Gå til innhold

liten forståelse her ser jeg


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det syns jeg virke lig

 

Anonym poster: 7f80f5b741db5127a1556ac73d20997d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja jeg kan så si

 

Anonym poster: 686c8c7bc4f0ef3968509ab0abd381a1

Skrevet

Ja det kan du jaggu si..men hvorfor egentlig?

Skrevet

Ja, her er det harde bud. Mange hormontroll samlet på en plass.

Skrevet

Det kan jeg ikke forstå...

 

Anonym poster: 008aacfac5523d29c0dcccb611b0a03a

Skrevet

Det var vell ikke noe NYTT :-)

 

Anonym poster: 2f635d7eda63682fd450c7f1a4944b1e

Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Lite forståelse fooooor......?

Skrevet

Husker ikke hvem men en av DIB damene her har et sitat som jeg synes passer utrolig godt her og det er:

Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv

 

Synes flere skal tenke litt på det neste gang før de svarer på en tråd :)

Skrevet

Livet er svart/hvit må vite, så kast gubben ut av huset hvis han ikke har gått ut med søpla i dag.

Skrevet

Mange troll her inne som liker å gjøre livet surt for andre, stakkars, de må jo ha lite å gjøre :(

 

Anonym poster: 3d1363d10f3e6507f8d5544b8068909b

Skrevet

Mange troll her inne som liker å gjøre livet surt for andre, stakkars, de må jo ha lite å gjøre :(

 

Anonym poster: 3d1363d10f3e6507f8d5544b8068909b

Alle som er her inne har lite å gjøre, troll eller ei.

 

Anonym poster: 959b481739b87210c0e602b7ff0f9487

 

Anonym poster: 959b481739b87210c0e602b7ff0f9487

Skrevet

Husker ikke hvem men en av DIB damene her har et sitat som jeg synes passer utrolig godt her og det er:

Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv

 

Synes flere skal tenke litt på det neste gang før de svarer på en tråd smile.png

 

Du må ikke sove

 

 

Jeg våknet en natt av en underlig drøm,

det var som en stemme talte til mig,

fjern som en underjordisk strøm -

og jeg reiste mig op: Hvad er det du vil mig?

 

 

- Du må ikke sove! Du må ikke sove!

Du må ikke tro, at du bare har drømt!

Igår blev jeg dømt.

I natt har de reist skafottet i gården.

De henter mig klokken fem imorgen!

 

 

Hele kjelleren her er full,

og alle kaserner har kjeller ved kjeller.

Vi ligger og venter i stenkolde celler,

vi ligger og råtner i mørke hull!

 

 

Vi vet ikke selv, hvad vi ligger og venter,

og hvem der kan bli den neste, de henter.

Vi stønner, vi skriker - men kan dere høre?

Kan dere absolutt ingenting gjøre?

 

 

Ingen får se oss.

Ingen får vite, hvad der skal skje oss.

Ennu mer:

Ingen kan tro, hvad her daglig skjer!

 

 

Du mener, det kan ikke være sant,

så onde kan ikke mennesker være.

Der fins da vel skikkelig folk iblandt?

Bror, du har ennu meget å lære!

 

 

Man sa: Du skal gi ditt liv, om det kreves.

Og nu har vi gitt det - forgjeves, forgjeves!

Verden har glemt oss! Vi er bedratt!

Du må ikke sove mer i natt!

 

 

Du må ikke gå til ditt kjøpmannskap

og tenke på hvad der gir vinning og tap!

Du må ikke skylde på aker og fe

og at du har mer enn nok med det!

 

 

Du må ikke sitte trygt i ditt hjem

og si: Det er sørgelig, stakkars dem!

Du må ikke tåle så inderlig vel

den urett som ikke rammer dig selv!

Jeg roper med siste pust av min stemme:

Du har ikke lov til å gå der og glemme!

 

 

Tilgi dem ikke; de vet hvad de gjør!

De puster på hatets og ondskapens glør!

De liker å drepe, de frydes ved jammer,

de ønsker å se vår verden i flammer!

De ønsker å drukne oss alle i blod!

Tror du det ikke? Du vet det jo!

 

 

Du vet jo, at skolebarn er soldater,

som stimer med sang over torv og gater,

og opglødd av mødrenes fromme svig,

vil verge sitt land og vil gå i krig!

 

 

Du kjenner det nedrige folkebedrag

med heltemot og med tro og ære -

du vet, at en helt, det vil barnet være,

du vet, han vil vifte med sabel og flag!

 

 

Og så skal han ut i en skur av stål

og henge igjen i en piggtrådsvase

og råtne for Hitlers ariske rase!

Du vet, det er menneskets mening og mål!

 

 

Jeg skjønte det ikke. Nu er det for sent.

Min dom er rettferdig. Min straff er fortjent.

jeg trodde på fremgang, jeg trodde på fred,

på arbeid, på samhold, på kjærlighet!

Men den som ikke vil dø i en flokk

får prøve alene, på bøddelens blokk!

 

 

Jeg roper i mørket - å, kunde du høre!

Der er en eneste ting å gjøre:

Verg dig, mens du har frie hender!

Frels dine barn! Europa brenner!

 

 

Jeg skaket av frost. Jeg fikk på mig klær.

Ute var glitrende stjernevær.

Bare en ulmende stripe i øst

varslet det samme som drømmens røst:

 

Dagen bakenom jordens rand

steg med et skjær av blod og brand,

steg med en angst så åndeløs,

at det var som om selve stjernene frøs!

 

 

Jeg tenkte: Nu er det noget som hender. -

Vår tid er forbi - Europa brenner!

 

 

 

Arnulf Øverland

-1937-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...