Gå til innhold

Min bror har havnet i en forferdelig situasjon....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og ja, det er helt og holdent hans egen feil. Han må selv ta ansvaret, men dette kommer til å påvirke lang fler.

Hans eks på 21 år er gravid. Denne jenta har store problemer og burde vært under behandling for lenge siden. Hun truer med selvmord på facebook, hun røyker hasj (og gudene vet hva mer), hun utagerer i hytt og pine og får raserianfall hvis hun ikke får viljen sin. Hun nekter å jobbe, fordi hun ikke orker.Hun har gjort hærverk på hans saker fordi hun ikke fikk være med ham på en jobb han skulle gjøre. Foreldrene hennes er utslitte og har vel mer eller mindre gitt opp.

Og hun er en som gjør alt for å få det slik hun vil. Hun er i stand til å beholde barnet bare for å få ham tilbake. Og jeg er alvorlig bekymret for sikkerheten til et eventuelt barn. Hun er totalt uberegnelig.

Vet det ikke er noe å gjøre, annet enn å håpe at dette ikke blir noe av. For barnets beste. Måtte bare blåse dette ut litt.......

Anonym poster: a8ddef0b7646dc0a743ad5ef651ec2b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tips barnevernet du. Så vil de observere henne og hente inn opplysninger til barne blir født.

Anonym poster: 1b770201e9e221b791069cabb245676b

Skrevet

Send bekymringsmelding til barnevernet først som sist!

Anonym poster: b697b10b7928cefff2ea619fae42d792

Skrevet

ta kontakt med barnvernet med engang, babyen kan ikke leve med en så ustabil mor,er jo farlig for barnet.

Skrevet

Det eneste det er å gjøre, er å sørge for at han står oppført som far og snakke med barnevern og advokat så far får daglig omsorg fra fødselen av. Hvis dama er så sprøyte gal så bør ikke det by på alt for store problemer, men byråkratiet tar tid så det er like greit å hive seg rundt. Og er ikke far skikket til å ta barnet selv, så bør han uansett være såpass ansvarlig at han setter i sving barnevernet så de kan forberede seg på å ta barnet ved fødselen.

Anonym poster: 48e85235c5e7f29c52a8f43d4cc9fa87

Skrevet

Ja det har jeg planer om, dersom hun beholder det. Må bare finne en måte å få lirket ut fullt navn og personopplysninger om henne. Stakkars barn om hun beholder. Hun eier virkelig ingen innsikt i hvor syk hun faktisk er....

Skrevet

Det er ikke noe poeng å ta kontakt med barnevernet før barnet er født. De kan ikke gjøre noe som helst.

Men ved rusbruk under svangerskap, kan gravide settes under tvangsbehandling. Du/dere bør melde bekymring til sosialtjenesten (NAV), som er de som har hjemmel for dette.

Ved fødsel vil det være naturlig å kontakte barnevern. Far bør sørge for advokatbistand og få foreldreansvar så fort som mulig.

Anonym poster: 0a64effab593e8680e46623f3b301193

Skrevet

De begynner og jobbe før barnet er født,så akkurat det stemmer ikke,hvis det er krise

Skrevet

Dersom hun ruser seg og er gravid må du melde fra til sosialtjenesten i kommunen/bydelen du bor. Barnevernstjenesten har ikke "ansvar" for barn før de er født. MEN man har plikt til å melde fra om man vet at gravide ruser seg. Sosialtjenesten kan vurdere å legge henne inn på tvang dersom de får positive utslag på urin-/blodprøver og hun ikke vil legge seg inn/samarbeide frivillig.

Anonym poster: 25e88b596ff6f5f41b5bb2fbfeb5b104

Skrevet

Det er ikke noe poeng å ta kontakt med barnevernet før barnet er født. De kan ikke gjøre noe som helst.

Men ved rusbruk under svangerskap, kan gravide settes under tvangsbehandling. Du/dere bør melde bekymring til sosialtjenesten (NAV), som er de som har hjemmel for dette.

Ved fødsel vil det være naturlig å kontakte barnevern. Far bør sørge for advokatbistand og få foreldreansvar så fort som mulig.

Åjoda, barnevernet kan fatte vedtak om omsorgsovertakelse mens mor er gravid, og stå klar på føden. Det vet jeg, for min eks-stedatters yngste søsken ble varig fosterhjemsplassert 12 timer gammel. Vedtaket ble fattet før mor var halvveis i svangerskapet.

Skrevet

Dersom hun ruser seg og er gravid må du melde fra til sosialtjenesten i kommunen/bydelen du bor. Barnevernstjenesten har ikke "ansvar" for barn før de er født. MEN man har plikt til å melde fra om man vet at gravide ruser seg. Sosialtjenesten kan vurdere å legge henne inn på tvang dersom de får positive utslag på urin-/blodprøver og hun ikke vil legge seg inn/samarbeide frivillig.

Anonym poster: 25e88b596ff6f5f41b5bb2fbfeb5b104

Så snart jeg vet om det blir noe av, så melder jeg hvorhen jeg måtte melde. Er hun rusfri så er jo det fint, for en stund. Men jeg tviler sterkt på at hun slutter brått med alle rusmidler.

Takk for råd. Vanskelig for hele familien å være så maktesløs

Skrevet

Barnevernet kan være inne med oppfølging i svangerskapet dersom mor samtykker. Ellers er det NAV sosial som legger inn gravide rusmisbrukere ved tvang.

Uansett bør barnevernet få vite at barnet er på vei og bekymringer rundt mor. Så tar de kontakt med mor og hører om hun vil ha bistand.

Anonym poster: 9ee5acd7cee4a6eeb8bcdd7b2b8b868d

Skrevet

De begynner og jobbe før barnet er født,så akkurat det stemmer ikke,hvis det er krise

Det er ikke riktig.

Om man mottar en bekymringsmelding på ufødt barn, vil mor bli kontakt og spurt om hun samtykker til undersøkelse.

Samtykker ikke mor, makuleres meldingen og det gjøres ikke noe mer fra barnevernets side. Det har man ikke lovhjemmel til. Samtykker hun - hvilket høres fullstendig usannsynlig ut her - er det jo en annen sak.

Sosialtjenesten kan iverksette tvangstiltak ved rusbruk under svangerskap.

Skrevet

Åjoda, barnevernet kan fatte vedtak om omsorgsovertakelse mens mor er gravid, og stå klar på føden. Det vet jeg, for min eks-stedatters yngste søsken ble varig fosterhjemsplassert 12 timer gammel. Vedtaket ble fattet før mor var halvveis i svangerskapet.

Det var i så fall et ulovlig vedtak. Tvangsvedtak fra barneverntjenesten kan kun lovlig fattes for barn som er født. Gjerne minutter etter fødsel, men altså ikke før.

Skrevet

Det var i så fall et ulovlig vedtak. Tvangsvedtak fra barneverntjenesten kan kun lovlig fattes for barn som er født. Gjerne minutter etter fødsel, men altså ikke før.

Nå har jeg ikke sett sakspapirene, men hun var i alle fall hjertelig klar over at barnet ville bli tatt. Juridisk sett kan det vel hende det finnes noen andre lovhjemler i og med at hun ble gravid like før barnevernet tok det barnet hun den gangen hadde omsorgen for - hun hadde jo hele veien en åpen sak hos barnevernet i forhold til tidligere barn. Men hun visste at det var bestemt varig fosterhjemsplassering, og hun fikk absolutt ikke medhold i saksbehandlingsfeil i noen rettsinstans i etterkant.

Skrevet

Nå har jeg ikke sett sakspapirene, men hun var i alle fall hjertelig klar over at barnet ville bli tatt. Juridisk sett kan det vel hende det finnes noen andre lovhjemler i og med at hun ble gravid like før barnevernet tok det barnet hun den gangen hadde omsorgen for - hun hadde jo hele veien en åpen sak hos barnevernet i forhold til tidligere barn. Men hun visste at det var bestemt varig fosterhjemsplassering, og hun fikk absolutt ikke medhold i saksbehandlingsfeil i noen rettsinstans i etterkant.

Nei, det finnes ikke andre regler for en slik situasjon. Men det kan selvfølgelig være slik at man visste sikkert at vedtak ville bli fattet, og opplyste henne om det.

Men det kan altså ikke vedtas noen omsorgsovertakelse av ufødt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...