bruse Skrevet 17. januar 2013 #1 Skrevet 17. januar 2013 Vurderer å by på et hus, men som ved alle andre hus man har råd til er ikke alle ønsker innfridd. Prøver å finne ut hvilke ønsker som er viktige og hvilke man kan ofre. Tenker langsiktig, har to barn på 2 og 5 år. Viktig for oss at ting skal vere praktisk i hverdagen og prøver å sette kriterier for sånne ting øverst. Hvor viktig er det f.eks med: separat vaskerom med inngang fra ute kjellerstue (dette er ting jeg må ofre om jeg kjøper huset. Ihvertfall på kort sikt. På lang sikt er det mulig å innrede kjelleren. Til gjengjeld er det meget sentralt, romslig tomt og nyoppussede bad og kjøkken + mye anna bra)
NoraLill82 Skrevet 19. januar 2013 #2 Skrevet 19. januar 2013 Det viktigste for oss var å begrense store kostnader til prosjekter som ikke kan vente. For eksempel at taket var tett (sjekk loftet for fukt, våte flekker etc, om det er godt isolert (gamle hus er jo ikke det, og da må dere påregne kostnader til etterisolering av tak, de fleste eldre tak har en levetid på 20-30 år). Sjekk om det henger store og mange istapper fra taket. Drenering, når ble det gjort sist? Er det mer enn 20 år siden må dere regne med å gjøre det innen en 5 års tid avhengig av status i kjeller. Har dere likevel tenkt å bygge ut en råkjeller bør det dreneres samtidig samt isolering av grunnmur. Vinduer og kledning, hvor gammelt er det? Igjen ca 20 års levetid. Selv om vinduene i seg selv er ok, trekker det ofte fra vinduer som har passert 15-20 år pga at bygningen rundt siger noe. Trekk kan gi utrolig kalde hus!! Kjøkken og bad- er de funksjonelle rom slik de er i dag? Gammelt er greit, men fungerer det? I eldre hus er badet gjerne lite, og må det likevel pusses opp (fordi det er ufunksjonelt, ikke bare "gammelt") er det fint om det på noen måte kan utvides. Både på klokken og bad må dere på visning forsikre dere om at det ikke er tegn til vannlekkasje. Sjekk rør og inntak/uttak. Dette var ikke helt det du spurte om, men jeg vil sterkt anbefale å tenke litt i disse baner også før dere kjøper hus. Alt for mange kjøper hus med store behov for utbedringer i denne kategorien, og oppussing til slik man vil ha det må vente. Det jeg syns er viktig er stort nok bad og at det finnes en gjestedo i huset. Videre syns jeg det er praktisk med 3 soverom i én etasje, da kan foreldre og barn ha soverom i samme etasje de første årene (jeg tenker hvis det utenkelige skulle skje og man har behov for å evakuere, at alle er samlet på én flate). Når barna blir eldre er det greit med kjellerstue, loftstue eller annen mulighet for å samle mange ungdommer som vil være i fred for de voksne. Vaskerom er kjekt å ha, men er det plass på badet til dette er ikke eget væskerom for meg noe must. Det er selvsagt praktisk, særlig med utgang slik at man kan sende skitne barn inn via vaskerommet- men har huset alt annet dere ser etter ville jeg ikke lagt vekt på det. Håper noe av dette hjalp deg litt, og lykke til med husjakt!
bruse Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2013 Tusen takk for svar! Huset er totalrenovert (bortsett fra kjelleren) og alt det du nevner er ok. nye rør, nytt tak, isolert, nye vindu.... Om vi skal innrede kjelleren må vi drenere og det er grunnen til at det ikke blir de første åra.. Det er tre store soverom + bad i 2.etg og 1 lite soverom og bad i 1.etg. Dette er perfekt bortsett fra at de to bada er jevnstore og ingen av dem har plass til f.eks badekar (begge har dusj og wc). Heller ikke plass til vaskemasin på badet men det er altså et slitent vaskerom i kjelleren.. Føler vel at de viktigste tinga er på plass men er litt usikker på om jeg kommer til å irritere meg over det som mangler. Skal vel uansett mye til at man finner alt på en plass (om man da ikke bygger..) Greit å høre litt hva andre syns er viktig..
NoraLill82 Skrevet 21. januar 2013 #4 Skrevet 21. januar 2013 Har dere råd hadde jeg slått til på et slikt hus Det er en stor verdi at alt stort er gjort, forutsatt at det er gjort ordentlig da. At det ER et vaskerom, selv om det er sliten, er jo bra uansett tenker jeg Når dere skal gjøre en større jobb i kjelleren kan dere jo også lage et bedre vaskerom. Pluss med to bad med do og dusj! Det tar jo alltid litt tid å "bo seg til" . Selv flytta vi for ca ett år siden fra en liten, men ny og fin leilighet til en stor, gammel enebolig med mye potensiale, men slitent og i behov for etterisolering og drenering. Dermed må vi prioritere å leve med plastkjøkken fra 70-tallet og dårlig planløsning inntil vi har fått gjort de store utbedringene- så kan vi begynne med det andre. I begynnelsen lengtet jeg meg syk nesten tilbake til mitt lille, men flislagte bad med ordentlig dusj, eller kjøkkenet med store romslige skuffer. Men etter å ha bodd her en stund så lever vi fint med det, er bare enda hyggeligere å planlegge siden vi har så god tid. Mens dere kan flytte inn i noe mye nyere og bruke litt tid på å pønske ut en god løsning for kjelleren. Nytt bad med plass til badekar kanskje? Utleie? Ungdomshule?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå