Gå til innhold

Første psykologtime i dag. Skeptisk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet her inne litt tidligere. Jeg har en kronisk betennelse i tarmen, noe som gjør at jeg tilbringer mesteparten av dagen/natten på toalettet. Jeg har vært syk i 7 1/2 år.

Dette preger så klart hverdagen min i stor grad, og det er mye jeg går glipp av på grunn av dette. Jeg er på AAP, og som tiltak har NAV satt meg opp hos samtale hos psykolog.

Helt i orden, jeg kan gjerne delta, men ser ikke på det som løsningen på problemene mine. Så lenge jeg faster er magen i orden, men i det jeg spiser følger timer på do.

Hadde altså første time hos psykolog i dag. Jeg følte at hun hele tiden prøvde å tillegge meg en psykisk sykdom. Hun sier at ingen kan ha en sykdom i så mange år uten å bli psykisk dårlig. Jeg bekrefter at det så klart er tøft psykisk, men at jeg er helt sikker på at det er mageproblemene først, så er det ting jeg har opplevd i forbindelse med dette etterhvert som sykdommen har forverret seg de siste årene (fått diare ute blandt folk, sittet på bibliotekets eneste toalett i 3 timer med en kø av mennesker utenfor osv) som har gjort at det har gått utover psyken min. Med det mener jeg at jeg blir nedstemt fordi jeg ikke tør å delta på noe særlig utenfor huset hvis jeg har spist f.eks.

Hun mener at det må ha vært en episode for 7 1/2 år siden som har gjort at jeg flyr på do. Hun spurte hvordan jeg kjente at jeg måtte på do, når jg gjør det oftere enn normalt. Jeg svarte at jeg får vondt nederst i magen og blir kvalm. Da svarte hun at det er et helt tydelig tegn på angst. jeg svarte at for meg er det et helt tydelig tegn om at jeg må bæsje......

Må jeg regne med dette? Jeg er så klart åpen for å prøve, men jeg ønsker ikke å bli tillagt problemer jeg ikke har.....

Anonym poster: 286a9d0b099b9358835d8380147c3b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oki,hvorfor går du da?

Anonym poster: 14f917ad5e2b3bd5f32a6237a921dca6

Skrevet

Fordi NAV har satt det som tiltak for å finne ut hvor mye sykdommen preger meg. Dette for å vurdere om jeg har krav på ung ufør tilegget. (langvarig syk før flyte 26)

HI

Skrevet

Jeg tenker flere ting.

For det første regner jeg med at du er grundig utredet av lege? For det andre går jeg utfra at du har et fysisk medisinsk problem?

Ellers vil jeg påpeke at psykolog sikkert kan være en god idé. Når man lever i lang tid med invalidiserende plager vil det påvirke psyken og kan dessverre forverre de fysiske plagene. Kropp og sinn henger tett sammen. Jeg mener ikke å minimalisere de fysiske plagene dine, men å få sortert psyken vil sannsynligvis ikke forverre plagene dine :)

Jeg ønsker deg lykke til og håper du blir bra!

Anonym poster: 44a54ab92d1d2401570865c3c13f8cd1

Skrevet

Tusen takk for fint svar #4.

Jeg er helt enig i det du sier. Men jeg sitter igjen med følelsen av at hun mente at all sykdom sitter i hodet, og at man bare må jobbe seg gjennom det. Jeg er grundig utredet av 6 forskjellige leger. Alle er enige i at dette er livsvarig for meg. Hun ristet på hodet da jeg fortalte om det.... Følte rett og slett at hun ikke trodde på meg, og at hun mente dette var utelukkende et resultat av angst :(

Skrevet

Kan du be om en annen psykolog? Hun høres jo passe fjern ut, denne damen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...