Gå til innhold

Dere som klager på dårlig råd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle dere som klager på dårlig lønn og dårlig råd her inne, hvorfor har dere ikke tatt utdannelse da? Først da man får godt betalte jobber (som regel). Forstår at mange har problemer, vanskelig bakgrunn o.l, men på meg virker det som mange ikke gidder heller.

Anonym poster: e899f2c893c6b43bade912fd71281c0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper de fleste har sin grunn, og jeg ser ikke hvorfor det for deg "virker som mange ikke gidder". Hva baserer du det på?

For min del begynte jeg på unievrsitetet rett etter vgs, med masse motivasjon og ambisjoner, skulle ta master og greier.

Så fikk jeg angst. Slo ned som lyn fra klar himmel, det er 12 år siden og jeg aner fortsatt ikke hvorfor jeg fikk det. Det tok meg åtte år å bli frisk. Da hadde jeg fått mann og barn, og har ikke råd til å gå tilbake til noen studenttilværelse lenger, selv om jeg virkelig gjerne skulle gjort det, det utdannelsen jeg begynte på er fortsatt drømmen min.

Anonym poster: c8564ffa00f118c4279bc6b81d878890

Skrevet

Baserer det mest på folk jeg har snakket med som at de ikke gadd å ta utdannelse for de var umotiverte og skoleleie og slikt..

Skrevet

Jeg synes du er direkte frekk nå. Jeg har utdannelse med master. 3 barn, i aldren 5-12. Får 3 år siden ble jeg uføretrygdet, og for 1 år siden mistet jeg min mann i en tragisk ulykke. Jo vi klarer oss fint, jeg får litt utbetalt, og mannen hadde livsforsikring. Vi klareres i hverdagen, barna har utstyr som de trenger, vi fører et flott kosthold. Men penger til klær til meg selv? 20 for en ferietur til syden + lommepenger? Nei det har jeg ikke råd til.

Anonym poster: 9d4b14b1d560f2da2eba782d6e6f6b5d

Skrevet

Jeg var også skolelei og umotivert, men hadde ikke kommet på tale å ikke fullføre utdannelsen. Var til tider deprimert, og klarte ikke yte mer enn at det gikk greit nok.

Men nå har ikke alle samme utgangspunkt når det gjelder foreldre og venner som er med å påvirke hvilken retning en velger. Tror det har mye å si.

Skrevet

Syns det blir litt rart å spørre hvorfor de ikke har tatt utdannelse. Kan ha dårlig råd selv om en har tatt utdannelse.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hele hovedinnlegget oser av fordommer.

Skrevet

Jeg har en god utdannelsen, fire år på høyskolen. Men jeg har likevel dårlig økonomi sammenlignet med mange andre.

Anonym poster: f269a28c9ac919ed25e2e52fece27de3

Skrevet

Kjære HI

Håper du ikke er så dum og sneversynt som du utgir deg for her? Hvis du er det synes jeg faktisk synd i deg....

Anonym poster: 67c11da5f2ee8825c7e570a7b541e826

Skrevet

Vell, for noen kanskje har en helt grei økonomi, også vips kommer det noe uforutsett også sliter man... Ikke verre enn det, og ikke alle har x-antall 1000 på konto.

Jeg slet litt økonomisk etter jul, ikke pga sløsing med penger på julegaver, men kjøretimer som ble litt dyrere enn beregnet. Men klarte det fint ;)

Og HI hva skulle dere høy utdannede gjort uten oss "uten utdanning" som tar "drittjobben"? Ser for meg feks en profesor vasker skoledoene for ingen er vaskere :P

Skrevet

Du er fordomsfull og nedlatende hi :(

Jeg har faktisk tatt utdannelse, 3 år på høyskole. Ikke blitt rik av det jeg, og kommer aldri til å bli det heller. For jeg jobber i et lavtlønnsyrke, utdannelse eller ei.

Anonym poster: 171fa1806f133b6ee077c84f7a9f3dbc

Skrevet

Tipper de fleste har sin grunn, og jeg ser ikke hvorfor det for deg "virker som mange ikke gidder". Hva baserer du det på?

For min del begynte jeg på unievrsitetet rett etter vgs, med masse motivasjon og ambisjoner, skulle ta master og greier.

Så fikk jeg angst. Slo ned som lyn fra klar himmel, det er 12 år siden og jeg aner fortsatt ikke hvorfor jeg fikk det. Det tok meg åtte år å bli frisk. Da hadde jeg fått mann og barn, og har ikke råd til å gå tilbake til noen studenttilværelse lenger, selv om jeg virkelig gjerne skulle gjort det, det utdannelsen jeg begynte på er fortsatt drømmen min.

Anonym poster: c8564ffa00f118c4279bc6b81d878890

Jeg har også mann og barn, eier hus, bil. Men har råd til å studere, fordi vi har prioritert det sånn. Huff, denne kommentaren virket krass og ekkel :) Det var ikke meningen!! Ville bare få fram at det går an å ha en OK økonomi, også for studentforeldre. Prioriteringer.

Anonym poster: 07bbfb0ffee2bbfc96beac8e9f2929e9

Skrevet

Min mor er alkoholikker og syk, min far har ikke kontakt med meg og tok ikke vare på meg. Jeg begynte å slite og var veldig alene og utenfor. Datt ut av skolen og klarte ingenting lengere. Jeg flyttet ut da jeg var 17 år, møtte mannen min som 18 åring og har vært sammen med han siden. Ble gravid som 19 åring og er nå 21. Nå har jeg leilighet, et godt liv langt unna famlien min, bil, en jobb som venter i August, og studieplaner fra høsten 2014. Derfor.

Anonym poster: d0291d8f083a332670b2d269224c14bc

Skrevet

Jøss, skulle jeg automatisk fått høyere lønn etter antall år utdanning må noe ha gått veldig galt underveis her, hvor henvender jeg meg med klagen?

Anonym poster: 0fa07dd47e4503094dce28e9bad014d5

Skrevet

Jeg har 6 år på universitetet og 19 000 utbetalt i full stilling. Min eksmann har ikke videregående engang og han tjener 5-6 mill i året.

Rimelig snever du HI..

Anonym poster: f7902d9447699567ba5e5346b863b8f5

Skrevet

Jeg jobber og studerer som alenemor uten OS. Det går rundt og vel så det hver mnd, og jeg bor i et pressområde utenfr Oslo sånn i ft boligpriser.

Så om man er to voksne skal det godt gjøres å ikke klare å prioritere studietid for den ene.

Skrevet

Jeg har 5 års høyere utdannelse og tjener 440'. Mannen min har kun vgs og fagbrev og tjener mer.

Alle kan ikke studere. Faktisk er andelen som studerer for høy spør du meg

Skrevet

Jeg har bachelor og videreutdannelse, totalt 240 stp. Har kun 50 % stillling, derfor dårligere lønn. Ønsker ikke full jobb, men kunne tenke meg 80%. Kommunen jeg jobber i kan ikke gi meg høyere stillingsbrøk, og det er langt å kjøre til nabokommunene. Sånn er det å bo i huttiheita!

Anonym poster: 23797ecdded4118487151e1b6300f6c4

Skrevet

Alle dere som klager på dårlig lønn og dårlig råd her inne, hvorfor har dere ikke tatt utdannelse da? Først da man får godt betalte jobber (som regel). Forstår at mange har problemer, vanskelig bakgrunn o.l, men på meg virker det som mange ikke gidder heller.

Men så er det ikke alltid lett å få gode jobber heller, selv MED utdannelse..? Sneversynt du HI.

Anonym poster: 82adf8439787e207f5c71a8e80d40994

Skrevet

Jeg er alenemor, har studert lenge, fått en lederstilling og har god råd. Men jeg har ingen behov for å belære andre om hvordan de skal leve sitt liv. Jeg har vokst opp med psykisk sykdom i nær familie, og har sett på nært hold at det ikke bare er å ta seg sammen. Noen er faktisk syke, enten fysisk eller psykisk, og noen har andre hindringer som gjør at de ikke har kommet dit de vil i livet. Det er også et moment at mange viktige yrkesgrupper i Norge med krav om lang utdannelse er lavt lønnet.

Men det jeg ikke har sympati for er de som ikke har andre grunner enn at de er late og ikke gidder å jobbe. De burde fått seg et lite tupp i baken akkurat hardt nok at de "glemte" at NAV eksisterer.

Anonym poster: f438af6d1c5e9701b605af45fec43e4d

Skrevet

Jeg har høyskoleutdannelse, men desverre vanskelig å få jobb innenfor akkurat det feltet. Mye kveldsjobbing i så fall, og med et lite barn og en mann som jobber turnus og er borte en uke i slengen sier det seg selv at blir vanskelig. Heldigvis tjener han godt. Skulle gjerne studert 3 år til for å få en skikkelig jobb, men får ikke mere studielån, og med så mye alenetid med barnet kan jeg ikke studere fulltid og jobbe ved siden av. Eller vel, vet jo aldri hva jeg finner på da, men 3 års utdadding gir ikke nødvendigvis så mye høyere lønn enn å finne en jobb som ikke krever utdannelse. Eller hva tror du HI?

Anonym poster: 00d49986de7588ae6012271c8d168c51

Skrevet (endret)

Det er ikke sånn at man er garantert god lønn hvis man tar en utdannelse, eller høyere utdannelse. En venn av meg har 3 år på høyskole og bachelor. Hun har 320 000 i året, faren til barna mine har kun vgs(fagbrev) og har 700 000 i året.

Endret av ღTyrkiskPepperღ
Skrevet

Mannen min er ingeniør og har 560 i året + reise tillegg.

Jeg har ikke fullført vgs og har 780 i året + reise tillegg.

Ja jeg er faktisks sjefen hans :-)

Så ikke alt en kan utdanne seg til, noen har bare mer flaks enn andre.

Men joda vi prøver å bli gravide og da kommer jeg til å bruke permisjonen min til å få tatt noen kurs og eksamener slik at jeg får papirer på kunnskapene mine :-)

Anonym poster: 7b46c1e5b6d9f1ab9e7f4e5fdfbcfeee

Gjest Antarctica
Skrevet

Jøss, skulle jeg automatisk fått høyere lønn etter antall år utdanning må noe ha gått veldig galt underveis her, hvor henvender jeg meg med klagen?

Anonym poster: 0fa07dd47e4503094dce28e9bad014d5

FORBUNDET! Bli med i en organisasjon!! Ju-huuu!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...