være like konsekvent når vår lille kommer til sommeren): Normale, friske barn sulter ikke i hjel frivillig! Vi kan vel alle være enige i at pizza smaker mye bedre enn rosenkål, MEN man kan jo ikke leve på pasta og pizza resten av livet. De bør lære seg til å spise av det som blir tilbudt dem og IKKE vennes til å få andre ting. Det er OK å ikke like, men alt skal smakes på - gjerne flere ganger.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 Jeg ville tatt en prat med henne for å høre hvorfor hun ikke liker eller ikke vil spise. Og forklar henne at nå som hun blir større endres også forventningene til henne, ikke bare fra dere men hele samfunnet. Så det å spise borte betyr også at hun ikke kan si jeg liker ikke til alt lengere, normal høflighet er å spise det som en da får servert og om en ikke er veldig glad i det så må en spise litt av det fordet. Så da må derfe begynne å øve på det hjemme slik at det ikke blir så ille når hun kommer i den situasjonen. Jeg selv spiste minimalt med grønnsaker til middag. Jeg likte ikke konsistensen av kokte, stekte grønnsaker, men jeg spiste veldig mye rå grønnsaker så jeg fikk i meg mer enn jeg burde hver dag av slikt. Men min mor og far tok denne samtalen med meg når jeg ble større, for hjemme var det ikke ett problem men når jeg var hos andre så måtte jeg spise litt som jeg ikke syns så mye om og da var det greit å ha smakt det meste hjemme så jeg ikke fikk noen veldig store overraskelser. Jeg tvang meg selv til å klart å spise kokte grønnsaker når jeg var atten, før det spiste jeg det bare når jeg var på besøk og sleit med å spise det. Men flau over meg selv siden jeg syns det var så ekkelt. Snakk med henne og ta henne med i butikken slik at hun kan finne grønnsaker hun syns er greiest å prøve å smake på. Ta henne med på kjøkkenet og lag disse grønnsakene på forskjellige måter. Kokte, stekte og rå. Slik at hun får smakt hvor forskjellig de blir etter hvordan de er tilberedt. Og gjør det klart på forhånd at "jeg liker ikke" er ikke ett svar, men hun må si hvor hun ikke liker den. Det kan vise seg at hun syns konsistensen er ekkel når den er kokt, men den er helt grei når den er stekt. Og ikke forvent at hun plutselig skal begynne å like det ene og det andre, men etterhvert som hun må forklare hvorfor etthvert blir vant til å smake og siden hun må begrunne så mye begynner å spise istede så hun slipper å begrunne så mye. Mitt ene stebarn ble lei av å forklare hvorfor hun ikke likte maten, så nå spiser hun nesten alt. Hun likte ingenting utn om brød med nugatti så vi måtte innføre litt regler så ikke småsøskene ble smittet av liker ikke syndromet. Og det fungerte veldig bra når hun måtte begrunne hele tiden, og vi spurte masse og krevde skikkelige svar. Og ikke inst så måtte hun smake på alt. En skikkelig tolmodighets prøve for oss voksne, humøret ble ikke på topp for å si det slik når det var veldig mye klaging de første dagene. Men vi skulle ikke gi oss, og når hun skjønte at vi ikke kom til å gi oss uansett hvor mye hun klaget så gikk det veldig greit. Nå spiser hun nesten alt. Her i huset kan vi pelle vekk det vi ikke liker, såfremt de har smakt. Noe de ikke likte igår kan det hende de liker i dag, så de må smake selv om de før har sagt de ikke liker. Jeg tåler ikke noen ting så jeg peller vekk dt, jeg er ikke veldig alergisk så det går greit med noe i maten, bare jeg ikke spiser mye av det. Så blir det konstantert at det samme gjelder noen av barna blir det anderledes, men siden det ikke er de så må de smake før de legger tilsiden. Anonym poster: e6c9a5ae13e870456627a5a67d7ef4b8
Gjest Gullguttene Skrevet 17. januar 2013 #7 Skrevet 17. januar 2013 Hjem det i maten Riv gulrøtter på det fineste og ha i hjemmelagd pastasaus med tomater. Noen grønnsaker kan finmoses med stavmikser og tilsettes i saus ol, løk (rødløk har mildere smak) og tomater for eks. Pastinakk kan blandes i hjemmelagd potetstappe uten at det syns. Jeg gjør sånne ting, ikke pga ungen, men pga mannen... Høres litt ut som din eks i matveien
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå